@Kumppani kirjoitti:
Kaunis ja samalla hyvin populistinen ajatus.
Ollaan meinaan aika liukkailla, jos tuollaisia kuvitellaan HUOM! kiistattomasti löydettävän. Poliisillakin on jo nyt valtuudet katsella sormien läpi vaikkapa ylinopeuksia ja skaalata sanktioita.
Tai sitten koulitaan uusi lauma erikoistuneita asianajajia puimaan näitä tapauksia eri oikeusasteissa. Kuka asettaa asteikon ja millä kriteereillä, alkaen siitä lähdettävä.
Tuon viimeisen videon kaaharikin menettäisi korttinsa ja tältä osin olisi yksi koheltaja vähemmän. Kannatettava toimi ihan liikenteen turvallisuuden näkökulmasta.
Tuon viimeisen videon kaaharikin menettäisi korttinsa ja tältä osin olisi yksi koheltaja vähemmän. Kannatettava toimi ihan liikenteen turvallisuuden näkökulmasta.
Jaa niin kuin ikuisiksi ajoiksi? (edit: OK, max 5 vuodeksi, mutta jos sinulta kysyttäisiin...)
Kortin pois ottaminen on ihan mahdollinen rangaistus jos valikoimaa tarkastelee, mutta minun ei tarvitse tulkita täyttääkö kriteerit ja kuinka pitkäksi aikaa. Välissä on iso skaala sakkoja, joita jaellaan mielellään. Niistäkin rutistaan, jos summa on 6-numeroinen, vaikka tarkoitus onkin ns. tuntua - itse kunkin tulojen mukaan.
Pitääkö tästä tehdä johtopäätös että @Kumppanin mielestä esim volvo-kuskin ohitus oli ihan ok?
Ei pidä. Sellaisen johtopäätöksen ehkä, että keskusteltiin täällä mistä tahansa liikennetilanteesta ja/tai siellä esiintyvästä käyttäjäongelmasta, niin vastaukseksi riittää hyvin se, että "hei yhteispelillä pärjätään ja taas on turvallista". Patenttivastaus kattaa aivan kaiken! Tai...
En tiedä mitä nyt tarkoitat vastauksen riittämisellä? Ei vastaukset tai mielipiteet täällä vaikuta koheltajien liikennekäyttäytymiseen minkään vertaa. Tämän olet jossain muodossa täällä mielestäni itsekkin todennut.
Mutta, kun näistä nyt kuitenkin täällä keskustellaan, jollain sanamuodoilla tuollainen järjellisen käyttäytymisen mallin hyvyyskin on voitava tuoda esille. Olkoonkin että ne kuulostavat ja ovatkin kliseitä.
Volvon kuskista vielä, siis tämän ammattilaisen ohittajasta, poliisin puheista videolla jäi käsitys tutkinnan aloittamisesta ja siis kuljettajan selvittämisestä. Rangaistus seuraa melkovarmasti aikanaan, mutta luultavimmin se on asiana niin pieni ettei siitä kuulla julkisuudessa.
Itse haluaisin kuitenkin kuulla mikä motivoi tuohon koheltamiseen ja paljonko siitä "hyötyi"?
Oma pointtini on lähinnä se, että muille vaaraksi olevat kuljettajat pitäisi saada liikenteestä pois. Sakkojen suuruus määräytyy tulojen mukaan, joten jollekin satasen sakko voi olla iso ja toiselle tonnin sakko ei meinaa yhtään mitään.
En tiedä mitä nyt tarkoitat vastauksen riittämisellä?
Tämäkin on patenttivastaus, eli riittää vissiin vastaukseksi mihin vaan pulmaan: "maailma muuttuu paremmaksi kun yhdessä sitä muutamme". Sitä tarkoitin.
Ei vastaukset tai mielipiteet täällä vaikuta koheltajien liikennekäyttäytymiseen minkään vertaa. Mutta, kun näistä nyt kuitenkin täällä keskustellaan, jollain sanamuodoilla tuollainen järjellisen käyttäytymisen mallin hyvyyskin on voitava tuoda esille. Olkoonkin että ne kuulostavat ja ovatkin kliseitä.
Totta, maailma muuttuu paremmaksi kun yhdessä sitä muutamme.
Itse haluaisin kuitenkin kuulla mikä motivoi tuohon koheltamiseen ja paljonko siitä "hyötyi"?
"Kiire"? "Noi muut..." (sitä tai tätä)? Tai sitten "mitä se sulle kuuluu"? Ja hyötynä "ajansäästö" tms. Tuollaisiahan ne olisivat jos ko. "volvokuskilta" tai tuhansilta vastaavilta kysyisi. Kohellukseen saa mitä todennäköisimmin typerät selitykset - ja mitä sitten?
Oma pointtini on lähinnä se, että muille vaaraksi olevat kuljettajat pitäisi saada liikenteestä pois.
Niinhän sen saattoi aiemminkin jo ymmärtää. Mutta sitten populistit unohtaa sen, miten ja millä kriteereillä se toteutettaisiin.
Tai vaihtoehtoisesti kysyä sitäkin, miksei rangaistusten laajassa skaalassa tuota kortin pois ottamista käytetä niin usein (tai niin voisin päätellä). Joku syyhän sillekin on oltava, vai mitä luulet?
Sakkojen suuruus määräytyy tulojen mukaan, joten jollekin satasen sakko voi olla iso ja toiselle tonnin sakko ei meinaa yhtään mitään.
Niinkö meinaat, heh? Siis saman vakavuuden tilanteesta rangaistuna tietenkin. Mitäs luulet, onko 1000 euron sakko silloin skaalattu suhteessa tuloihin oikein, jos ei tunnu samalla tavalla.
Oma pointtini on lähinnä se, että muille vaaraksi olevat kuljettajat pitäisi saada liikenteestä pois.
Niinhän sen saattoi aiemminkin jo ymmärtää. Mutta sitten populistit unohtaa sen, miten ja millä kriteereillä se toteutettaisiin.
Tai vaihtoehtoisesti kysyä sitäkin, miksei rangaistusten laajassa skaalassa tuota kortin pois ottamista käytetä niin usein (tai niin voisin päätellä). Joku syyhän sillekin on oltava, vai mitä luulet?
Ajokielto, kortin pois ottaminen kuulostaa kovalta rangaistukselta, mutta itse näen sen kokeneen inflaation. Yhtälailla se ajokiellossa oleva jatkaa ajamistaan, ehkä vähän varovaisemmin jottei narahda kortitta ajosta. Mistä taas ei kaksista rapsua saa.
Sakkojen suuruus määräytyy tulojen mukaan, joten jollekin satasen sakko voi olla iso ja toiselle tonnin sakko ei meinaa yhtään mitään.
Niinkö meinaat, heh? Siis saman vakavuuden tilanteesta rangaistuna tietenkin. Mitäs luulet, onko 1000 euron sakko silloin skaalattu suhteessa tuloihin oikein, jos ei tunnu samalla tavalla.
Rangaistuksenakin Euro taitaa olla paras konsultti?
Mutta mikä on kenellekin tarpeeksi kallista?
Oma pointtini on lähinnä se, että muille vaaraksi olevat kuljettajat pitäisi saada liikenteestä pois.
Niinhän sen saattoi aiemminkin jo ymmärtää. Mutta sitten populistit unohtaa sen, miten ja millä kriteereillä se toteutettaisiin.
Tai vaihtoehtoisesti kysyä sitäkin, miksei rangaistusten laajassa skaalassa tuota kortin pois ottamista käytetä niin usein (tai niin voisin päätellä). Joku syyhän sillekin on oltava, vai mitä luulet?
Sakkojen suuruus määräytyy tulojen mukaan, joten jollekin satasen sakko voi olla iso ja toiselle tonnin sakko ei meinaa yhtään mitään.
Niinkö meinaat, heh? Siis saman vakavuuden tilanteesta rangaistuna tietenkin. Mitäs luulet, onko 1000 euron sakko silloin skaalattu suhteessa tuloihin oikein, jos ei tunnu samalla tavalla.
Vai mitä sinusta tarkoittaa se progressiivisuus?
Toistuvissa liikennerikkomuksissa tuota sovelletaan jo nyt, kolme sakkoa kortti pois jne. Heittäydyt välillä täysin tietämättömäksi, mutta tämä on tapasi keskustella/sekoittaa keskustelun kulkua.
Toistuvissa liikennerikkomuksissa tuota sovelletaan jo nyt, kolme sakkoa kortti pois jne. Heittäydyt välillä täysin tietämättömäksi
Miten niin "tietämättömäksi"? Minun ajatukseni oli nimenomaan se, että sovelletaanko mahdollisuutta, mitenkään kategorisesti, kuten annat ymmärtää tuolla? Siis aina? Asia lienee yhtä harkinnanvaraista kuin se sakon määrääminenkin.
Enkä näe asiayhteyttä näihin em. videoiden tapauksiin, joista sinä olet jo mahdollisesti ensimmäisestä em. "mallisuorituksen" tapaisesta tötöilystä ottamassa korttia pois. Vai voitko jotenkin todentaa, että ko. kuskit ovat jääneet kiinni vastaavista aiemmin?
"Tuo henkilö ei kykene suoriutumaan liikenteessä" jne.
mutta tämä on tapasi keskustella/sekoittaa keskustelun kulkua
Ja tuo on sinun tapasi kommentoida silloin kun vastaamisesi uhkaa mennä yksioikoista yksinkertaistamista laajemmalle tasolle. Populistiset heitot "ratkaisuksi" varmaan essonbaareissa toimii....
Toistuvissa liikennerikkomuksissa tuota sovelletaan jo nyt, kolme sakkoa kortti pois jne. Heittäydyt välillä täysin tietämättömäksi
Miten niin "tietämättömäksi"? Minun ajatukseni oli nimenomaan se, että sovelletaanko mahdollisuutta, mitenkään kategorisesti, kuten annat ymmärtää tuolla? Siis aina? Asia lienee yhtä harkinnanvaraista kuin se sakon määrääminenkin.
Enkä näe asiayhteyttä näihin em. videoiden tapauksiin, joista sinä olet jo mahdollisesti ensimmäisestä em. "mallisuorituksen" tapaisesta tötöilystä ottamassa korttia pois. Vai voitko jotenkin todentaa, että ko. kuskit ovat jääneet kiinni vastaavista aiemmin?
"Tuo henkilö ei kykene suoriutumaan liikenteessä" jne.
mutta tämä on tapasi keskustella/sekoittaa keskustelun kulkua
Ja tuo on sinun tapasi kommentoida silloin kun vastaamisesi uhkaa mennä yksioikoista yksinkertaistamista laajemmalle tasolle. Populistiset heitot "ratkaisuksi" varmaan essonbaareissa toimii....
Kumppani sinusta erityisen vaikea saada selkoa, puollatko videoiden sekopäistä ajoa vai mitä oikein yrität kommenteillasi selitellä. Tuomitsit minun kirjoittamani kommentit heti alkuunsa viisasteluksi. WTF?
sinusta erityisen vaikea saada selkoa, puollatko videoiden sekopäistä ajoa vai mitä oikein yrität kommenteillasi selitellä.
Aika halpaa vastaväitettä on mennä "joko olet kanssani tötöilijöitä vastaan tai sitten hyväksyt ne teot"-mentaliteetillä näissä keskusteluissa.
Tuomitsit minun kirjoittamani kommentit heti alkuunsa viisasteluksi. WTF?
Niin, onko maailma niin helppo korjata että toteaa vain: "hei, yhteispelillä me selvitään", "eletään kuulkaas ihmisiksi" jne. Myös liikenteessä. Ihquu.... vai WTF?
Kun tosiasiassa tiedetään että yhtä kauan kuin tuollaisia patenttivastauksiasi on esitetty ratkaisuksi, niin yhtä kauan "sekopäistä ajoa" on ollut ja tuolla sitä ei saada loppumaan jatkossakaan.
Jo autokoulussa patenttivastaus oli "noudata sääntöjä". Eikö olisikin helppo homma! Kun se ei riitä kaiken kattavasti, niin miten sitten "yhteispelillä liikenne on turvallista" -hokemisella jotakin korjattaisiin isossa kuvassa. Tai jollakin "Turha kiire pois" -tarralla ikkunassa, kuten aikoinaan kampanjoitiin.
Ei minulla sen kummemmin ole kattavaa vastausta sille, miten joku yksittäinen kuski saadaan ruotuun - jos nyt jäävät kiinni ylipäätään sekoillessaan. Aika harvassa on videot "todisteena", ja liikennehän on isoa massaa. Lööpit löytää vain hippusen verran. Sinäkin oikeudellisessä mielessä hyvin harmailla vesillä arvioidessasi kuskien "kyvykkyyksiä" sanktioperusteiksi.
Sen sijaan että mietitään miten rangaistaan ("kortti pois ja kaivoon") olisi syytä miettiä miten
tötöilyt ennaltaehkäistään niin, ettei kukaan ajattele ylipäätään edes tekevänsä tökeryyksiä. Ihqu-maailmassa ei olisi sitten ketään enää, ketä rangaista....
Aivan mahdottomalta tuntuva urakka. Mutta heitellään me vaan viisasteluja tällaisilla palstoilla, ehkä ne päätyy "videokuskien" luettavaksi ja tiukaksi opiksi, eiksnii.
sinusta erityisen vaikea saada selkoa, puollatko videoiden sekopäistä ajoa vai mitä oikein yrität kommenteillasi selitellä.
Aika halpaa vastaväitettä on mennä "joko olet kanssani tötöilijöitä vastaan tai sitten hyväksyt ne teot"-mentaliteetillä näissä keskusteluissa.
Tuomitsit minun kirjoittamani kommentit heti alkuunsa viisasteluksi. WTF?
Niin, onko maailma niin helppo korjata että toteaa vain: "hei, yhteispelillä me selvitään", "eletään kuulkaas ihmisiksi" jne. Myös liikenteessä. Ihquu.... vai WTF?
Kun tosiasiassa tiedetään että yhtä kauan kuin tuollaisia patenttivastauksiasi on esitetty ratkaisuksi, niin yhtä kauan "sekopäistä ajoa" on ollut ja tuolla sitä ei saada loppumaan jatkossakaan.
Jo autokoulussa patenttivastaus oli "noudata sääntöjä". Eikö olisikin helppo homma! Kun se ei riitä kaiken kattavasti, niin miten sitten "yhteispelillä liikenne on turvallista" -hokemisella jotakin korjattaisiin isossa kuvassa. Tai jollakin "Turha kiire pois" -tarralla ikkunassa, kuten aikoinaan kampanjoitiin.
Ei minulla sen kummemmin ole kattavaa vastausta sille, miten joku yksittäinen kuski saadaan ruotuun - jos nyt jäävät kiinni ylipäätään sekoillessaan. Aika harvassa on videot "todisteena", ja liikennehän on isoa massaa. Lööpit löytää vain hippusen verran. Sinäkin oikeudellisessä mielessä hyvin harmailla vesillä arvioidessasi kuskien "kyvykkyyksiä" sanktioperusteiksi.
Sen sijaan että mietitään miten rangaistaan ("kortti pois ja kaivoon") olisi syytä miettiä miten
tötöilyt ennaltaehkäistään niin, ettei kukaan ajattele ylipäätään edes tekevänsä tökeryyksiä. Ihqu-maailmassa ei olisi sitten ketään enää, ketä rangaista....
Aivan mahdottomalta tuntuva urakka. Mutta heitellään me vaan viisasteluja tällaisilla palstoilla, ehkä ne päätyy "videokuskien" luettavaksi ja tiukaksi opiksi, eiksnii.
Karpon ohjelmassa nimismies laittoi rattijuoppojen ajokortit ikkunaan kaiken kansan nähtäväksi. Häpeä on ollut aikojen alusta yksi keino saada kusipäät kuriin!
Karpon ohjelmassa nimismies laittoi rattijuoppojen ajokortit ikkunaan kaiken kansan nähtäväksi.
Missäs teillä on lähin poliisien toimisto, osuuko edes samaan kuntaan? Tuokin on reaktiivinen "ratkaisu", ei proaktiivinen.
Häpeä on ollut aikojen alusta yksi keino saada kusipäät kuriin!
No käypäs esittämässä uudelle hallitukselle kansalaisaloitteena. Eikö joku 25000 nimeä pitänyt saada kasaan? Aika hyvin pitää olla muotoiltu kuitenkin se teksti.
Tuon viimeisen videon kaaharikin menettäisi korttinsa ja tältä osin olisi yksi koheltaja vähemmän. Kannatettava toimi ihan liikenteen turvallisuuden näkökulmasta.
Ajokiellon voi määrätä poliisi tai tuomioistuin ja tietyin edellytyksin myös rajavartiomies. Ajokielto voidaan määrätä enintään viideksi vuodeksi.
@tracktest kirjoitti:
Jaa niin kuin ikuisiksi ajoiksi? (edit: OK, max 5 vuodeksi, mutta jos sinulta kysyttäisiin...)
Kortin pois ottaminen on ihan mahdollinen rangaistus jos valikoimaa tarkastelee, mutta minun ei tarvitse tulkita täyttääkö kriteerit ja kuinka pitkäksi aikaa. Välissä on iso skaala sakkoja, joita jaellaan mielellään. Niistäkin rutistaan, jos summa on 6-numeroinen, vaikka tarkoitus onkin ns. tuntua - itse kunkin tulojen mukaan.
En tiedä mitä nyt tarkoitat vastauksen riittämisellä? Ei vastaukset tai mielipiteet täällä vaikuta koheltajien liikennekäyttäytymiseen minkään vertaa. Tämän olet jossain muodossa täällä mielestäni itsekkin todennut.
Mutta, kun näistä nyt kuitenkin täällä keskustellaan, jollain sanamuodoilla tuollainen järjellisen käyttäytymisen mallin hyvyyskin on voitava tuoda esille. Olkoonkin että ne kuulostavat ja ovatkin kliseitä.
Volvon kuskista vielä, siis tämän ammattilaisen ohittajasta, poliisin puheista videolla jäi käsitys tutkinnan aloittamisesta ja siis kuljettajan selvittämisestä. Rangaistus seuraa melkovarmasti aikanaan, mutta luultavimmin se on asiana niin pieni ettei siitä kuulla julkisuudessa.
Itse haluaisin kuitenkin kuulla mikä motivoi tuohon koheltamiseen ja paljonko siitä "hyötyi"?
Oma pointtini on lähinnä se, että muille vaaraksi olevat kuljettajat pitäisi saada liikenteestä pois. Sakkojen suuruus määräytyy tulojen mukaan, joten jollekin satasen sakko voi olla iso ja toiselle tonnin sakko ei meinaa yhtään mitään.
@Jokeri kirjoitti:
Tämäkin on patenttivastaus, eli riittää vissiin vastaukseksi mihin vaan pulmaan: "maailma muuttuu paremmaksi kun yhdessä sitä muutamme". Sitä tarkoitin.
Totta, maailma muuttuu paremmaksi kun yhdessä sitä muutamme.
"Kiire"? "Noi muut..." (sitä tai tätä)? Tai sitten "mitä se sulle kuuluu"? Ja hyötynä "ajansäästö" tms. Tuollaisiahan ne olisivat jos ko. "volvokuskilta" tai tuhansilta vastaavilta kysyisi. Kohellukseen saa mitä todennäköisimmin typerät selitykset - ja mitä sitten?
@tracktest kirjoitti:
Niinhän sen saattoi aiemminkin jo ymmärtää. Mutta sitten populistit unohtaa sen, miten ja millä kriteereillä se toteutettaisiin.
Tai vaihtoehtoisesti kysyä sitäkin, miksei rangaistusten laajassa skaalassa tuota kortin pois ottamista käytetä niin usein (tai niin voisin päätellä). Joku syyhän sillekin on oltava, vai mitä luulet?
Niinkö meinaat, heh? Siis saman vakavuuden tilanteesta rangaistuna tietenkin. Mitäs luulet, onko 1000 euron sakko silloin skaalattu suhteessa tuloihin oikein, jos ei tunnu samalla tavalla.
Vai mitä sinusta tarkoittaa se progressiivisuus?
Ajokielto, kortin pois ottaminen kuulostaa kovalta rangaistukselta, mutta itse näen sen kokeneen inflaation. Yhtälailla se ajokiellossa oleva jatkaa ajamistaan, ehkä vähän varovaisemmin jottei narahda kortitta ajosta. Mistä taas ei kaksista rapsua saa.
Rangaistuksenakin Euro taitaa olla paras konsultti?
Mutta mikä on kenellekin tarpeeksi kallista?
Toistuvissa liikennerikkomuksissa tuota sovelletaan jo nyt, kolme sakkoa kortti pois jne. Heittäydyt välillä täysin tietämättömäksi, mutta tämä on tapasi keskustella/sekoittaa keskustelun kulkua.
@tracktest kirjoitti:
Miten niin "tietämättömäksi"? Minun ajatukseni oli nimenomaan se, että sovelletaanko mahdollisuutta, mitenkään kategorisesti, kuten annat ymmärtää tuolla? Siis aina? Asia lienee yhtä harkinnanvaraista kuin se sakon määrääminenkin.
Enkä näe asiayhteyttä näihin em. videoiden tapauksiin, joista sinä olet jo mahdollisesti ensimmäisestä em. "mallisuorituksen" tapaisesta tötöilystä ottamassa korttia pois. Vai voitko jotenkin todentaa, että ko. kuskit ovat jääneet kiinni vastaavista aiemmin?
"Tuo henkilö ei kykene suoriutumaan liikenteessä" jne.
Ja tuo on sinun tapasi kommentoida silloin kun vastaamisesi uhkaa mennä yksioikoista yksinkertaistamista laajemmalle tasolle. Populistiset heitot "ratkaisuksi" varmaan essonbaareissa toimii....
Kumppani sinusta erityisen vaikea saada selkoa, puollatko videoiden sekopäistä ajoa vai mitä oikein yrität kommenteillasi selitellä. Tuomitsit minun kirjoittamani kommentit heti alkuunsa viisasteluksi. WTF?
@tracktest kirjoitti:
Aika halpaa vastaväitettä on mennä "joko olet kanssani tötöilijöitä vastaan tai sitten hyväksyt ne teot"-mentaliteetillä näissä keskusteluissa.
Niin, onko maailma niin helppo korjata että toteaa vain: "hei, yhteispelillä me selvitään", "eletään kuulkaas ihmisiksi" jne. Myös liikenteessä. Ihquu.... vai WTF?
Kun tosiasiassa tiedetään että yhtä kauan kuin tuollaisia patenttivastauksiasi on esitetty ratkaisuksi, niin yhtä kauan "sekopäistä ajoa" on ollut ja tuolla sitä ei saada loppumaan jatkossakaan.
Jo autokoulussa patenttivastaus oli "noudata sääntöjä". Eikö olisikin helppo homma! Kun se ei riitä kaiken kattavasti, niin miten sitten "yhteispelillä liikenne on turvallista" -hokemisella jotakin korjattaisiin isossa kuvassa. Tai jollakin "Turha kiire pois" -tarralla ikkunassa, kuten aikoinaan kampanjoitiin.
Ei minulla sen kummemmin ole kattavaa vastausta sille, miten joku yksittäinen kuski saadaan ruotuun - jos nyt jäävät kiinni ylipäätään sekoillessaan. Aika harvassa on videot "todisteena", ja liikennehän on isoa massaa. Lööpit löytää vain hippusen verran. Sinäkin oikeudellisessä mielessä hyvin harmailla vesillä arvioidessasi kuskien "kyvykkyyksiä" sanktioperusteiksi.
Sen sijaan että mietitään miten rangaistaan ("kortti pois ja kaivoon") olisi syytä miettiä miten
tötöilyt ennaltaehkäistään niin, ettei kukaan ajattele ylipäätään edes tekevänsä tökeryyksiä. Ihqu-maailmassa ei olisi sitten ketään enää, ketä rangaista....
Aivan mahdottomalta tuntuva urakka. Mutta heitellään me vaan viisasteluja tällaisilla palstoilla, ehkä ne päätyy "videokuskien" luettavaksi ja tiukaksi opiksi, eiksnii.
Karpon ohjelmassa nimismies laittoi rattijuoppojen ajokortit ikkunaan kaiken kansan nähtäväksi. Häpeä on ollut aikojen alusta yksi keino saada kusipäät kuriin!
@tracktest kirjoitti:
Missäs teillä on lähin poliisien toimisto, osuuko edes samaan kuntaan? Tuokin on reaktiivinen "ratkaisu", ei proaktiivinen.
No käypäs esittämässä uudelle hallitukselle kansalaisaloitteena. Eikö joku 25000 nimeä pitänyt saada kasaan? Aika hyvin pitää olla muotoiltu kuitenkin se teksti.
Pimeällä tiellä tuli vastaan rekka, sitten Petri näki toiset valot.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009850151.html