Accord vs. Avensis. Kokemuksia?

10 kommenttia

Hei!

Kaipaisin kokemuksia noin vuoden 1999-2001 Accordeista ja Avensiksista. Jompikumpi tuollainen pitäisi jossain vaiheessa hankkia noin 100tkm ajettuna kympillä tai vähän sen päälle.

Luotettavuus, käyttökustannukset, suortituskyky ym. kokemukset?

Lähinnä nuo 1.8 litraiset kiinnostaisivat ja sopisivat budjettiini.

  
  • Mulla on kokemuksia Toyotista. Tutuilla on noita Avensiksia ja itsellä Carina -97, joka lähes sama auto kuin ekamallin Avensis. Tosin takatiloiltaan Carina vähän suurempi, mutta esim. paljon Avea meluisampi. Auto on ollut erittäin luotettava, vaikka jo paljon kilsoja mittarissa. Keskikulutus n. 7,5l/100km 1.6:lla.

    Avensiksen plussat:
    + ajettavuus
    + mukavuus
    + suorituskyvyn ja kulutuksen suhde
    + kestävyys (luokkansa vähävikaisin laatumittausten ja katsastustilastojen mukaan, ei niveliä ja tukivarsia uusittavana jne.)
    + edullinen huoltaa (esim. jakohihnan vaihto vain noin. 150,-) jakopää ketjulla vm.00- olevissa vvt-i koneissa)
    + arvostus ja jälleenmyyntiarvo
    + sinkitty kori
    + pakoputki ruostumattomasta - kestää helposti 500tkm

    - sivulasit kuraantuu helposti
    - kalliita hankkia (toisaalta pitää arvonsa)
    - tuulilasi arka halkeamaan
    - joitakin tyyppivikoja (koskee jarrulevyjä lukuunottamatta myös Carinaa 96-97) vm.97-2000 jarrulevyt (takuina korjattuja aiemmin), penkinlämmittimet, kylkilistat, vesipumppu kestää vain noin 200tkm. Kytkimen painelaakeri ääntelee satunnaisesti (ääni haitta). ekoissa vvt-i koneissa uusittiin männänrenkkaita takuisiin tietyssä moottorisarjassa. Kokonaisuudessaan vähän vikoja kilpailijoihin verrattuna.

    Hondaa pidän vähintään yhtä hyvänä teknisesti. Viimeistely ja materiaalit ovat vähintäänkin Toyotan tasoisia eli laadukkaita. Kulutus ja käyttökulut ovat selvästi Toyotaa suuremmat tuossa mallissa (etenkin kun 1.8 Toyota 97-2000 on laihaseos-malli). Ruosteenesto vanhoissa Honda-malleissa heikko - noita uudempia en ole ruosteisia tavannut. Itselläni ei ole koskaan kuitenkaan Hondaa ollut - mutta on vahvasti harkinnassa seuraavassa auton vaihdossa.

    Kummatkin mallit laatuautoja. Oma Toyota pelannut hyvin. käytännössä ei isoja vikoja. Ainoastaan vakaajan tukitanko uusittu (euro-osa). Aiempaan Audi A4:n nähden kestävämpi, tilavampi, parempi moottori. Audi oli ainoastaan Carinaa hiljaisempi. Tässä suhteessa Avensis menee jo Audin ohi. Ajettavuus kummassakin hyvä - lähes yhtä hyvä Audiin verraten. Audi oli sporttisempi - Toyota taas mukavampi. Kaupungissa oppii arvostamaan Toyotan hallintalaitteiden sujuvuutta ja loogista toimintaa.

    Toyotan ja Hondan ohella kannattaa katsella myös Mazdoja.




    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 28.11.2006 klo 14:44]
      
  • Kiitos hyvästä ja monipuolisesta vastauksestasi =)

    Alunperin olin hieman Hondaan päin enemmän lämpenevä. Olisihan se mielestäni tyylikkäämpi, sporttisempi ja ei niin tavallinen auto kuin Toyota.

    Tällä hetkellä vaaka alkaa kääntyä kuitenkin Avensikseen koska Accordin vtec koneiden kulutus on kuulemma niin kova. Totta vai tarua? Mazda 6:nen olisi kanssa kiva mutta vielä liian kallis. Nyt sitten pitäisi pohtia ettiikö Avensiksen facelift mallia vaiko ei. Faceliftin (2000->) VVT-i koneet ovat ilmeisesti tehokkaampia ja mm. jousitusta muutettu. Hinta kyllä nousee myöskin.

    Hondamiehet, antakaa kommentteja. Etenkin kulutuksesta :smile:

      
  • Myönnän heti, etten ole paras asiantuntija koskien japseja, mutta käsittääkseni (kokemusta sekä ensimmäisestä Avensiksesta 1.8 että vuokra-auto Accordista) Hondan kone ei ole paljoa sen janoisempi kuin Tojonkaan, mikäli Vtec ominaisuutta ei käytetä, eli ajetaan nätisti pienillä kierroksilla. Tietysti Tojo on laihaseos moottorillaan vielä aavistuksen taloudellisempi, mutta en jättäisi Hondaa ostamatta pelkästään tuon puolesta.

    Molemmat varmasti erinomaisia autoja, mutta edelliseen kirjoittajan kanssa en ole kyllä ihan samaa mieltä Audin ja Toyotan eroista. Itsellä on ollut omistuksessa ensimmäisen korin A4 ja sitten tuo Ave useamman kuukauden lainassa työnantajalta. Mielestäni Toyota on tilavampi ja luotettavampi, mutta Audi parempi lähes kaikessa muussa, ajo-ominaisuuksista tai viimeistelystä ei mielestäni voi edes puhua samaan aikaan. Mutta se on vain oma mielipiteeni ja johtuu varmaan siitä, että Audi on panostanut juuri niihin ominaisuuksiin, mitä itse arvostan.

    Niinkuin sanoin, Toyota on erittäin luotettava matkakumppani, mutta uskomattomia vikoja saattaa niissäkin olla. Firmassa oli kolme ensimmäisen korimallin Avea (kaikki 1.8 manuaali farkkuja), kaikki samaan aikaan hankittuja. Kahteen tehtiin alle 200 tkm ajettuina laatikko- ja kytkin remontti. Kolmas meni Toyota Itäkeskukseen vaihtoon Avensis Versoon ja sanoivat siellä, että myös tästä on laatikko kohta menossa.

    Vielä valintaasi palaten, itse ottaisin Hondan sen paremman viimeistelyn, sporttisemman olemuksen ja harvinaisuuden takia. Täytyy myöntää, että Hondaa puoltaa myös parempi ulkonäkö, olen sen verran turhamainen.

      
  • Lainaus:
    29.11.2006 klo 10:30 individual kirjoitti
    Vielä valintaasi palaten, itse ottaisin Hondan sen paremman viimeistelyn, sporttisemman olemuksen ja harvinaisuuden takia. Täytyy myöntää, että Hondaa puoltaa myös parempi ulkonäkö, olen sen verran turhamainen.


    Olen samoilla linjoilla kuin sinä. Olen myöskin hieman turhamainen ja ajelen mm. tällä hetkellä BMW:llä :smile: Tosin jo aika vanhalla sellaisella. Pidän autostani sen laadukkuuden ja ulkonäen vuoksi, ja vaikka auto on ollut suht luotettava, kaipaisin mahdollisimman huoletonta ja uudempaa matkakumppania, joka sopisi myös edes jonkinlaiseen "nautiskeluun". Bemariin ei ole varaa niin...

    Hondaa puolsivat kyllä kaikki muut seikat paitsi kulutus. Onko tosiaan niin, että ilman VTEC:n käyttöä, siis polkemista, ei kulutus ole noin kovaa? Taitaa VTEC:ssä olla tehty jotain todella pahasti väärin. En myöskään pidä Vehosta, jonka asiakkaaksi saattaisin joutua Hondan omistajana. Tyylikäs peli tosiaan, hieman on vain vaikea löytää hyvää yksilöä pienen tarjonnan vuoksi.

    Uskoisin myös, että Avensis olisi piirun verran luotettavampi, joka on minulle tärkeää koska ei ole kiva jäädä pienen vauvan kanssa 3:s tielle. Myös huolto ym. seikat olisivat yleisesti ottaen edullisempia. Vielä palaten myös siihen laihaseos moottoriin, jonka mainitsit. Vuonna 2000 tuli Avensikseen tehokkaampi VTT-i moottori ja luultavasti mainitsemiisi vaihteisto-ongelmiin joku parannus. Miltä vuodelta olivat noi kolme Avensista, joista kerroit?

    Voi tätä valinnan vaikeutta. Voittaisimpa Lotossa niin ei tarvitsisi kauaa miettiä :wink:

      
  • Äidilläni oli vuosimallin 1999 Avensis, tosin farmari ja turbodiesel. Auto oli entinen taksi, joten kulutusosia vaihdettiin runsaasti. Kaiken kaikkiaan autosta jäi positiivinen maku. Sillä oli erinomaisen mukava tehdä matkaa; tillaa oli runsaasti ja kulku pehmeää ja hiljaista. Auton hiljaisuus erottaa sen kaikkein selvimmin kilpailijoistaan, myös Accordista. Myös tiloiltaan auto on mainittua Hondaa selvästi parempi. Ajettavuudeltaan Accord voi olla ehkä hivenen tunnokkaampi, mutta ero ei ole ratkaiseva. Jos hankit VVT-i koneisen Avensiksen saat hyvän suorituskyvyn ja kohtuullisen kulutuksen. Esimerkiksi 1,8 VVT-i on kerrassaan erinomainen moottori vertasipa sitä mihin tahansa kilpailijaan. Mainittakoon Accordista vielä, että moottorit itsessään (vm. 99-03) ovat taloudellisia, mutta auto on niin raskas, että kulutus kasvaa esim. Avensista suuremmaksi. Myöskääm esim Accord 1,8 V-TEC ja Avensis 1,8 VVT-i eivät kilpaile todellisen suorituskyvyn suhteen samassa sarjassa.

      
  • Lainaus:
    29.11.2006 klo 13:59 koneinssi kirjoitti
    Mainittakoon Accordista vielä, että moottorit itsessään (vm. 99-03) ovat taloudellisia, mutta auto on niin raskas, että kulutus kasvaa esim. Avensista suuremmaksi.


    Ei se kulutus taida pelkällä massalla selittyä. Lainaus Tuulilasi-lehdestä:
    "Kun luvataan 100 kW eikä moottori tarjoa alavääntöä, on muuttuvassa venttiiliajoituksessa jotain hukassa. Tuore Honda Accord 1.8 VTEC osoittautui kaiken kukkuraksi janoiseksi. Onneksi turvallisuus ja tyyli sentään osuvat kohdalleen."

    http://www.tuulilasi.fi/uudetautot/?subarea=kestotestit&article=100423


      
  • Lainaus:
    29.11.2006 klo 10:58 A-P-K kirjoitti

    Hondaa puolsivat kyllä kaikki muut seikat paitsi kulutus. Onko tosiaan niin, että ilman VTEC:n käyttöä, siis polkemista, ei kulutus ole noin kovaa? Taitaa VTEC:ssä olla tehty jotain todella pahasti väärin. En myöskään pidä Vehosta, jonka asiakkaaksi saattaisin joutua Hondan omistajana. Tyylikäs peli tosiaan, hieman on vain vaikea löytää hyvää yksilöä pienen tarjonnan vuoksi.

    Uskoisin myös, että Avensis olisi piirun verran luotettavampi, joka on minulle tärkeää koska ei ole kiva jäädä pienen vauvan kanssa 3:s tielle. Myös huolto ym. seikat olisivat yleisesti ottaen edullisempia. Vielä palaten myös siihen laihaseos moottoriin, jonka mainitsit. Vuonna 2000 tuli Avensikseen tehokkaampi VTT-i moottori ja luultavasti mainitsemiisi vaihteisto-ongelmiin joku parannus. Miltä vuodelta olivat noi kolme Avensista, joista kerroit?

    Voi tätä valinnan vaikeutta. Voittaisimpa Lotossa niin ei tarvitsisi kauaa miettiä :wink:


    Ne Avensikset oli kaikki samaan aikaan hankittuja ja muistaakseni vm -98, nyt en enää muista, noista kun on luovuttu jo pari vuotta sitten, mutta VTT-i moottorilla ne eivät käsittääkseni olleet.

    Itsellä tosiaan Accord kokemukset rajoittuvat vuokra-autoon, enkä niin tarkasti seurannut kulutusta. Mutta koska en siihen sen enempää kiinnittänyt huomiota, en usko että ero on kauhean dramaattinen varsinkin jos ajelee nätisti. Kannattaa yrittää etsiä testit molemmista, siinähän sen eron näkee.

    Honda on Avensista painavampi, siinä on tietysti osa eroa. Vaikka autossa kannattaakin pyrkiä keveyteen, jos mikään ominaisuus ei tästä kärsi, niin suurempaan painoon voi olla syy. Honda on myös hiukan turvallisempi.

    Mutta mikäli luotettavuus on ykköskriteeri, myös minä valitsisin ehkä Avensiksen. Niitä on ainakin paljon tarjolla, joten on helpompaa löytää hyvä yksilö. Se kun on kuitenkin yksi tärkeimmistä seikoista, jos haluaa luotettavan auton.

    Kulutukset ja ajo-ominaisuudet selviää helposti vaikka koeajolla.

      
  • Kokemuksia kolmen viikon ja 1500 km kokemuksella tulee tässä. Eli autona siis Avensis 2.0 D4 vuosimallia 2001, ajettu 115 tkm.

    + Moottori on erittäin pirteä ja menee kohtuu kulutuksella, ajotietokoneen mukaan 8,4 litraa sadalla suhteessa 60/40 kaupunki/maantie

    + Hyvät tilat (varauksella), erityisesti tavaratila (hatchback)

    + Hiljaista kyytiä

    + leppoinen ajettava isoilla teillä ja kohtuullisen näppärä kaupungissa

    + integroitu radio/cd-soitin (itselleni sopii)

    + riittävä varustelu (linea terra)

    + tuoretta tekniikka konehuoneessa, suorasuihkutus ja säätyvä venttiilien ajoitus (Hondalla toki vtec)

    sitten ne miinukset:

    - takapenkin pääntila (sedanissa ja farmarissa parempi)

    - ostettaessa takalasinpyyhkijä rikki, huhujen mukaan en ole ainut jolla se on rikki (menee toki liikkeen piikkiin)

    - pelkääjän puolen sivuikkunan tuuletussuulake natisee kojelautaa vasten (ei muita natinoita, mutta muuten erittäin hiljaisessa autossa tuo häiritsee, saan kyllä tosin varmaan kotikeinoin natinan loppumaan)

    - pintakova takajousitus

    No tuossa jotakin kommenttia, mutta koska olen itsekin tuore omistaja niin olen vielä osittain "uuden" auton luomoissa! Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen ja en kadu valintaani. Muita vaihtoehtoja itselläni oli juurikin Accord ja Mazda 626/6, Ave tuntui omaan käteen parhaalta.

      
  • Kiitoksia hyvistä kommenteista. Kaippa se täytyy vaan itte kokeilla, mutta kovin pahasti metsään ei varmaan kummankaan kohdalla mennä. Hankalaa vaan malttaa olla ostamatta jos hyvältä kuullostava yksilö löytyy toiselta puolelta Suomea. Se on sitte melkeen otettava.

      
  • Lainaus:
    28.11.2006 klo 15:57 A-P-K kirjoitti
    Tällä hetkellä vaaka alkaa kääntyä kuitenkin Avensikseen koska Accordin vtec koneiden kulutus on kuulemma niin kova. Totta vai tarua?


    miks vtec? koska kaverit jotka tuntee hondat paremmin kuin minä itse niin sanoo ettei siinä ole nyt niin hienoa mitä kaikki puhuu siitä vtecistä.. tuntee vain tietyn kierrosalueen kohalla pienen nytkähyksen ja vähän tehoa enemmän ja siinä se hienous oli ja makso enemmän. saatte korjata jos minua on opetettu väärin. eli hommaa mieluummin ei-vtec accord ja lastuta se (mahollisesti halvemmaksi tulee). tai sit yks vaihtoehto että alat ettiin autoa mikä on ahdettu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit