Hyvityshintojen romahdus

38 kommenttia
«1

En ollenkaan ihmettele uusien autojen myynnin hiljentymistä.

25 kuukautta vanhasta Volvo s60 chromium 125kW A, jonka ovh ilman lisävarusteita ollut uutena 43400€, tarjottiin hyvityshintana uuteen, n.41000€ maksavaan 118iA BMW:hen, 25500€.

Tällainen tarjous Oulussa liikkeessä, jossa myydään sekä volvoa että bmw:tä.

Eli auton arvosta ilman varusteita olevaan listahintaan on jäljellä alle 59%. Jos uudesta pitää kuitenkin maksaa edelleen kuten ennenkin, ajelen sitten tästedes päivä päivältä vanhemmalla käytetyllä ilman uusintoja.

Onko hyvityshintataso laskenut ihan yleisesti noin alhaiselle tasolle, että parin vuoden ikäisestä autosta on sulanut yli 40%, vaihdettaessa sitä saman hintaluokan uuteen autoon?

  
  • Mielestäni autojen hyvitys hinnat pomppivat miten sattuu.... Itse kävin kysymässä Maaliskuussa paljon Toyotastani (avensis) Toyota-liike tarjoaa, se tarjosi 13500€. Toukokuussa kävin koeajamassa uuden Volkswagen Jetan ja samalla kysyin kuinka paljon he hyvittäisivät vanhasta autostani ja he vastasivat että, 9000€. Mielestäni 4500€ tiputus kahdessa kuukaudessa on aika suuri, eikä kauppoja siksi tullut :smile: . Noooooh......... kun kolme päivää oli mennyt volkswagen-myyjä soitti uudelleen ja sanoi että he voivat hyvittää autostani 12000€. :grin: Ei tullut silti kauppoja koska klonkswagenin tarpeelliset lisävarusteet (talvipyörät, vetokoukku,kattotelineetym.) olivat perhanan kalliita :open_mouth: :ashamed:

      
  • Tuttavan 307 farmari-peugeot:
    Uutena (HDi) n. 30k, 3v/150tkm myöhemmin arvo vaihdossa samanlaiseen samassa merkkiliikkeessä 10k eli väliä olisi pitänyt maksaa reilut 20kEUR. Kaupat jäi tekemättä.
    Kolmen vuoden päästä autoa vain ajamalla on jo "tienannut" kymppitonnin kun hyvityshinta alenee pakkaselle.

    [Jorma 1 muokkasi tätä viestiä 23.07.2007 klo 22:04]
      
  • Hyvityshinnat on todella alhaiset, jopa vain puolet auton "todellisesta" arvosta! :innocent:
    Minäkin kysyin hyvityshintaa merkkiliikkeestä saman merkkiseen vaihtaakseni, vastaus tuli autoa näkemättä (!) ja mielestäni vain puolet "käyttöarvosta", joten menin toiseen liikkeeseen ja ostin ilman vaihdokkia, en edes tarjonnut, vaan myyn sen yksityisesti tai lahjoitan jollekkin tarvitsevalle mieluummin kuin autoliikkeelle! :sunglasses:

      
  • Itse totesin saman jo vuosi sitten kun ostin uuden auton suoralla kaupalla ja myin itse vanhan pois.
    Moni pitää kauhean vaikeana myydä itse vanhaa pois mutta ei se niin vaikeaa ole jos vaan pitäytyy autoissa jotka on toimivia pelejä vielä paljon ajettunakin kuten esim. Toyon D-4D Ave oli kaikilla varusteilla -vm. 2000 ja oli 237000km ajettuna.
    Sain näppiini itselle sen minkä autoliike olisi jättänyt hyvittämättä eli noin 3500 €. Nyt en enää muista tarkkaa myyntihintaa mutta jossain 12000 paikkeilla se oli. Kesärenkaat ja tuulilasin vaihdatin autoon ennen myyntiä.
    Opin myös tuolloin miten voi laskea vaihtohyvitysarvon omalle autolleen karkeasti, katsoo ensin netistä mitä pyydetään samoilla kilsoilla ja (-ikäisillä) olevista autoista keskimäärin, vähentää siitä noin 25-30% niin ollaan hehtaarilla ainakin Toyon Diiselissä. Jossain toisessa kinnerissä i hinnanalenema on todennäköisesti suurempi. Toyon Diiselit tuntuu ainakin pitävän aika hyvin hintansa ja ikäviä yllätyksiä noissa ei tunnetusti ole.

      
  • Hyvitys on vieläkin pienempi, kun otetaan huomioon alennukset. Ostin 2006 kesällä auton, jonka listahinta varusteineen oli 40.020,- euroa 33.580 eurolla.

      
  • Kyllä autoa vaihtaessa pääsee nykyisin todella hyville tuntipalkoille myymällä vanhan autonsa itse. Netin kautta ilmoituksen saa ilmaiseksi todella suuren ihmisjoukon nähtäväksi ja kontakteja saa helposti asettamalla hintapyydön kohdalleen "kilpailijoihin" nähden. Sitten ei tarvita kuin muutama puhelinsoitto, pari kolme näyttöä ja paperien täyttely, niin se on siinä!

    Itse myymällä saa kohtuuikäisestä, suht halutusta autosta keskivertokilometreillä suunnilleen 15-30 prosenttia enemmän kuin autoliikkeet hyvittää.

    Laskelma: netti-ilmoituksen laatiminen kaksi tuntia, puhelintiedusteluihin vastaaminen kaksi tuntia, kolme näyttöä yhteensä kolme tuntia, paperien täyttäminen kaksi tuntia, kaikki yhteensä 9 tuntia. Liikkeen tarjous autosta 17000, itse myymällä saatu 20000. Tuntipalkka: (20000-17000) € / 9 h = 333 €/h.

    Kokemusteni perusteella pidän laskelmaa erittäinkin realistisena.

      
  • Itse myymällä saa kohtuuikäisestä, suht halutusta autosta keskivertokilometreillä suunnilleen 15-30 prosenttia enemmän kuin autoliikkeet hyvittää.
    Niinpä, kaiken A ja O on auton haluttavuus noin yleisesti ja se että se on tunnettu teknisestä toimivuudesta. Esim. joku vanha Bemari (tai joku muu ei niin haluttava/yleinen auto) teinikäytössä tms. olleena, paljon ajettuna voipi olla hankalampi myytävä ilman että myyjä joutuu antamaan paljon periksi hinnoittelussa.
    Ts. yrittää panna ns. "vahingon kiertämään".
    Minusta tämä jälleenmyytävyyden helppous on eräs kriteeri itselle autoa hankkiessani.
    Seuraavassa autonvaihdossa aion taas tinkiä autokauppiaalta raivopäisesti hintaa ja varusteita, sitten vaan myyn itse entisen, huoltokirjallaisen, sopivan vähän ajetun toimivan ja kunnossa olevan itse pois. Kyllä siinä saa itselleen ihan hyvän tuntipalkan.
    Jos uuden myyjä rupeaa nikottelemaan niin aina löytyy joku jonka kanssa asiat saa sovittua.
    Ehkä joillekin ihmisille on muuten vaan niin kamalaa ja ylivoimaista kun joutuu kasvokkain jonkun vieraan ihmisen kanssa ja joutuu vääntämään hinnasta tms. Kyllä yleensä kauppa syntyy kun hinta ja tuotteen ominaisuudet sattuu kohdalleen. Kiire on ehkä kaikista pahin vihollinen onnistuneelle kaupalle sekä ostaessa ja myydessä.

      
  • Yli viisi vuotiaista bensa-autoista on niin paljon ylitarjontaa, että niissä arvo laskee nopeammin kuin mitä niitä ehtii lyhentämään.

      
  • No tähän voi sanoa, että erot ovat suuret. Se, että hyvitettäisiin vain puolet auton pyyntihinnasta, on jo aikamoita potaskaa, tai sitten pitää älytä jättää vaihtamatta. Jos nimittäin näini olisi, niin mm. itse vastikään saamani vaihtotarjouksen perusteella entisestä pitäisi tällä logiikalla myyjäliikkeen saada melkein 15 tonnia enemmän kuin uudesta...enpä usko !!!

      
  • Lainaus:
    25.07.2007 klo 00:29 ddr5 kirjoitti
    Yli viisi vuotiaista bensa-autoista on niin paljon ylitarjontaa, että niissä arvo laskee nopeammin kuin mitä niitä ehtii lyhentämään.


    Jo on meno melkoista autokaupoissa, jos yli viisivuotiaita maksellaan velkarahalla.

      
  • Lainaus:
    24.07.2007 klo 15:16 kenesis kirjoitti
    Kyllä autoa vaihtaessa pääsee nykyisin todella hyville tuntipalkoille myymällä vanhan autonsa itse. Netin kautta ilmoituksen saa ilmaiseksi todella suuren ihmisjoukon nähtäväksi ja kontakteja saa helposti asettamalla hintapyydön kohdalleen "kilpailijoihin" nähden. Sitten ei tarvita kuin muutama puhelinsoitto, pari kolme näyttöä ja paperien täyttely, niin se on siinä!

    Itse myymällä saa kohtuuikäisestä, suht halutusta autosta keskivertokilometreillä suunnilleen 15-30 prosenttia enemmän kuin autoliikkeet hyvittää.

    Laskelma: netti-ilmoituksen laatiminen kaksi tuntia, puhelintiedusteluihin vastaaminen kaksi tuntia, kolme näyttöä yhteensä kolme tuntia, paperien täyttäminen kaksi tuntia, kaikki yhteensä 9 tuntia. Liikkeen tarjous autosta 17000, itse myymällä saatu 20000. Tuntipalkka: (20000-17000) € / 9 h = 333 €/h.

    Kokemusteni perusteella pidän laskelmaa erittäinkin realistisena.



    Aina voi laskelmia esittää, mutta totuus ei aina ole niin ruusuinen. Fakta on mm. se, että autoliikkeillä on nykyään sen verran edullisia rahoitustarjouksia, että moni ostaa jo ihan senkin takia sieltä. Harvalla on esim. pariakymmentä tuhatta euroa lojumassa pankkitilillä, eikä autoa varten välttämättä haluta lähteä takauksia pankista hakemaan.

    Pari vuotta vanhalla autolla pitäisi kuitenkin saada hyvä hinta, ja oma kokemukseni on, että ns. renkaanpotkijoita kyllä riittää, ja niitä jotka soittavat ja kokeilevat ns. kepillä jäätä. Ostajia on harvassa.

    Osamaksullakaan kun ei kannata yksityiselle myydä...

    Ja parivuotias euroauto yksityiseltä ostettuna on sitten sellainen, että takuu on voimassa niin kauan kuin takavalot näkyy.

    Ja paljon riippuu ihan siitä, osaako autokaupassa pitää puoliaan vai ei. Itse olen saanut aina liikkeistä suht hyvät kaupat, myös entisen hinta on ollut kohdallaan.

      
  • Lainaus:
    25.07.2007 klo 12:56 Ammattilainen kirjoitti

    Aina voi laskelmia esittää, mutta totuus ei aina ole niin ruusuinen. Fakta on mm. se, että autoliikkeillä on nykyään sen verran edullisia rahoitustarjouksia, että moni ostaa jo ihan senkin takia sieltä. Harvalla on esim. pariakymmentä tuhatta euroa lojumassa pankkitilillä, eikä autoa varten välttämättä haluta lähteä takauksia pankista hakemaan.

    Pari vuotta vanhalla autolla pitäisi kuitenkin saada hyvä hinta, ja oma kokemukseni on, että ns. renkaanpotkijoita kyllä riittää, ja niitä jotka soittavat ja kokeilevat ns. kepillä jäätä. Ostajia on harvassa.

    Osamaksullakaan kun ei kannata yksityiselle myydä...

    Ja parivuotias euroauto yksityiseltä ostettuna on sitten sellainen, että takuu on voimassa niin kauan kuin takavalot näkyy.

    Ja paljon riippuu ihan siitä, osaako autokaupassa pitää puoliaan vai ei. Itse olen saanut aina liikkeistä suht hyvät kaupat, myös entisen hinta on ollut kohdallaan.


    Autoliikkeiden rahoitustarjouksiin en ole erityisemmin perehtynyt, koska pankista on saanut lainaa erittäin halvalla, ilman ylimääräisiä metkuja ja suht asiallisella palvelulla. Pankit on rahoitusmaailman ammattilaisia, enkä näe mitään järkeä nykyisessä trendissä, että kaikkien kodinkone-, elektroniikka- ja autokauppiaiden on rynnittävä rahoitusmarkkinoille mukaan. Jotenkin siitä jää tunne, että sinne ei olla pyrkimässä ihan pyyteettömässä parempaa palvelua - hengessä.

    Pankista saa lainaa myös yksityiseltä ostettavaan autoon.

    Renkaanpotkijoita ei sattunut edellisellä kerralla omalle kohdalleni yhtä ainoata. Puhelin- ja sähköpostitiedusteluja tuli muistini mukaan neljä. Yksi olisi ostanut auton näkemättä, jos olisi saanut tingittyä hinnasta muutaman satasen enemmän: ei houkutellut joten en myynyt. Näyttöjä pidin kaksi, molemmat samalle henkilölle, joka toisen näytön jälkeen auton myös osti.

    Osamaksulla ne yksityisiltäkin ne autot yleensä ostetaan. Tosin rahoitusasiat on pankin ja ostajan välisiä asioita, joten niistä ei myyjän tarvitse välittää mitään.

    Takuuasiassa olet oikeassa. Yksityiseltä ostettaessa kannattaa olla tarkkana ja tutkia auto todella huolella. Pitää myös tehdä taustatyötä, että osaa kiinnittää huomion oikeisiin asioihin. Kyllä myyjästä kuitenkin aika hyvin pystyy päättelemään, onko pussissa puhtaat jauhot vai ei. Suomalaisilla ei ole loppujen lopuksi kovinkaan hyvä pokerinaama, jos bluffin panos on niinkin suuri asia kuin auto.

    Edellistä autoa myydessä ei autoliikkeet reagoineet mitenkään mihinkään neuvottelutekniikkaan. Parissakin liikkeessä tarjouksen kuultuani jätin puhelinnumeroni ja sanoin että soita kun tulet järkiisi. Kukaan ei soittanut. Myin itse ja sain todella paljon enemmän rahaa. Suuruusluokan voi tarkistaa aiemmasta laskelmastani.

      
  • Lainaus:
    25.07.2007 klo 09:15 Ammattilainen kirjoitti
    No tähän voi sanoa, että erot ovat suuret. Se, että hyvitettäisiin vain puolet auton pyyntihinnasta, on jo aikamoita potaskaa, tai sitten pitää älytä jättää vaihtamatta. Jos nimittäin näini olisi, niin mm. itse vastikään saamani vaihtotarjouksen perusteella entisestä pitäisi tällä logiikalla myyjäliikkeen saada melkein 15 tonnia enemmän kuin uudesta...enpä usko !!!


    Itse juuri muutamaan liikkeeseen tarjosin 9v turbo diesel Mondeo farmaria, ajettu alle 240tkm ja varusteina juuri 500 eurolla rempattu eberi viikkokellolla, ilmastointi, talvella laitettu alustasarja sekä kahdet renkaat aluvanteilla ja siisti niin sisältä kuin päältä ja paras tarjous vaihdossa 15-20 tuhannen euron uudehkoon pikkudieseliin liikkui välillä 2900 e - 4000 e. Nettiautossa vastaavilla kilometreillä ja varusteilla pyydetään vähintään 6000e. Kaikista autoista käteisalennus olisi ollut vähintään 600 euroa eli vaihtoauton arvoksi ei olisi jäänyt kuin kahdesta ja puolesta kolmeen ja puoleen tonnia. Ostin sitten vähän käytetyn yksityiseltä ja säästin siinä varmaan tuon nimellisen hyvityshinnan liikkeestä ostettuun verrattuna, jolloin kaikki mitä itse myydessä saan vanhasta on pelkkää plussaa viivan alle.

      
  • Tässäkään asiassa ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa menettelytapaa. Tietysti osiltaan auttaa, jos on hyvät suhteet paikkakunnan automyyjiin, mutta ei se tietysti kaikkea ratkaise. Joskus vaan joku kauppias on ottavaisemmalla tuulella kuin toinen.

    Omalla kohdallani suurimman ja pienimmän vaihtohyvityksen kohdalla ero oli niinkin vaatimaton kuin 8500 euroa, ja vielä viereiset liikkeet oli kyseessä. Aikamoinen heitto muutaman kymmenen metrin matkalla....

      
  • Lainaus:
    25.07.2007 klo 17:45 Ammattilainen kirjoitti
    Tässäkään asiassa ei ole yhtä ja ainoaa oikeaa menettelytapaa. Tietysti osiltaan auttaa, jos on hyvät suhteet paikkakunnan automyyjiin, mutta ei se tietysti kaikkea ratkaise. Joskus vaan joku kauppias on ottavaisemmalla tuulella kuin toinen.

    Omalla kohdallani suurimman ja pienimmän vaihtohyvityksen kohdalla ero oli niinkin vaatimaton kuin 8500 euroa, ja vielä viereiset liikkeet oli kyseessä. Aikamoinen heitto muutaman kymmenen metrin matkalla....


    Juuri näin on. Siksi itsekin pyydin tarjouksia todella monelta liikkeeltä, mutta kaikissa rako omaan arvioon jäi niin suureksi, että päätin nähdä hieman lisävaivaa ja myydä itse. Ja ainakin tällä kertaa se kannatti.

      
  • Joo, mutta pohjat pääkaupunkiseudulla S80 volvo vm. 2000 kaikilla herkuilla vain kattoikkuna puuttui. 170 hv mylly ja mittarissa 295 km ja bensakone. Aukoton huoltokirja ja koko aikana ei mitään vikaa, vain koiranluiden ja sähköisen flektin vaihto takuuna. Vaihtohinta yhdeksässä liikkeessä 3 200 - 9 500. Auto kaikinpuolin tiptop kunnossa ja uutena 54 000 euroa. No auto meni faijalle ja 15 tuhatta tullut lisää ja ei edelleenkään mitään vikaa. No menin ja ostin sitten yksityiseltä xc 90 volvon 2004 mallin 32 000 eskoon käteisellä ja tiliä tuli tehtyä n. 19 000 eskoo verrattuna siihen, että olisin puljannut autoliikkeiden kanssa häviten oman auton hinnassa sekä ostanut pitkänä vastaavan maasturin....nettona tuli kyllä yli puolen vuoden palkka, joten autoliikkeisiin en enää vaivaudu muutoin kuin ilmaisiin tarjoiluihin....nyt sitten päjään taas vajaat kymmenen vuotta ennen kuin vaihdan autoa... jää rahaa sit muuhunkin :smile:

      
  • Kenesis ja Ammattilainen:
    Tietysti osiltaan auttaa, jos on hyvät suhteet paikkakunnan automyyjiin, mutta ei se tietysti kaikkea ratkaise. Joskus vaan joku kauppias on ottavaisemmalla tuulella kuin toinen.

    Omalla kohdallani suurimman ja pienimmän vaihtohyvityksen kohdalla ero oli niinkin vaatimaton kuin 8500 euroa, ja vielä viereiset liikkeet oli kyseessä. Aikamoinen heitto muutaman kymmenen metrin matkalla....

    ...itsekin pyysin tarjouksia todella monelta liikkeeltä, mutta kaikissa rako omaan arvioon jäi niin suureksi, että päätin nähdä hieman lisävaivaa ja myydä itse. Ja ainakin tällä kertaa se kannatti.


    Ammattilainen ei varmaankaan käynyt kysymässä saman kaupungin saman ketjun liikkeistä, kun sait noin ison eron? Ehkä eri merkkiketjun liikkeiden välillä sen saa aikaiseksi? Ovat nuo ketjun eri liikkeet niin selvillä toistensa tarjouksista, tietokannat kun ovat yhteiset.

    Olen itsekin viimeistä edellisen autoon vaihtaessani myynyt itse ja tienasin 2000, ei tosin euroa vaan markkaa. Se olis iso raha vuosituhannen vaihteessa, nyt se on "vain" 336 euroa. Myydy auton kokonaisarvokaan ei ollut tosin kuin 12 tmk.

    Markoissa 8500 on muistinvirkistämiseksi muuten ~ 50600!! Et ihan halpaa autoa ollut kyllä kauppaamassa! :sunglasses:

      
  • Kyllä se 8500 euroa paljolta kuulostaa, mutta ei se mikään mahdottomuus ole. Eri liikkeiden ja eri ketjujen vaihdokkipolitiikka on vaihdellut niin päättömästi erityisesti erikoisempien autojen kohdalla, että en pidä Ammattilaisen väitettä välttämättä perättömänä. Lisäksi jotkut "vanhan koulun" autokauppiaat saattavat hyvälle tutulle tehdä tarjouksia, jotka on laskettu ihan eri pohjalta kuin muiden kohdalla.

      
  • Autojen hinnat ovat käytettyinä laskeneet oikeastaan kahdesta syystä. Käytettyjen autojen tuonti ja kuluttajansuoja ovat syynä hyvitys hintojen laskuun.

    Suomen käytettyjen autojen markkinoille on tullut parissa vuodessa yli 100 000 käytettyä autoa ulkomailta. Tästä syystä lisääntynyt tarjonta luonnollisesti lisää kilpailua ja painaa hintoja alas.

    Kuluttajansuojan mukainen puolen vuoden takuu käytetylle autolle tarkoittaa että liikkeen ei kannata ottaa mitä tahansa autoa myytäväksi. Paljon ajettu (150 000 - 200 000 tkm.) tai muuten vanhempi auto ei ole liikkeen silmissä mitenkään houkutteleva. Tällaiset autot myydäänkin yleensä nipuissa jobbareille. Ja itse asiassa nykyaikana ei paljon ajettu diesel ole niin haluttu kuin ennen. Dieseleiden vika tiheys on kasvanut varsinkin kalliimpien vikojen osalta ohi bensamoottoristen. Tällaisia vikoja ovat mm. turbot, polttoainepumput, suuttimet ym.

      
  • (Käytetyistä) tuontiautoista tuli mieleen, että vieläköhän jotkut autoliikkeet kieltäytyvät ottamasta niitä vaihtoautoikseen? Oletteko kuulleet tai joutuneet jopa todistamaan moista käytöstä?

      
  • Lainaus:
    25.07.2007 klo 22:30 Kumppani kirjoitti
    (Käytetyistä) tuontiautoista tuli mieleen, että vieläköhän jotkut autoliikkeet kieltäytyvät ottamasta niitä vaihtoautoikseen? Oletteko kuulleet tai joutuneet jopa todistamaan moista käytöstä?



    Kyllä näin käsittääkseni on edelleen erittäin monissa liikkeissä. Ainakin tuossa alkuvuodesta tilanne oli tämä. Eikä se varmaankaan miksikään muutu ennen kuin erittäin korkeat oikeusasteet sen kieltää.

    [kenesis muokkasi tätä viestiä 25.07.2007 klo 23:08]
      
  • yksi juttu (ei ehkä kovin merkittävä, mutta kuitenkin..) vähän vanhemmissa autoissa on mielestäni ilmastoinnin tulo vakioksi tossa muutamia vuosia sitten. nykypäivänä esim. auto jolla olisi ''muuten'' arvoa vielä huomattavasti esim. vuosimallit 97-02, ja jossa ei ole ilmastointia, kokee valtavan arvonalennuksen, koska samalla hinnalla on tarjolla ilmastoituja vastaavia. eka kysymyskin vaihtoon vietäessä on ''onko ilmastointi'', jos ei, hyvitys on todella vitsi, jos ei se sitä olisi muutenkin :kiss:

      
  • "Kyllä näin käsittääkseni on edelleen erittäin monissa liikkeissä. Ainakin tuossa alkuvuodesta tilanne oli tämä. Eikä se varmaankaan miksikään muutu ennen kuin erittäin korkeat oikeusasteet sen kieltää."
    Mikä oikeusaste voi sanoa minulle, minkä auton otan vaihdossa.
    eli ostan sinulta?

      
  • Nikkra
    Mikä oikeusaste voi sanoa minulle, minkä auton otan vaihdossa.
    eli ostan sinulta?


    Hyvä kysymys, ehkä...

    Mutta kerratkaapa myös, mikä vetää myyjän niin lapselliseksi, ettei kelpuuta ulkomailta tuotua autoa vaihtoautoksi?

    "Perisuomalainen kateusko", johon täällä viitataan useinkin?

    "Mä en leiki sun autoilla, kun sä et oo leikkiny suomiautoilla"....

      
  • Lainaus:
    25.07.2007 klo 19:03 Kumppani kirjoitti
    Kenesis ja Ammattilainen:
    Tietysti osiltaan auttaa, jos on hyvät suhteet paikkakunnan automyyjiin, mutta ei se tietysti kaikkea ratkaise. Joskus vaan joku kauppias on ottavaisemmalla tuulella kuin toinen.

    Omalla kohdallani suurimman ja pienimmän vaihtohyvityksen kohdalla ero oli niinkin vaatimaton kuin 8500 euroa, ja vielä viereiset liikkeet oli kyseessä. Aikamoinen heitto muutaman kymmenen metrin matkalla....

    ...itsekin pyysin tarjouksia todella monelta liikkeeltä, mutta kaikissa rako omaan arvioon jäi niin suureksi, että päätin nähdä hieman lisävaivaa ja myydä itse. Ja ainakin tällä kertaa se kannatti.


    Ammattilainen ei varmaankaan käynyt kysymässä saman kaupungin saman ketjun liikkeistä, kun sait noin ison eron? Ehkä eri merkkiketjun liikkeiden välillä sen saa aikaiseksi? Ovat nuo ketjun eri liikkeet niin selvillä toistensa tarjouksista, tietokannat kun ovat yhteiset.

    Olen itsekin viimeistä edellisen autoon vaihtaessani myynyt itse ja tienasin 2000, ei tosin euroa vaan markkaa. Se olis iso raha vuosituhannen vaihteessa, nyt se on "vain" 336 euroa. Myydy auton kokonaisarvokaan ei ollut tosin kuin 12 tmk.

    Markoissa 8500 on muistinvirkistämiseksi muuten ~ 50600!! Et ihan halpaa autoa ollut kyllä kauppaamassa! :sunglasses:


    No sanotaan että ne ääripäät ovat TAVALLAAN samaa ketjua....

    Tosin sen tiesin jo etukäteen, että eroja syntyy, mistään ihan helpoimmasta vaihdokista kun ei ole kyse.

      
  • Suomalaisen tekee onnelliseksi se, että on "samassa veneessä" muiden kanssa. Oma kokemukseni:

    Uutena ostetun, hyvin varustellun (luistonesto, vakionopeudensäädin, aut. ilmastointi) bensafarmari-Astran (ajettu <50000 km) arvo on autoliikkeen lupaaman hyvityshinnan perusteella pudonnut 9500 euroa 19 kk:ssa. Autossa on siis vielä 5 kk takuuta jäljellä. Voitte arvata jatkoinko asiointia kyseisen puljun (sij. pääkaupunkiseudulla) kanssa.

    Lisäys: Eli trendi näyttää jollain liikkeillä olevan, että auto menettää kahden ensimmäisen vuoden aikana ainakin 50% arvostaan. Aivan kuten ensimmäisen viestin kirjoittaja totesi.

    [b3organ muokkasi tätä viestiä 26.07.2007 klo 08:56]
      
  • Eli trendi näyttää jollain liikkeillä olevan, että auto menettää kahden ensimmäisen vuoden aikana ainakin 50% arvostaan. Aivan kuten ensimmäisen viestin kirjoittaja totesi.

    Nopea, utelias surffaus Nettiauto.com:iin näyttäisi todistavan samaa oman autoni osalta. Hintaluokka kaikkine varusteineen oli 30 t€ aika tarkkaan, 2004 loppuvuodesta.

    Ei vissiin varustelun hinta paina. Muuta kuin myytäessä tietysti eteenpäin, jolloin listaa kelpaa kyllä esitellä!

    Joskus aiemminkin olen keskustellut aiheesta: olemmeko kaiken lisäksi vielä eurosokeita noille summille, jotka prosenteissa ovat pienemmät kuin mitä rahana todellisuudessa, markoiksi etenkin laskettuna.

      
  • Lainaus:
    26.07.2007 klo 07:11 nikkra kirjoitti

    Mikä oikeusaste voi sanoa minulle, minkä auton otan vaihdossa.
    eli ostan sinulta?


    Yksittäisen ihmisen tapauksessa ei mikään. Kun suuret ketjut tai vielä vakavammassa tapauksessa maan kaikki autoliikkeet yhdessä syrjivät selvästi rajattavaa ihmisryhmää (tuontiautoilijat) suojellakseen omaa liiketoimintaansa, niin silloin markkina-aseman väärinkäyttö voi olla niin selvää, että laillisia perusteita asiaan puuttumiseksi saattaa jo löytyä.

      
  • Lainaus:
    25.07.2007 klo 09:31 MMS kirjoitti
    Lainaus:
    25.07.2007 klo 00:29 ddr5 kirjoitti
    Yli viisi vuotiaista bensa-autoista on niin paljon ylitarjontaa, että niissä arvo laskee nopeammin kuin mitä niitä ehtii lyhentämään.


    Jo on meno melkoista autokaupoissa, jos yli viisivuotiaita maksellaan velkarahalla.



    Ostaessani edellisen kerran yli viisivuotiasta autoa otin velkaa. Ei sattunut olemaan yli kymppitonnia taskunpohjalla.

      
  • :smile:

    MMS:lle 10k€ lienee pikkuraha tosiaan, tai sitten hän ymmärsi sinut alunperin ihan väärin?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit