Tuunausta 80-Luvulta, Nostalgiaa..

6 kommenttia

Pannaanpa vähän kevennykseksi ohjeet miten tuunattiin nuoruudessa.
Tätä ei ole tarkoitettu tosikoille! Muistan kyllä kun elettiin tuota aikaa.
Itsellä ei alla kuvattua laitetta ollut noihin aikoihin, oli vaan paljon vanhempi 60-luvun laite käyttöautona, jota pidettiin vuodesta (ja Katsastuksesta) toiseen ajokunnossa. Muistuupa mieleen tarina ylimielisestä katsastajasta 80-luvulta, minulla oli tuolloin teiniautossani pieni 20cmx4cm tarra tuulilasin sisäpuolella taustapeilin takana (taustapeilin kokoinen!) siten että se näkyi ulos. Tuota katsastuspelleä ärsytti tarra niin paljon kun kunnossa olevasta harrasteautosta ei parhaallakaan hakkaamisella muuta sanomista löytynyt, niin tämä sanoi leuhkana; "Sulla on tasan tämän katsastuksen kestämä aika repiä toi tarra pois tosta lasista, jos aiot leiman saada!!" Minä revin tarran pois ja poika oli tyytyväinen. Liimasin tarran takaisin vielä sen katsastusaseman pihalla heti sen typerän kohtauksen jälkeen. Mietin vaan että paljonko paremmassa ja liikenneturvallisemmassa maailmassa tuon kiukuttelun jälkeen elimme??
Silloin kyllä koko katsastusjärjestelmän arvostus koki minun mielessä aika kovan kolauksen. Minusta tuolloin katsastaminen oli enempi kissa-hiiri leikkiä kun itse koitti parhaansa mukaan löytää aina korjattavat asiat ennen katsastusmiestä, eikä suoda hänelle sitä iloa että sanomista löytyy. Nykyään onneksi saan ajaa niin uusilla autoilla, ettei niitä katsasteta. Onneksi.
Ne ohjeet:
Vaihtoautohallin kuntotestatusta takaveto Corollasta saat pienellä vaivalla ja pelkillä pulttaa-kiinni osilla katseita vangitsevan Teini-DX:n. Tässä muutamia vinkkejä:

1. Töykeän näköinen (tummennettu) kattoluukku. Pidettävä auki satoi tai paistoi.

2. Tarroiksi The ALPINE Touch tai PIONEER, vaikkei em. äänentoistolaitteita autossa olisikaan.

3. Taustapeiliin roikkumaan karvanopat, tai pinkka WUNDERBAUMeja (25 kpl minimi).

4. Etupuskurille isot ja pyöreät lisävalot, puskurin alle kauniinkeltaiset huomiovalot (merkkinä Hella, Talmu, ym.).

5. Vanteiksi valitaan yleiserikoistarvikekolmioreikäteinikromimangelsit, myös valkoiset versiot välttävät.

6. Renkaiksi mahdollisimman isoilla kohokirjaimilla (tekstit oltava valkoiset, tottakai) varustetut gummit (yleensä pinnoitetut). Takana 205mm minimivaatimus.

7. Jarrurummut maalattava punaisiksi.

8. Takaäänenvaimennin vaihdettava autotarvikeliikkeen suurimpaan, jotta pakoputkivirityksillä härnätyn 1.3 litraisen voimanpesän jätökset poistuvat esteettömästi ilmakehään.

9. TYYLIKäS etunoja pakollinen!!!!

10. Teinitarratummennusaurinkoikkunakalvot takasivulaseihin, mitä tummemmat, sen parempi. Ehdoton MUST Teini-DX:ssä

11. Antenneja riittävästi, monta = hyvä.

12. Takaspoileri lisäjarruvalolla varustettuna. Jarruvalo voi olla vaihtoehtoisesti myös takaikkunalla.

13. Jollei sinulla ole takalasinritilää, unohda koko juttu!

14. Musiikinjytkeestä vastaa Nippon- paljon nappuloita - minkä lie merkkinen tutun tutun entinen poppikasettisoitin ekvalisaattorilla ja Hobby Hallista hankituilla 120 W kaiuttimilla terästettynä. CD-boxit - mitä ne on?

15. Ja tietenkin takaluukkuun Corolla- ja DX- tekstien lisäksi TURBO, -INJECTION, -GTI, ja SPORT- muovikromitekstejä selventämään minkätyyppisestä menopelistä on kyse.

16. Ohjauspyörä vaihdetaan urheilulliseen ja paremmin käteen istuvaan pienikehäiseen rallirattiin, joko nahkaiseen tai mahonkiseen (esim. Salo, Luisi, O.B.A, ym.). Kojetaulun päälle kierroslukumittari valvottavaksi, jotta tietyllä kierroslukualueella piilevät pakoputkiviritteisen 1,3l tehopaketin tehot saataisiin juuri oikealla hetkellä käyttöön.

17. Sisustukseen kuuluu ehdottomasti seepra- tai tiikerinkarvaiset istuinpäälliset. Ovipahvit säilytetään alkuperäisinä tai verhoillaan ale-makasiinista ostetulla seeprakarvakankaalla. Kattoon kumminkaimankaverilta kähvellettyä halkaistua plyyshiä tai Venäjän lippu, ikkunoihin imukuppikarvisia ym. otuksia. Takaikkunalle rullaverhot.

18. Kylkiteipit eivät ole aivan välttämättömät, mutta kuuluvat asiaan.
V8-MAGAZINE 5/95 s. 33

  
  • Muoti ja välineet muuttuvat, mutta eipä homma ole tuosta sinänsä paljoakaan muuttunut.
    Muuten: CD-boxi -mikä se on? :smile:

      
  • Muoti ja välineet muuttuvat, mutta eipä homma ole tuosta sinänsä paljoakaan muuttunut.

    Scooppi konepellille taisi unohtua alkuperäisestä?

    Mielestäni välinepuolella on tapahtunut "merkittävä" muutos, kun klopit nykyään tuunaavat BMW 3xx:iä, kuten ennen DX:iä. Ja Honda Civicejä näkyy kanssa paljon.

    Ei tuollaisia alustavalojakaan tainnut ennen ainakaan Suomessa olla, kuten nykyään, LEDiä on joka nurkissa :tongue:

      
  • Lainaus:
    13.02.2007 klo 14:25 Kumppani kirjoitti
    Muoti ja välineet muuttuvat, mutta eipä homma ole tuosta sinänsä paljoakaan muuttunut.

    Scooppi konepellille taisi unohtua alkuperäisestä?

    Mielestäni välinepuolella on tapahtunut "merkittävä" muutos, kun klopit nykyään tuunaavat BMW 3xx:iä, kuten ennen DX:iä. Ja Honda Civicejä näkyy kanssa paljon.

    Ei tuollaisia alustavalojakaan tainnut ennen ainakaan Suomessa olla, kuten nykyään, LEDiä on joka nurkissa :tongue:



    Totta.. ajat muuttuvat, kalusto muuttuu ja hinnat ovat muuttuneet :frowning: Vaikka en olekaan nähnyt näitä Corolla DX:n parhaita vuosia, kyllä olen niitäkin nähnyt, tosin nykyään se on kadonnut lähes kokonaan katukuvasta. Aikoja sitten esim jos puhutaan vanteista.. jos autossa oli 15" vanteet, ne olivat isot ja mahtavat!! Nykyään 17-18" riippuen autosta, ei ole kovinkaan harvinaista.. tänä päivänä joillakin 18+ vuotiailla joilla isäpapalla on rahaa, alla tosiaan on tehokkaat bemarit ja sporttimallit jotka jo vakiona ovat melkoisen "tuunattuja".. Vaatimukset kasvavat joka asiassa, myös autojen ja niiden varusteiden suhteen! Saman ovat huomanneet, tosin jo aikoja sitten, nämä erilaiset lisävaruste valmistajat.. kyllä osataan kiskoa hintoja!

      
  • Oma 90-luvun alussa hankittu takavetoinen japsi-coupe ei täyttänyt listan vaatimuksista kuin muutaman. Kromatut mangelsit oli alla tosin soikeilla reijillä. Takana oli sentään sentin leveämmät renkaat kuin edessä. Kapeammat kuitenkin kuin 205. Lisävalot oli keulassa, mutta nekin ihan tarpeelliset ja lailliset lähi/kaukovalot. Jarrurummut oli maalattu harmaalla, joten nekään ei ihan sellaisenaan kelpaa. Soitin oli TM-testivoittaja Kenwood, ovissa oli jotkut ihan tavanomaiset kaiuttimet. Tarroja ei missään. Autossa oli satsatttu enemmän hyväkuntoiseen alkuperäiseen olemukseen kuin tuningiin (sana, jota ei silloin vielä käytetty).

    Lisävaloista muuten tuli mieleeni eilen huollossa selaamani uuden auton lisävarustemainos. Esitteen teksti herätti hilpeyttä: "Integroidut sumuvalot, jotka näyttävät hyvältä sammutettuinakin"

      
  • Esitteen teksti herätti hilpeyttä: "Integroidut sumuvalot, jotka näyttävät hyvältä sammutettuinakin"

    Joo, ihan hassunhauska teksti: kuka arvonsa tunteva tuunari ajaa sumarit SAMMUTETTUINA?? Eihän ne edes näy?!!?? :tongue:

    Sama koskee monia jo aikuistuneitakin ex-tuunareita...... ITSEASIASSA nythän se taisi selvitäkin ne, ketkä pitävät sumareita aina päällä: EX-TUUNARIT, jotka ei pääse poikamaisista tavoistaan eroon edes miehinä! :kiss:

    [Kumppani muokkasi tätä viestiä 14.02.2007 klo 12:28]
      
  • tämä voi olla monelle jo vanha juttu ja nähty ajat sitten mutta laitan sen kumminkin, kun pikkuisen tätä nostalgia-aihetta sivuaa..

    http://www.autoblog.com/2006/12/07/video-ayrton-senna-laps-suzuka-in-an-nsx/

    :grin:

    ilman kypärää ja puku päällä melko limiteillä laski... :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit