Raskaan kaluston turvavälit kuntoon

34 kommenttia
2»
  • En nyt ihan ymmärrä mitä ajat takaa, mutta jos tarkoitat kaikkia liikennevakuutuksista korvattuja vahinkoja, niin puhumme eri asioista, Minä puhun henkilövahinkoihin johtaneista raskaan liikenteen onnettomuuksista.

      
  • Mutta kun rekkakuski halusi olla 2 minuuttia aiemmin perillä.

    Kun joku roikkuu puskurissa, pitää ajonopeutta laskea. Kasikympin alueella jo 70-75 auttaa, takanatuleva valpastuu kummasti. Joku ohituskyvytön saattaa jopa ajaa ohi ja ottaa edellä parin sadan metrin päässä kulkevan auton uudeksi johtajakseen. Rekat tosin menevät harvemmin ohi, vaikka menohaluja näyttääkin olevan, kun lievä ylinopeus ei riitä.

      
  • Liikenteessä on olemassa suuria eroja liikennöijien koossa ja massassa. Esimerkiksi 70 tonnin yhdistelmä vs henkilöauto tai jopa polkupyörä.. On aivan selvää, että 70 tonnin yhdistelmää on osattava kuljettaa huomattavasti enemmän ammattitaitoisesti kuin henkilöautoa polkupyörästä puhumattakaan..
    Verrata voi vaikka merenkulkuun.. Kauppa-alus, esimerkiksi matkustaja-autolautta, vs huvivene. Tiedän varsin hyvin millaisella koulutuksella ja ammattitaidolla kauppa-aluksia kuljetetaan.
    Tiedän myös millaisella koulutuksella ja ammattitaidolla 70 tonnin yhdistelmiä (HCT ei vaadi mitään kokemusta normaaleista yhdistelmistä, erikoiskoulutusta ja tutkintoa) kuljetetaan.
    Yhdistelmät ovat jatkuvasti osallisia erilaisissa onnettomuuksissa ja ongelmissa ja vaaratilanteissa. Matkustaja-autolautat sen sijaan eivät kovinkaan jatkuvasti.
    Matkustaja-autolauttaa kun ei kuljeteta ärsykkeen aiheuttaman impulsiivisen käytöksen ohjaamana, kuten yhdistelmiä jatkuvasti kuljetetaan..

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit