Mikä Hybridi?

5 kommenttia

Tervettä ja avointa tiedottamista on liikkeellä sähkö- ja hybridi autoista. Hybridejä on kevyt-, itselataava tai plug in malleja.
Kun plug in malleista puhutaan, niin monet haluavat laajentaa esille otetut ongelmat koskemaan kaikkia hybridejä. Mitä tällä feikki uutisoinnilla ajetaan? Pilataan koko hyvää tarkoittava juttu. Miksi kukaan ei "älähdä".

  
  • Hybridi on täällä pohjoisessa asuvalle käytännössä ainoa vaihtoehto. Uutta autoa ei saa, ilman sähköisiä lisäpalikoita (lataushybridi, kevythybridi). Olisin ostanut kuuluisan saksalaismerkin bensa version, semmoista ei ole olemassakaan, löytyy kevyt hybridi (sanahirviö) ja lataushybridi. Diesel on poissuljettu vaihtoehto, urea ongelmien takia, käyttövoimaveron takia ja niissäkin on sähköä mukana. Siis pelkkää bensa autoa tai pelkkää dieseliä ei saa enää uutena. Jolloin jää vaihtoehdoksi lataushybridi. Mutta niinkuin kaikkia teknisiä laitteita, myös lataushybridiä pitää osata käyttää. Minulla on jo toinen lataushybridi menossa ja ensimmäisessäkin huomasin bensan menemisen öljyn joukkoon, kun käytin autoa aina hybriditilassa. Mutta kun ajaa joko sähköllä tai polttomoottorilla, lyhyitä matkoja, tämä ongelmä poistuu. Pidemmillä matkoilla tätä ongelmaa ei ole.

      
  • @Lukija417829 kirjoitti:
    Tervettä ja avointa tiedottamista on liikkeellä sähkö- ja hybridi autoista. Hybridejä on kevyt-, itselataava tai plug in malleja.
    Kun plug in malleista puhutaan, niin monet haluavat laajentaa esille otetut ongelmat koskemaan kaikkia hybridejä. Mitä tällä feikki uutisoinnilla ajetaan? Pilataan koko hyvää tarkoittava juttu. Miksi kukaan ei "älähdä".

    Ympäristönäkökulmasta niissä ei ole kuin ongelmia.
    -> kuluttaa enemmän kuin vastaava diesel, tuottaa yhtä paljon tai jopa enemmän pienhiukkaspäästöjä.
    -> lisääntynyt kaivostoiminta pilaa monessa maassa pohjavedet ja kasvillisuutta sekä aiheuttaa sairauksia.
    -> päästömanipulaatio löydettiin vahingossa, akkuautojen ympäristö ja elinkaarianalyysit ovat vääristeltyjä ja puutteellisia jokaisella valmistajalla.

    Jos jokin tarkoittaa hyvää, onko se sitä oikeasti? Analyyttisuutta kiitos.

      
  • En puhunut kevythybrideistä enkä lataushybrideistä. Kevyt on kevyt mutta entä lataushybridi. Siinä on ne kahden systeemin laitteet samassa autossa. Se on ongelmatapaus. Taitaa se kolmas hybridi olla paras sittenkin. Ei latauksia, mutta huomattava vähennys bensankulutukseen. Luokkaa 6,5/100 sijasta 4,5/100

      
  • Esim. Toyotalla ei taida olla yhtään kevythybridiä ja vain kaksi lataushybridiä (prius ja rav4) mutta niitäkin saa hybridinä, joita ovat kaikki muutkin Toyotat. siis Yaris, Corolla, camry jne
    Renaultilla on myös hybridejä.

      
  • muokattu 13.11.2024 20:15

    Luin ihan hyvän jutun jutun tosta kaksinkertaisesta tekniikasta autoissa tuoreimasta numerosta.
    Näinhän se tietysti on jos se kaksinkertainen tekniikka on, kumpaakin täytyy ajoitain myös käyttää.
    Nää on vielä aika uusia juttuja. Ongelmia tulee varmasti alkuun.
    Varsinkin tänäpäivänä kun olet itse sen uuden kenttätestaajana.
    Toivottavasti kukaan ei loukkaanu ..
    Jotenkin ajoittain tulee varsinkin sitä faijan vanhaa 60-luvun kupla folkkaria ikävä ..

    Tuo käyttövoiman arvailu tulevaisuudessa meneekin sitten jo vaikkapa tarot-korttien lukemiseksi ..
    Todennäköisesti niitä tulemaan monia ja vielä eri kokoonpanoissa.

    Tästä huolimatta esimerkiksi dieselit on mukana pelissä vielä vuosikymmeniä tosin ei kovin kovassa huudossa nyt.

    Kuluttajalle vaan tän tekee tuskallisen vaikeaksi valita sitä omaa kulkupeliä.
    Silmällä pitäen vaikkapa ajokustannuksia ja jälleen myyntiarvoa.

    Teet miten vaan vouti kyllä pitää ainakin omasta osastaan huolen :-)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit