Päästömanipuloidun auton osto turvallista...

9 kommenttia
  • muokattu 13.03.2023 07:54

    Ettei nyt ihan vaieta aihetta kuoliaaksi niin nostan esiin mm. sen, ettei katsastusasema reagoi lainkaan jos hiukkassuodattimella varustetun dieselin k-arvo eli se mittaus kun katsastaja polkaisee kaasun pohjaan muutaman kerran, ole nolla tai lähes nolla. Vanhan volvon k-arvo (euro 3, hylkäysraja turbokoneelle 3.0, Euro 4 ja 5 raja on 1.5, Euro 6 raja on 0,7) on 0,3x ja Euro 5 bmw 0,0. Tyhjätty hiukkassuodatin tarkoittanee jotain tuolta väliltä. NOx mittausta katsastuksessa ei tehdä ja mittaus vaatisi tarkat olosuhteet ja kalliit laitteet joten tuskin tuleekaan.

      
  • Hallituksen esityksessä on kuitenkin tärkeä päivämäärä: 1.6.2024. Silloin nähtävästi katsastuskäytäntö tiukkenee päästömanipulointien suhteen.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Hallituksen esityksessä on kuitenkin tärkeä päivämäärä: 1.6.2024. Silloin nähtävästi katsastuskäytäntö tiukkenee päästömanipulointien suhteen.

    Katsastajien välineisiin varmaan pyritään saamaan paremmat ohjelmistojenlukuun soveltuvat laitteet. Eli itse päästöjä ei mitattaisi, mutta jos saataisiin kiinni väärä bitti OBD-portin kautta?
    Tyhjä hiukkassuodin, miten sen todentaa? Poraamalla reiän?
    Sitten taas ohjelmamuutoksia tekevät firmat ovat hyvinkin luovia. Jostain todennäköisesti saadaan aikaiseksi jonkinlainen todistus päästöistä E-hyväksynnällä. Eli vaikka ohjelmaa on muutettu, päästöt ovat hyväksyttävät.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Katsastajien välineisiin varmaan pyritään saamaan paremmat ohjelmistojenlukuun soveltuvat laitteet. Eli itse päästöjä ei mitattaisi, mutta jos saataisiin kiinni väärä bitti OBD-portin kautta?

    Mitä väliä omistajan mielestä tehtaan asetuksia paremmilla biteillä on?

    Minä ottaisin mielelläni sellaiset bitit, jotka sallivat ajonhallinnan perusasetuksilla vakiota hieman suuremman ohjauskulman ja vakiota selvästi suuremman rajoitusmomentin silloin kun ajonhallinta on aktivoitunut. En tohdi silti mennä omaan autooni tuollaisia teettämään, koska olen huolissani vastuustani auton myytyäni, vaikka se tehtaan versiota selvästi parempi olisikin, koska ESP:n sallivampaa asetusta ei tarvittaisi autossa enää ikinä.

    Tyhjä hiukkassuodin, miten sen todentaa? Poraamalla reiän?

    Mittaamalla savutuksen. Kun ehjän auton päästö pitäisi olla 0.00 tai 0.01 ja hylkyraja on 1.5, silloin tyhjennetyn hiukkassuotimen kanssa savuarvo 0.5 ei aiheuta hylkäystä.

    Tarvittavat mittaukset tehdään katsastuksessa jo nyt, vain hylkäysraja pitäisi pudottaa selvästi lähemmäs auton tyyppihyväksynnässä todettua auton todellista suorituskykyä, jolloin selvästi vialliset karsiutuisivat pois.

    Sitten taas ohjelmamuutoksia tekevät firmat ovat hyvinkin luovia. Jostain todennäköisesti saadaan aikaiseksi jonkinlainen todistus päästöistä E-hyväksynnällä. Eli vaikka ohjelmaa on muutettu, päästöt ovat hyväksyttävät.

    Ja silloinhan auto pitääkin kelvata katsastuksessa.

    Valmistajan autoon asettamat bitit voidaan ravistella lukemattomaan eri järjestykseen omistajan kannalta paremmalla tavalla niin voimalinjan kuin monen muunkin asian osalta. Niin kauan kun lakeja ei rikota, se ei ole kenenkään muun ongelma.

      1
  • @Jokeri kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Hallituksen esityksessä on kuitenkin tärkeä päivämäärä: 1.6.2024. Silloin nähtävästi katsastuskäytäntö tiukkenee päästömanipulointien suhteen.

    Katsastajien välineisiin varmaan pyritään saamaan paremmat ohjelmistojenlukuun soveltuvat laitteet. Eli itse päästöjä ei mitattaisi, mutta jos saataisiin kiinni väärä bitti OBD-portin kautta?
    Tyhjä hiukkassuodin, miten sen todentaa? Poraamalla reiän?
    Sitten taas ohjelmamuutoksia tekevät firmat ovat hyvinkin luovia. Jostain todennäköisesti saadaan aikaiseksi jonkinlainen todistus päästöistä E-hyväksynnällä. Eli vaikka ohjelmaa on muutettu, päästöt ovat hyväksyttävät.

    Kyllä tuon hiukkassuodattimen "tyhjentämisen" on nähnyt pelkällä visuaalisella tarkastuksella pakoputken päästä, ainakin autoissa noissa on nk. krominen pakoputkenpää. Jos regenerointi toimii niin se kromipää on lähes kirkas vielä kymmenen vuoden / 265tkm jälkeen (ainakin omassa koslassa on). Mittaamalla savutuksen tuon saa myös selville, lukemat pitää olla lähempänä 0.01 kuin raja-arvo 1.5 silloin kun loukku toimii.
    Adblue/SCR laitteiston toimivuuden voi tarkastaa helposti ottamalla näytteen adblue tankista (raskaan kaluston puolella tätä on tehty jo vuosia). Ei tarvitse siis löyttä keinoa etsiä sitä bittiä joka "valehtelee" SCR laitteiston toimivan ja että tankissa on x määrä ainetta. Hankalimpana pidän sellaisen "lastutuksen" toteamista, jossa ei ole muutettu hiukkasloukun/SCR järjestelmän toimintaa, vaan pelkästään EGR takaisinkierrätystä on säädetty sallivanpaan suuntaan - eli siis kierrätys on poistettu kokonaan tai sitä on pienennetty ohjelmallisesti. Toisaalta tämä johtaa pidemmän päälle sen hiukkasloukun tukkeutumiseen.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Katsastajien välineisiin varmaan pyritään saamaan paremmat ohjelmistojenlukuun soveltuvat laitteet. Eli itse päästöjä ei mitattaisi, mutta jos saataisiin kiinni väärä bitti OBD-portin kautta?

    Mitä väliä omistajan mielestä tehtaan asetuksia paremmilla biteillä on?

    Minä ottaisin mielelläni sellaiset bitit, jotka sallivat ajonhallinnan perusasetuksilla vakiota hieman suuremman ohjauskulman ja vakiota selvästi suuremman rajoitusmomentin silloin kun ajonhallinta on aktivoitunut. En tohdi silti mennä omaan autooni tuollaisia teettämään, koska olen huolissani vastuustani auton myytyäni, vaikka se tehtaan versiota selvästi parempi olisikin, koska ESP:n sallivampaa asetusta ei tarvittaisi autossa enää ikinä.

    Miten onnistuit saamaan tämän minun kirjoittamaksi?

      
  • Anteeksi, Jorma! Olin vastaamassa useampaankin viestiin ja näköjään siteeraukseni jäi väärin.

    Minun editointivirheeni, ei ollut tarkoitus.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:
    Anteeksi, Jorma! Olin vastaamassa useampaankin viestiin ja näköjään siteeraukseni jäi väärin.

    Minun editointivirheeni, ei ollut tarkoitus.

    No problem - sattuuhan näitä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Hallituksen esityksessä on kuitenkin tärkeä päivämäärä: 1.6.2024. Silloin nähtävästi katsastuskäytäntö tiukkenee päästömanipulointien suhteen.

    Veikkaisin päivämäärän tarkoittavan suunniteltua Euro 7 päästönormien toimeentuloa. EU:n komissio on hyväksynyt uudet Euro 7 normit ja sen mukaan autoihin olisi tulossa päästöjen ja kulutuksenvalvontalaiteisto, joka katsastuksessa aina luettaisiin. Laite tallentaisi tietoja joko 10v tai 200.000km. EU:n komission mukaan Euro 7 olisi tulossa voimaan 1.6.2024. Aikataulu sopisi hyvin. Paitsi, että ei taida tulla. Päätös pitäisi vielä hyväksyttää EU:n neuvostossa. Esitys on vedetty pois EU neuvoston esityslistalta, koska samat, jotka ajoivat nurin kaavailun polttomoottoriauton kiellon vuonna 2035 ovat ilmoittaneet vastustavansa Euro 7 normia, joten se ei tulisi menemään läpi. Sen tiedon varassa ollaan (toki epävirallinen) niin molempia asioita (Euro 7 ja ICE motor ban 2035) siirretään EU vaalien yli seuraavan EU komission päänsäryksi. EU vaalithan pidetään kesäkuun alussa 2024. Euro 7 normia vastustavat maat ovat Saksa, Tsekki, Italia, Puola, Unkari, Romania, Portugal ja Slovakia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit