Yksityisten välinen autokauppa / rahoitus

4 kommenttia

Kaipaisin hieman apua. Olen ostamassa käteisellä autoa ja osa autosta on nykyisellä haltijalla vielä maksamatta Nordea rahoitukselle. Kuinka autokauppa on turvallisinta tehdä? Ymmärtääkseni haltijan muutoksella jäljellä oleva laina siirtyisi minun nimiini ja voisin maksaa kauppahinnan ja lainan erotuksen myyjälle... Silti jotenkin epäröin, että meneehän kaikki varmasti oikein???

Olisin erittäin kiitollinen, jos joku kertoisi mistä saisin faktoja asiaan!!!

[Pylliäinen muokkasi tätä viestiä 18.06.2007 klo 19:18]
  
  • Ota yhteyttä Nordearahoitukseen.

      
  • Lainaus:
    18.06.2007 klo 19:17 Pylliäinen kirjoitti
    ...haltijan muutoksella jäljellä oleva laina siirtyisi minun nimiini ja voisin maksaa kauppahinnan ja lainan erotuksen myyjälle... Silti jotenkin epäröin, että meneehän kaikki varmasti oikein???

    Myös täältä niitä neuvoja voisi löytyä: http://www.kuluttajavirasto.fi/ostajanoppaat/document.asp?intSiteID=1&intDocID=733

    Huomaa, että et voi ostaa autoa keltään muulta kuin sen rekisteriin merkityltä omistajalta etkä tulla sen omistajaksi muuten kuin esittämällä rekisterinpitäjälle luovutuskirjan, jonka perusteella sinusta tulee uusi omistaja.

    Myyjällä (omistajalla?!) ei ole välttämättä vilunki mielessä, mutta jos raha liikkuu protokollaa noudattamatta niin ainakin teoreettinen mahdollisuus on olemassa, ettei kaikki mene oikein eli maksat autosta jonka omistus ei siirrykään sinulle, mikä tarkoittaa sitä että kauppaa ei tapahtunut vaan pelkkä rahojen luovutus.

      
  • Tuo ota yhteyttä Nordearahoitukseen on hyvä neuvo.

    Neuvonevat saman mitä itse olen käyttänyt myytäessä firman käytössä olleita autoja eli pyydät loppusumman lainasta ja maksat sen kauppojen teon yhteydessä Nordealle. Tämän jälkeen faksaan kopion maksusta ja luovarin jonka (haltija on täyttänyt) Nordeaan niin Nordea lähettää paperit sinulle viikon kuluessa. Tämän jälkeen voit rekisteröidä (joskus tekevät sen puolestasi) auton omiin nimiisi.

    Haltija voi siis myydä auton, mutta omistajan eli Nordean on annettava auton paperit ostajalle.

    Laina harvemmin siirtyy uudelle omistajalle, vaan käsittääkseni pitää tehdä uusi luottopäätös. Mutta tämäkin selviää Nordearahoituksesta.

    Muutoin tietenkin noudatat normaalia tapaa ostaa auto ja siinä avustaa hyvin esim tuo kuluttajaopas.

      
  • Tuttu teki autokaupat pankissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit