Ruostuuko Mondeo?

28 kommenttia

Kiikarissa olisi uudemman korimallin Mondeo, vm 2001-2003. Olen kuullut että ruostuvat helposti. Onko kellään kokemuksia ettei tule tehtyä erhettä?

[Old City muokkasi tätä viestiä 20.02.2007 klo 16:01]
  
  • Uudehkoissa Mondeoissa on ollut ruostumisongelmia lähinnä ovissa, kurakaarissa sekä helmakoteloissa. Joitakin on maalattu, suojattu ja korjattu takuuseen, mutta valtaosan on katsottu olevan "luonnollista/käyttäjän aiheuttamaa kulumista". Kaikenkaikkiaanhan Ford lienee eurooppalaisista merkeistä yksi herkimmistä ruostumaan. Enemmän kyllä kannattaa olla tarkkana Mondeon vetonivelten kanssa, niissä kun ei pysy kumit paikoillaan ja rasvat sisällä kovinkaan hyvin. Näihin on tehty Fordilla "sika" korjausta (kitattu kumit kiinni), mutta ongelmia silti edelleen esiintyy.

      
  • Lokakuussa 2006 luovuimme Mondeo 1,8(125hv) Ghia X farmarista, joka oli ostettu uutena 2002 joulukuussa. Eli kokemusta tuli noin neljän vuoden ja 120 000km ajalta. Kaikenkaikkiaan erinomainen auto mielestäni, oikeastaan ainoa huono puoli mitä tulee heti mieleen on vähän turhan korkea melutaso. Luokkansa parhaita ajaa, kohtuullinen kulutus, todella tilava jne...

    Syksyllä 2005 havaittiin ruostetta oikean takaoven alareunan hitsaussaumassa ja otettiin yhteyttä Fordiin, josta sanottiin että se korjataan takuuseen. Koska asiasta ei ollut mitään haittaa niin päätettiin, että korjataan se vasta ennen kun auto myydään pois. Elokuussa 2006 auto vietiin viikoksi Auto Kivitilaan, mistä saimme siksi aikaa vara-auton. Kun auto haettiin ja alettiin tarkemmin tutkimaan niin yllätys oli, että kaikki ovet ja takaluukku oli vaihdettu tai maalattu uudelleen kokonaan, vaikka vaan siis toisessa takaovessa oli ollut ruostetta. Elikkäs tämä asia hoitui paremmin kuin olisi uskonut, mukana katosi myös paljon ikäviä naarmuja sun muita ovista ja takaluukusta.

    Muusta kestävyydestä ei löydy moitittavaa. Uutena ohjauksessa oli pientä klappia pysäköintinopeuksissa ja se korjattiin heti takuuseen. Myös oikea takaturvavyö alkoi natisemaan tietyissä asennoissa noin vuoden jälkeen ja sekin vaihdettiin rullineen päivineen uuteen takuun piikkiin. noin 110tkm kohdalla matkamittarin taustavalo paloi ja takaluukusta kuului töyssyissä pientä ääntä, aivan kuin joki pieni muoviosa olisi jossain irti. Eli ei mitään pahempaa, joten suosittelen lämpimästi, kunhan ottaa tosiaan selvää, että onko ko. autosta korjattu jo nuo ruostuvat ovet sun muut ja jos ei ole, niin varmistaa että korjaus varmasti hoituu.

      
  • Rutkasti kiitoksia hyödyllisistä tiedoista. Täytyypä katselukierroksella muistaa kysellä ovatko kyseiset korjaukset tehty.

      
  • Ne kittisaumat korjataan kyllä takuuna mukisematta ainakin jos huoltokirja on täydellinen. Voi onnistua vaikka ei olisikaan mutta saattaa vaatia enemmän "neuvotteluja". Ei Mondeossa muita ruosteongelmia ole. Ne vetonivelten kumien kiinnityksen vahvistuksetkin ovat ihan toimivia. Usein ne on tehty jo uutena ennen luovutusta.

      
  • Minulla myös -02 mallia Mondeo 1.8 Ghia SportBack.
    Normaalissa vuosihuollossa vuonna -05 , huomattiin kahden oven alaosan saumoissa maalin lohkeilua.
    Ilmoitettiin että korjataan puolen vuoden sisällä takuuseen.
    No 8kk kuluttua kyselin koska homma hoidetaan ja ilmoitettin että normaalistikin voi kestää vuoden. Ottivat kuitenkin yhteyttä n. kk päästä ja sovittiin korjauksen ajankohta.
    Auto lähetettiin Tampereelta pääkaupunkiseudulle korjattavaksi , auto palautettiin viikon päästä ja raportissa kerrottiin että kaksi ovea vaihdettiin, yksi korjattiin ja yhdelle ei tehty mitään. OK?
    Korjauksen ajaksi sain veloituksetta sijaisauton.

    Ensimmäisenä talvena myös vetoakselin nivelien rasvat roiskuivat ulos kovilla pakkasilla, kumit liimattiin ja kiristimet vaihdettiin 'parempiin'. (perus FORD vika)
    Autolla on nyt ajettu 67000km ja muuten laite on toiminut ilman ongelmia.
    :ashamed:

      
  • Omistin vajaan vuoden verran -02 Mondeon, kuljettajan ovessa ruostevaurio jota edellinen omistaja ei ollut korjauttanut. Otin yhteyttä maahantuojaan josta neuvottiin ottamaan yhteyttä uutena myyneeseen liikkeeseen.Viescar ylivieska, sovittiin näytöstä ja sitten varataan aika.Näytössä sanottiin että kujettajan ovi vaihdetaan ja muut kittisaumat uusitaan, mutta jonotus maalaukseen oli puolivuotta.Aika maalauksen tuli "sijaisautokin" annettiin.(siitä saisi toisen tarinan).Yllätys olikin kun hain auton, ovea ei ollut vaihdettu vaan oli maalattu ruosteen päälle.Selityksiä monenlaisia,maalarilla lipsahti että ovi vaihdetaan aina kun ruoste nousee sisäpeltiä ylös.Huoltoneuvoja sanoi onhan siinä vielä takuuvuosia jäljellä korjataan jos jotain ilmenee. Kaiken huipuksi huoltopäällikkö sanoi ettei viimmeistä huoltoa ollut suoritettu heillä niin siksi ovea ei vaihdettu ja kun tuo värikin on ongelmallinen.Mutta jos käyt huollattamassa pari seuraavaa kertaa meillä niin eiköhän tuokin asia saada kuntoon.Diesel Mondeo Ghia malli muuten kyllä miellytti ja on hyvä ajaa, huollon toiminta suututti.Tämä tapahtui vajaa vuosi sitten, nykyisin ajellaan -06 elecance Octavialla. :innocent:

      
  • Itselläni on ollut vm 2002 TDCi 130hv Montula vajaan vuoden päivät ja todella tyytyväinen autooni olen ollut. Aikaisempi VW Golf TDI juoksutti Pörhön autoliikkeessä viikottain ja samalla jäi sekä volkkarista että jälleenmyyjästä niin ****maku suuhun että...

    Valitettavasti nuo ovet ovat itselläkin ruosteessa, mutta ne on luvattu vaihtaa. Vetoakselien kanssa ei ole ollut ongelmaa.

    Joulun tienoilla laitatin lastun autoon ja tehon ja väännön lisäksi kulutus putosi entisestään, nyt pääsee talvirajoituksia noudattaen alle 5 sadalla.

    Kilometrit tosin alkavat olla parinsadan tuntumassa, joten odotan innolla uutta Mondeota.

      
  • Kokemuksia fordeista. Talouteemme tuli -02 ford mondeo wagon ambiente (1.8 110hv) ja palveli kahden vuoden ja 50 000km ajan. Ainoa ongelma mitä koko aikana oli niin löytyi bensatankin korkista, kiinnike hajosi kahdesti sekä takaturvavyöstä joka jumiutui. Bensatankin korkki korjattiin takuuseen ja samoin turvavyö! Ruostetta tai muitakaan "tyyppivikoja" ei ilmaantunut.
    Tänä päivänä alla on ford maverick 3.0 V6 vm06, 42 000km mittarissa eikä mitään vikaa ole ollut! Kyllä ne foordit taitaa laatupelejä olla vaikka väittävät että voortti kuskit ovat taivaspaikkansa ansainneet kun ovat maanpäällisen helvetin kokenut:)

      
  • Olen itse harkinnut hartaasti Fordia, mutta väitetty ruostuminen pelottaa. Tätä ketjua lukiessa ongelma ei näytä olevan kovinkaan vakava.

    Hieman tosin arveluttavat nuo ruostekorjaukset, maalattu päälle. Kun mistään ei tiedä, mitä maalauksen alla on tehty. Jos sauma on alkanut ruostua, sitä on mielestäni enää mahdoton/hyvin vaikea pysäyttää.

      
  • Ei se sen enempää ruostu kuin muutkaan ja niinkuin voit lukea takuut toimii.
    Omani on (toinen) -02 2,5 V6 eikä se ole edes sen vertaa ruosteessa kuin kaverini mersu (jonka takuu ei korjaa mitään) , mutta sen ruosteen täytyykin sitten olla paljon parempaa ja laajempaa kuin minun maanantaissani , ja niin se onkin mutta maksoihan mersu melkein neljä kertaa enemmän kuin minun autoni.
    Pensa kyllä maittaa ja tarvittaessa saa vauhtiakin ihan riittävästi. kyytikin on mukavaa ja ajo-ominaisuudet erinomaiset.
    Seuraava (eläkeläisautoni) saattaa hyvinkin olla uusi maanantai dieselautomaatti ,sillä tehokkaammalla koneella ,saas nähä kun se tulee myyntiin loppukesästä.

      
  • Testien mukaan Mondeo valitettavasti ruostuu paljon, paljon pahemmin kuin monet muut. Kts TM 20/-06, Takuulla huonoa ruosteenestoa.
    Testissä sai tähtiä yhdestä viiteen. Häntäpäässä oli Fiat Punto joka sai yhden tähden ja perän pitäjänä Ford Mondeo ilman tähden tähteä!!!Surullista luettavaa...

    [matti888 muokkasi tätä viestiä 02.03.2007 klo 08:31]
      
  • kyllä se ruostuu eikä se muutenkaan nyt kovin häävi auto oli itselläni oli 04 mondeo jossa lukot reistaili koko ajan ilmastointi toimi joskus ja jouluna ja vaikka autossa oli täydellinen fordin huoltokirja
    niin ei autossa ollut 2 vuoden takuun jälkeen minkäänlaista
    takuuta vaikka lukotkin oli reistaillut uudesta asti ei ikinä kenenkään pidä ostaa ford merkkistä autoa tai ei hän se mikään auto ole

      
  • Lainaus:
    02.03.2007 klo 08:31 matti888 kirjoitti
    Testien mukaan Mondeo valitettavasti ruostuu paljon, paljon pahemmin kuin monet muut. Kts TM 20/-06, Takuulla huonoa ruosteenestoa.
    Testissä sai tähtiä yhdestä viiteen. Häntäpäässä oli Fiat Punto joka sai yhden tähden ja perän pitäjänä Ford Mondeo ilman tähden tähteä!!!Surullista luettavaa...


    Ketjussa kysyttiin: "Kiikarissa olisi uudemman korimallin Mondeo, vm 2001-2003. Olen kuullut että ruostuvat helposti. Onko kellään kokemuksia ettei tule tehtyä erhettä?"

    Ei kysytty vanhan mallin ruostumista, vaan uuden korimallin ruostumista. Menepä uudestaan katsomaan sitä testiä siitä lehdestä, huomaat että siellä testissä oleva malli oli hiukan erinäköinen kuin vuodesta 2001 myynissä oleva malli.

    Toinen kohta, jossa meni pieleen, kysyttiin onko kokemusta, ehkei kannata kommentoida, ellei ole kokemusta uudemasta mallista.

    Surullista ja turhaa luettavaa nämä sinun kommenttisi olivat, et vastannut aloittajan kysymyksen lainkaan. Nolla tähteä kommentista.

      
  • http://forums.mercedesclub.org.uk/showthread.php?t=12738

    Kaikki autot ruostuu :smile:

    Itselläni oli -02 Mondeo, jossa oli tuo samainen kittiongelma, joka
    on vaivannut myös muita automerkkejä. Kuulin saman tarinan
    myös Mersusta.

    Homma toimi juuri kuten täälläkin on kuvattu, auto meni paikallisen
    Fordin kautta maalaamoon, jossa vaihdettiin ovet jne. Ainoa harmi
    oli se että maalaamossa tyrivät takaoven pikkuikkunan tiivisteen
    kiinnityksen, aiheutti melkoista suhinaa. Itse eivät sitä osanneet
    korjata, mutta paikallinen Ford tuli taas hätiin ja korjasi ongelman.

    Toinen vastaava kokemus on -01 Focuksesta, sama juttu.
    Kittiongelma ovissa ja kone- ja takapellissä. Korjaus toimii tismalleen
    samalla tavalla. Sijaisauto käyttöön yms. On tullut muuten kalliiksi
    sille kitin toimittaneelle firmalle nämä takuukorjaukset.

    Vetonivelet on Fordeissa ongelma ja se johtuu suurista lämpötila
    eroista pohjoisissa oloissa. Ja siitä että olemme niin pieni
    markkina-alue, että business vetoista maailmaa voisi vähempää
    kiinnostaa jos täällä vaihdetaan muutama sata (tai tuhat) vetaria
    kun pakkasella on rasvat lentäneet pihalle.

    Olen ajellut aika monella erimerkkisellä autolla viime vuosina.
    Audi A6 -99, VW Golf -01, VW Touran, Mondeo -02 TdDi ja nykyään
    vain ja ainoastaan vanhemmilla Ford Scorpioilla. Menneille vuosille
    mahtuu Mitsua ja Volkkaria ja tietenkin iso kasa Fordeja ja kyllä
    minä meinaan tällä Fordi linjalla jatkaa.

    Jos nyt pitää oikein kaivella, niin -02 Mondeossani oli mielestäni
    huono maalaus - maalikerros oli hyvin ohut ja siihen syntyi helposti
    kiveniskemiä. Muoviosat oli hiukan heikkoa tekoa (tai sitten on
    liikaa voimaa ja liian vähän järkeä) kun lamppuja vaihtaessa
    maskin kiinnikkeitä naksahteli.

    Eberspächer oli surkea esitys, tosin niittenkin käyttö edellyttää
    pientä "harjaantumista" - lyhyt paloaika = tukkoon menee.
    Pitempi paloaika = vähemmän ongelmia. Pyysin Fordia kytkemään
    automaattisen Eberin pois kun mulla oli autossa kellokytkin. Sillä
    se toimi paremmin.

    Erinomainen auto ajella, tukevampi ja vakaampi kuin -99 Audi
    A6 2.5 TDi, joka sentään mummon markoissa maksoi aikoinaan
    noin 500 tuhatta. (Onneksi ei ollut oma auto)

    [cossu-pappa muokkasi tätä viestiä 05.03.2007 klo 12:59]
      



  • Menepä uudestaan katsomaan sitä testiä siitä lehdestä, huomaat että siellä testissä oleva malli oli hiukan erinäköinen kuin vuodesta 2001 myynissä oleva malli.




    niinpä niin... käsittääkseni testissä oli kaiken ikäisiä autoja, ainakin tekstistä päätellen ja ranskalaisia autoja oli saatu laajemmaltikin ko. testiin eri vuosilta.
    Ei kannata kiihtyä! ja kannattaa lukea ne testit eikä vain katsoa kuvia. Surullista luettavaa....

    [matti888 muokkasi tätä viestiä 08.03.2007 klo 18:56]
      
  • Takuulla ruostuu. Kaupanpäälle saat muitakin murheita.

      
  • Olen NoNi:n kanssa samaa mieltä. Kyllä se Mondeokin aikanaan ruostuu ja muitakin huolia tulee. Huollossakin joutuu käyttämään ainakin kerran vuodessa. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    08.03.2007 klo 18:54 matti888 kirjoitti



    Menepä uudestaan katsomaan sitä testiä siitä lehdestä, huomaat että siellä testissä oleva malli oli hiukan erinäköinen kuin vuodesta 2001 myynissä oleva malli.




    niinpä niin... käsittääkseni testissä oli kaiken ikäisiä autoja, ainakin tekstistä päätellen ja ranskalaisia autoja oli saatu laajemmaltikin ko. testiin eri vuosilta.
    Ei kannata kiihtyä! ja kannattaa lukea ne testit eikä vain katsoa kuvia. Surullista luettavaa....
    hmm., tässäkään viestissä ei ollut lisävalaistusta asiaan, onko sinulla kokemusta 2001-2003 mallin Mondeon ruostumisesta?

    Vaikka lukisinkin uudestaan sen artikkelin, tuskin se kertoo yhtään lisää kysytyttyjen mallivuosien Mondeoista, kun artikkelissa ei sellaista käsitelty.

    Varmaan tuokin määrä ranskalaisia riitti hyvin, kun niistä ei tässä ketjussa kysyttykään.

    Tottakai testit kannattaa lukea, samoin kuin kysymyksetkin, että vastaa siihen, mistä kysyttiin.


      
  • Ollut yksi Mondeo ja ei pahaa kerrottavaa. En ainakaan ruostuvuuden takia Mondeota jättäisi ostamatta! :sunglasses:

      
  • :frowning: Tere. Olen itse töissä paikassa jossa korjataan ruostevauriosia autoja mukaan lukien ford(focus,mondeo).joten on turha väittää etteikö ne ruostu .Kaikki ovet ,takaluukku,konepelti,kynnykset ja etulokasuojien alaosat ruostuvat focuksissa ja mondeoissa(uudempi korisissa).Miksi on pitkät jonot maalaamoon siksi koska suomessa ei ole niin paljon maalaamoja jotka kerkeis tehdä vain ruoste korjauksia on muitakin töitä.

      
  • Minulla oli nykykoppainen farmari Mondeo v.2001-2003. Auto oli 115hp:n tdi.Ajoin autolla reilut 80 000 km:a. Ruosteongelmaa ei autossa ollut missään kohtaa. Lieneekö asiaa auttanut, että varsin varhaisessa vaiheessa asennutin autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Tämä siksi, että huomasin lähemmässä tarkastelussa maalipinnan selvästi ohentuneen auton helmoissa. Samalla kun roiskeläpät asennettiin, maalautin auton helmat. Ruostetta ei löytynyt silloin, eikä tämän jälkeenkään.
    Auto pelasi muutenkin moitteitta. Vetonivelen suojakumit liimattiin ensimmäisen huollon yhteydessä ja nivelet olivat täysin kunnossa vielä autosta luovuttaessa.
    Itse autosta särkyi minun omistusaikanani vain stereot. Cd-soitin lakkasi toimimasta parin kuukauden käytön jälkeen ja se vaihdettiin takuuseen.
    Ainut isompi murheen aihe oli Eberin lisälämmitin. Se vaihdettiin kahdesti ja molemmilla kerroilla takuuseen. Ongelma eli savutus ei poistunut vielä tälläkään, vaan vielä tarvittiin yksi käynti korjaamolla. Silloin vaihdettiin lämmittiin erityyppinen (sanoivat keraamiseksi) hehkutulppa. Tämän myötä ei enää ollut tätäkään ongelmaa.
    Kaiken kaikkiaan olin autoon hyvin tyytyväinen. Ajo-ominaisuudet olivat erinomaiset ja tilaa riittävästi. Varsinkin Mondeon ohjaustuntumaa on edelleen ikävä.

      
  • Joo, ruostuu. Omani (-02 )vein viime viikolla korjaamolle tarkastettavaksi kun olin näkevinäni pienen paisuman ovipielen saumassa.Takuuseen vaihtavat kolme ovea ja toinen takaovista ja takaluukku korjataan.Konepellissä ei ole vikoja.Muuten on maali irronnut pieneltä alalta kynnyskoteloiden etureunoista, ei vielä ruostetta ,eikä kuulu takuuseen joten pitää vissiin fiksata itse.Auton alla ei ollut vauriota.

      
  • Kovasti kiitoksia hyödyllisistä tiedoista. Mielipiteiden perusteella olen alkanut kuitenkin miettiä myös volkkariperheen autoja. Tuntuu olevan kovin suositu luokka tuo mondeo/passat kokoluokka, joten taidanpas aloittaa uuden topicin kyseisetä kokoluokasta.

      
  • Älä helkkarissa! Täällä Länsisavossa on VAG ryhmä pösön jälkeen kai eniten asiakkaiden haukkuja saanut.Koskee uusia autoja .Japsit on tilastojen ja omistajienkin mukaan parasta , mitä löytyy.Maanantait (Mondeo) ja muut Fårdit on kai siellä puolivälillä mutta käytettynä halpoja.

      
  • Niin joo, Sain sitten Maanantaini männä viikolla takaisin ja oli kolme ovea vaihdettu ja kaikki luukut on nyt uuden veroisia ja vastamaalattuja. konepellinkin olivat "vauhdissa" maalanneet kokonaan vaikkei siinä vikoja ollutkaan, mutta peltiverstaalla on kuulemma vähänlaisesti töitä(!!!??).
    Että siltä osin kyllä takuu pelaa niinkuin asiakas toivoo.

      
  • Mondeo vm 2004, 76 000 km, alustassa ja pakoputkessa näkyy vähän ruostetta.

    Muuten loistokunnossa eikä ovissakaan juuri näy "kukkimista". Käytetty merkkikorjaamoilla määräaikaishuolloissa.

    Kannattaako ottaa Finikor "lisäturva käsittely" alustaan, jos pitää autoa vielä 2-3 vuotta? Estääkö se lisäruostumista vai lahoaako se massan alla entistä nopeammin.

      
  • tuskin se ainakaan nopeammin ruostuu. mut en ainakaan itse jättäisi ruostetta massan alle.

      
  • Itselläni -98 mondeo ja ruostetta jonkun verran mutta johtuu huonosta pidosta ja kolhimisesta (ex-poliisi) mittarissa 290000km olen itse ajanut kohta kympin lisää mittariin eikä ole tarvinnut tehdä mitään muuta kuin ajaa. Seuraavakin auto tulee olemaan mondeo / focus sen verran tyytyväinen olen ollut ja enkä ainakaan itse ymmärä kun fordia haukutaan aina jos mondeo olisi huono niin miksei poliisit olisi jo vaihtanut merkkiä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit