Ostin pari vuotta sitten käytetyn Kia e-Niron (vm 2019), jolla oli ajettu vähän alle 50 tuhatta kilometriä. Vuosi sitten autosta katosivat jarrut kesken ajon (ei mikään miellyttävä kokemus) ja huoltokerran jälkeen vika toistui. No takuuna vaihdettiin sähköinen jarrutehostin-ABS-yms yksikkö. Totesin äimistyneenä huollossa, että eikö tällaisen pitäisi kestää auton iän ja ei auton jarrujen pitäisi missään tilanteessa kokonaan kadota. No takuu korvasi n. 3500€ arvoisen yksikön. Onneksi vika ei tullut lähestyessäni suojatietä, jolla olisi ollut ihmisiä.
Keväällä joku törppö murjaisi sivupeilin veltoksi. Onneksi kaskovakuutus korvasi, sillä tuo vaati koko peilin uusimisen ja maalaamisen ja hintalappu olisi ollut n. 1500€. Omavastuuna maksoin 300€
Kuukausi sitten auton konepellin alta alkoi kuulua pienellä nopeudella naputtavaa ääntä (mittarilukema on nyt 89500km). Tuo ääni on vain koventunut ja kun sain auton huoltoon niin 60km/h nopeudessa kuulosti kuin keulalle olisi asennettu polttomoottori. Huollossa totesivat äänen tulevan voimansiirrosta, mutta eivät tiennet mitä sille pitäisi tehdä kun Kia:n hotlineen ei saatu yhteyttä. Sanoivat ilmoittavansa jatkosta, mutta vielä ei ole kuulunut mitään muuta kuin kovenevaa hurinaa keulalta. Mutta Kia Owners sivustolta löytyi hurinasta keskusteluketju ja siellä kaikki kertoivat, että auton alennusvaihde ja moottori oli vaihdettu. Joten odottelen tässä ilmoitusta jostain tällaisesta takuuna suoritettavasta isosta korjauksesta.
Katosivatko jarrut vai tehostus?
jarrut kokonaan. mittaristossa leimusivat kaikki valot, jarrupoljin meni pohjaan ilman vaikutusta ja moottorin veto loppui. Siinä sitä sitten rullaili äimistyneenä hitaasti pysähdyksiin. Vasta jälkeenpäin tuli mieleen, että sähköinen käsijarru olisi toiminut.
Kuulostaa rajulta. Onko edes laillista valmistaa autoa jonka jarrut voivat ”kadota”?
Voi kyllä eikä siihen ole lakia. Vuosikymmeniä sitten ajoin pösöllä, jonka vein huoltoon, koska katsastusmies huomautti ruostuneesta jarruputkesta. Huollossa jarruputki vaihdettiin ja reilun viikon päästä tällaisessa perinteisessä autossa jarrupoljin meni pohjaan kesken ajon. No vaihteilla ja käsijarrulla sain auton pysähtymään. Konepellin avattuani näin, että jarrunesteen säiliö oli tyhjä ja kun kurkkasin auton pohjaa takapäästä näin märän jarrupaineen säätimen. Auton huollossa oli vakavia ilmeitä ja saadessani auton takaisin työnjohtaja hampaitaan purren kertoi asentajan kiertäneen jarrunipan väärille kierteille ja näin tuhoten säätimenkin kierteet. Joutuivat korvauksetta vaihtamaan uuden jarruputken ja jarrupaineen säätimenkin. Eli autosta kuin autosta voi vikaantumisen tai asentajan idiotismin takia kadota jarrut kesken ajon.