Ford vs. Toyota

21 kommenttia

Mitä mieltä olette, kumpi näistä. Fordin Mondeo farkku 1.8 Limited (ei tätä ns. tulevaa mallia, joka mielestäni oli melko muovinen rimpula) vai Toyotan Avensis vastaavan mallinen. Riittääkö tuo 1.8 noihin? Tiloiltaan lienevät lähes saman moiset? Entäpä jälleenmyyntiarvo 3v kuluttua tai huoltojen hinnat? Onkohan tuo Avensis myös just uusiutumassa? Help.

Erheellisesti laitoin tän nyt ilmeisesti käytettyihin enkä osaa siirtää...

[valmi5 muokkasi tätä viestiä 16.06.2007 klo 22:16]
  
  • No eipä vanha Mondeo 1.8:lla mikään raketti ole, mutta kyllä sillä pärjää. Itse kyllä ostaisin samantien uuden mallin Mondeon tuota vanhaa pahemmin harkitsematta, sillä jos uusi tuntuu mielestäsi muoviselta, niin tuo vanha mahtaa olla mielestäsi varsinainen kammotus. Vanha Mondeo on kyllä hieno auto, mutta sen sisustus on aika muovipainotteinen.

      
  • Toyotan ottaisin.
    -on Fordia kestävämpi
    -Toyotassa parempi takuu
    -arvo säilyy selvästi paremmin ja on haluttu myös vaihtoautona (tutkittua mm. Tuulilasissa ja voit vertailla myös käytettyjen samanikäisten hintoja)
    -ominaisuuksiltaan vanhaa Mondeota parempi
    -on turvallisempi

    Toyotassa riittää tuo 1,8 129hv vallan mainiosti, mutta jos budjetti kestää niin ota toki suorasuihku D4 2,0 moottorilla. Mondeon 1,8 taitaa olla samantehoinen kuin Toyotan 1,6 eli 110hv. Toyotan 1,6 on muuten ihan yllättävän pirteä noin suureen autoon, mutta se ei ole yhtään 1,8:a taloudellisempi.

      
  • Lainaus:
    19.06.2007 klo 14:29 A Tapio kirjoitti
    Toyotan ottaisin.
    -on Fordia kestävämpi
    -Toyotassa parempi takuu
    -arvo säilyy selvästi paremmin ja on haluttu myös vaihtoautona (tutkittua mm. Tuulilasissa ja voit vertailla myös käytettyjen samanikäisten hintoja)
    -ominaisuuksiltaan vanhaa Mondeota parempi
    -on turvallisempi

    Toyotassa riittää tuo 1,8 129hv vallan mainiosti, mutta jos budjetti kestää niin ota toki suorasuihku D4 2,0 moottorilla. Mondeon 1,8 taitaa olla samantehoinen kuin Toyotan 1,6 eli 110hv. Toyotan 1,6 on muuten ihan yllättävän pirteä noin suureen autoon, mutta se ei ole yhtään 1,8:a taloudellisempi.


    Nuo asiat pitää paikkansa, Toytotan 1.6 myöskin on aika pirteä tapaus. Mondeon 1.8 on kahta tehoversioita 110 ja 125, pienempi tehoinen on sitkeä puurtaja, mutta kiihtyvyys on heikonpuoleinen. Fordia voisit harkita seuraavissa tapauksissa:

    - Haluat, että auto kulkee suoraan kuin juna, eikä luikertele

    - Et halua vaihdella jatkuvasti polttimoita

    - Haluat hiukan tilavamman auton

    Järjellä Toyota, joka on hiljaisempi rengasmelultaan, mutta jos haluat ajamisen riemua, niin sitä löytyy tässä kaksikossa vain Mondeosta.

      
  • Tuohon polttimo-ongelmaan auttaa kummasti kun vaihtaa itse Osrameihin tai muihin laatupolttimoihin. Fordissahan taas polttimonvaihto tapahtuu kätevästi takuukorjausten yhteydessä... :smile:

      
  • Toyotan merkkihuolto vaihtaa aveen umpiot takuuna, jos ne (umpiot) ovat vielä vaihtamatta. Alkuperäisissä on laatuvirhe, olikohan jokin polttimon kiinnityksen kanssa jotain tekemistä, vanhoissa muovia ja vaihdetuissa metallia, en nyt ihan varma ole, mutta kun umpiot ovat vaihdettu, niin eipä ole tarvinnut polttimoita vaihdella.

      
  • Lainaus:
    25.06.2007 klo 11:56 jjvi kirjoitti
    Tuohon polttimo-ongelmaan auttaa kummasti kun vaihtaa itse Osrameihin tai muihin laatupolttimoihin. Fordissahan taas polttimonvaihto tapahtuu kätevästi takuukorjausten yhteydessä... :smile:


    Siitä vaan itse vaihtamaan, jos osaa, tässä lainaus Tuulilasin kestotestistä:

    "...polttimoiden vaihto vaatii tarmoa, taitoa ja tietoa. Näinhän sen ei pitäisi olla.

    Toyota-merkkikorjaamot ovat hioneet vaihtoa. Kikkapakkiin kuuluu polttimon takasuojuksen kiinnikekynsien viilaus, polttimon uittaminen pois ja paikoilleen johtoliittimineen sekä vasemmalla puolella akun kiinnityksen löysääminen
    . "
    :smile:

    Mutta kertokaapa laatupolttimoihin vaihtaneet, kuinka kauan Avensiksessa sellaiset polttimot kestää keskimäärin? Tuollaiset 2-litrainen Titaani-Avensikset on ollut kiinnostuksen kohteena, kun niissä on tuo hydraulinen ohjaustehostin

      
  • Ei tarvitse paljoa miettiä.. Kyllä valitsisin Toyotan, puhuttiin sitten lähes mistä mallista tahansa. Toyota on laadukas alusta loppuun asti vaikka jotkut jotain muuta väittävätkin.. ei kait ne laatu testit vuodesta toiseen sentään ihan niin paljoa valehtele.. Itse kyllä Avensiksen kokoiseen autoon haluaisi hieman kokoa koneeseen.. 1.8 on kyllä nuhainen oli sitten Mondeo taikka Avensis. Itse valitsisin dieselin joka Tojolla on vieläpä mainio..

      
  • Joo tuo itse vaihtaminen avensiksen osalta taitaa tosiaan olla hankalaa, vanhan mallin yarikseen lääke auttoi, 70 tuhatta on nyt mennyt samoilla polttimoilla kun vaihdoin osramit... ja ne vaihtoi itse 2 minuutissa...

    Toisaalta eihän mikään estä antamasta kunnon polttimot vaihdettavaksi määräaikaishuollon yhteydessä.

    [jjvi muokkasi tätä viestiä 25.06.2007 klo 17:22]
      
  • Lainaus:
    25.06.2007 klo 17:17 jjvi kirjoitti
    Joo tuo itse vaihtaminen avensiksen osalta taitaa tosiaan olla hankalaa, vanhan mallin yarikseen lääke auttoi, 70 tuhatta on nyt mennyt samoilla polttimoilla kun vaihdoin osramit... ja ne vaihtoi itse 2 minuutissa...

    Toisaalta eihän mikään estä antamasta kunnon polttimot vaihdettavaksi määräaikaishuollon yhteydessä.


    Itseltäni taitaisi jäädä vaihtamatta, ei ole ole nuo kourat sitä sirointa sorttia :ashamed: .

    Kyllä minullekin riittäisi se, että kestäisi polttimot vaihtovälin, reilut 20 000, jolloin voisi vaihdattaa huoltojen yhteydessä. Mutta alkuperäiset polttimot n. 10 000 - 13 000 yhdistettynä hankalaan vaihtoon oli heikon puoleinen yhdistelmä.


      
  • On tuo Toyota sentään laatu mobiili verrattuna Fordin. Huoltolaskut pysyy kurissa ja palvelu on malikasta ainakin omien komeusten perusteella.

    Naapurilla oli moinen Foordi Avensiksen jälkeen ja 6 kk jälkeen vaihtoi takaisin Toyotaan. Syy oli yksinkertaisesti vikojen määrä... :sunglasses:

      
  • Eipä toyotan huoltohinnat ainakaan päätä huimaa, oma kärry 30 tkm huollos ja maksoi 230 €, eikä muita toimenpiteitä tarvinnut tehdä, huoltomies sanoi auton olevan kunnossa, ei vikoja.

      
  • Joo kyllä ehdottomasti Toyota, on maailman paras auto, kun ajatellaan kokonaisuutta, eli auton ominaisuudet, huolto, laatu, toimintavarmuus ja kustannukset. Tojon kanssa tulee harvemmin huollon yhteydessä korjaamolta soitto, et pitäisi uusia tänne 1000euron arvoinen tulitikkulaatikon kokoinen käikäle, ni sitten auto toimii taas, mihin monien muiden merkkien osalta saa aina varautua. Toyota on nöyrä auton valmistaja, jos siinä on joskus jotain laatu vikoja, Toyota hoitaa ne yleensä huomaamatta kuntoon, ilman narinoita.

    Foortin tämänhetken pahin ongelma on ruostuminen, ovia, luukkuja ym. vaihdellaan, eikä ne siitä ole mihinkään muuttunu, esim vm 01 Mondeo ajettu vähä yli satku, niin helmat molemmin puolin ihan ruosteessa, ei hyvää päivää..

    Ja ei itselläni ei ole Toyotaa, mut työni puolesta olen kyllä kosketuksessa melkein kaikkiin automerkkeihin ja malleihin.

      
  • Lainaus:
    17.07.2007 klo 19:55 lauravee kirjoitti


    Foortin tämänhetken pahin ongelma on ruostuminen, ovia, luukkuja ym. vaihdellaan, eikä ne siitä ole mihinkään muuttunu, esim vm 01 Mondeo ajettu vähä yli satku, niin helmat molemmin puolin ihan ruosteessa, ei hyvää päivää..



    kuulin yhdeltä tutulta joka on korjaamopäälikkönä eräässä nyrkkipajassa, että foordilla on paikallisessa autotalossa kaksi äijää kokopäiväisesti työllistettynä noita mätiä ovia ja luukkuja vaihtamassa... kuulostaa hurjalta, liekö vähän paisuteltu juttu :grin: ?

    ei se kaikkiin yksilöihin iske nämä ''tyyppimädäntymiset''; nimittäin ei kaikki mazda kutoset, fordit, E-mersut tai edes opelit ( lol ) kärsi ruosteesta..

      
  • Kuulin että viime vuonna olis saanu odotella n. puol vuotta focuksen ovien vaihtoon treella, että ei kai se ihan paisuteltua ole...

      
  • Totuus on tosiaan että lähes kaikkiin Focuksiin on vaihdettu/korjattu ovien virheellisestä kitistä Suomen oloissa johtunut halkeilu/ruostuminen.
    Minä en sitä pelkää koska ostin tänään vaimolle Focuksen "kauppakassiksi, tosin hieman epäröiden! :sunglasses:

      
  • Tuttu sanoi juuri tuossa vähän aikaa takaperin että keskimäärin 2Fordia tulee joka päivä juuri tuon ruosteongelman takia.
    Ja sanoi että uusin taisi olla 05vm., en nyt varma tuosta mutta itse en Fordiin koskisi Toyotan voisin ostaakkin :smile:

      
  • En nyt oikein ymmärrä miksi tämä ruosteongelma estäisi ostamasta Fordia? Jos kerran takuu korjaa kaiken, niin miksi siitä niin iso haloo tarvii nostaa. Sen ymmärtäisin jos takuu ei korvaisi, niin sitten en Fordiin koskisi.

    Oma kokemus on se, että kolme ja puoli vuotta vanha Mondeo vietiin huoltoon ja sieltä saatiin vara-auto tilalle. Tällä ajeltiin viikon verran, jonka jälkeen mentiin hakemaan auto takaisin. Vaikka olimme itse havainneet ruostetta vain yhdessä ovessa, niin olivat korjaamolla maalanneet uudestaan kaikki ovet, sekä takaluukun. Samalla oli kadonnut monta ikävää naarmua ja auto oli myös pesty. Eli homman saldo oli se, että ylimäärästä vaivaa tuli reilun tunnin verran auton viemisestä ja hakemisesta ja vastineeksi sai paljon uutta naarmutonta maalipintaa, sekä puhtaan auton. Kun ekan kerran huomasin ruosteet, otti kyllä päähän oikeen kunnolla ja manasin Fordit kaikista alimpaan rakoon. Mutta kun auton haki pois korjauksesta ja tarkasteli sitä ulkoapäin kotipihassa, tuli sellainen olo että tämä ruostehommahan olikin oikeastaan ihan hyvä.

    Muutenkin tuli omistettua kaksi eri Mondeota yhteensä yli 8,5 vuotta ja hyvin toimivat ja niin toimivat huoltopalvelutkin. Ensimmäisestä vm.98 farmarista meni takaluukun lukkomekanismi rikki neljä vuotta vanhana, ja se olikin ainoa vika mikä siihen tuli viiden vuoden aikana. Toisessa vm.2002 farmarissa oli uutena klappia ohjauksessa parkkipaikkanopeuksissa ja se korjattiin takuuseen. Puolentoista vuoden jälkeen huomattiin, että oikea takaturvavyö nitisee tietyissä asennoissa, kun joku käyttää sitä ja se vaihdettiin huollon yhteydessä takuuseen. Ja sitten oli tietysti se ruosteongelma.

      
  • Yhdessä ovessa ruostetta aika runsaasti, peilin alta "käsinpesussa" painepesurilla irronnut maalia, naarmuja tolkuttomasti ja lähes kolmesataatuhatta mittarissa. Mondeo 01 maalattiin lähes uutta vastaavaan kuntoon ja alle annettiin pakasta vedetty focus viikoksi. nyt ainakin tuntuu että takuu toimii, mutta pysyykö maalit vastaisuudessa en usko että uskallan jäädä katselemaan. Nyt ois tarvetta isommalle laitanko fordin vai onko muita "hyviä" vaihtoehtoja?

      
  • Tere
    Fordista ei ole muuta kokemusta kuin taksikuskin toteamus kun kysyin miten Fordilla on ollut ajaa taksia. "Se on maanpäällistä helvettiä".
    Avensiksellä olen ajannut (1,8 aut.vm2004) n. 40. tkm.
    Muuten on hyvin on mennyt mutta auto "kiemurtelee". Kuten mm. TM:ssä olemme lukeneet sähköinen tehostin on huono.
    Aikaisempi auto oli VW Polo diesel. Oli muuten tosi hyvä ajaa. Ajoin n. 55 tkm per vuosi.. Paljon matka-ajoa. Ongelma oli etupään kestäminen. Kun pyysin 110 tkm kohdalla, iskarien vaihdon yhteydessä, ohjauskulmien säätöjä. Ilmoitettiin että tehtaan arvoihin ei päästä. Kori on saanut kuulema "kolhun". Auto oli mulla uudesta asti, eikä sillä kolaroitu kertaakaan. Eturenkaan kului toisesta reunasta, mutta olipa halpoja kilometrejä. Tosi hyvä auto jos tilat riittää. Kuitenkin pisteet Avensikselle. Hiljanen, tilava, edustava ja mikä tärkeintä vaimokin tykkää!!!

    Terv Hakki ("AKK", jäsen)

      
  • Tuo Focus on neljäs Voorti ja ei niissä missään ole ollut ongelmia mitä ei itse pystys hoitaan, muutama muu Eurooppalainen ollut ongelmallisempi, japsit taas olleet idioottivarmoja ja ohjauskin pelittänyt minulle tarpeeksi hyvin! :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit