Laatua elämään

50 kommenttia
«1

Suomen autoverotus on pitänyt autojen hinnat edelleen korkeina, mutta ei se ole ostajia karkoittanut. Peräpohjolan asukeilla tuntuu riittää rahaa hankkia #&%£$!* liikuttamiseen kuljetuskalustoa, joskaan järjen käytön osalla sitä kapasiteettia voi kyseenalaistaa.
Mielessäni on vieraillut toteamus, että täällä asustaakin euroopan typerin kansakunta. Monet ovat varmasti kuulleet sanonnan, että kun kusee housuihinsa se ensin hiukan lämmittää, mutta sitten tuleekin pirun kylmä, ainakin pakkasella. Autokauppoja tehdessä se järki unohtui, josko sitä on koskaan ollutkaa. Kansa valittaa kurjuutta ja meneehän elämä muutenkin kehnosti, mutta ei se varmasti tällä kohene, jos järki ei ole mukana siinä mihin ne eurot käsistämme
lasketaan. Suomella ei ole normaaleja kansan autoja valmistuksessa, joten kaikki on tuontitavaraa.
Nyt tietenkin ajattelet, että mitä sillä on väliä, jos ostan käytetyn auton, mutta totuushan on että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tietenkin suoraan vaikuttaa se ensimmäinen uuden auton ostaja ja välillisesti se vaihtoauton ostaja, siihen mihin eurot virtaavat.
Lapsena minulle opetettiin, että elämä opettaa ja vanhat on viisaita, kun sitä elettyä elämää on takana, niin pitäisi sitä viisauttakin löytyä.
Lasten vanhemmat opettavat omia lapsiansa omalla esimerkeillään elämään sitten tulevaisuudessa, ja tässä meidän omat äidit ovat keskeisellä sijalla. Liikenteessä nähdää jatkuvasti äitejä kuljettamassa lapsiansa ritsoilla. Onko järki ja viisaus sittenkin katoava luonnonvara tässä kulttuurissa?

  
  • Mikähän tämän vuodatuksen pointti on? Meni totaalisesti ohi hilseen.
    Jos oikein ymmärsin, niin autonostajien "pitäisi" ostaa kohtuuhintaisia kulkineita, ja lahjoittaa ylimääräiset fyrkat johonkin yleishyödylliseen tarkoitukseen. Jokainen on oman onnensa seppä sanotaan. Suomessa nykyään on melko hyvä työllisyystilanne, edellyttäen että viitsii tehdä töitä, eikä roiku sossun luukulla. Jopa eläkeläisiä siirtyy lisäansioille työelämään melko helposti. Itselläni jo pari esimerkkiä kavereista.

      
  • noin nopeasti luettuna ja syventymättä enempää tuohon juttuun, en oikein tajunnut kanssa tuota pointtia :neutral:

    ehkä olen hölmö tai sitten asia ei kosketa minua ja sen takia en hjymmärrä :grin:

    [petos muokkasi tätä viestiä 21.01.2007 klo 12:24]
      
  • Olihan tässä selvä sanoma. Älä tuhlaa rahojasi kalliisiin autoihin, jotka valmistetaan ulkomailla, jolloin eurot valuvat suomesta pois. Vaan osta halpa auto ja sijoita säästyneet rahat kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin. Näin meillä kaikilla on enemmän työtä ja rahaa, mitkä voimme taas sijoittaa kotimaisiin… jne. Eli kansantalouden ikiliikkuja on keksitty.

      
  • [quote title="21.01.2007 klo 13:03 juster kirjoitti"]
    Olihan tässä selvä sanoma. Älä tuhlaa rahojasi kalliisiin autoihin, jotka valmistetaan ulkomailla, jolloin eurot valuvat suomesta pois. ''


    joo kyllä ton tajusinkin, mutta monet tarvitsee autoa ihan oikeasti ja ei noita suomessa pahemmin tehdä, eli milläs ajat muulla kuin ulkomailla tehdyllä??? ja jos on rahaa ja halua sijoittaa osan siitä kalliiseen autoon, se ei käsittääkseni ole keneltäkään muulta eikä suomelta pois. tai jos on niin joku voisi perustella.

      
  • Löytyy vielä senttään joitakin suomalaisissa, joilla kaikki SE ei ole
    menetetty korvien välistä ja mitä tulee siihen oman onnensa seppä
    juttuun, voitanee tulkita sitä hieman erilaisessa sävyssä.
    Oikaisen myös ajatuksen, että ostetaan ainoastaan halpaa ja kulutetaan loput niihin hyviin tarkoituksiin, jos sillä ei ole perustellumpaa syytä vaikka saada anteeksiantoa.
    Markkinataloudessa mainostamisen konstit ovat sallittuja ja raha saa liikkua melko vapaasti ympäri mailmaa, mikäli rahan antaja ei ole halukas ja orjentoitunut käyttämään päätään.
    Sanotaanko vaikka, että minua arveluttaa tämä suomalaisten ikuinen
    kansallinen alemmuudentunto omia tuotteita kohtaan ja se näyttää
    myös jatkuvan lähirajojen taakse.
    Olen rivien välistä ymmärtänyt kommentoijien halun panostaa parempiin kulkuvälineisiin ja olen samaa mieltä kanssanne siinä asiassa.
    Laatu ja ajo-ominaisuudet eivät ole koskaan olleet autoissa saatavina pienellä rahalla.
    Jos puhutaan paremmin toimeentulevasta porukasta, niin heillä ei nähdäkseni ole koskaan ollutkaa sitä huonompaa välineistöä liikenteessä, mutta kehnommin toimeen tulevaa porukoista alkaa löytyä sitten vaikka mitä esim. riisipusseja. Tosin uuden japsin hinnalla saa kyllä oikean autonkin ja omistajan ei tarvii hävetä liikenteessä, joskaan se heidän häpeäminen ei minua kiinosta tässä jutussa.
    Suomalaisella ja euroopalaisella tasolla se kaukoitään heitetty raha ei vain ole täällä varmistamassa lastemme tulevaisuutta ja hyvinvointia.
    Kun puhutaan vielä tästä heikommin toimeentulevasta porukasta, niin siihen mahtuu varmasti mukaan niitäkin, joilla tuo sossuosasto on tuttua puuhaa.

      
  • Lainaus:
    23.01.2007 klo 23:09 Perttiperkele kirjoitti
    Löytyy vielä senttään joitakin suomalaisissa, joilla kaikki SE ei ole
    menetetty korvien välistä ja mitä tulee siihen oman onnensa seppä
    juttuun, voitanee tulkita sitä hieman erilaisessa sävyssä.
    Oikaisen myös ajatuksen, että ostetaan ainoastaan halpaa ja kulutetaan loput niihin hyviin tarkoituksiin, jos sillä ei ole perustellumpaa syytä vaikka saada anteeksiantoa.
    Markkinataloudessa mainostamisen konstit ovat sallittuja ja raha saa liikkua melko vapaasti ympäri mailmaa, mikäli rahan antaja ei ole halukas ja orjentoitunut käyttämään päätään.
    Sanotaanko vaikka, että minua arveluttaa tämä suomalaisten ikuinen
    kansallinen alemmuudentunto omia tuotteita kohtaan ja se näyttää
    myös jatkuvan lähirajojen taakse.
    Olen rivien välistä ymmärtänyt kommentoijien halun panostaa parempiin kulkuvälineisiin ja olen samaa mieltä kanssanne siinä asiassa.
    Laatu ja ajo-ominaisuudet eivät ole koskaan olleet autoissa saatavina pienellä rahalla.
    Jos puhutaan paremmin toimeentulevasta porukasta, niin heillä ei nähdäkseni ole koskaan ollutkaa sitä huonompaa välineistöä liikenteessä, mutta kehnommin toimeen tulevaa porukoista alkaa löytyä sitten vaikka mitä esim. riisipusseja. Tosin uuden japsin hinnalla saa kyllä oikean autonkin ja omistajan ei tarvii hävetä liikenteessä, joskaan se heidän häpeäminen ei minua kiinosta tässä jutussa.
    Suomalaisella ja euroopalaisella tasolla se kaukoitään heitetty raha ei vain ole täällä varmistamassa lastemme tulevaisuutta ja hyvinvointia.
    Kun puhutaan vielä tästä heikommin toimeentulevasta porukasta, niin siihen mahtuu varmasti mukaan niitäkin, joilla tuo sossuosasto on tuttua puuhaa.



    huhhuh on tää lystiä...

    hitsi, täytyy varmaan kiikuttaa huomenna noi riisisäkit tosta pihalta vaihdossa vaikka mersuun tai johonkin statusikoniin, sehän on sentään laadukas auto. nykyään kun joudun ajelee paperipussi päässä tolla accord tourerilla ja hiacella.

    kumma että mulla ei ole kuitenkaan vaikeuksia tuon toimeentulon kanssa. kelassakin olen asioinut viimeksi jossain opintotukiasioissa.

    tämä tm-keskustelupalsta on myös ainoa paikka jossa minut on leimattu persaukiseksi, ja kirjoitustyylini ''alakoulutasoiseksi'' ja vielä kirjoittajien toimesta joilla ei mielestäni aiempien keskusteluiden perusteella olisi mitään varaa arvostella muita jostain kirjoitus/keskustelutaidoista :grin:

      
  • Minä pidän kaikenvaralta aina yhtä japsia eurooppalaisten lisäksi koska silloin aina varmasti pääsee liikenteeseen jos eurooppalaisilla on "huono päivä"! :sunglasses:
    Tosin ollut välillä pelkkiä euroautojakin ja niilläkin pärjännyt, mutta luotettavuus on valovuosia japseja jäljessä! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    23.01.2007 klo 23:09 Perttiperkele kirjoitti
    Suomalaisella ja euroopalaisella tasolla se kaukoitään heitetty raha ei vain ole täällä varmistamassa lastemme tulevaisuutta ja hyvinvointia.


    No, suosikaa vain kotimaista tai eurooppalaista, jos joku sen kotimaakseen tunnustaa. Minä ostan sitä, mikä on kilpailukykyinen tuote. Se pitää myös markkinat toimivana. Itärajan takaa löytyy äärimmäisiä esimerkkejä siitä, mihin kehitys voi muuten johtaa.

    Oletko muuten tullut ajatelleeksi, mihin autoveron uudistus johtaa? Uusien autojen myynnin kasvuun. Tästä seuraa se, että raha virtaa entistä tehokkaammin ulkomaille, niin Italiaan kuin Japaniinkin. Koska verottaja ottaa jatkossa eri keinoilla saman potin kuin ennenkin, tarkoittaa se autoiluun käytettävän rahamäärän kasvamista. Tuontiin rinnastettavaa hommaa koko touhu, koska meillä ei ole Saksan tai Japanin kaltaista autoteollisuutta.

      
  • Asiaa! :smile:
    Auto on nykyään isolta osalta kotimainen koska suuri osa hinnasta jää Suomeen? :sunglasses:

      
  • Suomalaisen kansakunnan tulevaisuus ja kohtalo lepää jokaisen kuluttajan omissa käsissä, vai eikö tämä sitten ole näin, oletko
    sitä edes tullut ajatelleeksi?

    Kansanedutajien ja ministerien käsissä on uuden autoveron / päästömaksuista päättäminen ja kuvitella vain saattaa, että mitäköhän siitäkin tulee. Nimittäin tämä asia olisi pitänyt olla valmiina jo kymmenen vuotta sitten, mutta silloiset päättäjät
    eivät saaneet sitä tehdyksi. No nyt sitten on pakko saada se
    aikaan, koska meidän päättäjät ovat joutuneet puun ja kuoren
    väliin. Kansalaiset ovat rynnänneet hakemaan vanhoja autoja
    rajojen takaa ja ovat vielä uskaltaneet tehdä valituksia,
    sekä kanteluita veropäätöksistä ja iso EU on alituisesti direktiivipelkoisten päättäjiemme niskassa.

    Ei minua pelota kun kysyit, jos kansakunta ryntää joukolla
    kauppoihin ostamaan riisikuppeja liikenteeseen. Sehän vain
    todistaa sen minkä sanoin aiemmin, että täällä asustaa euroopan tyhmintä väkeä. Japanilaiset voivat olla huoletta ja heilutella jatkossakin setelitukkoja käsissään.

      
  • Kohta taas valitsette samat "idiootit" eduskuntaan ja sama meno jatkuu? :innocent:
    Ihmetyttää että miksi sinne valitaan tavallista tyhmempää porukkaa, siis ei kaikki, mutta suurin osa, eikö heille löydy muuta tekemistä josta tulisi meille vähemmän vahinkoa? :sunglasses:

      
  • Eikä äänestäjälläkään ole paljon valinnan mahdollisuutta.
    Puolueet valitsevat ehdokkaansa entisistä, valitsemistaan ja pyrkyreistä.

      
  • Lainaus:
    26.01.2007 klo 21:17 Perttiperkele kirjoitti
    Ei minua pelota kun kysyit, jos kansakunta ryntää joukolla
    kauppoihin ostamaan riisikuppeja liikenteeseen. Sehän vain
    todistaa sen minkä sanoin aiemmin, että täällä asustaa euroopan tyhmintä väkeä. Japanilaiset voivat olla huoletta ja heilutella jatkossakin setelitukkoja käsissään.

    Jos tuon filosofian ottaisi tosissaan, Porsche Boxster ja Cayman olisivat ainoita vaihtoehtoja.

    Tietenkin voidaan kysyä, kumpi on "jalompaa": ostaa eurooppalaisessa suunnittelukeskuksessa suunniteltu ja Euroopassa valmistettu "japanilaisauto" vai "eurooppalaisauto", joka on Koreassa suunniteltu ja valmistettu, automerkin ollessa USA:laisen yrityksen täysomistuksessa?? Vaihtoehtoja on tuolta väliltä on lukuisia: Meksikossa valmistettu "eurooppalaisauto", Thaimaassa valmistettu japanilais- tai amerikkalais"pickup", Saksan Rüsselsheimissa saksalaisten suunnittelema Euroopassa valmistettava auto, ei kuitenkaan Opel vaan Kia jne...

      
  • Lainaus:
    26.01.2007 klo 21:17 Perttiperkele kirjoitti
    Ei minua pelota kun kysyit, jos kansakunta ryntää joukolla
    kauppoihin ostamaan riisikuppeja liikenteeseen. Sehän vain
    todistaa sen minkä sanoin aiemmin, että täällä asustaa euroopan tyhmintä väkeä. Japanilaiset voivat olla huoletta ja heilutella jatkossakin setelitukkoja käsissään.



    japseja ostava osa kansasta on siis tyhmää väkeä? kyllähän jokainen yleensä ostaa sellaisen auton jonka kokee hyväksi ja hyväksi ratkaisuksi itselleen, oli se tehty missä tahansa.
    japanilaiset saa minun puolesta vaikka kylpeä rahassa.
    kyllä auto on monelle niin tärkeä ja iso asia että sen valinnassa saa mielestäni ihan hyvällä omalla tunnolla ajatella sitä 'omaa napaa' ensisijaisesti.
    ne '' yhteiskunnallisesti jalot teot'' minä teen ihan muissa asioissa kun autonvalinnassa.
    :sleepy:

      
  • Perttiperkele: "Jos puhutaan paremmin toimeentulevasta porukasta, niin heillä ei nähdäkseni ole koskaan ollutkaa sitä huonompaa välineistöä liikenteessä, mutta kehnommin toimeen tulevaa porukoista alkaa löytyä sitten vaikka mitä esim. riisipusseja.
    ...
    Suomalaisella ja euroopalaisella tasolla se kaukoitään heitetty raha ei vain ole täällä varmistamassa lastemme tulevaisuutta ja hyvinvointia.
    Kun puhutaan vielä tästä heikommin toimeentulevasta porukasta, niin siihen mahtuu varmasti mukaan niitäkin, joilla tuo sossuosasto on tuttua puuhaa."
    ...
    "Suomalaisen kansakunnan tulevaisuus ja kohtalo lepää jokaisen kuluttajan omissa käsissä, vai eikö tämä sitten ole näin, oletko
    sitä edes tullut ajatelleeksi?"
    ...
    "Ei minua pelota kun kysyit, jos kansakunta ryntää joukolla
    kauppoihin ostamaan riisikuppeja liikenteeseen. Sehän vain
    todistaa sen minkä sanoin aiemmin, että täällä asustaa euroopan tyhmintä väkeä."


    Eli köyhät ja tyhmät ajavat japanilaisilla autoilla (=riisipussi)? Köyhät ovat siis lisäksi syyllisiä kauppataseen heikentämiseen ja siten köyhdyttävät maatamme yhä lisää? No onneksi meidän toimintamme ei ole kovin merkittävästi vaikuttanut maamme talouteen, koska kauppatase on yhä vahvasti plussalla.

    En ala kertomaan siitä, mitä maksaa keskiverto japanilainen ja saksalainen henkilöauto tai niiden ominaisuuksien eroista. Mutta koska ainoastaan Porschella on jotain tuotantoa Suomessa, pitää mielestäsi jotenkin ajatella eurooppalaisen tuotannon olevan kotiinpäin vetämistä.

    EU:n ulkopuolella valmistetusta autosta kerätään täällä 8% tulli. En voi parhaalla mahdollisella tavallakaan ymmärtää, mitä eroa on siinä, ostaako Italiassa valmistetun italialaisen vai Englannissa valmistetun japanilaisen auton. Mitä merkitystä asialla on suomalaiselle? Ostamalla puhtaasti aasialaisen auton jää ostajan rahoista sentään 8% tullimaksu kotimaahan, joten kotimaisuusaste on todennäköisesti korkeampi kuin yhdenkään Suomen ulkopuolella valmistetun auton etenkin, kun eurooppalaisen kilpailijan veroton hinta ei ole 8% halvempi.

    Jos eurooppa koetaan jotenkin tärkeäksi yhteisöksi, löytyy muitakin yhteenliittymiä, esimerkiksi OECD tai WTO puhumattakaan pohjoismaisesta yhteistyöstä. Tosin Saabinkaan ostajan rahoista ei paljoakaan jää Suomeen, voitotkin menee amerikkalaisille kukkahattutädeille. Miksi juuri eurooppalainen auto on maamme tulevaisuuden kannalta erityisen tärkeä? Voisitko luetella sallitut automerkit ja jopa mallit?

    Ja onko kallis saksalainen auto on hyväksyttävämpi kuin halpa aasialainen? Toisesta maksetaan verottomana 30 000 e saksalaisille, toisesta 10 000 e aasialaisille. Mitä tapahtuu erotukselle?

      
  • niin on meilläkin yksi vanha japsi pihassa että päästään tarvittaessa varmasti liikenteeseen.kun 10v uudempi saksalainen ei aina suostu pelaan...kaikki kunnia saksalaisille autoille ajettavuudessa mutta kyllä japsi varmempi teknisesti on.

      
  • Jos elämän laatu on sama kuin automerkki, niin kait jossain jotain vikaa? :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    28.01.2007 klo 15:55 miju75 kirjoitti

    ...kaikki kunnia saksalaisille autoille ajettavuudessa mutta kyllä japsi varmempi teknisesti on.



    mielestäni ei perussaksalaisessa verrattuna vastaavanlaiseen hyvään japsiin ole mitää mullistavaa eroa ajettavuudessakaan saksalaisen hyväksi. eli en koe tyytyväni mihinkään ''hyvään kestävyyteen ajettavuuden kustannuksella''. tästä joku on varmasti toista mieltä...
    kalliimpi luokka on erikseen, siellä on saksalaisilla vahva edustus ja ne ei ole japsien heiniä.

    :sunglasses:

      
  • niin perttiperkele...
    saisiko sen vastauksen tohon edellä olleeseen herbertin kysymykseen???
    on turha alkaa ampua argumenteilla joiden takana on pelkkää uhoa eikä mitään konkreettista.

      
  • Lainaus:
    29.01.2007 klo 18:24 petos kirjoitti
    Lainaus:
    28.01.2007 klo 15:55 miju75 kirjoitti

    ...kaikki kunnia saksalaisille autoille ajettavuudessa mutta kyllä japsi varmempi teknisesti on.




    mielestäni ei perussaksalaisessa verrattuna vastaavanlaiseen hyvään japsiin ole mitää mullistavaa eroa ajettavuudessakaan saksalaisen hyväksi. eli en koe tyytyväni mihinkään ''hyvään kestävyyteen ajettavuuden kustannuksella''. tästä joku on varmasti toista mieltä...
    kalliimpi luokka on erikseen, siellä on saksalaisilla vahva edustus ja ne ei ole japsien heiniä.

    :sunglasses:


    Olen samaa mieltä.. tämän päivän japanilaiset autot eivät häpeä saksalaisille ajettavuudessa, laadussa, kestävyydessä eikä ulkonäöllisissä asioissa.. joillakin vain tuntuu edelleen olevan korvien välissä "riisikuppi" ajatus mutta who cares. Jos itselläni olisi luotettava, samoilla varusteilla komea japsi pihalla ja naapurilla jokin sakemanni jossa hirveästi tyyppivikoja niin ei voisi kuin hymyillä ystävällisesti naapurille mutta kateellinen ei todellakaan tarvitsisi olla. Nuo luxus autot ovat sitten hieman eriasia.. suomeen ei tuoda hirveästi japanilaisten kalliimpia malleja vaikka niitä olisikin.. siksi saksalaisilla on kalliimmissa autoissa markkina johto! Jos itse etsisin luxus henkilöautoa.. kyllä esim- uusi Honda Legend olisi erittäin kova ja vahva vaihtoehto.. :sunglasses:

      
  • Jos vielä puhutaan paremmin toimeentulevasta porukasta,
    niin siinä ryhmässä ihmisillä tietyt asiat ovat luonnostaan selviä,
    kuten LAATU. Liekö syynä, että ovat hiukan lukeneempaa
    porukkaa, kuin me muut?
    Onko laatu mielestänne sitä, että saat jotakin mahdollisimman halvalla, johonkin käyttötarkoitukseen nähden? Onko se kenties
    sitä, että saat kerättyä tavaroita ja esineitä nurkkiin
    mahdollisimman usein ja mahdollisimman paljon naapurien,
    sekä sukulaisten iloksi?
    Luulisin tietäväni mitä laatu on. Itse pidän laatua laajempana käsitteenä, joten uskallan käyttää sitä myöskin otisikkona. Muistakaa, että määrä ei korvaa koskaan laatua.

    Kun joitakin japanilaismalleja, sekä muita itäisiä malleja
    valmistetaan euroopassa, niin se luonnollisesti antaa työtä siinä valmistusmaassa. Se kai on selvää useimmille meistä.
    Mitä se valmistus sitten tarkoittaa on asia erikseen ja vaihtelee tapauksen mukaan. Jos kokoonpano työ on täällä, niin mistä luulisitte osien tulevan ja minne tuloksen menevän?
    Eurooppalaisiakin malleja on, joita valmistetaan muualla.

    Meidän pitää vain käyttää sitä omaa järkeä mahdollisimman
    paljon siihen mikä pitäisi olla muutenkin itsestään selvää.

    Jos puhutaan saman hintaluokan autoista Suomessa, niin niistä maksetaan sama hinta valmistajalle. Ei siitä välistä rahaa häviä,
    eli hakeutukaa matematiikan tunnille, jos muuta väitätte.

    Olen lukenut muutaman kaverien kirjoituksia, jotta pitää olla
    japsi, jotta pääsee aamulla lähtemään. No omasta kokemuksesta sanoisin, että pitää olla eurooppalainen, jotta pääsee myös
    perille, minne olikin sitten menossa ja sitä suuremmalla syyllä
    on oltava eurooppalainen, mikäli sää on huono.

    Ihmeellistä kyllä liikenteessä paljon ajavat henkilöt aika harvoin ajavat japsilla. Jos satutte oikeasti olemaan tien päällä, niin huomaatte varmasti eron, millä merkillä mennään
    maitokauppaan ja millä käydään satojen kilomerien päässä.
    Ps. En voinut kirjoittaa tuhansien kilometrien, kun suomi on
    niin lyhyt. Euroopan kesälomamatkat erikseen.

      
  • Hieman muistinvirkistystä laatukäsitteestä. Nykyaikaisen laatukäsitteen isänä pidetyn tohtori Edward Demingin mukaan laatu on sitä miten hyvin tuote vastaa asiakkaan tarpeita. Hän toimi ensin amerikassa sotatarviketeollisuudessa, mutta siirtyi sitten Japaniin 50-luvulla. Demingin teesejä pidetään yhtenä Japanin teollisuuden nousun merkittävimpänä vaikuttajana. 80-luvulla hän siirtyi takaisin USA:han raskaasti tappiollisen Fordin palvelukseen ja 1986 mennessä Ford oli jälleen USA:n kannattavin autovalmistaja.

      
  • on taas todella hupia. en kyllä jaksa edes hermojani polttaa mokomien provojen takia, kun kaverilla ei ole edes perusteluja japsien huonoudesta.
    ilmeisesti jälleen yksi pappa jonka käsitys japsista on yhtä kuin joku vm. 89 toyota corolla 1.3.

    erittäin valitettavaa, miksi nämä automerkki-terroristit ovat pesiytyneet tänne palstalle?

    :innocent:

      
  • [quote titleJan79 kirjoitti"]

    [Olen samaa mieltä.. tämän päivän japanilaiset autot eivät häpeä saksalaisille ajettavuudessa, laadussa, kestävyydessä eikä ulkonäöllisissä asioissa.. joillakin vain tuntuu edelleen olevan korvien välissä "riisikuppi" ajatus mutta who cares. Jos itselläni olisi luotettava, samoilla varusteilla komea japsi pihalla ja naapurilla jokin sakemanni jossa hirveästi tyyppivikoja niin ei voisi kuin hymyillä ystävällisesti naapurille mutta kateellinen ei todellakaan tarvitsisi olla. Nuo luxus autot ovat sitten hieman eriasia.. suomeen ei tuoda hirveästi japanilaisten kalliimpia malleja vaikka niitä olisikin.. siksi saksalaisilla on kalliimmissa autoissa markkina johto! Jos itse etsisin luxus henkilöautoa.. kyllä esim- uusi Honda Legend olisi erittäin kova ja vahva vaihtoehto.. :sunglasses:




    tuo riisikupittelu yms. PASKA-asenne on tyypillistä keski-ikäistä vanhemmalla väestöllä, jos nyt yleistetään. asenteet ja ennakkoluulot juontavat usein jonnekkin 80-luvulle jolloin japsit olivat pieniä ja heiveröisiä ja kovia mätänemään. hyviä esimerkkejä mielestäni 80-luvun lopun sunnyt, 323:set, civikit, corollat ym.
    pitkään aikaan kuitenkaan japseissa ei ole ollut mitään tekemistä noiden rimpuloitten kanssa.

    luulempa että (itseasiassa tiedän muutamia tapauksia) monessa tapauksessa näitten ikivanhojen mielikuvien takia monet katsovat ''nenänvartta pitkin'' japsiautoja. ja aivopesevät jälkikasvunsakin vihaamaan. todellisuudessa monilla näistä ei ole mitään kosketusta 2000-luvun-nykyhetken laatujapsiin.
    monesti jotkut juntit tekevät myös näitä mersu/bemari vastaan corolla/almera vertailuja. tokihan silloin ero on selvä.
    suomessa vain nuo parhaat japsimallit ovat harvinaisia tai niitä ei tuoda ollenkaan maahan.

    muutaman japsimerkin innokkaana ystävänä täytyy toki todeta että kyllähän muutamat saksalaismerkit ovat parempia monessa asiassa kuten että niihin on parempi valikoima koneita, ja yleensäkin parempi valikoima 'räätälöidä' haluamansa auto.
    ovat myös usein jonkin verran hiljaisempia. itse en anna tuolle hiljaisuudelle painoarvoa kuin tiettyyn rajaan saakka, koska en viitsi maksaa 20tonnia siitä että satasen vauhdissa autoni on pari desibeliä hiljaisempi. ja laatumallin japsi ei minun korvaani myöskään ole lainkaan meluisa järkevällä rengaistuksella.

    minun parhaat kokomukset jos ajatellaan kokonaisarvosanaa ovat japseista. ajettavuudessa ei ole ollut kerrassaan mitään valittamista, myös saksalaisia vastineita kokeilleena. siihen on vaikuttanut ehkä se että japsiautoni ovat olleet lähes poikkeuksetta merkkiensä ''lippulaivoja'', eikä mitään näitä halvimpia myyntitykkejä tyyliin corolla tai primera.

    tuota arvosanaa on nostanut minun silmissä eniten se aivan uskomattoman kova luotettavuus, kestävyys, toimivuus, helppous, murheettomuus. se on minulle sitä laatua elämään. ja se on sellainen asia mitä ei tavallaan voi edes rahassa mitata.

    minulla ei ole mitään yhtäkään merkkiä tai automaata vastaan, ja kaikista paras olisi että kaikki voisivat vain ajella tyytyväisinä kulkineillaan ja pitää tyhmät halveksuntasa omana tietonaan.
    tosin miten täällä sitten luodit viuhuisivat :grin:

    [petos muokkasi tätä viestiä 02.02.2007 klo 06:12]
      
  • Ihmettelen, miksi per-per laittoi viestinsä "Käytetyt autot" -palstalle? Eikö siis hänen vihaamaan japanilaisautoja saa ostaa edes käytettyinä??

    Mietitäänpä, mitkä automerkit ovat 100 % Euroopan ulkopuolisten yritysten omistuksessa
    - Opel, Saab, Chevrolet : GM USA
    - Volvo, Jaguar, Ford: Ford USA
    Entäpä fuusioituneena tai alianssissa Euroopan ulkopuolisten yritysten kanssa:
    - Mercedes-Benz (Chrysler USA)
    - Renault (Nissan Japani)

    Näitä ei siis -japanilaismerkkien ohella- "saa" ostaa per-perin mukaan. Mitä jää jäljelle?
    - Fiat-ryhmä (tehdas mm. Turkissa ja Brasiliassa)
    - Volkswagen-ryhmä (mm. Meksiko, Brasilia, Kiina)
    - PSA-ryhmä (japanilaista "alihankintaa": Mitsubishi)
    - BMW (tehtaita mm. USA:ssa)
    - Porsche

    Näistä sitten sopii valita, poistaen mallit, jotka on tehty Euroopan ulkopuolella.

      
  • MatLogin lista on aika oikeanlainen. Näistäkin on vielä eroa siinä, kuka ne omistaa. VAG on tietääkseni aika voimakkaasti saksalaisomisteinen (omistajana mm. Nordrhein-Westfalenin osavaltio), ja Renault-Nissanissa on mm. merkittävä Ranskan valtion panos mukana. PSA on myöskin suht voimakkaasti ranskalaisomistuksessa. BMW on omistukseltaan aito saksalainen, pääomistaja on Quandtin suku. Niitäkin tehdään kuitenkin USA:ssa, Kaliningradissa, Etelä-Afrikassa ja Kiinassa... MB:n omistuskuviot ovat monimutkaiset, mutta se on käytännössä ostanut Chryslerin, joten ovatko Itävallan Chryslerit MB:itä vai amerikkalaisia autoja?

    Kaiken kaikkiaan aika haastava aihe lähteä miettimään mitä kuluttajan kannattaa ostaa. Ehkä joku teistä voi tehdä asiasta vaikkapa väitöskirjan, tosin voi olla että tulee haastava ja pitkänlainen urakka...

    Helppo ja todistetusti toimiva tapa vaikuttaa kauppataseeseen on säästää energiaa eli hankkia mahdollisimman taloudellinen auto ja ajaa sillä mahdollisimman vähän. Tällä hetkellä jokaisesta poltetusta polttoainelitrasta menee 30-40 snt venäläisten taskuun.. :wink:

      
  • Katsoessani kommentteja voin todeta, että minun pitää jopa
    kehua joitakin teistä. Muutamat ovat ymmärtäneet teeman ja kommentoineet oikeita asioita. Jotkut 18-kesäiset ovat olleet
    täysin hakoteillä kaikessa suhteessa.
    Korjaan joittenkin näkemyksen, että olisin kieltänyt ostamasta joitakin autoja. Sitä en ole tehnyt tai tule tekemään. En myöskään määrää, millä merkillä tai mallilla teidän tulee ajaa.

    Auto on kaikkinensa niitä ihmisten toiseksi tai kolmanneksi
    suurimpia ostoksia heti vakituisen asunnon ja / tai kesämökin jälkeen. Auton valintaan vaikuttavia tekijöitä meillä jokaisella
    on ja paljon.
    Vuotuiset ajokilometrit vaikuttavat, mutta mitä pidempään pitää samaa autoa, sen taloudellisemmaksi se tulee omistajalleen.
    Pikäaikaiseen palvelijaan voisi kenties panostaa enempi ja valita kalliimpaan hintaryhmään kuuluvia yksilöitä. Kohottaa sillä vaikka omaa ajonautintoa ja turvallisuutta.

    Automerkin / valmistusmaan valinta vaikuttaa siihen minne
    meidän autoilijoiden rahat virtaavat. Teollisuuden työpaikkojen
    määrä vaikuttaa suoraan talouteen, jopa teidän omiin työpaikkoihinne ja omaan palkkatasoon. Mikäli euroopassa
    menee heikosti, voitte olla varmoja, että Suomessakin
    menee silloin heikosti. Olette itse sanoneet eurooppaa
    suureksi autoteollisuuden maaksi. Tässä yksi syy minkä vuoksi Suomen talous on riippuvainen Euroopan autoteollisuudesta.

    Voidaan kysyä itseltämme:
    Halutaanko vaikuttaa omalla autokauppalla lähialueen talouteen vaiko maapallon toisella puolella olevaan talouteen?

      
  • Lainaus:
    03.02.2007 klo 11:12 Perttiperkele kirjoitti
    Automerkin / valmistusmaan valinta vaikuttaa siihen minne
    meidän autoilijoiden rahat virtaavat. Teollisuuden työpaikkojen
    määrä vaikuttaa suoraan talouteen, jopa teidän omiin työpaikkoihinne ja omaan palkkatasoon. Mikäli euroopassa
    menee heikosti, voitte olla varmoja, että Suomessakin
    menee silloin heikosti. Olette itse sanoneet eurooppaa
    suureksi autoteollisuuden maaksi. Tässä yksi syy minkä vuoksi Suomen talous on riippuvainen Euroopan autoteollisuudesta.

    Voidaan kysyä itseltämme:
    Halutaanko vaikuttaa omalla autokauppalla lähialueen talouteen vaiko maapallon toisella puolella olevaan talouteen?

    Suomalaisen ei kovin paljon kannata nykyisen autoveron vallitessa miettiä, mistä maasta se auto tulee.
    Tosiasiahan on, että lähes puolet auton hinnasta menee valtiolle, ja niistä lopuistakin melkoinen osa kaupan palkkioihin ja kuluihin.
    Tämä antaa meille oikeuden valita juuri se auto, joka miellyttää, kyllä sitä "sosiaalirahaa" ja kotimaisille yrityksille menevää rahaa on auton hinnassa jo ihan tarpeeksi.

      
  • Kyllä se niin on että niillä "riisipusseilla" ajavat todelliset rahamiehet.
    Nimittäin kun jonkun halvemman auton ostaa ja tinkii ajomukavuudesta, jää sitä rahaa tilillekin. Kun taas kalliin saksalaisen ostava henkilö maksaa autosta ja yllä pidosta enemmän, nii siinä käy aikamoinen ohimarssi euroille.

    Eihän sitä silloin mikään raha mies ole jos tili on miinuksella.

    Itse tunnustan kuuluvani tähän tyhmään ryhmään, kun ajan kalliilla sakemannilla, mutta ajonautinto voittaa tilillä lojuvat eurot.

      
  • Eipä ruveta vähättelemään sitä minne rahat laitetaan menemään.
    Jos katsomaan tilastoja, niin summat on sen verran kovaa
    tavaraa, että alkaa järkyttää.

    Suomalaiset ostivat viimevuonna 54000 kappaletta japanilaisia / korealaisia henkilöautoja. Mikäli varovasti arvioiden keskihinta on tuossa 20.000 EUR pinnassa ja jos vielä varovaisemmin arvioiden 8.000 EUR / auto palautuisi valmistajalle eli kaukoitään siitä
    syntyy melkoinen summa jokaista vuotta kohti 430.000.000 EUR.

    Tuo rahamäärä on suomalaisten näkökulmasta täysin hukkaan heitettyä rahaa aivan kuin olisit laittanut ne silppuriin. Ne eivät
    kehitä euroopan taloutta. Mitä ne kehittävät on aasian
    kilpailukykyä ja se tulee sitten aikanaan polkemaan euroopan autoteollisuuden suohon. Saattaisi olla meille sittenkin parempi,
    että laittaisit rahasi silppuriin.

    Kysyn vielä, kun olet alkanut kakkimaan housuihisi, oletko
    valmis tekemään sitä jatkossakin?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit