Polttomoottori autojen moottoriöljy.

3 kommenttia

Polttomoottorilla kulkevia pelejä on ja tulee olemaan liikenteessä vielä vuosia. TM: llä oli joskus moottoriöljyjen testejä. Onko tulevaisuudessa suunnitelmissa uusia näitä testejä tämän päivän öljyillä.

  
  • @Lukija81733 kirjoitti:
    Polttomoottorilla kulkevia pelejä on ja tulee olemaan liikenteessä vielä vuosia. TM: llä oli joskus moottoriöljyjen testejä. Onko tulevaisuudessa suunnitelmissa uusia näitä testejä tämän päivän öljyillä.

    Itse en usko, että testejä tulee. Liian kallista ja monimutkaista testata esim lisäaineistuksen toiminta ja vaikutukset. Helppoja testejä on viskositeetti eri lämpötiloissa mutta siihen se sitten jääkin. Minulla oli joskus (40 vuotta sitten) 10W40 öljyä jota ei saanut -20 C tulemaan kannusta ulos mutta ei kai sellaisia enää myydä?

      
  • muokattu 06.03.2024 19:36

    Siinä ois linkki viimeiseen? öljyvertailuun: https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/21-2006-nakoislehti/61-194?_gl=1*e0bcs0*_ga*NjYxODAzNDU5LjE2ODY5OTg2MzI.*_ga_CRRSX88MGG*MTcwOTc0MjE0MS44NTMuMS4xNzA5NzQyOTM5LjIuMC4w&_ga=2.27994876.1943442668.1708855396-661803459.1686998632

    Luulen, että ihan liian kallista vertailla ja mitä vertailtaisiin?
    Nykyiset moottorit taitaa jokainen vaatia oman "erikoisöljyn", jossa on omat ominaisuudet.

      
  • Taisi olla jossain pääkirjoituksessa tai vastaavassa jo vuosia sitten, että öljyt ovat kehittyneet eikä niiden testaamisella saada aikaan samanlaisia eroja kuin vanhoina hyvinä aikoina. Vaikka pitkään yrittäisi, samaa ovat ominaisuuksiltaan. Moottoritkin ovat öljy-ystävällisiä. Senhän huomaa öljyjä vaihtaessakin, lyhyellä vaihtovälillä moottorista tulee liki uuden tuntuista öljyä ulos. Itse en vaihda enää joka vuosi, jos ei tule kilometrejä, saa olla 2-3 vuotta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit