Bemari ei käynnisty pakkasella

66 kommenttia
«13

Kyseessä BMW 316 vm 2000, lähes kaikin lisävarustein. Heti ensimmäisenä talvena kun pakkasta oli yli -20 astetta, ei käynnistynyt, ei vaikka annettiin lisävirtaa, lavetilla huoltoon. Sama seuraavana talvena. Asennettiin akun lataus lämmitettäessä ulkona, tehokkaampi laturi, samoin akku. Viime talvena sama vaiva, uusi akku..pari viikkoa sitten pakkasta n.- 20 , lämmityksessä 3 h. ei kun naputus kuului, nyt kuitenkin lähti lisävirralla käyntiin. Ajetaan pääasiassa n. 80 km matkoja. Nyt meni hermot..vaihdan takaisin japsiin. Luulin vaihtaneeksi laatuauton-katin kontit-.Japsit ovat aina lähteneet käyntiin pakkasellakin. Onko samanlaisia kokemuksia muilla, vai oliko minulla maanantai kappale ? Muitakin vikoja ollut yllättävän paljon.

  
  • Tiedä tuosta mutta vaimon pirssissä oli satunnaisia ongelmia "puolilämpimänä", ei käynnistynyt vaikka pyöritti hyvin. Tönäisemällä lähti aina. Vikaa hain hartaasti ja viimein löysin, syynä oli kait ajonesto/sulakeboxi? Boxin vaihdon jälkeen ei ongelmia. Kait tönäisemällä sai virtaa "ohi" systeemin ruiskut (?), sillä ei kastellut tulppia vaikka "sahas" kauan? :innocent:
    Epäilen siis viaksi "kylmäjuotosta" jossain, siis ei anna kontaktia määrätyssä lämpötilassa. Toinen mahdollisuus kait jomman kumman lämpötila-anturin viallisuus tai kosketushäiriö. Tietenkin ECUkin voi oireilla. :sunglasses:

      
  • Minulla on samoja kokemuksia siitä, että ei lähde hyvin käyntiin pakkasella vaikka vaihdoin uuden akun.Auto oli 320d-01.Vaihdoin Toyota Avensiksen 1.6-04.Voin kokemuksella sanoa, että kannatti vaihtaa japsiin.Ei tarvitse enään pelätä käyntiin lähtemistä. :smile:

      
  • Toyotalla näitä takaisinkutsuja näyttää riittävän: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/88107F55-CEC8-4FD9-81DA-8B6EE9AC7AC2/0/recallM11992006.pdf

    Avensiksen vikoja mm. taka-alatukivarren kiinnitys, ohjauspylvään väliakselin uraliitos, jarrutehostimen alipaineletku.

    Taitaa olla turvallisempaa jos Bemu ei lähde käyntiin kuin Toyotan tippuvat akselit ja pettävät jarrut? Ja 100 tkm ajetussa alusta on jo täysin sohlo iskareita myöten.

      
  • Tuntuu että ongelmia syntyy, jos ostaa käytetyn kinnerin jonka määräaikaishuollot on vähän niin ja näin. Jos vielä yrittää itse huoltaa, niin homma on vähän "herran haltuun" touhua. Kyllä nykyautot. oikein pidettynä ja merkkihuollettuina varmasti käynnistyvät pakkasella. Itselläni ei ole ollut ongelmia käynnistyksessä viimeisten 15v aikana. En pyri "säästämään" väärissä asioissa.

      
  • Kyllä ostin Bemarin uutena, huollot on tehty vain merkkiliikkeessä ja en ole itse toheltanut mitään. Erimerkkisiä autoja minulla on ollut jo yli 40 vuotta, ja kyseinen Bemari on ensimmäinen jota on koskaan tarvinnut hinata verstaalle, eikä koskaan ennen ole ollut käyntiinlähtöongelmia. Eniten ihmettelen sitä, että useimmiten apukaapeleilla annettu virta ei auta yhtään. Miten sellaisella autolla uskaltaa lähteä esim.talvella hiihtokeskuksiin, jos sattuu pakkanen yllättämään ja ei naapurin autosta saatu lisävirta auta asiaa? Kolme vuotta sitten huollossa laitettiin tehokkaampi laturi sekä akku, ainakin niin väitettiin, viime talvena laitettiin uusi akku, koska sanottiin sen olleen oikosulussa.Tuntuu kyllä siltä, että kovempi pakkanen aiheuttaa jonkinlaisen katkoksen jonnekin ??

      
  • Olisiko autoon asennettu esim. bensiinilämmitin (Webasto) tai jotain muita virtaa kuluttavia lisälaitteita? Se voisi selittää virtahävikin, jos ei niin kyllä ehdottomasti merkkihuollon täytyy osata selvittää ongelma. Uskoisin jos "vika" olisi ylenen ko. merkissä, niin varmasti asia olisi reklamoitu tehtaalle jo maahantuojan toimesta. Joskus huonot maadotukset voivat aiheuttaa ongelmia. Vaadi merkkihuoltoa selvittämään asia. Tietenkin jos auto seisoo ulkona pitkään käyttämättä kovilla pakkasilla, niin kyllä akku silloin on kovilla.

      
  • Kyllä merkkihuolto näkee heti pistokkeeseen laitetun autosta onko virrankulutus jostain syystä liian suuri, lataus ei toimi ym. Saman saa itse myös selville yleismittarilla. Jos autossa on bensalämmitin, kannattaa ensimmäiseksi tutkia tämän kunto ja tarkistaa että sen akun jännitteen seuranta toimii oikein.

    Sinänsä ihmetyttää jos auto on tosiaan merkkihuollettu miksi siihen on vaihdettu laturi uusiksi eikä vikaa ole saatu korjattua – ihmeellistä hakuammuntaa. Jos auto on ”lähes kaikilla lisävarusteilla”, on siinä muuten jo uutena normaalia 3-sarjan bemaria tehokkaampi laturi.

    Nykyajan autot vievät yllättävän paljon virtaa vaikka niitä ei käytettäisikään. Firman pari Mersun pakua joudutaan käynnistämään kesälomien takia apuvirralla, koska akut ovat tyhjentyneet parin viikon seisonnassa.

      
  • Vuosikymmeniä sitten W123 Mersussani hukkui virtaa koko ajan. Eikun sähkömittari käteen ja tutkimaan. Jäljet johtivat laturiin, se hukkasi virtaa koko ajan. Syy oli laturin diodi.

    Jos tämä BMW olisi ihan oikeesti huollettu ja käytetty merkkiliikkeessä, nykyajan diagnostiikka ja tietokoneet paljastaisivat sähkönkulutuksen saman tien. Esim. Bosch Car Servicetkin löytävät tuollaiset viat. Ettei vain olisi merkkihuolto "Erkin Kone ja Verstas Ky"?

      
  • Bemareista en tiedä, kun ei ole ollut. Mutta ihmettelen virran karkaamista jos autolla ajetaan kuitenkin säännöllisesti. Ja miksi ilmiö ei tapahdu kesäisin? Eli kylmyys tekee jollekin tietokoneboksille haittaa. Oma lukunsa voi olla varusteet, kuten hälytin ja webasto, jotka osaavat kyllä rikkouduttuaan akun tyhjätä sujuvasti.

    Itselläni on nyt Toyota ja voin sanoa, että Audista (A4) kannatti vaihtaa. Vikoja ei ole ollut ja monissa ominaisuuksissa harppausta tuli eteenpäin. Tosin Audin meluttomuutta jäin kaipaamaan tähän Carina E-malliin verrattuna. Toyotalla on se hyvä, että viat hoidetaan jo takuuaikana pois ja niinpä uusinkin Avensis näyttää olevan vähävikaisemmasta päästä yhdessä Mazdan ja Hondan kanssa. Suosittelen!

    [A Tapio muokkasi tätä viestiä 12.11.2006 klo 16:52]
      
  • Riccardo epäilee huoltoa. Kyllä kyseessä on isossa kaupungissa oleva merkkihuolto, samasta talosta myös ostin tämän auton. Huollossa sanotaan latauksen sekä akun olevan kunnosa. Valitin takuuaikana myös maahantuojalle, sieltä olivat soittaneet ko.liikkeeseen,josta pyydettiin minua tuomaan auto huoltoon. Ei muutosta,ongelmat talvella jatkuvat.Yhtenä talvena pidin Bemaria lämpimässä tallissa, se talvi oli hyvä-ulkona pidin 12 v.vanhaa Calanttia jossa ei käynnistymisongelmia. Webastoa ei ole, laitatin kuitenkin lisälaitteen, joka lataa akkua kun on lämmityksessä. Huonolla menestyksellä,toimiiko se ,en tiedä. Kyseiseen merkkihuoltoon en enää luota ollenkaan, niinpä kävin jo katselemassa uusia japseja.
    Olen todella pettynyt ko.autoon, luulin saaneeni länsimaisen laatuauton, mutta nyt en voi sitä suositella kenellekään.Tällainen oli tämä minun ostama BMW. Pahalta tuntuu...

      
  • Vaikka en omista bemaria, niin tämä on uskomaton tapaus. Tietenkin jos ajat autolla hyvin harvoin, niin voisi uskoakin. Merkkihuollosta sen verran, että "merkkihuolto-oikekuksia" on annettu jopa isommille bensa-asemille maakunnissa. Se jos mikä epäilyttää osaamisen suhteen. Kierrän itse kaukaa "nämä merkkihuollot". Tuttavapiirissä on vuosien saatossa ollut bemarikuskeja eivätkä ole autoaan pahemmin moittineet.

      
  • Tietenkin jos tässä on taas kyse riisikuppien ylistyslaulusta, niin ymmärrän että joku saksalaismerkki otetaan kohteeksi eli kommentit voi jättää omaan arvoonsa.

      
  • Kyllä tämä koko homma alkaa haiskahtamaan "provolta". Kysypä täältä jos ihan oikeasti on ongelmaa: http://www.btcf.fi/forum/
    Rekisteröityminen foorumille on ilmaista.

    Kaikki lisävarusteet ovat muuten maksaneet lähes 50 tuhatta euroa, joten epäilen myös "kaikilla varusteilla". Mitä muita vikoja on muuten ollut "paljon"? Hyvin on mennyt jos 40 vuoteen ei olla tien päälle jääty! Millä ajelit 60-luvun puolivälissä?

      
  • ei taida huoltikset myydä autoja, ehkä ei bemareitakaan.
    jos kysymyksessä on "kylmäjuotosvika" niin mahdollisimman asiantunteva/kokenein paikka on harkinnan arvoinen

      
  • En väittänytkään että bensa-asemat myisivät autoja, vaan että näitä "merkkihuolto-oikeuksia" on myös näillä bensa-asemien "nyrkkipajoilla"

      
  • aika mielenkiintoista että laturi ja akku vaihdettiin..Latausjännitteen saa kyllä helposti katottua mittarilla ja olishan se pitänyt lisävirralla lähtee jos kaikki muuten olis kunnossa. Vois olla kylmäjuotos elektroniikassa tai elektroniikan liitännöissä. Kylmäspraylla niitä vois jäljittää. Yks mahdollinen vika vois kanssa olla jonkin lämpötila-anturin virhenäyttämä =luulee että kone on lämmin ja antaa laihaa ainetta myllylle.

      
  • axe ajatteli kanssa akun yms. vaihtoa.epäilys käyttämäsi huollon tasosta
    vaivaa

      
  • Kyseisen aloittajan poikana voin vahvistaa jutun olevan totta!!
    Olen itse vierestä seurannut kun bemu ei vaan käynnisty, ei kaapeleillakaan eikä millään. Että ei todellakaan ole mikään provo.
    Ja tuo kyseinen "taajama" on Oulu. Että luulisi tuon kokoisessa kaupungissa merkkihuollon olevan aivan "oikea" merkkihuolto eikä mikään pikkukorjaamo. Mutta eivät ole kuntoon autoa saaneet. Ilmeisesti kyseessä siis maanantai-malli kun ei muilla samoja kokemuksia eikä meinata asiaa todesta ottaa.
    P.S Japsit muuten kyllä käynnistyy oulun arktisissa oloissakin...

      
  • Liekö auto ns. maanantaikappale ?? Itsellä ollu vuoden 2000 E46 ja nykyinen on 2003 E46, kummassakaan ei ole ollut mitään ongelmia talvisinkaan käynnistysten kanssa, vaikka joskus on joutunut lähtemään -20 pakkasesta ilman lohkolämmitintä.

      
  • joskus maailmassa oli itsestään selvää että
    auto lähtee käyntiin,kunhan akku on ehjä
    (80-luvulla) en tarkoita tätä mitenkään bemaria vastaan,
    vaan yleisesti auton pitää käynnistyä olosuhteista riipumatta
    kunhan auto on kunnossa

      
  • Niimpä niin, loppuviittaus taas riisikuppeihin epäilyttää. Täällä voi jokainen kirjoitella mielensä ja tarkoitusperiensä mukaan. Tosiaan ihmetyttää kun muistaakseni bemari on ollut TM:n talvitesteissä mukana ( en nyt muista milloin) niin luulisi käynnistysongelmien paljastuneen. Eiköhän näitä testejä tehdä rajaseudulla eli lapissa.
    Jos ongelma on jatkunut alusta asti, niin eikö ole tullut mieleen viedä autoa esim. pääkaupunkiseudun varmasti asiantuntevaan merkkihuoltoon.

      
  • Ei se nyt aina niin varmaa ole japseillekaan. Työkaverilla on Mazda 6 ja käynnistymättömyys kylmillä keleillä on toistaiseksi ratkaisematon ongelma. Kylmällä tarkoitan jo muutamaa pakkasastetta. Auto on normaalisti huollettu merkkikorjaamolla.

      
  • mms: miksi yleistykset häiritsevät, kun itse käytät riisikuppia
    käsittääkseni tämä on harvinainen ongelma bemarilla

      
  • Ilman muuta saa yleistää, mutta näillä palstoilla on käyty melko voimallista kiivailua japsien puolesta. Joten tässäkin osiossa on joillain keskustelijoilla tarve tuoda esiin se omasta mielestä ainoa järkevä vaihtoehto eli japsi. Tietenkin jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, Harvemmin vaan ns kalliimpien merkkien omistajat kokevat tarvetta korostaa automerkkiään.

      
  • olet oikeassa. jos on tyytyväinen autoonsa,ei tarvitse kiihkoilla
    uskon kuitenkin että jos kaveri löytää avun ongelmaansa,
    hän on tyytyväisempi omistaja

    [tuumailöeva muokkasi tätä viestiä 12.11.2006 klo 21:32]
      
  • Jatkaisin senverran, että bemari on ns. arvostetumpi merkki. En usko että omistajat kovin herkästi moittivat autoaan, vaan jos on vikoja, niin hoitavat ne kaikessa hiljaisuudessa kuntoon. Sama ilmiö on kyllä monella muullakin, eli niinkauan kuin auto on itsellä vikoja ei myönnetä, vaan kun auto on vaihdettu niin sitten voidaan kertoa ongelmista. Tässä tapauksessa vikoja on siedetty n.5v. Eiköhän meistä moni olisi joko korjauttanut tai vaihtanut kulkineen. Sen takia tämä haiskahtaa "provolta" PS. en omista enkä ajele bemarilla tai japsilla.

      
  • Kyllä autossa jotain erittäin hyvää on ollut jos sitä on siedetty vuodesta 2000 saakka! Olisi mielenkiintoista tietää, mitä ne muut viat ovat olleet. Harva meistä sietää viallista autoa yli puoli vuosikymmentä! Provohan tämä on, ihmeellistä japsien ylistyslaulua aina joka kommentin lopussa.

    PS. Tänään etelässä tapahtui ihme: näin uusikorisen, mustan Hondan Accordin vedettävän tienposkesta hinausauton kyytiin. Kaikkiko ne on tuollaisia?

    PPS. Pidän Hondaa kyllä ihan kohtuuautona, mutta rajaa tuohon ylistyslauluun. Katsokaa niitä Aken takaisinkutsuja, ei näitä viattomia autoja oikein tahdo enää löytyä.

      
  • Olen muuten ollut tyytyväinen ko.autoon. Mikäli tätä otsikossa olevaa vikaa ei olisi, olisin ehkä vaihtanut uuteen samaan merkkiin.Se miksi olen pitänyt autoa näinkin kauan, johtuu osittain siitä, että tämä ongelma on ollut kovalla pakkasella ja 1-2 kertaa talvessa.Mielestäni tärkein asia autossa on sen luotettavuus,siis käyntiinlähtö.En moiti tätä merkkiä, vaan tätä minun autoa, sillä kyselinkin onko toisilla ollut ko.ongelmaa.Lisävarusteisiin tarkennus:kyseinen automalli oli ostovuonna melko riisuttu mukavuuksista, toisin kuin nykyiset autot.Lisävarusteina laitettiin mm.monit.ratti, autom.ilmastointi, ajot.kone,varashälytin,urheilualusta,sadetunnistin ym ym arvoltaan 45.000 markkaa.Kyseltiin millä ajoin 60- luvulla: v.1967 lähtien Datsun"luupää",Datsun Finn, Toyota Corolla useita, Camry, Mazda kahta kokoa,Calant, ja BMW. Muita BMW:ssä olleita vikoja:kaksi ensimmäistä vuotta sammui usein liikennevaloissa-kierrokset laski niin alas-huolto nosti kierroksia,sitten uusittiin ko.rele? nyt toimii,automaattinen lämmitysimapuhallin reistaili(korjattiin) jäähdytinneste väheni(korjattiin),kovalla sateella ei pyyhkijät suostuneet toimimaan,piti pysäyttää,hetken päästä alkoivat toimimaan. ym.pientä .

      
  • Ei tässä mistään ylistämisestä ole kyse,vaan auton toimivuudesta.Ei minullakaan Bemua vastaan mitään ole.On noista sentään aika paljon kokemusta.Olen omistanut seitsemän eri Bemaria ja olen tykännyt niillä aina ajella,mutta ikävä kyllä luotettavuus on ollut japseilla parempi.Nämä kokemukset ovat vaan minulle sattuneita,mutta autothan ovat aina erillaisia ja hyvä niin! :smile:

      
  • Lainaus:
    12.11.2006 klo 22:34 Riccardo kirjoitti
    Kyllä autossa jotain erittäin hyvää on ollut jos sitä on siedetty vuodesta 2000 saakka! Olisi mielenkiintoista tietää, mitä ne muut viat ovat olleet. Harva meistä sietää viallista autoa yli puoli vuosikymmentä! Provohan tämä on, ihmeellistä japsien ylistyslaulua aina joka kommentin lopussa.

    PS. Tänään etelässä tapahtui ihme: näin uusikorisen, mustan Hondan Accordin vedettävän tienposkesta hinausauton kyytiin. Kaikkiko ne on tuollaisia?

    PPS. Pidän Hondaa kyllä ihan kohtuuautona, mutta rajaa tuohon ylistyslauluun. Katsokaa niitä Aken takaisinkutsuja, ei näitä viattomia autoja oikein tahdo enää löytyä.


    Hah haaa!!! Saa kyllä nauraen lukea tätäkin keskustelua. No, yritetään nyt sitten tässä vakavasti kirjoittaa...
    Niin, mielenkiintoista minkälaisen häläkän kyseinen aihe voi saada aikaan. Heti on ns."bemumiehet" kimpussa ja päätään aukomassa.
    Jo tuollaisesta hyökkäävästä käytöksestä voisi päätellä, että ehkä tuossa luotettavuus-asiassa on heidänkin mielestään jotakin perää kun noin kovasti puolustella täytyy.Aiheen aloittajahan kirjoitti asiasta mielestäni ihan asiallisesti. Itsekkään en ole mollaamassa BMW:tä, itseasiassa olen aina 500-sarjasta haaveillutkin. Ja haaveilenpa vieläkin. Itselläni kokemusta ei ole kuin v-85 318 autosta, joka oli kyllä todella hyvä sellainen. Yli -30 asteen pakkasellakin lämmittämättä lähti tarvittaessa käyntiin. Ei myöskään pahempia vikoja ollut. Sitten ollut pari japanilaista;corolla ja Avensis, jotka myöskin hyviä autoja olleet, eikä vikoja niissäkään.
    Mutta onhan tuo nyt selvä asia että jos aikaisemmissa autoissa on viat olleet pieniä ja autot käynnistyneet pakkasellakin niin ottaahan nuo ns.premium merkin viat päähän ja alkaa haikailemaan luotettavampaa autoa. Mutta eihän kyse ole koko BMW merkin haukkumisesta. Kysymyshän oli että onko muilla samoja kokemuksia vai onko maanantai-malli. Riccardoa näyttää jostain syystä jurppivan kyseinen aihe. Mutta mutta, hei Riccardo!!! Sinähän voisit ostaa kyseisen auton aiheen aloittajalta. Näkisit onko kyseessä tämä sinun jatkuvasti höpöttämä "PROVO". Että älä Riccardo itsekkään viitsi sitten japanilaisia nimitellä "Riisikupeiksi", mikäli itse et edes yhden BMW:n vikoja voi ymmärtää. Totuushan on että suomessa myydään eniten juuri näitä japanilaisia laatu-autoja (huom. ei riisikuppi), voiko niin moni suomalainen olla väärässä, tuskin...
    Mutta ei se sitä tarkoita että BMW olisi huono auto, ei todellakaan.
    Suomihan on köyhä maa...Ehkä sillä jotain tekemistä on asian kanssa. Ja itsekkin pitää vaan haikailla, ehkä joskus 500-sarjanen voisi olla minullakin. Siihen asti pitää ajaa Avensiksella, enkä koe yhtään sen romuttavan itsetuntoani...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit