Farkku hyvällä tavaratilalla

19 kommenttia

Pitäis löytää farkku mahd. hyvällä tavaratilalla. Usein testeissä ja mainoksissa puhutaan hyvästä muunneltavuudesta, mutta harva täyttää mun toiveita. Yleisin ongelma on takapenkit. Kun ne taittaa alas istuinosa jää pystyyn etupenkkejä vasten tai penkki pitää irrottaa ja viedä kellariin. Etenkään penkin poistaminen ei ole kätevää.


Tässä toiveeni:
-Takaluukku korkea, eli katto ei saa madaltua takana.
-takapenkit taittuvat täysin pois tieltä, myös istuinosat. Taakse muodostuu täysin tasainen tila.
-pelkääjän penkki taittuu pois tieltä helposti. Joissakin malleissa penkki taittuu, mutta hitaasti rullaamalla.

Mä olen nähnyt kriteerit täyttävän auton liikenteessä, mutta koska takaluukku oli auki en nähnyt merkkiä.

  
  • Minulla on Skoda Octavia Combi I, jonka tavaratilaa on kehuttu joka testissä. Kuitenkin esim. polkupyörä mahtui paremmin edellisen farkkuni tilaan: Opel Kadett Caravan. Lienee vastaus kysymykseesi.

    Taitavat Kadetit olla jo kaikki läpiruostuneita.

      
  • Mikähän on hintaluokka?

      
  • Varmaan joku tila-auto täyttäisi parhaiten vaatimukset. Nehän suorastaan kilpailevat sillä, kuinka monella eri tavalla penkit saa taiteltua. Korkeuttakin löytyy enemmän kuin perinteisistä farmareista.

      

  • Mun edellinen kulkuväline oli vanhan mallin Laguna (vm -99). Täyttää kaikki vaatimukset, paitsi ehkä etupenkin osalta (pitää rullata, muistaakseni).

    - Takalasi melkein pystyssä
    - Sivulasitkin melkein pystyssä (ei juuri kapene ylöspäin)

    Tavaratila on selvästi suurempi kuin vm -01 V70:ssä (ainoa mihin osaan kunnolla verrata). Rengaskotelotkaan eivät tainneet juuri kaventaa lattiatilaa. Peräkkäin istuttavat tuplarattaat menivät vaivatta sisään takapenkit ylhäällä. Kantoi lastiakin ihan kiitettävasti.

    Ihan hyvä auto oli (lue: toimiva). Ainoa vika kolmen vuoden aikana oli, että takakilven valon johtosarja piti vaihtaa. Vaan elä missään tapauksessa ota 1.6 moottorilla, loppuu vääntö lastin kanssa. Nykyisessä autossa (Grand Scenic) on 2.0 bensa ja olen ihan tyytyväinen. Rellun diisseleistä en osaa sanoa mitään.

      
  • Mulla on nyt käytössä Yaris Verso. Hyvää tasaista tilaa takana, mutta se on liian lyhyt pyörien kuljetukseen. Täysjousto fillari ei mahdu sinne suoraan vaan se pitää vinoon. Hankalaa kun pitää mahduttaa vielä toinen pyörä ja muut rojut.

    Mun mielestä vasta uusimmissa tila-autoissa alkaa hyvät takatilat.Uudet vaan ovat liian kalliita. Mun budjetti on about 15-17tonnia.

      
  • Joo variksella mäkin ajelen. Muistaakseni noihin sai lisävarusteena jonkin pyöränkuljetustelineen, en tiedä sitten mitä kääpiöpyöriä siinä esitteessä oli.

    Voi olla vaikea löytää uudenpuoleista farmaria, jossa olisi enemmän käytännön kuljetustilaa kuin tuossa.

      
  • Onhan Yariksessa tilavuutta mutta ei siitä ole iloa kun se ei ole tarpeeksi pitkä. Sen pitäis olla 20-30 pidempi että fillari mahtuisi sinne kunnolla.

      
  • Oudon vaikeaa löytää hyvää tavaratilaa. Ei hyvän tavaratilan suunnittelun pitäis olla kovin vaikeeta. Tod usein keskellä tavaratilaa on joku kynnnys ja loppu osa ei ole aivat flätti vaan nousee vähän. Samoin takaluukussa on tavaroiden lastaamista ja poistamista hankaloittava kynnys. Parhaissa tapauksissa sidonta lenkit ovat katossa tai seinissä. Mitä niillä siellä tekee?

      
  • Olisiko Corolla Verso hyvä vaihtoehto? Entä Mazda5?

      
  • Osta kattoteline, niin pääset halvemmalla ja helpommalla. Miksi ne pyörät pitää farkun sisään sulloa kun kaikin puolin siistimpää on kun ne matkustavat vaikka katolla. Kattoteline+pyöränkuljetusteline on noin 180€, jää aika paljon rahaa säästöön verrattuna auton vaihtoon.

      
  • Opel Vectra kait keskikokoisista nykyään kohtuu tilava? :sunglasses:

      
  • Muisti palailee pätkittäin, eli Yaris Verson pyöränkuljetusteline on sellainen, että etupyörä otetaan pois ja pyörä kiinnitetään telineeseen etuhaarukasta.
    http://tims.kape.se/webbase/intranet/pdf/accessories/yve_tb_web.pdf

    Jossain pyöräfoorumilla tuota kehuttiin, koska siinä pyörä mahtuu olemaan pystyssä eikä istuinta tarvi irroittaa.

      
  • Voi vitsi? :innocent:
    Miksi etupyörät pitää irroittaa "tila-Autossa"? :sunglasses:
    Meneehän pari pyörää keskikokoiseen sedaniin purkamattakin, siis jos takapenkit kääntää! :smile:

      
  • Lainaus:
    15.07.2006 klo 23:02 JOXA kirjoitti
    Voi vitsi? :innocent:
    Miksi etupyörät pitää irroittaa "tila-Autossa"? :sunglasses:
    Meneehän pari pyörää keskikokoiseen sedaniin purkamattakin, siis jos takapenkit kääntää! :smile:


    Siksi koska tuo tavaratila on maksimissaan vain 160cm pitkä. Kerropa malliksi pari keskikokoista sedania johonka saa kaksi polkupyörää sullottua edes kohtuullisella vaivalla.

      
  • Voi vitsi, pistippä vaikean! :innocent:
    En ole laittanut kuin yhden, mennyt kyllä helposti ja siksi oletan että menee myös kaksi, mutta pitää kokeilla ja varmistaa! :sunglasses:

      
  • Sedania en hanki missään tapauksessa. Tavaran lastaaminen ja poistaminen liian vaikeaa. Voi olla että yksi fillari menee jotenkin, mutta kaksi fillari plus muut kamat on takuulla liian tuskaista.

      
  • Lainaan vaimon farkkua jos tarvii isompaa kuljettaa! :smile:

      
  • Lainaus:
    14.07.2006 klo 15:04 Spessu kirjoitti
    Mulla on nyt käytössä Yaris Verso. Hyvää tasaista tilaa takana, mutta se on liian lyhyt pyörien kuljetukseen. Täysjousto fillari ei mahdu sinne suoraan vaan se pitää vinoon. Hankalaa kun pitää mahduttaa vielä toinen pyörä ja muut rojut.

    Mun mielestä vasta uusimmissa tila-autoissa alkaa hyvät takatilat.Uudet vaan ovat liian kalliita. Mun budjetti on about 15-17tonnia.


    Jos haluat kaksi polkupyörää kyytiin pystyssä, voi olla että farkkujen takaovi ja tavaratila ovat liian matalia. Voisit ehkä ajatella tila-autoja, mutta riittääkö niissä tavaratilan pituus? Katselin TM 10/06 tila-autovertailua. Tavaratilan pituudet ovat enimmäkseen 150-170 cm. Jotain -01 tai -02 tila-autoja saisi jo budjetillasi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit