Typerä ja vanha aihe ?

125 kommenttia
124
  • @Jokeri kirjoitti:
    Silloin kun tuollaisen 15v. auton hylkäysprosentti lähentelee 40%, kannattaa alkaa miettiä millaisessa käytössä ja millaisilla käyttäjillä ne autot ovat.

    Sen lisäksi kannattaa kiinnittää huomio hylkäysten syihin ja myös katsastuksen ulkopuolisiin vikalistoihin, joista tulee helposti vielä paljon kalliimpia ja paljon häiritsevämpiä ongelmia auton käytölle kuin joskus ensi viikolla vaihdettavasta kympin pallonivelestä.

    Tässä materiaalissa kuitenkin Mersujen ajomäärän kehitys pysyy loogisena, eli sekä C- että E-sarjan ajomäärä kasvaa ajan funktiona. Näitä vanhempien korimallien osalta katsastustilastoista löytyi aiemmin mielenkiintoisia anomalioita, kun ainakin C-sarjassa saman korimallin eri vuosikertojen kesken ajomäärä vähenee autojen vanhetessa. Sekä ennen että jälkeen vertailumme saumakohdan 2008 C- ja E-sarja ovat olleet kolmen suosituimman tuontiauton joukossa, joten sekään ei oikein selitä tätä havaintoa.

    Näyttöä minulla ei asiasta ole, mutta tämä havainto on mielenkiintoinen yhteensattuma sen kanssa, että Daimler-Benz (nyk. Mercedes-Benz) otti sähköisen tehtaan tietokantaan tallennettavan DSB huoltokirjan käyttöön vuonna 2008. Siitä eteenpäin Mersujen matkamittarit ovat käyneet pääasiassa eteenpäin.

    Edellä on jo tullut todettua sen "huononkin" auton menevän ns.kerrasta läpi. Jos omistaja vain niin haluaa.
    Sattumaako, mutta vm. 2008 Auris ja C- mersu ovat markkinoilla melko samoissa alkaen hintapyynnöissä. Mercedeksillä niitä kilometrejä on vaan tuhdisti enemmän.

    Lapsille sponsoroituja opiskelija-autoja ostettaessa huomasimme saman. Corollan hinnalla saa suunnilleen saman ikäisen Volvon tai Mersun ja ainakin Avensista ja bensa-Volvoa vertaavan ei tarvitse edes hyväksyä kovin paljon Toyotaan isompaa ajomäärääkään. Tuossa markkinatilanteessa ostimme yhden kumpaakin, eli lapsille opiskelija-autoiksi suunnilleen kolmen tonnin Volvon ja Mersun. Volvo jäi vähän alle, Mersu meni vähän yli.

    Molempien opiskelija-autojen käyttökustannuksia ja vikalistaa seurasinkin täällä joitain vuosia, mutta entisten opiskelijoiden valmistuttua ja työllistyttyä isi-liising päättyi ja menetin näkyvyyden noiden autojen myöhempään historiaan. Kumpikin meni siinä mielessä pommiin, että ex opiskelijat ajoivat hyvällä autollaan vielä vuosia työllistymisensä jälkeenkin. Etenkin Mercedes W124 250D oli vaikeasti korvattava, kun ei nykyajan autokaupasta meinaa oikein löytyä mitään sellaista, mihin jo laskuun lähteneen henkilöauton kehityskaaren huippukohtaa yksinäisenä kiertotähtenä merkkaamaan jääneen Satalankun uskaltaa vaihtaa. Sen tilalle tuli tätä vertailua edeltänyt S203 220 CDI OM646 + 6 vaihteinen manuaali. Volvo vaihtui juuri tuon heikoksi todetun W211 facelift mallin edeltäjään niin maksimaalisilla teknisillä riskeillä, että pelkkä SBC ei vie yöunia.

    Tämän vertailun 2008 mallin W204 alustan osia lähti omassanikin vaihtoon jo 170.000 km kohdalla ja se onkin ollut viimeisin epäonnistunut katsastusreissuni, vaikka teen niitä kolme vuosittain. Tiesin Cee farkussani olevan liikaa liikkuvia osia, joten pyysin katsuria poikkeuksellisesti koeajamaan autoni ensin ja etsimään kolahtavan nivelen että saan vaihtaa sen. Katsuri teki kyllä parhaansa ja pari muuta autoa meni viereistä linjaa ohitseni. Yhden kuski kävi kysymässäkin mitä katsuri oikein kaivaa Mersuni alustasta. Kerroin pyytäneeni häntä etsimään väljän nivelen, jota en itse löydä. Kaveri ei osannut sanoa yhtään mitään vaan käveli lasittunein silmin pois ymmärtämättä ollenkaan konseptiani jossa katsastuksen tavoite on löytää autossa olevat viat. Se katsastus epäonnistui, koska merkkiin perehtymätön katsuri joutui luovuttamaan ja hyväksyi autoni. Henkistä tukea hän silti antoi vahvistamalla kolahduksen kuuluvan autosta eikä minun pääni sisältä, jossa korjaus olisi vielä kalliimpi. Annoin periksi ja vein autoni ammattilaiselle, joka soitti perääni jo ollessani matkalla työpaikalle ja kysyi väljän reaktiotangon vaihtolupaa, joka tietenkin myönnettiin.

    Aiemmin parjattu W211 on sellaisessa maineessa, että tunnen ainkin yhden Mersukuskin, jotka on paljon ajetun auton ostettuaan tilannut Saksasta etuakseliston kaikki kuluvat osat vaihtaakseen ne kaikki kerralla. Meilläkin on perheessä yksi tuollainen ja vaikka auto valittiin hyvin tarkoilla vaatimuksilla ja on kohtuullisella ajomäärällään koriltaan virheetön, kyllä sekin tarvitsi kotiintulotarkastuksensa yhteydessä tonnilla uusia osia etuakselistoonsa. Tämä oli tiedossakin, koska Cinquecenton V8:n öljypohjan tukisilmukan läpäisevän vasemman vetoakselin nivel oli ostoslistalla heti ja se otettiin ostohinnassa huomioon.

      
  • QuuQuu
    muokattu 12.05.2023 19:15

    Nyt minä sen hoksasin kuinka paljon minulla jää aikaa elinkaarestani, ehkä tärkeämpiin asioihin kun ostan autoni uutena maahantuojan pakasta ja huollatan ne merkkiliikkeessä, enkä itse makaa auton alla hylsysarja pään alla.

      6
  • @Quu kirjoitti:
    Nyt minä sen hoksasin kuinka paljon minulla jää aikaa elinkaarestani, ehkä tärkeämpiin asioihin kun ostan autoni uutena maahantuojan pakasta ja huollatan ne merkkiliikkeessä, enkä itse makaa auton alla hylsysarja pään alla.

    Kuinka paljosta jäättekään paitsi...

      
  • @Josef kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Nyt minä sen hoksasin kuinka paljon minulla jää aikaa elinkaarestani, ehkä tärkeämpiin asioihin kun ostan autoni uutena maahantuojan pakasta ja huollatan ne merkkiliikkeessä, enkä itse makaa auton alla hylsysarja pään alla.

    Kuinka paljosta jäättekään paitsi...

    No se jää kokematta tässä elämässä, meille on auto ajansäästäjä, siirryttäessä paikasta toiseen, mitä ideaa siinä olisi jos säästetty aika käytettäisiin käytetyn kotteron etsimiseen ja sen remonttiin.

      1
  • @Quu kirjoitti:
    Nyt minä sen hoksasin kuinka paljon minulla jää aikaa elinkaarestani, ehkä tärkeämpiin asioihin kun ostan autoni uutena maahantuojan pakasta ja huollatan ne merkkiliikkeessä, enkä itse makaa auton alla hylsysarja pään alla.

    Ja tärkeämpi asia on... viettää työpaikalla elinkaaresta aikaa vuosikaupalla, että voi ajaa uudella autolla?

      2
  • QuuQuu
    muokattu 13.05.2023 08:45

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Nyt minä sen hoksasin kuinka paljon minulla jää aikaa elinkaarestani, ehkä tärkeämpiin asioihin kun ostan autoni uutena maahantuojan pakasta ja huollatan ne merkkiliikkeessä, enkä itse makaa auton alla hylsysarja pään alla.

    Ja tärkeämpi asia on... viettää työpaikalla elinkaaresta aikaa vuosikaupalla, että voi ajaa uudella autolla?

    Olihan se minullekin ensi alkuun järkytys mitä kaikkea muuta omaa omistusasunnonlisäksi saa, kylkiäisenä kun työssä käy.

      3
  • muokattu 14.05.2023 10:37

    Mainiota keskustelua arvovalinnoista!

    Tällaista yhteiskunnallista keskustelua pitäisi käydä enemmänkin sen selventämiseksi kaikille, että vaikka ihmisten erilaiset lain puitteissa tehdyt arvovalinnat pitääkin hyväksyä yksilönvapauden nimissä, jokainen vastatkoon silti omista valinnoistaan itse.

    Teknisen keskustelun asettamiseksi mittasuhteisiinsa huomautan myös, että vaikka meillä ei autoilla pröystäillä ja ne ovat vain kulku- ja kuljetusvälineitä jotka hankitaan kustannustehokkaasti käytettynä, meidän tallilla käytetään enemmän aikaa polkupyörien kuin autojen huoltoon. Vaikka autot ovatkin jo iäkkäitä ja jotkut niistä myös hauraaksi tunnetulla tekniikalla, niin ei niitä kovin monta kertaa vuodessa tarvitse sepätä. Useimmat selviävät useimmista vuosistaan vuosihuollolla ja renkaanvaihdolla ilman ylimääräisiä välipysäkkejä. Mutta kun perheessä on autoja viisi kerrallaan, myös kokemusta kertyy viisinkertaisella nopeudella riippumatta siitä kuka ne kuluvat osat vaihtaa.

    Meillä uusien autojen ostaminen päättyi 20 vuotta sitten havaintoon, että rahoituksen vaihtoehtoiskustannus keskimäärin kaksinumeroinen prosenttiluku.

      
  • Meille ostetaan autot ja asunnot uutena, auto n.3v välein asunnot 10-15v välein, ei ole mitään tarvetta kasvattaa pääomaa omaa tarvetta enempää, jokaiselle tulee tj päivä. Me työllistetään huoltomiehet ja rakennusmiehet, hekin taas tietämättään työllisti meidät, näin raha kiertää, verottaja napaa välistä omansa, näin markkinatalous pyörii.

      
  • @Quu kirjoitti:
    ei ole mitään tarvetta kasvattaa pääomaa omaa tarvetta enempää, jokaiselle tulee tj päivä.

    Minunkaan viimeisessä paidassani tarvita taskuja. Mutta sitä ennen on rahalle käyttöä. Pääoma on vain ansaintakeino, enkä ole vielä keksinyt hyvää syytä tappaa lypsävää lehmää.

    Me työllistetään huoltomiehet ja rakennusmiehet, hekin taas tietämättään työllisti meidät, näin raha kiertää, verottaja napaa välistä omansa, näin markkinatalous pyörii.

    Niin pyörii. Vaikka viime vuodeltakin merkkasin lähes maksimimäärän kodin energiatehokkuuden ja turvallisuuden parannuksen työpalkkoja, jäi veroa silti maksettavaksikin. Aggressiivisimmat verojen välttelijät maksavat veronsakin vain palkkatulostaan mutta yhteiskuntavastuunsa tunteva tuo sen lisäksi pääomatuloa ulkomailtakin Suomeen verotettavaksi.

    Verosuunnittelijat lopettavat verojen maksamisenkin kuoltuaan. Minä ajattelin maksaa eläkesalkkuni verovelan tuhkauurnasta. Mutta sitä ennen kaikki säästöni, niiden osingoilla ostetut lisäosakkeet ja vielä toistaiseksi lainassa oleva verovelkakin maksavat minulle lisäeläkettä, jonka itselleni nostamastani osasta maksan tietenkin veroni.

      
  • Minä olen myynyt kaikki muut paitsi asunto-osakkeet, ei kannata lypsää tarvetta enempää.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Mutta kun perheessä on autoja viisi kerrallaan, myös kokemusta kertyy viisinkertaisella nopeudella riippumatta siitä kuka ne kuluvat osat vaihtaa.

    Ja polkupyöräremontit vie enemmän aikaa? niin kellohan alkaa aina uudenkierroksen.

      
  • Bike24 paketti saapui juuri Saksasta. Uudet lukkopolkimet väljäksi kuluneiden tilalle, kaksi Shimano 105 ketjua, Yksi Shimano XT ketju (kun uudessa pyörässä on paikallaan lähes ajamaton). Jarrusatulan adapteri tarvitaan isommille jarrulevyille ja jarruletkujen kiinnityshelmet kahvojen vaihtamiseksi oikein päin, eli etujarru oikealla. Ja sitten vielä CO2 patruunoita ja hana renkaan täyttämistä varten. Ja sitten vielä 19 g kevyet juomapullotelineet.

    En muista monesko paketti tänä vuonna, mutta ei ole ensimmäinen eikä toinen.

      
  • muokattu 21.05.2023 16:17

    Tiepalvelutilastoa.

    https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/c150f197-0aa5-4659-9735-3039ff61974d

    Vähävikaisia nuo sähköautot, aivan parhaiden polttomoottoriautojen tasoa ja VW ID jopa parempikin:
    "Tesla Model 3:lla lukema oli vuosimallin 2019 autoille 0,9 ja 2020 rekisteröidyille 1,1. Vuoden 2019 autoista tässä keskiluokassa pärjäsi paremmin vain BMW X3, jonka suhdeluku oli 0,8. Vuoden 2020 autojen ykkösiä olivat BMW:n ja Mercedeksen 3 ja C -sarja samaisella 0,8:lla"

    Joidenkin merkkien katsastustilastoja kaunistaa se, että katsastustilastossa näkyvät vain katsastuspäivänä käyntiin lähtevät autot:
    "Uudehkoissa autoissa keskiluokan surkeimpia oli Toyota RAV4, jonka vikasuhdeluvut olivat 2020 ja 2019 -vuosimallin autoissa 14,4 ja 20,2. Alemmassa keskiluokassa ei mennyt hyvin myöskään suomalaisten suosikilla eli Toyota Corollalla, jonka lukemat olivat 6,7 ja 11,6. Samassa kastissa Toyota C-HR on ollut heikoimpia alusta eli vuodesta 2017 lähtien. Tuhatta vuosimallin 2019 C-HR:ää kohden 31,7 hajosi. Pienissä autoissa vikaisin on viime vuosina ollut Renault Clio."

    Merkkikohtainen tiepalvelu saattaa vaikuttaa asiaan jotain, mutta en tiedä millä merkeillä niitä on ja hoitaako ADAC niidenkin palvelukutsut?

      
  • muokattu 21.05.2023 16:18

    Joo-o, on se Toyota kyllä surkee peli kun sähkiksetkin menee ohi.

    ADAC huomauttaa, että asiantuntijat ovat uskoneet sähköautojen olevan luotettavampia, koska niissä on vähemmän hajoavia osia. Tilastosta ei silti vielä kannata vetää sitä johtopäätöstä, että sähköautot olisivat jatkossakin merkittävästi polttomoottoriautoja luotettavampia.

    Saksan katsastusviranomainen TÜV on saanut liki päinvastaisia tuloksia sähköautoista. Zoe oli hylkäysprosentissa (5,3) keskikastissa kaikkiin ikäluokkansa autoihin verrattuna, BMW i3 joutui heikoimpaan kolmannekseen (5,9) ja Model 3 oli liki pahnanpohjimmaisia 8,9 prosentin hylkäysmäärällä.

    Mihin tässä nyt enää uskoo?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Merkkikohtainen tiepalvelu saattaa vaikuttaa asiaan jotain, mutta en tiedä millä merkeillä niitä on ja hoitaako ADAC niidenkin palvelukutsut?

    Lähes kaikilla merkeillä on, keski-euroopassa niillä muutamallakin joilla ei Suomessa ole. ADAC hoitaa niistä varsin monia, mutta emme nyt tietenkään tiedä millä otannalla / filtterillä tiedot on kerätty.

    Minä suhtaudun ADACiin ja sen sisarjärjestöihin hieman skeptisesti.

    https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001826640.html

      
  • Katsastustilasto ei kerro mitään tielle jäämisestä, meidänkin viimeinen Toyota hybridi tarvitsi kolme kertaa vuodenaikana hinurin käynnistysapua, sitten tuli noutaja.

      
  • muokattu 22.05.2023 12:08

    @Quu kirjoitti:
    Katsastustilasto ei kerro mitään tielle jäämisestä, meidänkin viimeinen Toyota hybridi tarvitsi kolme kertaa vuodenaikana hinurin käynnistysapua, sitten tuli noutaja.

    Hinurin käynnistysapua? Eikös niitä soiteta ennemminkin kuljettamaan autoja?

    Sinun olisi kannattanut hankkia romu-Corollan seuraksi joku tälläinen varavirtalähde hanskalokeroon.
    https://m.motonet.fi/fi/kategoria/2005/460474/Apukaynnistimet-ja-kaynnistyskaapelit

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Katsastustilasto ei kerro mitään tielle jäämisestä, meidänkin viimeinen Toyota hybridi tarvitsi kolme kertaa vuodenaikana hinurin käynnistysapua, sitten tuli noutaja.

    Hinurin käynnistysapua? Eikös niitä soiteta ennemminkin kuljettamaan autoja?

    10-30 prosenttia hinausliikkeen keikoista pystytään korjaamaan tapahtumapaikalla, ilman että autoa varsinaisesti tarvitsee kuljettaa minnekään.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Hinurin käynnistysapua? Eikös niitä soiteta ennemminkin kuljettamaan autoja?

    Hinausautolla herätysvirtaa tullaan antamaan.

    Sinun olisi kannattanut hankkia romu-Corollan seuraksi joku tälläinen varavirtalähde hanskalokeroon.

    Minulta on tainnut jäädä pienellä präntätty teksti lukematta, että itselataava myös purkaa itse heräteakun.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Hinurin käynnistysapua? Eikös niitä soiteta ennemminkin kuljettamaan autoja?

    Hinausautolla herätysvirtaa tullaan antamaan.

    Hyvä tietää, jos joskus sattuu samanlainen tilanne kohdalle. Viime kesänä moottoripyörästä hyytyi akku vanhuuttaan eikä pyörä lähtenyt parkista käyntiin. Onneksi se sentään käynnistyi työntämällä. (Kakkonen silmään, kunnon vauhti työntämällä ja hyppy istuimen päälle kytkimen noston yhteydessä niin rengas lähtee pyörimään.)

    Sinun olisi kannattanut hankkia romu-Corollan seuraksi joku tälläinen varavirtalähde hanskalokeroon.

    Minulta on tainnut jäädä pienellä präntätty teksti lukematta, että itselataava myös purkaa itse heräteakun.

    Onneksi en ole kokenut tuollaista IS:n tai minkään muunkaan auton kanssa.

      
  • Autot tykkää siitä että niillä ajetaan. Hybridit, ja itse asiassa edes sähköautot, eivät tässä mielessä poikkea perinteisestä polttiksista. Jopa sähköautojen 12v akkuihin käydään antamassa "apuvirtaa" hinausliikkeiden toimesta.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Autot tykkää siitä että niillä ajetaan. Hybridit, ja itse asiassa edes sähköautot, eivät tässä mielessä poikkea perinteisestä polttiksista. Jopa sähköautojen 12v akkuihin käydään antamassa "apuvirtaa" hinausliikkeiden toimesta.

    Pitääkö siis sähköauton 12 voltin akku ajaa täyteen määräajoin kuten polttiksen? Eikö sitä sähköä saisi mistään muuten kuin ajamalla akkusähköllä? Netissä on taidettu kirjoittaa siitä, että apuakku tyhjenee ihan normaalissakin ajossa, kun mikään ei lataa sitä.

      
  • QuuQuu
    muokattu 22.05.2023 15:38

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Onneksi en ole kokenut tuollaista IS:n tai minkään muunkaan auton kanssa.

    En minäkään mikään muun merkin kanssa, vaikka autoni on seisonut useamman viikonkin lentoparkissa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Autot tykkää siitä että niillä ajetaan. Hybridit, ja itse asiassa edes sähköautot, eivät tässä mielessä poikkea perinteisestä polttiksista. Jopa sähköautojen 12v akkuihin käydään antamassa "apuvirtaa" hinausliikkeiden toimesta.

    Pitääkö siis sähköauton 12 voltin akku ajaa täyteen määräajoin kuten polttiksen? Eikö sitä sähköä saisi mistään muuten kuin ajamalla akkusähköllä? Netissä on taidettu kirjoittaa siitä, että apuakku tyhjenee ihan normaalissakin ajossa, kun mikään ei lataa sitä.

    Luulisi että pikkuakku latautuisi töpselisähköllä tai ajoakusta, mutta ilmeisesti näin ei tapahdu silloin kun auto on käyttämättä parkissa. Tuskin sillä autolla tarvitsee ajaa, siis liikkua, mutta varmasti hyvää tekee pitää autoa "käynnissä" riittävän pitkiä aikoja. Oletan myös että sähköautojen 12v akut eivät ole kapasiteetiltaan erityisen suuria. Autoissahan on aina jotain pientä kulutusta päällä, ja nykyisin yleistyneet applikaatiot jotka ottavat yhteyden autoon kuluttavat akkua myös sieltä auton päästä kun sen pitää "herätä".

    Disclaimerina että katselen näitä asioita enemmän tilastojen valossa kuin tekniikan asiantuntijana. Jälkimmäisestä en millään muotoa ole.

      
  • Corolla onkin siis ladattava hybridi?

      
  • @FARwd kirjoitti:
    Corolla onkin siis ladattava hybridi?

    En kai ainakaan minä väittänyt niin? Pointtini oli että JOPA töpselistä ladattavia autoja joutuu apukäynnistelemään perinteisten polttisten tapaan. Toki itselataava mahtuu sitten näiden väliin.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Pointtini oli että JOPA töpselistä ladattavia autoja joutuu apukäynnistelemään perinteisten polttisten tapaan.

    En ole ikinä tarvinnut apukäynnistystä perinteisellä polttomoottorilla, tosin en ole ikinä omistanut alle nelivuotiasta autoa.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Pointtini oli että JOPA töpselistä ladattavia autoja joutuu apukäynnistelemään perinteisten polttisten tapaan.

    En ole ikinä tarvinnut apukäynnistystä perinteisellä polttomoottorilla, tosin en ole ikinä omistanut alle nelivuotiasta autoa.

    Aikana, kun autoissa ei vielä ollut valomuistia tai -hälytystä, niin päiväsaikaan ajovalojen unohtaminen päälle oli melko yleistä. Ja akkuhan siinä tyhjeni; auton iästä riippumatta. Hienoa, että tuotakaan ei ole kohdallesi sattunut.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    Aikana, kun autoissa ei vielä ollut valomuistia tai -hälytystä, niin päiväsaikaan ajovalojen unohtaminen päälle oli melko yleistä. Ja akkuhan siinä tyhjeni; auton iästä riippumatta. Hienoa, että tuotakaan ei ole kohdallesi sattunut.

    Jos niin olisi käynyt, se olisi ollut omaa huolimattomuutta, ei autonvika.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Pointtini oli että JOPA töpselistä ladattavia autoja joutuu apukäynnistelemään perinteisten polttisten tapaan.

    En ole ikinä tarvinnut apukäynnistystä perinteisellä polttomoottorilla, tosin en ole ikinä omistanut alle nelivuotiasta autoa.

    Käyttövoimasta ja iästä riippumatta apukäynnistys mahtuu helposti TOP5 vikojen joukkoon kun katsotaan syitä miksi hinauspalvelu / tiepalvelu on tilattu paikalle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit