Näin kävi 27 990 euroa maksaneen täyssähköauton hinnalle – vain reilussa kuukaudessa

13 kommenttia

Näin kävi 27 990 euroa maksaneen täyssähköauton hinnalle – vain reilussa kuukaudessa

Vaikuttaa siltä, että tästäkin sähköautosta saa pian jopa enemmän kuin mitä auto maksoi uutena.

https://www.is.fi/autot/art-2000008791863.html

  
  • muokattu 06.05.2022 10:32

    Peugeot e-2008 on rekisteröity esittelynsä jälkeen noin 200kpl. Siis syksystä 2020 alkaen. Helmikuussa 2021 auto maksoi 40t€.
    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-peugeot-e-2008-sahkoautolla-ajaessa-ei-kaipaa-polttomoottoria/
    Noita tarjoushinnalla ostettuja ei ole luultavasti rekisteröity vielä ensimmäistäkään. Nettiautossa käytettyjä täyssähkö 2008 ei ole nyt myynnissä yhtään. Joten vieläkään autokaupan tekemisellä rikastumisesta ei tule kansanhuvia.

    Edit. Onhan niitä 6 kpl, hain ensin mallia 2008, enkä e-2008.

      
  • Kyllä eräs mun sukulainen sai kertomansa mukaan aina vanhasta autosta vaihdossa enemmän kuin oli uutena maksanut. Ilmiö sattui aikoinaan jolloin uusien hinnat nousi vuosittain aika reippaasti - välirahat oli siis ennallaan.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Kyllä eräs mun sukulainen sai kertomansa mukaan aina vanhasta autosta vaihdossa enemmän kuin oli uutena maksanut. Ilmiö sattui aikoinaan jolloin uusien hinnat nousi vuosittain aika reippaasti - välirahat oli siis ennallaan.

    Toki, 60-70 luvuilla inflaatio laukkasi muutenkin. Muistan myös 90- luvulta papparaisten höpötykset kun aina sai enemmän myydessä kuin ostaessa. Ja se välirahakin taisi todellisuudessa kasvaa. Vaikka sitä ei sitten enää niin muistettukaan.

      1
  • Mihin tämä maailma on menossa, kun ranskalaisen auton arvo vain nousee käytettynä eikä kyse ole mistään autoharvinaisuudesta tai legenda-mallista ;) Mielenkiinnolla seuraan tilannetta. Itse en rapeaan ranskalaiseen koskisi tikullakaan :)

      
  • @XWD kirjoitti:
    Mihin tämä maailma on menossa, kun ranskalaisen auton arvo vain nousee käytettynä eikä kyse ole mistään autoharvinaisuudesta tai legenda-mallista ;) Mielenkiinnolla seuraan tilannetta. Itse en rapeaan ranskalaiseen koskisi tikullakaan :)

    Mikä ranskalaisessa on huonoa? Ihan siis kokemuksia kyselen, tai mikä on vaikuttanut brändimielikuvaan. Ja Renault on Peugeotin ja Citroenin kilpailija, joista ensimmäinen tekee yhteistyötä Mercedeksen ja Nissanin kanssa, ja jälkimmäinen Opelin kanssa.

      2
  • muokattu 22.07.2022 09:19

    Näitä mielikuvajuttuja näiltä "autopalstoilta" on aina löytynyt ja niiden viljely jatkuu.

    Kuvaavaa on nimim. XWD:n termi "rapea", joka viittaa joskus ennen muinoin ilmenneeseen taipumukseen ruostua.

    Asiasta ei liene tällä vuosituhannella ollut aihetta moittia PSA:ta tai Renaultia... Oliko aikanaankaan, sen kummemmin kuin muillakaan merkeillä?

      2
  • Onhan se tavoite, jos auton myytäväksi ostaa että siitä saa enemmän kuin myyntiin ostaessa.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    Näitä mielikuvajuttuja näiltä "autopalstoilta" on aina löytynyt ja niiden viljely jatkuu.

    Kuvaavaa on nimim. XWD:n termi "rapea", joka viittaa joskus ennen muinoin ilmenneeseen taipumukseen ruostua.

    Asiasta ei liene tällä vuosituhannella ollut aihetta moittia PSA:ta tai Renaultia... Oliko aikanaankaan, sen kummemmin kuin muillakaan merkeillä?

    Enemmänkin voisi kuvitella että rapea ranskalainen viittaa grilliruokaan, että vitsaillaan sillä että ainoat ranskalaiset mitä haluaa on rapeat ranet grilliltä. Siihen aikaan kun autot ruostuivat, niin taisivat ihan kaikki olla ruostumaan taipuvaisia. Kukaan ei puhu rapeasta Mazdasta tai rapeasta Mercedeksestä, muita ruosteisia autoja harvemmin näkee.

    https://www.is.fi/autot/art-2000005958758.html

    Unohdin tuossa edellisessä kommentissa mainita että ikiliikuja Toyota-pakettiauto on nykyään omaa sukua Peugeot Citroen.
    https://www.is.fi/autot/art-2000001044146.html

    https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/pakettiautojen_vuosittaiset_merkkitilastot
    Toyota-brändillä pakettiautoa myydään tuplasti se määrä mitä alkuperäinen tuote myy. Tiedä sitten onko kyse sitten myyntiorganisaatiosta, välirahasta, vaiko merkkimielikuvasta.

      2
  • muokattu 22.07.2022 12:43

    @Karrette kirjoitti:

    Enemmänkin voisi kuvitella että rapea ranskalainen viittaa grilliruokaan, että vitsaillaan sillä että ainoat ranskalaiset mitä haluaa on rapeat ranet grilliltä.

    Vaan kun ruosteisuuteen, eli pellin "rapeuteen" viitataan.

    Siihen aikaan kun autot ruostuivat, niin taisivat ihan kaikki olla ruostumaan taipuvaisia. Kukaan ei puhu rapeasta Mazdasta tai rapeasta Mercedeksestä, muita ruosteisia autoja harvemmin näkee.

    Sepä juuri on sen mielikuvaharjoittelun tulosta, että jotkut asiat jää elämään, toiset ei. Oli asia kuinka vanha tahansa, tai mielikuville sijaa ylipäätään tämän päivän todellisuudessa.

    Mazdat on olleet "taipuvaisia" ruostumaan kai tällä vuosituhannellakin. Väyrysmallin Mersun jälkeen en tiedä uudempien ruostumislegendoista sen enempää. Moniko edelleen silti välttää ostamasta ranskalaista autoa vain siksi että se on ranskis ja sillä on "maine"?

    Unohdin tuossa edellisessä kommentissa mainita että ikiliikuja Toyota-pakettiauto on nykyään omaa sukua Peugeot Citroen. Toyota-brändillä pakettiautoa myydään tuplasti se määrä mitä alkuperäinen tuote myy. Tiedä sitten onko kyse sitten myyntiorganisaatiosta, välirahasta, vaiko merkkimielikuvasta.

    Sanoisinko sekä ja että. Mutta hyvä esimerkki kuitenkin.

      1
  • muokattu 10.03.2023 22:15

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fc2ce0c8-470f-4262-821b-6b37dc6756c3

    Semmonen kampanja se sitten oli. Halpahan se on edelleen jos vaan auton saisi.
    Tosin jos 10 kk sitten nettiautossa oli 6 kpl näitä e-2008 myytävänä, niin nyt niitä on yli 40kpl.
    Valtaosa vm 20-21.

      
  • @Jokeri kirjoitti:
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fc2ce0c8-470f-4262-821b-6b37dc6756c3

    Semmonen kampanja se sitten oli. Halpahan se on edelleen jos vaan auton saisi.
    Tosin jos 10 kk sitten nettiautossa oli 6 kpl näitä e-2008 myytävänä, niin nyt niitä on yli 40kpl.
    Valtaosa vm 20-21.

    Tuohan on liki oikeutta. Taisi olla juuri tuo kampanja, jossa auton voittaneet varasivat voittonsa reilusti ennen kampanjan alkua ties millä puheilla ja mainoksiin uskoneet jonottajat eivät saaneet edes varasijaa. Sana reilusti pitää ymmärtää kahdella tavalla.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Asiasta ei liene tällä vuosituhannella ollut aihetta moittia PSA:ta tai Renaultia... Oliko aikanaankaan, sen kummemmin kuin muillakaan merkeillä?

    Kyllä 1970-luvulla oli. Kaikki autot olivat silloin vain mustaa rautaa, mutta Citroen CX ja Peugeot 504 osasivat ruostua varsin nopeasti, aivan omituisista paikoista ja jotkut rakenteet olivat vähän erikoisia ja siksi vaikeita korjata.

    Itselleni on jäänyt viha-rakkausduhde isoon Peugeotiin. Aikalaistensa joukossa sedanina aivan upea auto ajaa, mutta voi herrän tähden sitä korin lahoamista ja moninkertaisten kynnysten rakenteita. Suoraa peltiä peräkontin pohjaan tinaa kuka tahansa, mutta sepän osaaminen mitataan auton ääriviivoja lähestyttäessä

    Se on sitten eri juttu, miksi joku haluaa assosioida nuo vanhat ruostumisongelmat nykyajan varsin hyvällä korityöllä jo vuosikymmeniä koottuihin ranskalaisiin yleisesti on mysteeri? Ristiriidan siitä tekee jos kyseinen arvioija itse ajaa saksalaisella tai japanilaisella, koska ainakin Mazda, Mercedes ja Opel ovat tulleet tunnetuiksi nopeasta biohajoavuudestaan vuosikymmeniä Pösön ja Citikan jälkeen.

    Automerkkikohtaisella keskiarvolla ei ole oikein mitään tekemistä yksittäisen automallin arvioinnissa. Vaikkapa kestävän D4D Land Cruiserin kuskille ei Avensiksen D4D moottorin epäluotettavuus ole mikään riski yhteisestä kauppanimestä huolimatta. Hybridi-Toyotan kuskia ei rasita Mitsubishiä Etäämpänä tai havainnoijasta nähden Mitsubishin Takana (kuten Beyond Zero kääntyy) lentävän sähköauton outoudet. Eikä hyvin kilometrejä kestävän Camryn kuljettajaa haittaa se, että Yariksen vikasaldo katsastuksessa nousee useimpia muita autoja nopeammin kilometrien kertyessä.

    En ole repimässä hajalle erityisesti Toyotaa, vaan myyttiä merkkikohtaisen keskiarvon indikaatioarvosta. Kansainvälisessä tuotannossa kuvitelma jostain maakohtaisesta keskiarvosta on vielä sitäkin pahemmin hukassa.

      1
  • muokattu 11.03.2023 11:39

    @740 GLE kirjoitti:

    En ole repimässä hajalle erityisesti Toyotaa, vaan myyttiä merkkikohtaisen keskiarvon indikaatioarvosta.

    Niin että riisikuppi mikä riisikuppi, vai mitä? Mysteerejä nämä mielikuva-asiat ovat hyvin usein, ei siitä mihinkään pääse ranskisten kanssakaan. Ja onhan se kumma, jos mitä tahansa 70-luvulla ostettua autoa ja siihen pettymistä jää peilaamaan tämän vuosituhannen autoon. Tai niinkin uusia mielikuvia kuin vuosituhannen vaihteen saksalaiseen malliin.

    Muisti voi koskea vaikka VAGineita. Tiedän, että tuttavaperheeseen ostettiin Skoda Octavia-farkku manuaalivaihteisena siksi, että "ne DSG:t". Joku varmaan voisi kertoa, että taidettiin ne saada kuntoon Volkkareihinkin.

    Italialaiset unohtuivat keskusteluista, joissa mollataan laatuja. Enkä tarkoita Ferraria vaan Fiatia ja Lanciaa jne. Niistäkin olen kuullut kerrottavan että muuten hiton kivoja autoja ne Alfa-Romeot mutta kalliita ylläpitää ja pajalla saa käyttää alvariinsa. Varmaan huhu sekin, mutta sehän on sitten lähestulkoon vakta jota sietää levittää.

    Siitä on pahimmillaan kyse mielikuva-asioissa. Jossakin tiedettiin, että Suomi on aika käsittämätön maa tässä asiassa kun vertaa Keski-Euroopan käsityksiin. Ehkä niin, ne ei vaan tiedä vissiin niin hyvin kuin suomalaiset autoilijat tms?

    Kansainvälisessä tuotannossa kuvitelma jostain maakohtaisesta keskiarvosta on vielä sitäkin pahemmin hukassa.

    Tarkoitat sitä, että automerkin "kotimaa" on vaikka Englanti ja valmistusmaa Turkki? Tai "kotimaa" Japani ja valmistusmaa Englanti?

    Tuollaisesta kärsinee esimerkkinä Volvo, jonka kiinalainen firma osti. Sehän oli monille sitten siinä, koska ei ole "aidosti ruåttalainen enää". Mutta näkyy niitä uudenuusia kovastikin liikkeellä ja miksei niin olisikin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit