E-Mersun ruostekorjaukset

44 kommenttia
2»
  • Lainaus:
    20.02.2007 klo 03:19 Tuominen kirjoitti
    Lainaus:
    18.02.2007 klo 23:22 jiipee11 kirjoitti

    Itselläni on ollut 14 autoa 30 vuoden aikana, erimerkkisiä ja samanmerkkisiä. Vahvin ruostetta vastaan on ollut kokonaan galvanoitu iso Rellu, jonka maalipintaan tuli ensimmäiset kukkaset 8 vuoden iässä. Auto kesti kuitenkin hyvin vielä vuosia maalipinnan puolesta. Heikoin oli 80-luvun alun Saab, joka oli ylimaalauskunnossa 4 vuoden käytön jälkeen. Ensimmäiset kukkaset ovat tulleet kaikki merkit huomioiden keskimäärin 3-4 vuoden iässä. Silloin on kyseessä esimerkiksi kiveniskemästä maalipinnan alle ryömimään lähtenyt korroosio, josta menee vielä pari-kolme vuotta vakavampaan vaurioon.



    Mulla on Renault 5 vm. 1990, nyt alkaa näkymään ruostekukkasia vas. etulokasuojassa. Ajettu kesät talvet, mittarissa 237tkm. Ranskalaisten ruostejutut voidaan siis jo kenties unohtaa? :smile:



    Ei voi. Minäkään en ikinä unohda kuinka huonot olivat vm. 1978 Corollan ajo-ominaisuudet :grin: Japsien mallikehitys on yleensä sitä, että laitetaan vanhaan tekniikkaan uudet pellit. Niissähän on edelleen täysin sama tekniikka.

    [jiipee11 muokkasi tätä viestiä 20.02.2007 klo 09:25]
      
  • No tuohan on totta, pojalla -88 1.6 ascona ~340tkm ajettu. huomattavasti vakaampi ajettava kuin -97 carina jolla alle 150tkm ajettu, eikä opelin alusta ota kaikkia epätasaisuuksia paukuttamalla, carina oiva valinta tien kunnossa pitäjille: varmasti löytyy kaikki epäkohdat..

      
  • Makuja on monia. Oma täysin ruosteeton Carina -97 (jolla tosin vasta 250tkm takana ja vain vesipumppu vaihdettuna) on melkoisen vakaa ajettava - vähintäänkin samaa tasoa kuin aiempi AudiA4, josta luovuin kalliiden vikojen pelossa. Opelia ei ole ollut ja tuskin tuleekaan, joten niitä en kommentoi. Sen sijaan 70-luvun Toyotiakin oli ja kyllä ne aikalaisekseen olivat kelpo autoja ajella. Tosin Escort oli vielä hitusen parempi.

    Nykyautoja olen koeajanut säännöllisesti ja pitää sanoa, että eron teko Golfin tai Corollan välille on vaikeaa. Eikä ylistetty Focus ole noita parempi kuin ohjaustuntumassa, mutta monissa muissa ominaisuuksissa jää mm. Corollan taakse. Huonoimpia arvioita saanut Meganekaan ei minusta huono ole. Sen sijaan ylistetyn Mersun ohjaustuntuma ei koskaan ole ollut mitään huippuluokkaa - muu mukavuus kylläkin. Mutta muistakaapa, että ruostesuojaukset, ohjaukset yms. ovat vain osa kokonaisuutta! Tärkeintä on mielestäni kokonaislaatu ja tasapainoiset ominaisuudet - ja tässä valossa tuskin tarvitsee ihmetellä, miksi MB on eniten myyty premium ja Toyota eniten myyty massamerkki.

      
  • joo makuja tuntuu olevan monia. jos jonkun mielestä 80-luvun lopun mosse on mukavampi ajella kun carina-97, niin mikäs siinä.
    vaikken ole toyota mies, täytyy sanoa että kyllä nuo toyotat on musta ihan kelpo pelejä ajella jos niitä verrataan kilpailijoihinsa. sen verran mitä oon ajellut asconalla ja vaikka kadetilla, niin ei niisä ole kyllä kehumista, vähän kuin kääntelis pässiä sarvista :wink:
    mutta kuten sanottu, makuja on monia jopa tuossa ajettavuus asiassa.

    näitä on myös jännä lukea ja kuulla aina kun puhutaan jonkun auton ''jämäkkyydestä'', ''suoraan menemisestä'', ''suuntavakavuudesta'' tai ''paimentamisen tarpeesta'', erot on olevinaan valtavia, mutta silti kommentit menee monesti ristiin, ja jonkun mielestä surkea ajettava auto on jonkun mielestä ihan hyvä. mistähän tämä kertoo?

    kannattaa aina muistaa myös että tuohon vaikuttaa valtavasti rengaistus/vanteet yms. asiat, ja käytetyssä autossa vielä voi olla jotain vikaa joka heikentää noita ominaisuuksia. kaikki vaikuttaa kaikkeen?

      
  • Lainaus:
    20.02.2007 klo 15:47 A Tapio kirjoitti

    ...Mutta muistakaapa, että ruostesuojaukset, ohjaukset yms. ovat vain osa kokonaisuutta! Tärkeintä on mielestäni kokonaislaatu ja tasapainoiset ominaisuudet ....



    aivan. toisia vain ei kiinnosta mahdollisimman hyvä kokonaisuus, vaan joku tietty asia joka pitää olla hyvä-ja muilla ominaisuuksilla ei niin väliä.

    minä taas muistuttaisin että parjattu corolla/toyota, ja sen ajo ominaisuudet eivät ole yhtä kuin japsiauto!! :wink: :wink:

    [petos muokkasi tätä viestiä 20.02.2007 klo 16:26]
      
  • Kyllä carina on katastrofi yli 100kmh nopeuksissa: hirvittävä sisämeteli + onneton alusta ja kulkee kiemurrellen: makuja on monia jos joku em pitää.., tuohan on tunnustettu tosiasia tojon keskustelu palstoillakin, joku vertasi audiin taisi olla vitsi..?, eikä auta mikään: iskarit+jouset uusittu+nivelet tarkistettu+nelip suuntaus, joka on itse carinaan iskarit vaihtanut ja nähnyt alusta rakenteen : ei varmasti ihmettele miksi niin huono..pakko heittää makuasioista: pitäähän tosin jotkut ruoskimisestakin...:grin: , ja carina oli myös toinen kylki ruosteessa ~6-vuoden ikäisenä: ne alaovien sisäsaumat: tyyppivika myös carinoissa: mutta näihinhän ei mitään ole korjattu takuuseen. kävin aikoinaan yrittämässä.

      
  • E-mersu vm.2000

    Ainakin minun autoni korjattiin ovien osalta asiallisesti täällä Kuopiossa.
    Kyseessä oli valmistusvirhe; auto ruostui vaikka se oli suojattu alle 2 vuotiaana.Nyt minulla ei ole.enää ko. autoa. olisi mielenkiintoista tietää jatkuuko ruostuminen...

      
  • Lainaus:
    21.02.2007 klo 10:02 hhy kirjoitti
    E-mersu vm.2000

    Ainakin minun autoni korjattiin ovien osalta asiallisesti täällä Kuopiossa.
    Kyseessä oli valmistusvirhe; auto ruostui vaikka se oli suojattu alle 2 vuotiaana.Nyt minulla ei ole.enää ko. autoa. olisi mielenkiintoista tietää jatkuuko ruostuminen...


    Kevyt epäilys, että jatkuu, koska luonnossa ei esiinny puhdasta rautaa :wink:,
    mutta ei välttämättä samaa vauhtia uusittujen ovien osalta. Tehtaan valmistuvirhe on ilmeisesti maalipinnassa, joka ei pysy pellissä kiinni. Uusittu maalaus saattaa olla kestävämpi. Vastaavia ongelmia on ollut eri merkeissä ja malleissa. Pahin näkemäni tällainen valmistusvika oli 1977-1981 Saabeissa, joiden maalipinta kesti vain pari-kolme vuotta. Ongelma johtui silloin myrkyllisen maalin korvaamisesta heikommalla ja vasta vuonna 1981 "keksittiin" kunnollinen menetelmä uudestaan (inversed-maalaus).

    [jiipee11 muokkasi tätä viestiä 21.02.2007 klo 12:20]
      
  • Lainaus:
    21.02.2007 klo 12:19 jiipee11 kirjoitti
    Lainaus:
    21.02.2007 klo 10:02 hhy kirjoitti
    E-mersu vm.2000

    Ainakin minun autoni korjattiin ovien osalta asiallisesti täällä Kuopiossa.
    Kyseessä oli valmistusvirhe; auto ruostui vaikka se oli suojattu alle 2 vuotiaana.Nyt minulla ei ole.enää ko. autoa. olisi mielenkiintoista tietää jatkuuko ruostuminen...



    Pahin näkemäni tällainen valmistusvika oli 1977-1981 Saabeissa, joiden maalipinta kesti vain pari-kolme vuotta. Ongelma johtui silloin myrkyllisen maalin korvaamisesta heikommalla ja vasta vuonna 1981 "keksittiin" kunnollinen menetelmä uudestaan (inversed-maalaus).


    -90 luvun alun Opeleissa ja Mazdoissa samaa kun siirtyivät vesiohenteisiin maaleihin, ei pysynyt pellissä kiinni vaan irtosi kokonaisia paloja, isompia kuin kämmenen kokoisia pahimmillaan.

      
  • Minun mielestäni Mersun toiminta kyseisessä asiassa on ollut hatun noston arvoista. Kolmella tuttavallani on 96-98 vuosimallin väyryset, kaksi on "uitettuja" ja yksi on suomiauto. Kahteen autoon laitettiin uudet ovet ja yksi maalattiin. Yhdessäkään tapauksessa ei ollut mitään ongelmia. Ei kyselty huolto historiaa tai kilometri lukemia.
    Mahtaako olla yhtään automerkkiä joka suostuisi tekemään kymmenen vuotta vanhoihin vastaavia takuu korjauksia, ainakaan ilman mittavaa käräjöintiä.

      
  • Mitenkäs on joustintuet mennyt takuuseen? Olen kuullut että niitä on ruvennut iroilemaan ruosteen takia :neutral:

      
  • Eiköhän nämä "joustintuki" ruostumiset ole lähinnä noin 15v ikäisissä autoissa. Eli silloin ei ollut voimassa nykyiset takuuehdot. Harvemmin kukaan autoilija viitsii ajella näin vanhalla autolla, saati sitten korjailla niitä. Autoharrastajat tietenkin erikseen.

      
  • Kyllä mie nyt puhun 2000 vuosmallin meisseleistä.. Hauskinta on se että jousilautasia eisaa hitsata vaan ne pitää liimata ja niitata.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit