Toivon että pysyy samana edelleen.
Perustuu tutkittuun tietoon vertailemalla tuotteita kestävyyden
ja ominaisuuksien osalta. Onko vaihtoehtoa ?
Tässä on hyvin pystykkin.
Se on entistä tärkeämpää että ei anna valtaa tunteille.
Varsinkin tänä päivänä kun maailma täytyy romusta ja jätteistä jne.
Tuohon tuoteiden todelliseen kestävyyteen kiinnitäisin enemmän huomiota.
Vai olisikohan TM:n linjana viihteellistää tekniikkaa mahdollisimman paljon teknisen kirjoittamisen lomassa? TM taitaa myös etsiä kohuotsikoita ja harrastaa klikkijournalismia asiapitoisuuden lisäksi.
Tuotteiden kestävyyden testaukseen harvoin on mahdollisuutta. Joissain tuotteissa, kuten sähköautoissa, kestävyys riippuu myös käyttöprofiilista. Eri tuotteet on suunniteltu erilaiseen käyttöön. Testissä rasitus pitäisi olla samanlainen eri tuotteille, joten yksiselitteistä vastausta kestävyyteen on mahdoton antaa.
Ainakin tarkoitus lienee antaa jonkunlainen käsitys Kertakäyttö/Kestokulutus hyödykkeiden Vs. raskaaseen ammatikäyttöön hinta.
Tutkimus jatkuu.
Se kustannus tässä nyt eniten kiinnostaa näin tavallita tallaajaa.
TM:n linja? Hiukan olen huolissani. Kiiltäviä kuvia kalliista autoista, 50 000 - 200 000 euron autoista, joten lienee tarkoitettu vain silmänruuaksi (tosin jostain syystä ei minun silmilleni, nykyautot ovat niin rumia, kulmikkaita ja teräviä eikä kauniin sileitä ja pyöreitä kuten ennen). Bensiiniautot on aika lailla unohtuneet. Ja en voi muuta kuin nauraa, kun ihastellaan sähkö- ja hybridiautojen toimintamatkoja, minusta ne ovat naurettavia, eivät ihastuttavia.
Mutta plussaa siitä, että totuus hybrideistä vihdoinkin kerrottiin!
PS. Odotan yhä ostokelpoista bensiiniautoa uudesta Golf 8.5:stä, mutta nuo maahantuojatkin taitavat olla TM:n linjoilla, tarjonta ei kiinnosta. No, silloin ei kiinnosta ostaminenkaan. Ja sitten ihmetellään, kun autokauppa ei käy. Ilmeisesti on tuhansittain (kymmenin tuhansin?) sellaisia kuin minä, jolle mieluista autoa ei haluta myydä.
Todennäköisempi vaihtoehto on, että kaltaisiasi on päinvastoin niin harvassa, että tietyt malliversiot on rajattu maahantuonnin ulkopuolelle. Tuhannet ostajaehdokkaat - kymmenistä tuhansista puhumattakaan - Suomessa on melkoista todellisuudesta irtautunutta haihattelua.
Minustakin on outoa, että Kesko ei suostu myymään asiakkaille sellaisia autoja, joita he haluaisivat ostaa. Jokainen auto valmistetaan tilaustyönä, joten on outoa, että esim. manuaalivaihteisia versioita, joita tehdas mielellään valmistaa, ei suostuta myymään. Saksassa ja Ruotsissa ostajalla on laajemmat valikoimat. Keskolta on varmasti jäänyt autoja myymättä tämän takia; asiakkaat ovat siirtyneet esim. Skodalle, joka suostuu myymään myös manuaalivaihteisia autoja. Tämähän näkyy rekisteröintitilastossakin.
Se oli siinä sitten. Vuodesta 2003 olen täällä viihtynyt. Välillä aktiivisesti, välillä vähemmän aktiivisesti ja ajoittain liiankin aktiivisesti. Vähän juhlallisemmat hautajaiset keskustelupalstalle toivoisi kuin yo. teksti ja töpseli irti.
Olisi paikallaan kertoa, miksi palsta lopetetaan. Eihän täällä montaa kirjoittajaa ole ollut ja suunnilleen samat aiheet aina vaan. Että ehkä ihan ymmärrettävää, että lopetetaan.
Artikkelien kommenttikentissä ei voi keskusteluja käydä.
Minkähän tahon palstan voisi ottaa tilalle?
TM saisi esittää perustelut. Ei tällaisen palstan ylläpidon uskoisi rasittavan lehteä kovin paljoa.
Antaa mennä, tämä on jo muutaman kerran pilattu, viimeisin niitti oli nimimerkit.
Moi vain, TM, oli hauskaa plarata muutaman vuosikymmenen ajan.
Tällainen tuli sähköpostiin:
Artikkelien yhteyteen siirtynyt keskustelu on varmaan vaikuttanut hiipumiseen, mutta mielestäni suuntaus näkyi jo aikaisemminkin, varmaan 10 vuotta sitten. Olisiko kilpailua tullut muillekin nettikanaville kuin perinteisille keskustelupalstoille. Tuolloinhan Twitterin yms. suosio kasvoi.
Artikkelien yhteydessä kommentointi olisi ok, ellei artikkelit häviäisi uusien takia johonkin, mistä niitä ei enää löydä.
Me artikkelien kommentoinnista bannatut sitten katoamme bittiavaruuteen. Lienee edelleen se kommenttientarkastaja Espoon persufillaristilta palkkaamatta.
Artikkelien uudelleenlöytäminen on todellakin mennyt viime aikoina hankalampaan suuntaan. Luulisi, että esim. jonkin automerkin kirjoittaminen hakukenttään olisi niin yksiselitteinen hakuehto, että haun onnistumisessa ei olisi vaikeuksia.
"Päätöstä ei tehty kevyin perustein: TM:n keskustelufoorumilla on kuitenkin pitkä ja kunniakas historia. Maailma on kuitenkin muuttunut: keskustelufoorumin liikenne on laskenut hyvin vähäiseksi, vaikka siellä on edelleen hyvin aktiivinen pieni keskustelijoiden joukko"
Pieni joukko ja sitäkin enemmän lainauksia...
Erittäin hyvä päätös Otava median puolelta. Tähän asti tätä palstaa ei ole valvonut (hienosti sanonuttuna
moderoinut kukaan).
Todennäköisesti lapsellisen asiattomat ja asiantuntemattomat komentoinnit myös vähenee.
En ole kovin paljon keskustelupalstoja lukenut enkä siksi osaa kunnolla vertailla, mutta oletan tämän palstan olevan hyvin vähän moderoinnin tarpeessa ainakin nykyään verrattuna vaikka ylilautaan tai suoli24:ään. Minä lueskelin ekan kerran näitä juttuja 2017 syksyllä ja niihin aikoihin olisi ollut moderoinnille tarpeita, mutta ei minusta tätä nykyä.
Keskustelijoita on vain kourallinen, joiden keski-ikä taitraa olla yli 60. Tuskin tämä porukka on kovin tarpeellinen joukko lehden kannalta. Vaikka kaikki tälle palstalle aktiivisesti kirjoittavat lopettaisivat tilauksensa, se ei näkyisi hyttysen ininän vertaa TM:n tuloissa. Että ihan ymmärrettävää, että palsta lopetetaan. Lehtihän ei ole lukijoita varten, vaan lukijat lehteä varten.
Artikkelien kommenttikentissä ei voi varsinaisesti keskustella, voi vain kommentoida artikkelia.
Kyllä sulla pointti tuossa on ..
Luulen että tämän lehden
genreen
ei kuulu kuitenkaan arvailu tai mutu vaan se mikä on tutkitusti totta ..Ainakin tällä hetkellä.
Jos on jossain väärässä se pitää myös oikeasti myöntää.
Ja viitata vain faktaan.
Huomaatko miten helposti menee kinasteluksi ?
En tilaa lehteä keskustelupalstan takia. Olen ollut tilaajana vuodesta -85, jolloin ei internetistä tiedetty mitään. Sen ajan lehti nykyisestä teknikasta kirjoittavana olisi ihan yhtä pätevää luettavaa kuin nykyinenkin lehti. Nämä keskustelut, joihin osallistuminen ei edes edellytä tilausta, on vaan ollut hyvä lisuke.
En huomaa. Keskustelua ei kyllä synnykään, jos kaikki ovat autuaan samaa mieltä asioista. Eri mieltä oleminen on eri asia kuin kirjoittelu, joka kaipaa moderointia.
Tämän lehden päätoimittaja sanoo, että on tarkoitus tukeutua tietoon eikä luuloon, mutta tosiasiassa lehti julkaisee höpöhöpöä varsinkin lainatessaan muita medioita eikä lehti pyri objektiivisuuteen.
Minä tilasin näköislehden 2017 syksyllä ja lopetin tilauksen olikohan -21 vai -22 keväällä. Sen jälkeen en ole lehteä lukenut, joten saattaa minulla olla vähän vanhentunut tieto, mutta en usko lehden muuttaneen genreään, miksi olisi.
Minä pidän nykyään näköislehdistä.
Asuin Helsingissä ja Espoossa ja vähän aikaa Vantaallakin silloin, kun Hesari oli vielä vanha kunnon lakana. Kun siitä tuli tabloid, tuntui ensin ihan oudolta, mutta sitten huomasin tabloidin huomattavasti kätevämmäksi aamukahvipöydässä.
2014 siirryin paperittomaan aikaan, kun hommasin 12,5" Samsung tabletin. Sen jälkeen en ole työssäni tehnyt muistiinpanoja tai skissejä paperille vaan tabletilla.
Tablettiin soveltui hyvin myös näköislehdet. Olen tilannut Hesaria vaikka muutinkin pois pääkaupunkiseudulta ja lisäksi nykyisen asuinkunnan paikallislehden ja synnyinkuntani lehden sekä Kauppalehden ja kaikki siis näköislehtinä. Tietysti luen myös uutisvirtaa netistä, mutta minusta toimitettu lehti on ihan toista luokkaa kuin netin jäsentelemätön klikkiotsikkovirta.
Nyt käytän 13" padia ja se sopii hotellinkin aamiaspöytään mukavasti. Sähköisen lehden lukeminen on "kompaktimpaa", mutta zoomausmahdollisuuden takia miellyttävämpää kuin paperilehden lukeminen.