Jäähdytysnesteet jalkatilassa

8 kommenttia

Hei, kaipaileisin hieman näkemystänne tilanteeseen, jossa jäähdyttäjän kennon vaihtamisen jälkeen jäähdytysnesteet tulvivat kuljettajan jalkatilassa. Kenno vaihdettiin merkkihuollossa (Peugeot) ja matkaa pääsin jatkamaan sen jälkeen muutaman sadan metrin verran ennen kuin nesteet tulivat suhinalla jalkatilaan. Auto kärrättiin huollon pihalle, mutta huoltotoimenpiteet aloitettiin vasta seuraavana päivänä. Kaikki neste sai siis rauhassa imeytyä mattoihin ja rakenteisiin. Näin autoista mitään tajuamattomana kysyisinkin mielipidettänne tilanteen vakavuudesta: mihin kaikkeen neste on voinut pahimmassa tapauksessa mennä ja mitä siitä taas voi koitua jatkossa...? Huoltoliike kohautti vain olkapäitään ja totesi vian olleen jossain O-tiivisteessä (tai sen laittamisessa paikalleen). Mieltä jäi kuitenkin vaivaamaan, että onko kaikki nyt tiivisteen vaihdon ja maton imetyskankaalla painelemisen jälkeen sittenkään ok... Auto on melko uusi ja halu olisi pitää se hyvässä kunnossa. Kiitos jo etukäteen mahdollisista kommenteista!

  
  • Huolimaton työ merkkihuollossa, korjaamo on kyllä vastuussa virheestä. Pahimmassa tapauksessa joudutaan lattiamatto tai jopa eriste kuivattamaan tai vaihtamaan. Itselläni oli takavuosina vastaavanlainen vuoto, jonka takia matot ja lattiaeristeet vaihdettiin. Jos jätetään tekemättä, niin pahimmassa tapauksessa voi ruoste päästä iskemään. Kannattaa vaatia liikettä korvaamaan ja kunnostamaan auton, itselläni liike korvasi vauriot ja sain hyvitystä menetetystä ajasta. Jos ei suostu, niin kuluttaja-asiamieheen vaan yhteyttä.

      
  • Tuosta pitäisi kyllä korjaamon vastata. Ehdottomasti.

      
  • Täytyyhän huollon putsata se auto huolella, siitä jää muuten epämiellyttävä hajukin. Vaarallista se aine ei siinä mielessä ole, että eihän se ruostuta. Toki jos sitä jää kosteutena lillumaan mattojen alle niin eihän se autolle hyvää tee.

      
  • Kyllä mielestäni ruostumisvaara on jos nesteseos on laiha. Sen on aikoinaan nähnyt koneremonttien yhteydessä. Kyllä kannattaa kuivata paikat huolella, niin ei tule myöhemmin yllätyksiä.

      
  • Sikäli kuin Pösön jäähdytysneste on glykolipohjaista, aine on erittäin myrkyllistä. En haluaisi hengittää haihtumiskaasuja auton sisällä.

    Entisenä Peugeotin omistajana neuvoisin minimoimaan tappion ja vaihtamaan johonkin muuhun merkkiin mahdollisimman pian.

      
  • Itsellä kans vuotaa nuo o-renkulat. Autoni on aika vanha niin en ole jaksanut murehtimaan. Otan sen ruostesuojauksen kannalta. Ei vais tarttis alkaa tekeen jotain.

    Asiaan... toi glykoli on siitä ikävää, että se ei haihdu. Vaikea saada kaikkea puristelemalla pois, ja vaikka saisikin, matot jäävät tahmeaksi ja alkavat haista. Lattiamatot kyllä imevätkin uskomattoman määrän nestettä, niin voi olla, ettei sitä ole muualle pahemmin joutunut. Lattialla kulkee luultavasti johtojakin, näin ainakin omassani.

    Korjaamo on kyllä tuosta vastussa. Idiootteja jos eivät tajua olevansa. Varsinkin kun on noin uusi auto! Mielestäni pitäisi ainakin lattiamatto ja mahdolliset muut eristeet vaihtaa. Paljonkos sitä pääsi ulos? Jos alle litra on kyseessä, ovat ne luultavasti niissä matoissa kaikki.

    [A-P-K muokkasi tätä viestiä 30.11.2006 klo 21:09]
      
  • Suuri kiitos vastauksistanne! Niistä oli paljon apua keskustellessani asiasta huoltoliikkeen kanssa.

    Sain vihdoin huoltopäällikön paikalle ja pääsimme katsomaan mitä siellä etujalkatilassa on oikein mennyt märäksi. En ollut uskoa silmiäni, kun huoltomies nosti mattoa ja otti sen alta likomärän eristeen - miten he aikoivat jättää sellaisen sinne maton alle haisemaan :open_mouth: ?!

    Nyt märkä eriste on roskissa ja tilalle vaihdetaan uudet (myös keskikonsoliin). Päällysmattoa he eivät sen sijaan suostuneet vaihtamaan, mutta se pestään paine-/imupesurilla. Toivottavasti sillä saadaan neste ja inha haju pois(?). Sähköjohdot on tässä mallissa onneksi nostettu 10 cm ylemmäksi, joten niihin neste (noin litra) ei vissiin ole ylttänyt.

    Meinaa kyllä usko rapistua kyseistä merkkikorjaamoa kohtaan: ensin tehdään selkeä moka ja sitten lähetetään auto vaan äkkiä pois silmistä....

      
  • Jäähdytysnesteessä on Glykolia , joka luetaan kemiassa Alkoholi -ryhmään. Glykoli on tappava aine ainakin juotuna (1 desilitra riittää tappamaan),mutta en tiedä sitten miten se vakuttaa kun se haihtuu. :open_mouth: :confused:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit