Vetoketjuperiaate

7 kommenttia

Palasin vuosien tauon jälkeen tilaajaksi. Huvittavaa oli huomata, miten juuri mikään ei ole muuttunut: ihan esimerkkinä otsikon asia, jota TM vahvasti vastusti jo 2006 ja sama meno jatkuu lehdessä 22/2019.

Onneksi nyt lainsäätäjä herännyt ja saamme kesällä uuden liikennemerkin. Esim. Saksassa vetoketju toimii, koska siihen voi luottaa, koska noudattamattomuus on korkean sakon arvoinen teko.

Jos joku nyt jaksaa lukea, niin alla kopio palautteestani 2006:

======================================================

"Vetoketjuperiaate"

No ei ole ihme, jos vetoketjuperiaate ei ota yleistyäkseen, kun alan valtalehti taas otti kantaa sitä vastaan !

Periaatteeseenhan kuuluu, että VAIKKA kaikki tietäisivät tai näkisivät toisen kaistan loppuvan, niin SILTI pitäisi käyttää molempia kaistoja koko matkaltaan ja vasta lopuksi sovittaa jonot toisiinsa.

Näin se vaan todella on ja voin kertoa siitä lisää. Ja näin se myös toimii "muissa maissa".

Esimerkkejä eduista:

  1. Ruuhkatilanteissa ei kerätä yhtä erittäin pitkää jonoa, joka pahimmillaan tukkii edeltävien liittymien tai risteyksien liikenteenkin. Eiväthän kaikki jonossa olevat edes aio ajaa kapeikolle saakka, mutta joutuvat siinä silti jonottamaan. Heinolan moottoritiellä tästä oli hyviä esimerkkejä.

  2. Risteykset vetävät paremmin. Samalla vihreällä jaksolla saadaan jopa tuplamäärä liikennettä. TM on kuuluisa siitä, miten se oikein kuvien kanssa moitti Länsiväylän alkupäähän suuntaavaa liikennettä, joka käytti liikennevaloristeyksessä rinnakkaista kaistaa, vaikka kaikki hyvin tiesivät, että toinen kaistoista loppuu ennen Länsiväylän alkua.

Miksi sitten rakennetaan tällaisia ihan pysyviäkin järjestelyjä, joissa risteyksen jälkeen toinen kaista loppuu, jos sen käyttäminen on teidän mielestänne etuilua ??

Jos kaikki käyttäisivät kaikkia tarjolla olevia kaistoja tasaisesti (= vetoketjuperiaate), niin ei syntyisi kuvaa "etuilusta".

  1
  • Tämä ei herättänyt keskustelua 2006, eikä 2020, joten ei ehkä nytkään.
    Sen sijaan kysyn, onko kukaan nähnyt uutta "yhdistyvät kaistat" -liikennemerkkiä missään ja jos on, niin toimiiko se?

      
  • muokattu 05.07.2022 22:01

    Melko usein näkee että etuilu-olettaman välttämiseksi vaihdetaan kaistaa sulkuviivan yli, eli ei ajeta sinne asti että katkoviiva alkaa. Pahimmillaan pysähdytään siihen odottamaan että joku päästää väliin, sen sijaan että käytetään tehokkaasti kaistoja mitkä eivät ole läheskään heti päättymässä.

    Sitten näkee niitäkin jotka selvästi estävät toiselta kaistanvaihdon, eli ovat valmiita aiheuttamaan vakuutustapahtuman. Tiedä sitten onko heillä niin kova kiire että jokainen sekunti lasketaan, vai ovatko vain niitä minä-minä-minä-henkilöitä joille asianmukaiset käytöstavat ilman vastapalvelusta on tappio tai häviö.

      2
  • Tampereella Hervannan valtaväylälle Hallilan risteyksen jälkeen on tullut tuo vetoketjuperiaatemerkki. Tässä tulee juuri tuo ilmiö, että oikeanpuoleinen kaista on täynnä, ihmiset eivät uskalla ajaa vasemmanpuoleista kaistaa "etuilun" pelossa ja kun käyttää vasemmanpuoleista kaistaa loppuun asti niin vähän nihkeästi päästetään väliin tai välkytellään valoja.

    Toinen tapa ajaa olisi tuo di_Jerryn molempia kaistoja loppuun asti ja lopussa vuorotellen, jolloin edeltävistä valoista pääsisi maksimimäärä autoja läpi.

    Mikäköhän tässä olisi oikea tapa ajaa nyt kun toinen kaista on täynnä, toinen tyhjä?

    @DI_Jerry kirjoitti:
    Palasin vuosien tauon jälkeen tilaajaksi. Huvittavaa oli huomata, miten juuri mikään ei ole muuttunut: ihan esimerkkinä otsikon asia, jota TM vahvasti vastusti jo 2006 ja sama meno jatkuu lehdessä 22/2019.

    Onneksi nyt lainsäätäjä herännyt ja saamme kesällä uuden liikennemerkin. Esim. Saksassa vetoketju toimii, koska siihen voi luottaa, koska noudattamattomuus on korkean sakon arvoinen teko.

    Jos joku nyt jaksaa lukea, niin alla kopio palautteestani 2006:

    ======================================================

    "Vetoketjuperiaate"

    No ei ole ihme, jos vetoketjuperiaate ei ota yleistyäkseen, kun alan valtalehti taas otti kantaa sitä vastaan !

    Periaatteeseenhan kuuluu, että VAIKKA kaikki tietäisivät tai näkisivät toisen kaistan loppuvan, niin SILTI pitäisi käyttää molempia kaistoja koko matkaltaan ja vasta lopuksi sovittaa jonot toisiinsa.

    Näin se vaan todella on ja voin kertoa siitä lisää. Ja näin se myös toimii "muissa maissa".

    Esimerkkejä eduista:

    1. Ruuhkatilanteissa ei kerätä yhtä erittäin pitkää jonoa, joka pahimmillaan tukkii edeltävien liittymien tai risteyksien liikenteenkin. Eiväthän kaikki jonossa olevat edes aio ajaa kapeikolle saakka, mutta joutuvat siinä silti jonottamaan. Heinolan moottoritiellä tästä oli hyviä esimerkkejä.

    2. Risteykset vetävät paremmin. Samalla vihreällä jaksolla saadaan jopa tuplamäärä liikennettä. TM on kuuluisa siitä, miten se oikein kuvien kanssa moitti Länsiväylän alkupäähän suuntaavaa liikennettä, joka käytti liikennevaloristeyksessä rinnakkaista kaistaa, vaikka kaikki hyvin tiesivät, että toinen kaistoista loppuu ennen Länsiväylän alkua.

    Miksi sitten rakennetaan tällaisia ihan pysyviäkin järjestelyjä, joissa risteyksen jälkeen toinen kaista loppuu, jos sen käyttäminen on teidän mielestänne etuilua ??

    Jos kaikki käyttäisivät kaikkia tarjolla olevia kaistoja tasaisesti (= vetoketjuperiaate), niin ei syntyisi kuvaa "etuilusta".

      1
  • @amaih kirjoitti:
    Tampereella Hervannan valtaväylälle Hallilan risteyksen jälkeen on tullut tuo vetoketjuperiaatemerkki. Tässä tulee juuri tuo ilmiö, että oikeanpuoleinen kaista on täynnä, ihmiset eivät uskalla ajaa vasemmanpuoleista kaistaa "etuilun" pelossa ja kun käyttää vasemmanpuoleista kaistaa loppuun asti niin vähän nihkeästi päästetään väliin tai välkytellään valoja.

    Toinen tapa ajaa olisi tuo di_Jerryn molempia kaistoja loppuun asti ja lopussa vuorotellen, jolloin edeltävistä valoista pääsisi maksimimäärä autoja läpi.

    Mikäköhän tässä olisi oikea tapa ajaa nyt kun toinen kaista on täynnä, toinen tyhjä?

    @DI_Jerry kirjoitti:
    Palasin vuosien tauon jälkeen tilaajaksi. Huvittavaa oli huomata, miten juuri mikään ei ole muuttunut: ihan esimerkkinä otsikon asia, jota TM vahvasti vastusti jo 2006 ja sama meno jatkuu lehdessä 22/2019.

    Onneksi nyt lainsäätäjä herännyt ja saamme kesällä uuden liikennemerkin. Esim. Saksassa vetoketju toimii, koska siihen voi luottaa, koska noudattamattomuus on korkean sakon arvoinen teko.

    Jos joku nyt jaksaa lukea, niin alla kopio palautteestani 2006:

    ======================================================

    "Vetoketjuperiaate"

    No ei ole ihme, jos vetoketjuperiaate ei ota yleistyäkseen, kun alan valtalehti taas otti kantaa sitä vastaan !

    Periaatteeseenhan kuuluu, että VAIKKA kaikki tietäisivät tai näkisivät toisen kaistan loppuvan, niin SILTI pitäisi käyttää molempia kaistoja koko matkaltaan ja vasta lopuksi sovittaa jonot toisiinsa.

    Näin se vaan todella on ja voin kertoa siitä lisää. Ja näin se myös toimii "muissa maissa".

    Esimerkkejä eduista:

    1. Ruuhkatilanteissa ei kerätä yhtä erittäin pitkää jonoa, joka pahimmillaan tukkii edeltävien liittymien tai risteyksien liikenteenkin. Eiväthän kaikki jonossa olevat edes aio ajaa kapeikolle saakka, mutta joutuvat siinä silti jonottamaan. Heinolan moottoritiellä tästä oli hyviä esimerkkejä.

    2. Risteykset vetävät paremmin. Samalla vihreällä jaksolla saadaan jopa tuplamäärä liikennettä. TM on kuuluisa siitä, miten se oikein kuvien kanssa moitti Länsiväylän alkupäähän suuntaavaa liikennettä, joka käytti liikennevaloristeyksessä rinnakkaista kaistaa, vaikka kaikki hyvin tiesivät, että toinen kaistoista loppuu ennen Länsiväylän alkua.

    Miksi sitten rakennetaan tällaisia ihan pysyviäkin järjestelyjä, joissa risteyksen jälkeen toinen kaista loppuu, jos sen käyttäminen on teidän mielestänne etuilua ??

    Jos kaikki käyttäisivät kaikkia tarjolla olevia kaistoja tasaisesti (= vetoketjuperiaate), niin ei syntyisi kuvaa "etuilusta".

    Tampereella ei 98% tiedä mikä merkki on kyseessä ja mitä se tarkoittaa. Kannattaa lukea Aamulehden Moroa, jossa paikallinen autokoulunopettaja antaa lakien vastaisia paikallissääntöjä. Tuota merkkiä ja kohtaa ei ole vielä kysytty, kannattaa kysyä. Hermian kohdalle liikennetohtori suositteli, että ajetaan suoraan vasenta kaistaa ja oikealla kaistalla olevat väistävät, vaikka laki käskee juuri toisin.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @amaih kirjoitti:
    Tampereella Hervannan valtaväylälle Hallilan risteyksen jälkeen on tullut tuo vetoketjuperiaatemerkki. Tässä tulee juuri tuo ilmiö, että oikeanpuoleinen kaista on täynnä, ihmiset eivät uskalla ajaa vasemmanpuoleista kaistaa "etuilun" pelossa ja kun käyttää vasemmanpuoleista kaistaa loppuun asti niin vähän nihkeästi päästetään väliin tai välkytellään valoja.

    Toinen tapa ajaa olisi tuo di_Jerryn molempia kaistoja loppuun asti ja lopussa vuorotellen, jolloin edeltävistä valoista pääsisi maksimimäärä autoja läpi.

    Mikäköhän tässä olisi oikea tapa ajaa nyt kun toinen kaista on täynnä, toinen tyhjä?

    @DI_Jerry kirjoitti:
    Palasin vuosien tauon jälkeen tilaajaksi. Huvittavaa oli huomata, miten juuri mikään ei ole muuttunut: ihan esimerkkinä otsikon asia, jota TM vahvasti vastusti jo 2006 ja sama meno jatkuu lehdessä 22/2019.

    Onneksi nyt lainsäätäjä herännyt ja saamme kesällä uuden liikennemerkin. Esim. Saksassa vetoketju toimii, koska siihen voi luottaa, koska noudattamattomuus on korkean sakon arvoinen teko.

    Jos joku nyt jaksaa lukea, niin alla kopio palautteestani 2006:

    ======================================================

    "Vetoketjuperiaate"

    No ei ole ihme, jos vetoketjuperiaate ei ota yleistyäkseen, kun alan valtalehti taas otti kantaa sitä vastaan !

    Periaatteeseenhan kuuluu, että VAIKKA kaikki tietäisivät tai näkisivät toisen kaistan loppuvan, niin SILTI pitäisi käyttää molempia kaistoja koko matkaltaan ja vasta lopuksi sovittaa jonot toisiinsa.

    Näin se vaan todella on ja voin kertoa siitä lisää. Ja näin se myös toimii "muissa maissa".

    Esimerkkejä eduista:

    1. Ruuhkatilanteissa ei kerätä yhtä erittäin pitkää jonoa, joka pahimmillaan tukkii edeltävien liittymien tai risteyksien liikenteenkin. Eiväthän kaikki jonossa olevat edes aio ajaa kapeikolle saakka, mutta joutuvat siinä silti jonottamaan. Heinolan moottoritiellä tästä oli hyviä esimerkkejä.

    2. Risteykset vetävät paremmin. Samalla vihreällä jaksolla saadaan jopa tuplamäärä liikennettä. TM on kuuluisa siitä, miten se oikein kuvien kanssa moitti Länsiväylän alkupäähän suuntaavaa liikennettä, joka käytti liikennevaloristeyksessä rinnakkaista kaistaa, vaikka kaikki hyvin tiesivät, että toinen kaistoista loppuu ennen Länsiväylän alkua.

    Miksi sitten rakennetaan tällaisia ihan pysyviäkin järjestelyjä, joissa risteyksen jälkeen toinen kaista loppuu, jos sen käyttäminen on teidän mielestänne etuilua ??

    Jos kaikki käyttäisivät kaikkia tarjolla olevia kaistoja tasaisesti (= vetoketjuperiaate), niin ei syntyisi kuvaa "etuilusta".

    Tampereella ei 98% tiedä mikä merkki on kyseessä ja mitä se tarkoittaa. Kannattaa lukea Aamulehden Moroa, jossa paikallinen autokoulunopettaja antaa lakien vastaisia paikallissääntöjä. Tuota merkkiä ja kohtaa ei ole vielä kysytty, kannattaa kysyä. Hermian kohdalle liikennetohtori suositteli, että ajetaan suoraan vasenta kaistaa ja oikealla kaistalla olevat väistävät, vaikka laki käskee juuri toisin.

    Pitäisi kysyä mut ei tule enää moroa luettua kun ei tule aamulehteäkään. Toki muita varten tuo olisi ehkä hyvä (tai riippuen liikennetohtorin vastauksesta huono) kysyä.

    Tänään maija oli siinä jonossa jota ohitin, kääntyi samaan suuntaan kuin minä. Melkein toivoin et olisivat pysäyttäneet niin olisi voinut niiltä kysyä et miten siinä oikein ajetaan :)

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @amaih kirjoitti:
    Tampereella Hervannan valtaväylälle Hallilan risteyksen jälkeen on tullut tuo vetoketjuperiaatemerkki. Tässä tulee juuri tuo ilmiö, että oikeanpuoleinen kaista on täynnä, ihmiset eivät uskalla ajaa vasemmanpuoleista kaistaa "etuilun" pelossa ja kun käyttää vasemmanpuoleista kaistaa loppuun asti niin vähän nihkeästi päästetään väliin tai välkytellään valoja.

    Toinen tapa ajaa olisi tuo di_Jerryn molempia kaistoja loppuun asti ja lopussa vuorotellen, jolloin edeltävistä valoista pääsisi maksimimäärä autoja läpi.

    Mikäköhän tässä olisi oikea tapa ajaa nyt kun toinen kaista on täynnä, toinen tyhjä?

    @DI_Jerry kirjoitti:
    Palasin vuosien tauon jälkeen tilaajaksi. Huvittavaa oli huomata, miten juuri mikään ei ole muuttunut: ihan esimerkkinä otsikon asia, jota TM vahvasti vastusti jo 2006 ja sama meno jatkuu lehdessä 22/2019.

    Onneksi nyt lainsäätäjä herännyt ja saamme kesällä uuden liikennemerkin. Esim. Saksassa vetoketju toimii, koska siihen voi luottaa, koska noudattamattomuus on korkean sakon arvoinen teko.

    Jos joku nyt jaksaa lukea, niin alla kopio palautteestani 2006:

    ======================================================

    "Vetoketjuperiaate"

    No ei ole ihme, jos vetoketjuperiaate ei ota yleistyäkseen, kun alan valtalehti taas otti kantaa sitä vastaan !

    Periaatteeseenhan kuuluu, että VAIKKA kaikki tietäisivät tai näkisivät toisen kaistan loppuvan, niin SILTI pitäisi käyttää molempia kaistoja koko matkaltaan ja vasta lopuksi sovittaa jonot toisiinsa.

    Näin se vaan todella on ja voin kertoa siitä lisää. Ja näin se myös toimii "muissa maissa".

    Esimerkkejä eduista:

    1. Ruuhkatilanteissa ei kerätä yhtä erittäin pitkää jonoa, joka pahimmillaan tukkii edeltävien liittymien tai risteyksien liikenteenkin. Eiväthän kaikki jonossa olevat edes aio ajaa kapeikolle saakka, mutta joutuvat siinä silti jonottamaan. Heinolan moottoritiellä tästä oli hyviä esimerkkejä.

    2. Risteykset vetävät paremmin. Samalla vihreällä jaksolla saadaan jopa tuplamäärä liikennettä. TM on kuuluisa siitä, miten se oikein kuvien kanssa moitti Länsiväylän alkupäähän suuntaavaa liikennettä, joka käytti liikennevaloristeyksessä rinnakkaista kaistaa, vaikka kaikki hyvin tiesivät, että toinen kaistoista loppuu ennen Länsiväylän alkua.

    Miksi sitten rakennetaan tällaisia ihan pysyviäkin järjestelyjä, joissa risteyksen jälkeen toinen kaista loppuu, jos sen käyttäminen on teidän mielestänne etuilua ??

    Jos kaikki käyttäisivät kaikkia tarjolla olevia kaistoja tasaisesti (= vetoketjuperiaate), niin ei syntyisi kuvaa "etuilusta".

    Tampereella ei 98% tiedä mikä merkki on kyseessä ja mitä se tarkoittaa. Kannattaa lukea Aamulehden Moroa, jossa paikallinen autokoulunopettaja antaa lakien vastaisia paikallissääntöjä. Tuota merkkiä ja kohtaa ei ole vielä kysytty, kannattaa kysyä. Hermian kohdalle liikennetohtori suositteli, että ajetaan suoraan vasenta kaistaa ja oikealla kaistalla olevat väistävät, vaikka laki käskee juuri toisin.

    Eikä varmaan tiedä muuallakaan Suomessa. Merkistä yhdellä vilkaisulla tulee vaan mieleen että pian ollaan sumpussa. Olisiko parempi jos siinä olisi kuvattu se vetoketju? Tosin sekin näyttäisi rikkinäiseltä vetoketjulta, alhaalta auki, ylhäällä kiinni.

      1
  • @Jokeri kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @amaih kirjoitti:
    Tampereella Hervannan valtaväylälle Hallilan risteyksen jälkeen on tullut tuo vetoketjuperiaatemerkki. Tässä tulee juuri tuo ilmiö, että oikeanpuoleinen kaista on täynnä, ihmiset eivät uskalla ajaa vasemmanpuoleista kaistaa "etuilun" pelossa ja kun käyttää vasemmanpuoleista kaistaa loppuun asti niin vähän nihkeästi päästetään väliin tai välkytellään valoja.

    Toinen tapa ajaa olisi tuo di_Jerryn molempia kaistoja loppuun asti ja lopussa vuorotellen, jolloin edeltävistä valoista pääsisi maksimimäärä autoja läpi.

    Mikäköhän tässä olisi oikea tapa ajaa nyt kun toinen kaista on täynnä, toinen tyhjä?

    @DI_Jerry kirjoitti:
    Palasin vuosien tauon jälkeen tilaajaksi. Huvittavaa oli huomata, miten juuri mikään ei ole muuttunut: ihan esimerkkinä otsikon asia, jota TM vahvasti vastusti jo 2006 ja sama meno jatkuu lehdessä 22/2019.

    Onneksi nyt lainsäätäjä herännyt ja saamme kesällä uuden liikennemerkin. Esim. Saksassa vetoketju toimii, koska siihen voi luottaa, koska noudattamattomuus on korkean sakon arvoinen teko.

    Jos joku nyt jaksaa lukea, niin alla kopio palautteestani 2006:

    ======================================================

    "Vetoketjuperiaate"

    No ei ole ihme, jos vetoketjuperiaate ei ota yleistyäkseen, kun alan valtalehti taas otti kantaa sitä vastaan !

    Periaatteeseenhan kuuluu, että VAIKKA kaikki tietäisivät tai näkisivät toisen kaistan loppuvan, niin SILTI pitäisi käyttää molempia kaistoja koko matkaltaan ja vasta lopuksi sovittaa jonot toisiinsa.

    Näin se vaan todella on ja voin kertoa siitä lisää. Ja näin se myös toimii "muissa maissa".

    Esimerkkejä eduista:

    1. Ruuhkatilanteissa ei kerätä yhtä erittäin pitkää jonoa, joka pahimmillaan tukkii edeltävien liittymien tai risteyksien liikenteenkin. Eiväthän kaikki jonossa olevat edes aio ajaa kapeikolle saakka, mutta joutuvat siinä silti jonottamaan. Heinolan moottoritiellä tästä oli hyviä esimerkkejä.

    2. Risteykset vetävät paremmin. Samalla vihreällä jaksolla saadaan jopa tuplamäärä liikennettä. TM on kuuluisa siitä, miten se oikein kuvien kanssa moitti Länsiväylän alkupäähän suuntaavaa liikennettä, joka käytti liikennevaloristeyksessä rinnakkaista kaistaa, vaikka kaikki hyvin tiesivät, että toinen kaistoista loppuu ennen Länsiväylän alkua.

    Miksi sitten rakennetaan tällaisia ihan pysyviäkin järjestelyjä, joissa risteyksen jälkeen toinen kaista loppuu, jos sen käyttäminen on teidän mielestänne etuilua ??

    Jos kaikki käyttäisivät kaikkia tarjolla olevia kaistoja tasaisesti (= vetoketjuperiaate), niin ei syntyisi kuvaa "etuilusta".

    Tampereella ei 98% tiedä mikä merkki on kyseessä ja mitä se tarkoittaa. Kannattaa lukea Aamulehden Moroa, jossa paikallinen autokoulunopettaja antaa lakien vastaisia paikallissääntöjä. Tuota merkkiä ja kohtaa ei ole vielä kysytty, kannattaa kysyä. Hermian kohdalle liikennetohtori suositteli, että ajetaan suoraan vasenta kaistaa ja oikealla kaistalla olevat väistävät, vaikka laki käskee juuri toisin.

    Eikä varmaan tiedä muuallakaan Suomessa. Merkistä yhdellä vilkaisulla tulee vaan mieleen että pian ollaan sumpussa. Olisiko parempi jos siinä olisi kuvattu se vetoketju? Tosin sekin näyttäisi rikkinäiseltä vetoketjulta, alhaalta auki, ylhäällä kiinni.

    Eipä siitä varmaan arvaa mitä merkki tarkoittaa, jos ei tiedä. Jonkinlainen kuvallinen esitys ajoneuvojonojen liittymisperiaatteesta siinä saisi olla.

    Olisi oikeastaan pitänyt kirjoittaa, että tamperelaiset eivät ole edes huomanneet merkkiä. Aina liikennejärjestelyjen muuttuessa Tampereella ajetaan kuin ennenkin. Tuolla Hervannan suunnalla on ollut väliaikaisia liikenneympyröitä, joita ei ehditä huomaamaan ennen niiden poistumista. Keskustassa taas on ajosuuntia muuteltu ja monta vuotta mennään vielä vanhojen mukaan. Ja Aamulehdessä riittää uutisia, kun on niin huonosti informoitu, ei liikennemerkki ole mikään tiedonjakoväline.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit