Ostaisitko käytetyn Alfa-Romeo 156:n?

20 kommenttia

Hei.

Mielessä siintää auton vaihtaminen Alfa-Romeo 156:een. Olisin tyytyväinen jos autosta pidempiä kokemuksia omaavat kertoisivat kokemuksistaan, asiallisesti ja kiihkoilematta. Minulle Alfa tulisi aluksi kahden aikuisen käyttöön, myöhemmin varmaankin perhekäyttöön. Auton uutena ostaneita arvonpudotuksen nopeus harmittanee, mutta käytetyn harkitsijalla tuntuisi olevan hintojen suhteen ostajan markkinat. Kertooko se sitten jotain autosta?

Olen harkinnut 1.6 - 2.0 -litraisia koneita, 2.5 V6 vienee liiaksi bensaa. Onko kertynyt millaisia käyttökokemuksia erilaisista moottoreista? Auton luonteeseen toki sopisi GTA:n iso mylly, mutta arkiauto kulkee vähemmälläkin voimalla. Esim. S40 Volvo 1.6-litraisella kulkee, vaan ei riemastuta - jos vaikka tuon tyyppisiin autoihin muutenkin Alfaa joku osaisi verrata, niin olin tyytyväinen.

Onko talviominaisuudet millaiset? Entäpä italialainen luotettavuus? Huoltohinnoista kokemuksia? Ruostuuko ja onko jotain erityistä katsastettavaa ominaisuutta autossa, joka menee helposti vaihtokuntoon.

Kiitos vastauksistanne!
Tapsa

  
  • Auto on ihan kohtuullinen ajettava. Ei erityisen hyvä, muttei erityisen huonokaan. Hukkuu siihen harmaaseen massaan, johon valtaosa myydyimmistä autoista kuuluu.

    Huoltohinnat ovat varsin ruokkottomat. Osat eivät ole mitään yleismallisia, vaan Alfan omia virityksiä, mikä näkyy tietysti hinnoissa. Kuuleman mukaan, ainakin V6 moottori pitää nostaa pois nokalta jakohihnaa vaihdettaessa.

    Autossa on kyllä persoonallisuutta, jota ei tule joka kadunkulmalla vastaan. Itse kuitenkin neuvoisin välttämään kyseisen merkkisiä autoja, jos autoa ajattelee käyttöautoksi.

    Nimim. Kahta Alfaa sivusta seuranneena

      
  • Wxyz ja Luu5:

    Voisittekos tarkentaa mielipiteitänne, mikä automallissa eniten "maksaa"????

    Olen itse kuullut, että jakohihna pitäisi vaihtaa paitsi tosiaan hankalasti, myös usein, 60000 km:n välein viimeistään. Se on aikasta tiuhaa puuhaa se. Lisäksi alatukivarsia tms. on kai vaihdeltu melko usein. Vaan entäs arkisemmat ominaisuudet, käynnistyvyys talvella, lämpiäminen talvella, ajo-ominaisuudet talvella? Sellaiset asiat, joilla on oikeasti tekemistä käyttöauton kanssa, onko niistä oikeaa tietoa kenelläkään?

    [Järwi muokkasi tätä viestiä 18.04.2005 klo 14:56]
      
  • käy osoitteessa http://www.alfabbs.fi , tietoa löytyy eikä mitään mutua niinkuin tällä foorumilla. Tai jos englanti taipuu niin http://www.alfa156.net/

    [GTAm muokkasi tätä viestiä 18.04.2005 klo 19:36]
      
  • Alfa Romeo on minun silmään yksi kauneimmista autoista, lähes malliin ja vuoteen katsomatta. Olin erittäin lähellä ostaa 156:n vuonna 2001, mutta pienen empiirisen tutkimuksen käyttäjien keskuudessa jouduin valitettavasti toteamaan, että kyseinen automerkki ei ole valmistettu "sohjolan oloihin". Oli pakkasongelmia huohottimen jäätymisen suhteen, jarruasetelmien vaihtoa ennen 20,000km, nitinää ja ritinää siellä sun täällä jne. Sama pätee myös Jaguariin, Maseratiin, Porscheen, Lanciaan, MG:hen, kaikkia autoja ei vain yksinkertaisesti valmisteta meidän pituuspiirejä varten.

    Jos asun taas joskus tulevaisuudessa ympäristössä, missä lämpötila ei putoa alle 0 asteen on joku yllä mainituista alla mitä suurimmalla todennäköisyydellä.

    Jos hankit moisen, osta uutena ja aja vain kesällä!

      
  • En ostaisi, se on varmasti hyvä Italiassa, mutta suomen olosuhteet voivat olla sille liian rankat.

      
  • Olen omistanut 3-alfaa aikoinaan, sanoisin että alfa vaatii ajajaltaan enemmän asiantuntemusta ja huoltoa kuin jokin tavallisempi merkki.
    Hyvinä puolina pidän ajo-ominaisuuksia varsinkin mutkaisilla kestopäällysteisillä teillä, eli urheilullinen fiilis tulee kuin itsestään.
    Koneen kestävyys ehkä keskitasoa (alkaa polttaa öljyä noin 150000km jälkeen) lämppäri mielestäni huono sekä auto myös herkkä ruostumaan. Jälleenmyynti ehkä vaikeaa auton maineen huomioonottaen. Eli jos meinaat ostaa käytettyä niin tarkista koneen ja korin kunto. Suosittelisin kuitenkin jotain tavisautoa esim. toyota tai opel.

      
  • Lainaus:
    18.04.2005 klo 19:28 GTAm kirjoitti
    käy osoitteessa http://www.alfabbs.fi , tietoa löytyy eikä mitään mutua niinkuin tällä foorumilla. Tai jos englanti taipuu niin http://www.alfa156.net/


    Kiitti vinkistä GTAm! Eipä juuri tee Alfaa mieli 156:n vikalistaa luettuani... Melkoisia puutteita/vikoja suht. uusissakin autoissa. Vissiin Alfa on sellaiselle rasva-Roopelle, jolla on sydäntä arvostaa auton oikkuiluja. Eipä ole vissiin mua varten käytettynä, uuteen ei taas ole varaa.

    No, kokemuksia puolesta ja vastaan otetaan edelleen kuuleviin korviin. Kertokaapa vaikka miksi auto pitäisi ostaa, jos siis pitäisi. Mikä siinä voisi olla vika-alttiuden arvoista? Selviäishän se tietysti koeajamalla, mutta täällä Etelä-Savossa moisiin autoihin ei ole liiemmin törsäiltu, ei niitä käytettynä missään näe/ole.

      
  • mitä vikalistaa tarkoitat? esim hesarin vikalista on todella lyhyt
    http://tinyurl.com/6mcov

    Jos tarkoitat noilla foorumeilla olevia tyyppivikalistoja niin se ei tarkoita että kaikissa
    autoissa on nuo kaikki viat. Samanlainen lista saadaan aikaiseksi melkein mille merkille tahansa.
    Mitä tulee näihin vastauksiin täällä niin suurin osa on täyttä puppua.
    Alfan huohotin ei jäädy se kuuluu lähinna peugeotin ja polon ominaisuuksiin. Jarruasetelmien vaihtoa 20 välein ei tarvitse suorittaa
    mistäköhän tuokin tieto on peräisin?
    Sen sijaan ohjaustehostin voi kusta jos sinne ei ole vaihdettu synteettisiä öljyjä.


    En tiedä mitä Alfoja MMS on omistanut mutta kyllä nuo vanhemmat TS koneet
    ja kutoset helposti kelaavat 200-300 tuhatta. Eikä uudemmatkaan sen pahempia ole. 156 on voittanut teknikens världin talvitestin vuonna 1998 joten ei se ihan kylmä ole :wink:
    ruostuminen ei ole myöskään uusien Alfojen ongelma. V6 moottoria ei tarvitse nostaa nokalta hihnanvaihtoa varten jos se osaa tehdä oikein. Kaikki nykyautot taitavat käynnistyä
    talvella ilman mitään ongelmia, ainakin Alfa toimii. Auto on hyvä ajaa kesällä että talvella.
    Tukivarsia (puslat) kuluu , mutta niitä kuluu muissakin esim audi,vw,volvo jne.
    Osat ovat aika samoja mitä muissakin euroautoissa, kaikki sähköt ovat esim boschia.
    Toisaalta jos olet tottunut japsi laatuun niin ei ehkä kannata, mutta jos ajelet melkein
    millä tahansa muulla euroautolla niin eroa ei pahemmin ole. Toki joku opel tulee varmasti halvemmaksi huoltaa/korjata samanlaisilla vioilla kun osat ja työtunnit ovat halvempia. Joten viimeisiä rahoja ei kannata ehkä sijoittaa Alfaan ja sitten myöhemmin kiroilla kun rahaa
    ei löydykään hihnanvaihtoon..



    [GTAm muokkasi tätä viestiä 19.04.2005 klo 23:15]
      
  • Tarkennukseksi vain että olen omistanut 2000 berlinan (joka vielä tallissa projektiautona) sitä ennen giulia superin sekä myöhemmin alfetta 2L. Olen kylläkin vielä Alfa-Romeo Entusiasti klubin jäsen.
    Olen seurannut keskusteluja kerholehtemme sivuilla ja siellä on tullut esiin Alfojen laatuongelmat joista ruoste on melko iso. En tosin tiedä miten tilanne on viimeisimpien mallien suhteen muuttunut. Koneista senverran kokemuksia että ainakin 2-litran myllyt kannatti putkittaa 150000km jälkeen (koneita ei siis porattu). Oljynkulutus kasvoi noin 1 litraan per 1000km (imasi myös moottorijarrutuksessa venttiilin ohjainten kautta oljyä joka näkyi painettaessa kaasua tuprahduksena pakoputkessa).
    Isommissta koneista keskustelussa on ollut myös käyntiongelmat (säädöt?). Eli Alfa on todellinen asiantuntijan ja innostuneen harrastajan auto

      
  • GTAm, totta tuo antamasi linkki antaa autosta kyllä lohdullisemman kuvan kuin 156-harrastajien itsensä antama kuva autosta.

    Ja tosiaan, japanilaisiin en ole tottunut enkä sellaisiin, joita ei koskaan korjata - ajan Renaultin Twingolla...:smile: En tiedä mitä HS:n vikalista siitä tietää, mutta arkisena menopelinä se on ollut luotettavaa sorttia kahden yksilön perusteella. Ruoste ei ole ollut ongelma, 10-vuotias oli ruosteeton ja tää uudempi on viisivuotiaana vahauksen jäljiltä ku kaupasta tullut. Alfoista harrastelijat poimivat ruostetta sieltä täältä, mikä kummeksutti ja säikäytti minua Renuun tottuneena.

    Pitäisi lukea se Teknikens världin talvitesti, nimittäin huonoa talviautoa ei viitsi enää ostaa. Kun kerran sellaisen on saanut, tietää karttaa seuraavalla kerralla. Twingosta ei ole koskaan varmasti tarkoitettukaan suomaisten olojen kesyttäjää ja lumessakahlaajaa... Auto on kylmä ja huurteenpoisto korkeintaan vaarantaa ajamisen lisäämällä huurretta ja jäätä tuulilasiin sisäpuolelle (pahimmillaan) ja autolla jäisissä urissa jo muistutta booan selässä matkaamista. Hermostuttavaa ja raskasta. Luulisin Alfan pesevän Twingon 6-0, mutta olis toki mukava tietää miten se pärjää suhteessa muihin vertaisiinsa (Vectra/406/Avensis/Primera yms).

      
  • Ostin!

    Lähes jokainen tuttavapiirini MIES kertoi minulle, NAISELLE ettei Alfa 156 ole minun autoni; joo, ärhäkkä ja aina pajalla.
    Höpö höpö, italialaiseni on kehrännyt Helsingin katuja jo monta kesää ja talvet se viettää talviteloilla :sunglasses:
    Auto toki kuluttaa aika paljon kaupunkiajossa, ei varmasti ole perheauto mutta itse en sellaista etsinytkään.

    Merkkiä en enää vaihda!

      
  • En kyllä käsitä näitä kommentteja täällä. 2 156:sta olen omistanut ja tällä hetkellä on 147. Tosin en perustaisi ostopäätöstä tämän palstan väittelyihinkään, jotka ovat nykyään niin ala-arvoisia ettei keskusteluun tee mieli osallistua lainkaan. alfabbs.fi on oikea paikka kysyä 156:n ominaisuuksista.

    Ajettavuutta joku haukkui keskinkertaiseksi, ei pidä todellakaan lainkaan paikkaansa. (kannattaisi ajaa ennen kuin arvostelee) Ajettavuudeltaan 156 on ehdottomasti parasta mitä itse olen päässyt ajamaan (hakkaa jopa omistamani 3-sarjan BMW:n tuntumallaan). Talviautona 2 litran motilla varustettu 156 on hyvä talviauto, joka lämpeää ripeästi. 2.5 V6:n kanssa lämpeäminen kestää huomattavasti pidempään. Johtuisiko moottorin suuremmasta pinta-alasta?

    Yleisimmät viat, jotka vaivasivat myös omia 156:sia.

    - Tukivarsien puslat kuivuvat ja alkavat narisemaan 100tkm jälkeen
    - etummaiset pyöränlaakerit kuluivat vaihtokuntoon 150tkm:ssä.
    - Airbag valo syttyy iän myötä ainakin malleissa missä on vain kuskin airbag. Matkustajan penkin alla olevan liittimen löystyminen tai kellojousen huono kontakti olleet vian aiheuttajina.
    - Ensimmäisessä 156:ssa ei ajovalot toimineet ostettaessa, liitin oli hapettunut (ei mallisarjan tyypillisimpiä vikoja)
    -Ilmamäärämittareita 156:ssa on mennyt myös vaihtoon tavallista tiheämpään tahtiin. Kyseessähän ei mikään edullinen osa ole.

    Ylläolevat viat olivat sellaisia, jotka omissa autoissani ilmenivät aikana joina ne omistin. Ko. data on 2 auton (156 2.0TS ja 156 2.5V6 /98 ) perusteella kasattua. Toisella oli myyntihetkellä ajettu 160tkm ja toisella 117tkm.

    Lisäksi yleisiä on ollut mm. jo mainittu Ohjaustehostimen vuotaminen kovalla pakkasella, joka onkin ainoa tyypillinen talvimurhe meidän oloissa.

    3 Alfan kokemuksella uskallan kyllä suositella. Skoda Fabian jälkeen ollut ehdottomasti vähävikaisimmat omistamani autot Honda Accordin ohella.

    Pääosin Alfassa käytetään ihan samoja Boschin osia ja tekniikkaa, jota myös Motonet myy... eli ihan yleisosia eikä mitään Alfan omia patentteja. Toki erityisesti jakopäänhihnan vaihtotyö on varsin arvokas.

    Ruostumisen osalta ei yhdessäkään omistamassani yksilössä ole ollut ongelmia. Ainoa paikka mikä tuossa ruostuu, on käytännössä etupyörän kohdalla helmapellin kulma, sillä 156:ssa ei ole kuraläppiä pyöränkoteloissa. Hiekkatiellä kivet hakkaavat maalin pikkuhiljaa irti. Ratkaisuna joko helmojen asennuttaminen tai kuraläppien asennus (toki paikkamaalipensselin kanssakin voi sutia aina jos/kun tarvetta ilmenee)

    Kun mietitään ajettavuutta, ulkonäköä, mukavuutta ja hintaa, on paketti mielestäni varsin onnistunut. Toki, jos auton ostopäätöstä ohjaa ainoastaan tekninen luotettavuus, ei Alfa Romeo varmastikaan ole Toyotan veroinen. Koeajo kyllä kertoo varsin vahvasti, mitkä ovat Alfan valtit. Suosittelen ainakin koeajamaan.

    2.5V6:a en suosittele, äänet tosin ovat luokkansa parhaat ja kulkupuoli huumaava, mutta siihen se jääkin. Kulutus oli sen verta kova (vielä kun omani oli lastutettu ja vaati 98 oktaanista) että itse kun joudun joka päivä Turku-Salo-Turku välin pöräyttämään niin eipä sitä rahaa enää muuhun jäänytkään. Jakopäänhihnan vaihtotyö vie tuotantotyöläiseltä vielä kuukauden palkan...

    1.6 on alaväännöltään 156:een karu niin kulultaan kuin varustelultaankin. (sopii paljon paremmin 147:aan) 1.8 ja 2.0 litraiset ovat parhaat vaihtoehdot. Moottoreiden luonne, teho ja kulutuksen suhde on parhaiten balanssissa ja ajosta pääsee oikeasti nauttimaan.

    Tarkempia kysymyksiä Alfoista saa esittää vaikka privana. :smile:

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 05.07.2006 klo 09:21]
      
  • yli vuoden vanha topicci, kysyjä on varmaan jo vaihtanut autoa......

      
  • Ostin äsken ja ostaisin uudestaan. Alfassa on sitä jotain mitä ei muissa ole. Omat vaihtoehtoni olivat bmw ja audi. Huoltokuluista en tiedä. Vikaherkkyydestä en tiedä, mutta omassani ei ole ollut mitään ongelmia. Päinvastoin hymy nousee suupielille viimeistään aamulla töihin lähdettäessä. Tuttavapiirissäni enemmän harmaita hiuksia ovat aiheuttaneet mm. saksalaiset perheautoluokan pirssit.

    Ajettavuudeltaan auto on omaa luokkaansa. Ongelmia ei ole ollut. käytetyissäkin on nykyään takuu eli en näe ongelmana. Tietysti jos haluaa ajaa japanilaisella silloin täytyy ajaa japanilaisella. Puhdasverinen perheauto alfa tuskin on, vaikka takapenkille ihmisiä mahtuukin.

    Voisin kuvitella, että kaikissa autoissa on ja kaikkiin autoihin tulee vikoja. Alfabbs on hyvä palsta, mutta antanee hieman harhaanjohtavan kuvan siinä mielessä, että keskustelut näyttävät keskittyvän ongelmiin, joihin ongelmattomat tapaukset eivät päädy luettavaksi. Tosin tämän varmaan ymmärtää jokainen normaaliälyllä varustettu yksilö.

    Alfaa on uudistettu 2002 vuoden lopussa ja ilmeisesti suurimmat tyyppiviat korjattu eli sitä uudemman ostaisin huoletta, jos alfaa tekisi mieli.

    Itse olen huomannut, että Alfa on auto joka jakaa ihmiset kahtia. Toiset tykkää, toiset ei. Kaunis ja tyylikäs se jokatapauksessa on ja luotettavuudeltaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä samaa luokkaa kuin muutkin autot.

    Itse ymmärsin autoa hankkiessani, että autoilu maksaa ja sen hyväksyin osana pakettia.

      
  • Lainaus:
    05.07.2006 klo 09:52 GTAm kirjoitti
    yli vuoden vanha topicci, kysyjä on varmaan jo vaihtanut autoa......


    Tähän perään voikin sitten jo päivitellä, että kylläpäs täällä on keskustelu hiljentynyt...

      
  • Kysymys kuului:
    "Ostaisitko käytetyn Alfa-Romeo 156:n?"

    Vastaukseni on:
    Hell no!

      
  • EN TIIÄ JOS OIS KORTTI VOISIN HYVINKIN OSTAA..OIS UPEETA OLLA ALFA MIES VAIMONSA.TYTTÖYSTÄVÄNSÄ KANSSA JA LIIKKUA ALFALLA AINA IMATRAA JA LAPPEENRANTAA MYÖTEN SEKÄ MIKKELIÄ JA LAPPIA MYÖTEN JA AINA UTSJOKEA MYÖTEN...

      
  • On Lattarapojalla niin isot haaveet että varmaan vaikea toteuttaa? :innocent:

      
  • En ostaisi käyttöautoksi mutta harrasteautoksi kyllä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit