Minulla oli työkaveri, joka ihmetteli, miksi meidän autojen ikkunat ovat aina sulat, kun taas hänen autonsa ikkunat huurtuvat sisäpuolelta niin, että näkyvyys on vain kapean kaistaleen verran. Arvelin heti, että hänellä on sisäkierto päällä, koska hänen miesystävänsä oli sanonut, että auto lämpenee sillä tavoin nopeammin. Muutaman päivän päästä hän kiitti minua, kun neuvoin häntä pitämään sisäkierron poissa päältä.
Onneksi se sisäkierto lähtee pyytämättä pois päältä, kun suuntaa puhalluksen ainoastaan tuulilasille.
Tai ainakin minun autoissa tapahtuu ja on tapahtunut niin.
Chrysler Neon oli niin Fiksu, että kytki vielä kaiken lisäksi ilmastoinnin. Toki pakkasella kompura ei käynnistynyt, mutta merkkivalo syttyi koelautaan.
Minulle yleensä kelpaa autojen oman automatiikan ohjaama lämmitys. Ne eivät yleensä yritäkään lämmittää matkustamoa mahdollisimman nopeasti vaan asettavat moottorin nopean lämpenemisen etusijalle jonka takia puhallus ohjaamoon on alkuun hyvin pienellä ja tehostuu vasta sitten kun moottorissa on jo riittävästi lämpöä annettavaksi poiskin. Useimmiten ei tarvitse edes käyttää mitään huurteenpoistoasentoa lähdössä. Siksi ihmettelen myös joka vuosi TM:n talvitestin tapaa laittaa aina alkuun puhallus pelkästään tuulilasille 5 minuutiksi kun se todennäköisesti pysyy kirkkaana vaikka jalat saisivatkin lämpöä alusta saakka > eli säädöt mielummin tarpeen mukaan kuin kaavamaisesti aina samat.
Suuntauksen manuaaliseen ohjaamiseenkin on syynsä. Tietysti, jos tuulilasi pyrkii huurtumaan tai jäätymään alijäähtyneen veden takia se tarvitsee enemmän lämmintä puhallusta kuin automatiikka antaa jos ei sitä voi muuten lämmittää. Lumisateella maantieajossa taas kannattaa toisinaan laittaa puhallus kokonaan alas ettei satava lumi sula ja tartu ikkunaan.
Minulla oli työkaveri, joka ihmetteli, miksi meidän autojen ikkunat ovat aina sulat, kun taas hänen autonsa ikkunat huurtuvat sisäpuolelta niin, että näkyvyys on vain kapean kaistaleen verran. Arvelin heti, että hänellä on sisäkierto päällä, koska hänen miesystävänsä oli sanonut, että auto lämpenee sillä tavoin nopeammin. Muutaman päivän päästä hän kiitti minua, kun neuvoin häntä pitämään sisäkierron poissa päältä.
Onneksi se sisäkierto lähtee pyytämättä pois päältä, kun suuntaa puhalluksen ainoastaan tuulilasille.
Tai ainakin minun autoissa tapahtuu ja on tapahtunut niin.
Chrysler Neon oli niin Fiksu, että kytki vielä kaiken lisäksi ilmastoinnin. Toki pakkasella kompura ei käynnistynyt, mutta merkkivalo syttyi koelautaan.
Ei tainnut Datsun 100A:ssa olla minkäänlaista automatiikkaa.
Minulle yleensä kelpaa autojen oman automatiikan ohjaama lämmitys. Ne eivät yleensä yritäkään lämmittää matkustamoa mahdollisimman nopeasti vaan asettavat moottorin nopean lämpenemisen etusijalle jonka takia puhallus ohjaamoon on alkuun hyvin pienellä ja tehostuu vasta sitten kun moottorissa on jo riittävästi lämpöä annettavaksi poiskin. Useimmiten ei tarvitse edes käyttää mitään huurteenpoistoasentoa lähdössä. Siksi ihmettelen myös joka vuosi TM:n talvitestin tapaa laittaa aina alkuun puhallus pelkästään tuulilasille 5 minuutiksi kun se todennäköisesti pysyy kirkkaana vaikka jalat saisivatkin lämpöä alusta saakka > eli säädöt mielummin tarpeen mukaan kuin kaavamaisesti aina samat.
Suuntauksen manuaaliseen ohjaamiseenkin on syynsä. Tietysti, jos tuulilasi pyrkii huurtumaan tai jäätymään alijäähtyneen veden takia se tarvitsee enemmän lämmintä puhallusta kuin automatiikka antaa jos ei sitä voi muuten lämmittää. Lumisateella maantieajossa taas kannattaa toisinaan laittaa puhallus kokonaan alas ettei satava lumi sula ja tartu ikkunaan.