• Ei kauhean kauan sitten olit sitä mieltä, ettei Bemari tule poikkeamaan klassisen konservatiivisesta kojelautamuotoilustaan uusien malliversioiden jälkeen.

    Oletko vielä samaa mieltä nykyisen ja tuon 2024-mallin suhteen?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Ei kauhean kauan sitten olit sitä mieltä, ettei Bemari tule poikkeamaan klassisen konservatiivisesta kojelautamuotoilustaan uusien malliversioiden jälkeen.

    Oletko vielä samaa mieltä nykyisen ja tuon 2024-mallin suhteen?

    Muotoilu on edelleen perinteisen konservatiivinen ja keula menee vanhaan tapaan maltilliseen tyyliin perinteitä kunnioittaen. Sisustuksessa laatu on edelleen erinomaisella tasolla. Fyysisiä namiskoita on vähemmän, se täytyy myöntää. Ei mitään järisyttävää muutosta, vaan vähäisiä muutoksia mukaillen toteutettu uutuus. Ihan komea peli tämäkin on, kuten odotettua.

      
  • Sinänsä ihan kiinnostava, erityisesti siksi että sieltä on tulossa myös farkku.

    Keulasta en erityisemmin pidä, olisi saanut olla vähän maltillisempi (oletan kuitenkin että on livenä nätimpi), ja lattian muhkura on sähköautossa vähän tympeä. Muilta osin varmaan ihan ok. bmw.fi :ssä ei toiminut konfiguraattori kun kokeilin tuossa aiemmin, joten jäi tarkemmat hinnat ja muut katsomatta.

    Täytynee käydä koeistumassa joskus, vaikkei seuraavaan autonvaihtoon ehdikään.

      
  • BMW:n muotoilu muuttuu, enää sitä ei heti tunnistakaan BMW:ksi, jos ei näe keulaa. Ja keulakin näyttää siirtyvän pois perinteisestä BMW-muotoilusta. Varmaankin BMW on kohta vain auto autojen joukossa kuten joku Toyota tai Nissan eikä sillä saa enää arvostusta pelkän ulkonäön kautta.

      
  • Harrastajat tunnistavat oman merkkinsä vaikka naulan reiästä. Uusi 5-sarja ei tee tässä poikkeusta.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Harrastajat tunnistavat oman merkkinsä vaikka naulan reiästä. Uusi 5-sarja ei tee tässä poikkeusta.

    Pelkkien harrastajien ostoilla taitaisi toiminta loppua ennen syksyä. Premium-autoissa pitää nähdä mistä on kyse. Mutta joskus on uudistuttava ja toivottava, ettei myynti sakkaa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Harrastajat tunnistavat oman merkkinsä vaikka naulan reiästä. Uusi 5-sarja ei tee tässä poikkeusta.

    Pelkkien harrastajien ostoilla taitaisi toiminta loppua ennen syksyä. Premium-autoissa pitää nähdä mistä on kyse. Mutta joskus on uudistuttava ja toivottava, ettei myynti sakkaa.

    BMW 5-sarjan kohdalla ostajakunta on hyvin uskollista, ei niinkään fanaattista. Mihin sitä hyväksi havaittua vaihtaisi toiseen. Omalla kohdalla näin on käynyt. Harrastetoiminta on sitä, että voidaan ajella 5-sarjalla ja harrasteautona on M-sarjalainen tai sitten jotain muuta mielenkiintoista merkin sisältä. BMW 5-sarjan kohdalla muutokset ovat olleet maltillisia, nyt mennään kahdeksatta sukupolvea ja muutokset ovat ostajakuntaa myötäileviä. BMW 7-sarja menee eteenpäin samoilla arvoilla.

      
  • muokattu 25.05.2023 09:47

    Edelleen olen sitä mieltä että BMW:n muotoilu, verrattuna muihin aikalaisiin, oli parhaimmillaan E39:n aikana. Samalla tavalla, aikalaisiin verrattuna, kaunein "Golf" ikinä on Bora vuosituhannen vaihteesta jne...

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Edelleen olen sitä mieltä että BMW:n muotoilu, verrattuna muihin aikalaisiin, oli parhaimmillaan E39:n aikana. Samalla tavalla, aikalaisiin verrattuna, kaunein "Golf" ikinä on Bora vuosituhannen vaihteesta jne...

    BMW E39 on erityinen muotoilun ja ajo-ominaisuuksien osalta, se teki loikan joka muistetaan aina. Paketista tuli käsite joka sai luokituksen maailman paras sedan.

      2
  • muokattu 25.05.2023 17:04

    @tracktest kirjoitti:

    Sisustuksessa laatu on edelleen erinomaisella tasolla.

    Siis se miltä näyttää, koska muutenhan sinä vain spekuloit? Ja mitään muuta adjektiivia et voi luonnollisestikaan valita, sehän nyt on selvä jo lähtökohtaisesti.

    Ei mitään järisyttävää muutosta, vaan vähäisiä muutoksia mukaillen toteutettu uutuus

    No eihän se nyt ihan "vähäisillä" mennyt todellakaan. Tai sitten määritelmä on kärsinyt sähkäreissa pahan inflaation!

    Pidätän oikeuden olla eri mieltä värittyneiden lasiesi kanssa ja muut voivat tehdä vertailun vaikka näistä kuvista ja tehdä omat johtopäätökset

    https://www.netcarshow.com/bmw/2024-5-series/1600x1200/wallpaper_06.htm

    https://www.netcarshow.com/bmw/2018-5-series_touring/1600x1200/wallpaper_65.htm

    Ei mikään mahdoton tuo uusi, mutta noita leveitä ruutuja kojetaulu täynnä on muillakin. Ja rattikaan ei ole enää pyöreä. Toki vain vähäisin alareunan muutoksin. :wink:

    BMW E39 on erityinen muotoilun ja ajo-ominaisuuksien osalta, se teki loikan joka muistetaan aina. Paketista tuli käsite joka sai luokituksen maailman paras sedan.

    Aijaa? Vai maailman paras BMW-sedan kuitenkin? Mistäs tiedon voi vahvistaa?

      
  • Takatilojen osalta näyttää selvästi ryhdikkäämmältä kuin EQE, mutta vasta livenä näkee miten tilava i5 on?

    Yläpeukku "Mulpuran" säilyttämisestä keskikonsolissa. Ei minulla sinänsä mitään ole touch padia vastaan, mutta suomalaisella tiellä selkeästi naksahtava mulpura on kosketuspintaa tarkempi ohjainlaite. Kirjoittaminen onnistuu toki paremmin tuolla käpäilypinnalla.

    Saatamme olla vanhanaikaisia, mutta alun kokeilun jälkeen touch pad on konffattu pois päältä ja toimii rannetukena mulpuran käytössä meillä ainoassa autossa jossa noiden välillä saa valita käyttääkö jompaa tai kumpaa tai molempia sekaisin.

    Veikkaan että i5 farkku tulee pakottamaan joko E-farkun asiakkaat vaihtamaan merkkiä tai Mersun tekemään jotain radikaalia sen jälkeen kun perinteinen E-sarja tulee tiensä päähän ja korimallinumerot loppuvat vasta esitellyn W214 mallin jälkeen.
    (W215 on käytetty jo CL:ssa)

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Aijaa? Vai maailman paras BMW-sedan kuitenkin? Mistäs tiedon voi vahvistaa?

    Mersumiesten tietotoimistosta! Jos olisin valitsemassa sedania E39 ikäluokasta, en minäkään ostaisi Mersua.

    Paras BMW pitkiin aikoihin ja huonoin Mersu sataan vuoteen osuivat samoille vuosikymmenille joten Väyrynen jää jälleen kerran valitsematta.

      
  • Mersumiesten tietotoimistoko valitsee "maailman parhaita sedaneita"?

      
  • Kumppani hyvä, omakohtaisilla kokemuksilla on merkitystä. Mihin toiseen sitä hyväksi havaittua vaihtaisi, jos kokemukset ovat pelkästään myönteisen positiivisia. Maailman parhaan sedanin valitsivat aikanaan autotoimittajat. Tämän tittelin sai BMW E39, joka oli neljännen sukupolven 5-sarjalainen.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Kumppani hyvä, omakohtaisilla kokemuksilla on merkitystä. Mihin toiseen sitä hyväksi havaittua vaihtaisi, jos kokemukset ovat pelkästään myönteisen positiivisia. Maailman parhaan sedanin valitsivat aikanaan autotoimittajat. Tämän tittelin sai BMW E39, joka oli neljännen sukupolven 5-sarjalainen.

    Kysehän ei ole BMW:stä, mutta on kolmas vuosikymmen menossa hyväksi havaitulla autolla. Ei asiassa muuta vikaa ole, mutta voi jäädä hienoista uudistuksista paitsi, jos vanhakin sopii käyttöön kuin kirves käteen.

      
  • muokattu 26.05.2023 11:19

    @tracktest kirjoitti:

    omakohtaisilla kokemuksilla on merkitystä

    Missä kohtaa kiistin tuon?

    Mihin toiseen sitä hyväksi havaittua vaihtaisi, jos kokemukset ovat pelkästään myönteisen positiivisia.

    Sitähän sinä et tule tietämään. Arvaatko miksi? Late1969 ymmärtääkseni vähän vihjasikin.

    Merkkiuskollisuutta esiintyy eri autoihin, sitä ei voi kiistää, mutta oletko sinä oikeammassa kuin toisiin merkkeihin, jopa malleihin kuten sinä jumittuneet? Sellaiset kuvitelmat näissä keskusteluissa on myös jumittavaa hyvinkin usein.

    Maailman parhaan sedanin valitsivat aikanaan autotoimittajat

    Varmaan sitä faktaa löytyy edelleen, oliko Euroopan lehtien, vai ihan all-over-the-world tulivat tulokseen? Missä kisassa valitaan sedaneita, mahd. farkut, SUV:it, tila-autot jne. ikään kuin erikseen?

    Mutta vähän niin kuin "car of the year" valitaan vuosittain, niin ei tuonkaan aikanaan mahdollisesti tehdyn valinnan tulokset päde kuin ko. ajankohdan eri vaihtoehdoista valikoituna. Ei se ole ikuisuusarvonimitys - seuraajilleen. Autoja tulee ja menee, E39:n jälkeen maailma on mennyt eteenpäin.

    https://en.wikipedia.org/wiki/European_Car_of_the_Year

      3
  • muokattu 26.05.2023 11:43

    Maailma menee eteenpäin ja olen siitä täysin tietoinen.

      
  • Kumppani oletko ajatellut, jos sinulla ei ole kokemusta kuin Toyotasta. Niin miten olisit perillä minkään muun merkin hyvyydestä. Tuntuu siltä, että kyseenalaistat lähes kaiken mikä ei ole sinun oman kokemuksesi piirissä.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Kumppani oletko ajatellut, jos sinulla ei ole kokemusta kuin Toyotasta. Niin miten olisit perillä minkään muun merkin hyvyydestä. Tuntuu siltä, että kyseenalaistat lähes kaiken mikä ei ole sinun oman kokemuksesi piirissä.

    Välittömästi tuli mieleen eräs toinen nimimerkki ja automerkki, jotka voisi tuohon vaihtaa tilalle, muuttamatta muuta tekstiä ollenkaan.

    Kokemusta löytyy Toyotasta, Saabista, MB:stä, Audista, BMW:stä ja yhdestä jenkistä. Kuljetuskalustolla olen ajanut paljon, jos suuntasit tuon tänne metsään meni.

      
  • muokattu 26.05.2023 15:59

    Komppaan koreilevaa edelleen.

    @tracktest kirjoitti:

    Kumppani oletko ajatellut, jos sinulla ei ole kokemusta kuin Toyotasta. Niin miten olisit perillä minkään muun merkin hyvyydestä.

    Niin, yrität säännöllisesti ujuttaa tuollaista ajatusta tänne, kumma juttu. Vaan kun en ole merkkiäni kertonut - vieläkään. Vain sen, että ajan (toistaiseksi) työsuhdeautolla. Mutta vello sinä vain pohdinnoissasi (arvailuissasi), jos se on tärkeätä sinulle.

    Tuntuu siltä, että kyseenalaistat lähes kaiken mikä ei ole sinun oman kokemuksesi piirissä

    No tuo on kyllä merkillinen päätelmä, varsinkaan kun sinulla ei ole niin minkään valtakunnan käsitystä minun kokemuksistani eri automerkeistä.

    Mutta voisit ihan kuriositeetin vuoksi kertoa meille, mikä ajaa sinunlaisesi kirjoittajan ylipäätään heittämään juuri Toyotan ikään kuin "kovana vastapallona" - kaikista automerkeistä. Se on jännä juttu, kun kuitenkin miettii merkin käyttäjien määrää ja vaikka mitä. Mistä se mielestäsi kertoo, sinusta ja yleisesti ja mihin se tähtää? Onko se "pahinta millä voi toista autoilijaa mollata" kenties ja jos, niin miksi?

    Näitä olen ennenkin kysellyt täällä.

      2
  • @Kumppani kirjoitti:
    Komppaan koreilevaa edelleen.

    @tracktest kirjoitti:

    Kumppani oletko ajatellut, jos sinulla ei ole kokemusta kuin Toyotasta. Niin miten olisit perillä minkään muun merkin hyvyydestä.

    Niin, yrität säännöllisesti ujuttaa tuollaista ajatusta tänne, kumma juttu. Vaan kun en ole merkkiäni kertonut - vieläkään. Vain sen, että ajan (toistaiseksi) työsuhdeautolla. Mutta vello sinä vain pohdinnoissasi (arvailuissasi), jos se on tärkeätä sinulle.

    Tuntuu siltä, että kyseenalaistat lähes kaiken mikä ei ole sinun oman kokemuksesi piirissä

    No tuo on kyllä merkillinen päätelmä, varsinkaan kun sinulla ei ole niin minkään valtakunnan käsitystä minun kokemuksistani eri automerkeistä.

    Mutta voisit ihan kuriositeetin vuoksi kertoa meille, mikä ajaa sinunlaisesi kirjoittajan ylipäätään heittämään juuri Toyotan ikään kuin "kovana vastapallona" - kaikista automerkeistä. Se on jännä juttu, kun kuitenkin miettii merkin käyttäjien määrää ja vaikka mitä. Mistä se mielestäsi kertoo, sinusta ja yleisesti ja mihin se tähtää? Onko se "pahinta millä voi toista autoilijaa mollata" kenties ja jos, niin miksi?

    Näitä olen ennenkin kysellyt täällä.

    Toyota on hyvä valinta siinä missä mikä tahansa merkki. Olet antanut ymmärtää näin, etkä ole sitä missään kieltänyt. Voit olla vaikka autotta, ei se minua liikuta suuntaan eikä toiseen.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    Toyota on hyvä valinta siinä missä mikä tahansa merkki. Olet antanut ymmärtää näin, etkä ole sitä missään kieltänyt. Voit olla vaikka autotta, ei se minua liikuta suuntaan eikä toiseen.

    En tiedä onko Toyota hyvä valinta, se on useimmiten järkivalinta, kun huomioidaan auton käyttötarkoitus.

      1
  • muokattu 26.05.2023 20:17

    @tracktest kirjoitti:

    Voit olla vaikka autotta, ei se minua liikuta suuntaan eikä toiseen

    Höpöhöpö! Ketä nyt kuvittelet jälleen kerran sumuttavasi näillä tuuliviirimäisillä kirjoituksillasi?

    Toyota on hyvä valinta siinä missä mikä tahansa merkki. Olet antanut ymmärtää näin, etkä ole sitä missään kieltänyt.

    Näin on, enkä ole kieltänyt. Miksi olisinkaan edes? Mutta sitten mennään kaikkeen siihen, mihin et vastannut.
    Sinä väitit että minulla ei ole kokemusta kuin Toyotasta, joten miten olisin perillä minkään muun merkin hyvyydestä.

    Jos me olemme Toyotasta palttiarallaa tuon alussa mainitun verran samaa mieltä - jota sinäkään et voi enää kieltää - niin voinko minäkin sitten vetää sinusta sen johtopäätöksen, ettei sinullakaan oikeasti ole muista automerkeistä kokemusta kuin Toyotasta?

    Koska niin sinä teet minusta. Vai etkö tajunnut?

    Toistan vielä sen loppuosan edellisistä kysymyksistäni, eli voisit ihan kuriositeetin vuoksi kertoa meille, mikä ajaa sinunlaisesi kirjoittajan ylipäätään heittämään juuri Toyotan ikään kuin "kovana vastapallona" - kaikista automerkeistä. Se on jännä juttu, kun kuitenkin miettii merkin käyttäjien määrää ja vaikka mitä. Mistä se mielestäsi kertoo, sinusta ja yleisesti ja mihin se tähtää? Onko se "pahinta millä voi toista autoilijaa mollata" kenties ja jos, niin miksi?

      
  • muokattu 26.05.2023 20:24

    @Quu kirjoitti:

    .....se on useimmiten järkivalinta, kun huomioidaan auton käyttötarkoitus

    Huoh... se yleisimmin kuultu latteus palstakirjoituksissa. Oletteko havainneet saman? Se on vaan helppo kirjoittaa ja olevinaan kuulostaa viksulta ja analysoivalta. Tai sitten vältellä ajattelemista enempiä. Muita heittoja voisi esimerkinomaisesti olla se, että "Toyotat harmaina hiirulaisina hukkuvat massaan", onhan noita

    Et varmaan pysty avaamaan tuon ajatuksesi syvempää olemusta. Tässä vähän täkyjä:

    • onko Toyotalla eri käyttötarkoitus kuin muilla japanilaisilla automerkeillä?
    • ne muut japskit eivät ole sitten järkivalintoja?
    • eivätkö muiden automerkkien ostajat osaa huomioida käyttötarkoituksia?
    • eivätkö muiden automerkkien ostajat tee järkivalintoja?
    • mitä ne sitten ostaa?
    • eikö Toyotan ostaja voi tuntea hankinnastaan iloa ja tyydytystä, vai onnistuuko se vain BMW 5-sarjalaisella vaikkapa? Jos ei, niin miksei?
      2
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Voit olla vaikka autotta, ei se minua liikuta suuntaan eikä toiseen

    Höpöhöpö! Ketä nyt kuvittelet jälleen kerran sumuttavasi näillä tuuliviirimäisillä kirjoituksillasi?

    Toyota on hyvä valinta siinä missä mikä tahansa merkki. Olet antanut ymmärtää näin, etkä ole sitä missään kieltänyt.

    Näin on, enkä ole kieltänyt. Miksi olisinkaan edes? Mutta sitten mennään kaikkeen siihen, mihin et vastannut.
    Sinä väitit että minulla ei ole kokemusta kuin Toyotasta, joten miten olisin perillä minkään muun merkin hyvyydestä.

    Jos me olemme Toyotasta palttiarallaa tuon alussa mainitun verran samaa mieltä - jota sinäkään et voi enää kieltää - niin voinko minäkin sitten vetää sinusta sen johtopäätöksen, ettei sinullakaan oikeasti ole muista automerkeistä kokemusta kuin Toyotasta?

    Koska niin sinä teet minusta. Vai etkö tajunnut?

    Toistan vielä sen loppuosan edellisistä kysymyksistäni, eli voisit ihan kuriositeetin vuoksi kertoa meille, mikä ajaa sinunlaisesi kirjoittajan ylipäätään heittämään juuri Toyotan ikään kuin "kovana vastapallona" - kaikista automerkeistä. Se on jännä juttu, kun kuitenkin miettii merkin käyttäjien määrää ja vaikka mitä. Mistä se mielestäsi kertoo, sinusta ja yleisesti ja mihin se tähtää? Onko se "pahinta millä voi toista autoilijaa mollata" kenties ja jos, niin miksi?

    En jatka tätä sekoilua tämän enempää. Taidat yrittää taas sitä, että tämäkin keskustelu suljetaan.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    En jatka tätä sekoilua tämän enempää. Taidat yrittää taas sitä, että tämäkin keskustelu suljetaan`

    Niin, aihe on kieltämättä sinulle turhan hankala.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Quu kirjoitti:

    • onko Toyotalla eri käyttötarkoitus kuin muilla japanilaisilla automerkeillä?
    • ne muut japskit eivät ole sitten järkivalintoja?
    • eivätkö muiden automerkkien ostajat osaa huomioida käyttötarkoituksia?
    • eivätkö muiden automerkkien ostajat tee järkivalintoja?
    • mitä ne sitten ostaa?
    • eikö Toyotan ostaja voi tuntea hankinnastaan iloa ja tyydytystä, vai onnistuuko se vain BMW 5-sarjalaisella vaikkapa? Jos ei, niin miksei?

    En minä ole rajannut mitään merkkiä pois, kokoluokassaan corolla hybridillä taitaa olla tekniikaltaan vastaavat aika harvassa.

      
  • @Quu kirjoitti:
    En tiedä onko Toyota hyvä valinta, se on useimmiten järkivalinta, kun huomioidaan auton käyttötarkoitus.

    Jos se käyttötarkoitus sisältää kuljetuskykyvaatimuksia, Land Cruiseria halvemmat ovat varsin epäkäytännöllisiä.

    Viimeksi taksissa kolmesta Prius Plussan takapenkillä istuneista kaksi oli selvästi keskimääräistä hoikempia ja kolmas normaalivartaloinen lisäkiloton. Takapenkillä istuttiin silti hartiat limittäin kun muuten ei mahdu ja peräkontti oli kattoa myöden täynnä ja kamat koko ajan valumassa päätukien ylitse.

    Miksi muuten Lexusta ei edelleenkään haluta tehdä farkkuna? Eikö mukavamman auton ostajalla saa olla tilaa ja kuljetuskykyä vaativia harrastuksia?

      
  • Onhan se selvä asia jos Corollan kokoluokan auton tilat ei riitä, se ei ole järkivalinta.
    Me on kuskattu golfilla ja corollalla sellaisia huonekaluja ja kodinkoneita, mitkä ei olisi isoonkaan sedaniin mahtuneet.
    ps. Kuljetuskyky ei ollut kuitenkaan valinnan peruste meille.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Land Cruiseria halvemmat ovat varsin epäkäytännöllisiä.

    Land cruiser mainittu. Siinä on kotimaista autoveroa 39 462,00 €, joten kannattaa miettiä muitakin vaihtoehtoja.

    Itse tykästyin joskus Renaultin mallistoon, mutta diesel-farkkua ei ole siellä enää tarjolla, joten voi olla että Toyota Corolla farkku pitää käydä koeajamassa. Se on maineeltaan hyvin taloudellinen, säilyttää jälleenmyyntiarvonsa, eikä tarvitse muuta kuin öljynvaihdon 15 tkm välein.

    Nykyinen ladattava bensahybridini ei ole erityisen taloudellinen minun jo valmiiksi ennakoivalla ajotavallani, toisaalta hankin ko. auton Ajamisen ilo mielessä. Ja siinä se on hyvä. Kommenttini meni ohi otsikon aiheen, mutta merkki on kuitenkin sama.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit