Onkos tämä näin mitä kauppias sanoo?
"– EU-lainsäädännön myötä autotehtaat on pakotettu valmistamaan pienipäästöisiä autoja, joissa on pieni moottori. Voimaa on lisätty turboilla, mutta valitettavasti sellainen yhtälö ei toimi, että auto on pienipäästöinen ja samaan aikaan tehokas, taloudellinen ja kestävä.
Kauppias kertoo törmänneensä yhden litran moottoreilla varustettuihin autoihin, joissa moottorin käyttöikä on ollut vain runsaat 100 000 kilometriä."
Aikoinaan itse tuli vingutettua 1,3 litraista 392000 km ja nyt tallissa on 1,8 turbo jossa noin 350000 km mittarissa eikä siinäkään itse moottorille tai turbolle ole tarvinnut tehdä mitään. (Eka siis pikkuinen ja toka ahdettu.)
Tuntuu että jotain perää tossa autokauppiaan väitteessä kuitenkin on ?
Tää lienee se legendaarisin kestävyydeltään :-)
https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Volvo_B18_engine?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=sc
Voihan siinä tosiaan olla perää, itsekään en uskaltaisi ostaa kolmipyttyistä litran turboa, jonka pitäisi kuljettaa 1400 kilon autoa. Ennen tuo hoitui vapaastihengittävällä 2-litraisella.
Toisaalta varmasti löytyy kestäviäkin koneita. 15-vuotta sitten epäiltiin Volkkarin 1,4-litraista, mutta koneen kokoon liittyviä ongelmia tuskin on ollut. Näitä ei kai enää edes lasketa pieniksi.
Jutun mukaan moni ajaa autonsa loppuun. Hyvä niin, vaihto olisikin turhaa ja hyvä auto kestää luotettavana helposti 300-400 tkm.
Koneissa on eroja.
Esim. Renaultin 0,9 H4B kolme pyttynen on kestävä.
Ei jakopääongelmia ja imusarja pysyy puhtaana.
Sama moottori nelisylinterisenä, eli 1,2l pikkuturbo H5F.
Jakopään ketju 100 000km ja 200 000 ketju ja rattaat. 100 000-150 000km imusarjan puhdistus, koska polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan.
onkohan sama psa jossa 68hv vaparina? 48 kiloon saaatu mahtumaan
aika onneton kansi, raksuttaa jo alle 100tkm. öljynvaihto 30tkm, tekisin kyllä useammin,
sen verran huohottaa. keskikulutus 3 vuoteen noin 4,8l mitä 79tkm ajoin... ihan liikaa.