farmari galant...

25 kommenttia

olen seurannut täällä käytyä kiivasta keskustelua farmareista ja kaikesta niihin liittyen ja ajattelin kertoa omia kokemuksia erittäin harvinaisesta farmarista; Mitsubishi Galant.

itselläni on 97 vuoden kaksilitrainen. En voi käsittää miten tätä erinomaista mallia on niin vähän suomessa. tai itseasiassa luulen tietäväni syyt siihen, mutta en käsitä miksi suomalaiset karsastaa niin paljon mitsuja :frowning: se on muuten seitsemäs mitsuni, ( 3 vanhempaa lanceria, 2 carismaa ja 2 galant farmaria) eikä missään ole koskaan ollut mitään laittoa (lukuunottamatta normaaleja kuluvien osien vaihtoja), puhumattakaan tielle jättämisestä yms. en myöskään ole kuullut mitään pahaa sanottavaa ko. merkistä. mitä tulee luotettavuuteen ja kestävyyteen. samaa en voi sanoa esim. ranskalaisista, opelista ja fordista...

jos miettii, tilaa on ruhtinaalisesti joka osa-alueella, teho-kulutus suhde on erinomainen, ajettavuus kaikinpuolin hyvä, hiljainen, idioottivarmaa japsi-kestävyyttä ja luotettavuutta, yleinen laatuvaikutelma penkit, sisusta ym on hyvä, sekä minulle hyvin tärkeä asian nimittäin ulkonäkö ja persoonallisuus! :sunglasses: muotoilu ja ulkonäkö on mielestäni upea ( makuasia tietty) eikä häpeä yhtään MILLEKKÄÄN muulle automerkille hintaluokassaan. eikä ala ahistaa tuolla volvojen ja golffien ym. tavisten seassa :grin: huonoja puolia keksin vain että ilmastointi on jokseenkin harvinainen, ja että takalokarien kaaret ovat hieman ruosteherkät ( ei tosin ongelma niille jotka huolehtii autostaan).

odottaisin vastauksia jos jollain olisi kokemuksia / tietoa galantista

  
  • itselläni on 97 vuoden kaksilitrainen. En voi käsittää miten tätä erinomaista mallia on niin vähän suomessa. tai itseasiassa luulen tietäväni syyt siihen, mutta en käsitä miksi suomalaiset karsastaa niin paljon mitsuja

    Varmaan se johtui sitten harvinaisuudesta, kun etsin aivan 1900-luvun lopussa juuri Mitsun Galantia, 1-4 vuotta vanhaa, mutta en löytänyt?? Tai olikos se 1-2 yksilöä, mutta törkeän kalliita budjettiini.
    En hakenut farkkua vaan, sanottiinko sitä sitten hatcbackiksi?

    Samaa mieltä, että auto oli minun makuuni aika tyylikäs ja miehekkään näköinen. Haaveeksi jäi...

    Joten päädyin sitten Corolla HB -95:een :-)
    (johon olin myös tyytyväinen, sen aikaa kun pidin)

      
  • Galantin kestävyys varmaan on paikallaan. Hyvällä ystävälläni on vm-88 mallin Galant, ns Royal malli. Autossahan on erinomaiset varusteet nykymittapuunkin mukaan. Mm. sähkökattoluukku, vakkari, sähkölasit ym. ym. Mikä ihmeellisintä, kaikki nuo ns. sähköherkut toimii vielä erinomaisesti niin kuin kyseinen autokin. Kaikkia kunnia ystävälleni, mutta hän ei edes pidä autostaan mitenkään erityisen hyvää huolta. Auto on ollut hänellä vuodesta -91.

      
  • Hieno peli, tosin ruosteherkkä jos ei huolehdi! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    15.11.2006 klo 16:16 julle84 kirjoitti
    En voi käsittää miten tätä erinomaista mallia on niin vähän suomessa. tai itseasiassa luulen tietäväni syyt siihen, mutta en käsitä miksi suomalaiset karsastaa niin paljon mitsuja


    Ei suomalaiset Mitsua sinänsä karsasta. 80-luvulla niitä myytiin hyvin. Syynä suosion laskuun on varmaan se, että 90-luvun alun malliuudistuksessa hinta nousi tolkuttomasti ja auto piti keinotekoisesti siirtää luokkaa ylemmäs. Laman alkaessa ostajia kiinnosti edullisemmat mallit, joten Galant jäi harvinaiseksi. Tästä Galant ei ole toipunut koskaan.

      
  • On kyllä pirun hieno kapistus kieltämättä, myös se vanhempi sedani.

    Ainakin vanhemman kopan suoriruskyky kaksilitraisella koneella tämän kokoisessa korissa varsin hyvä. En ole myöskään nähnyt yhtäkään Galanttia (vm 93-96), joka olisi ollut ruosteessa. Tuskin tuo uudempi malli huonompi tässä suhteessa on.

    Huonona puolena sisätilat, kuten ysärilopun japskit yleisesti, kuin kirveellä veistetyt.

    Tosiaan on ihme miksi ei ole tuon suositumpi, ja mihin hävisi Galantti vuosituhannen vaihtuessa?! Huono markkinointi yms. ?!

    Ps. Carisma on kyllä mielestäni"outo lintu". En uskoisi, että sen nokalla on mitsun logo :smile:

    [A-P-K muokkasi tätä viestiä 16.11.2006 klo 10:31]
      
  • Eiköhän tuo harvinaisuus selity hinnalla. Vuonna 1997 halvin farmariversio eli Galant STW 2.0 GLX maksoi 191 900 mk.

    Samankokoisia eurooppalaisia kilpailijoita sai näillä hinnoilla:
    Peugeot 406 ST 2.0 - 154 900 mk
    Ford Mondeo 2.0 CLX - 160 600 mk
    Renault Laguna RT 2.0 - 151 900 mk
    VW Passat 1.8 20V - 168 700 mk

    Galant oli varmaan laadukkaampi ja paremmin varusteltukin, mutta kun hintaeroa oli 40 000 mk eli esim. Laguna maksoi yli 20 % vähemmän kuin Galant, ei liene ihme, että Galantia ei kovin montaa myyty.

    [Jube muokkasi tätä viestiä 16.11.2006 klo 15:48]
      
  • joo kyllähän se hinnalla selittyy. silti vähän kummastuttaa ettei niitä ole sen enempää... luulisi että olis ollut edes vähän enemmän niitä jotka ymmärtää hyvän päälle :grin: tuntuu tosiaan kun galantti 97-> olisi ihan 'kourallinen' suomessa. voisi kuvitella että ostajia olisi aikoinaan ollut esim. merkkiuskolliset joilla on ollut vanhempi galantti, niitähän oli suht paljon ysärin vaihteessa...

      
  • Myyntiverkosto oli kehno, varaosat kalliita ja ehkä hinta kuitenkin vähän yläkantissa vaikka auto erinomainen olikin. Galantin ongelma oli lisäksi vähän väritön imago.

      
  • Mitsubishi kusi 90-luvulla markkinansa ylihinnoittelulla. Nuo 90-luvun lopun galantit ovat kyllä nätin näköisiä, mutta silti uutena liian kalliita.

      
  • olihan ne kalliimpia kuin nuo ''kilpailijat'', mutta miksi pitäis saman verran tai vähemmän maksaakkaan? galantti kun lyö nuo vastustajat joka osa-alueella?

    suomessa vain ollaan niin juntteja että auto ostetaan varallisuuden mukaan, siten että vähempituloiset ostavat auton näitten halpisten joukosta; opel, nissan, ranskalaiset, ford, jne, jos taas suurempituloinen on pakko saada se jumala-mersu. tai volvo jne...

    sitten on murto-osa kaikkia muita autoja joista murto-osa on mitsuja.
    suomessa siis mitsu on todellinen väliinputoaja.
    toista se on jossain muualla, esim. jenkeissä mitsubishi on erittäin arvostettu ja jokseenkin yleinenkin auto. :innocent:

      
  • 90-luvun lopun galanteissa on niin pieni maavara, että vähänkin isommassa töyssyssä raapaisee pohjaan. Pidän tätä merkittävänä syynä, että mökki-Suomessa auto ei ole yleistynyt. Kyllä varmaan ostajapotentiaalia olisi ollut. Ei ökykään osta kahta autoa: toista maantieajoon ja toista mökkitielle. Molempia ajoja pitäisi voida tehdä, kun kesämökille mennään. Ja harvat huvilatiet ovat asfaltoituja.

    :neutral:

    [totaniinku muokkasi tätä viestiä 15.12.2006 klo 21:05]
      
  • voihan tuo pitää osittain paikkansa. mutta kahden kyseisen mallin kokemuksella ja useita kokeilleella/nähneenä en kyllä huomannut että ne olis ollu sen matalempia kuin muutkaan kilpailijat... :confused:

      
  • Tm voi olla osasyyllinen, sillä lehti moitti 98 nimenomaan tätä etuosan maavaraa. Eihän auton karsastamiseen sen kummepaa syytä sitten tarvita. Auto on ollut sen verran hinnakas ( autot yleensäkin Suomessa ), että kaiken olisi pitänyt osua nappiin kuluttajan kannalta.

      
  • "Tm voi olla osasyyllinen, sillä lehti moitti 98 nimenomaan tätä etuosan maavaraa" Vai, että maavaran vuoksi on autojen myynti pudonnut????? Älkää unta nähkö!

    Olkaahan hieman realistisia! Ainoa todellinen tekijä edes kohtuullisen myynnin tiellä oli auton hinta! Ihan tyylikäs auto, mutta hintaa ainakin 5000 euroa liikaa! Tarkistakaa se, jos ette usko!

      
  • Lainaus:
    16.12.2006 klo 00:04 Rampe2 kirjoitti

    "Olkaahan hieman realistisia! Ainoa todellinen tekijä edes kohtuullisen myynnin tiellä oli auton hinta! Ihan tyylikäs auto, mutta hintaa ainakin 5000 euroa liikaa! Tarkistakaa se, jos ette usko!



    ''ainakin 5000egee liikaa''...vähän kaipaisi perusteluja.

    mun mielestä galantin ei tarviikkaa maksaa samaa kun joku vitun primera tai muu halvin vehje mitä myydään kuin sämpylöitä, koska se on aika lailla laadukkaampi ja parempi peli kaikinpuolin. tosin aniharva sitä on edes kokeillut, jos edes nähneet....

    mun mielestä jos ollaan täsmällisiä, syy ei ollut kallis hinta, vaan hankala sijoittuminen ostajien tarpeisiin täällä suomessa. tarkoitan sillä kärjistettynä sitä että suomalainen joko ostaa halvimman mahollisen auton tai jos on pätäkkää, sitte ostetaan tuota galanttiakin kalliimpi peli. (mb, volvo,audi jne.) eli tarvitsijoita oli ja on edelleen vähän..

    mut ei mua haittaa päinvastoin, on kiva ajaa tolla tuolla harmaan massan seassa :innocent:

      
  • No Mitsu edestä ja bemari takaa, siltä se auto 90-luvun lopussa näytti.

    Syyt voivat olla moninaiset siihen , että fyffeporukka ei satsannut galantiin, ehkä sitä ei vaan lanseerattu tarpeeksi hyvin, mene tiedä, mitään tutkimustietoa kun näpeissä ei ole.

      
  • tarviiko siinä olla mikään ruudinkeksijä huomatakseen miksi on harvinaisuus, eipä noita sanotaan vaikka vm. 92--> eteenpäin olevia mitsuja paljoo näy. saati sitten niitä kalliimpia malleja. ei vain ole suosittu suomessa. muualla kylläkin

      
  • Sain juuri eilen myönteistä palautetta eräältä tuttavaperheeltä galanteista, joita heillä oli ollut useita. Autot oli ajettu loppuun ja pellit ovat menneet ensin, eli se on ollut heikoin kohta, tuossa 250 tuhannen kieppeissä. Eivär ruostesuojauksetkaan olleet auttaneet.
    Loitava auto ajaa, eikä maavara häirinnyt.
    Olisiko tämä ruostuminen sitten käytettyjen markkinoilta häviämisen ongelma?

      
  • Lainaus:
    17.12.2006 klo 05:03 totaniinku kirjoitti
    Sain juuri eilen myönteistä palautetta eräältä tuttavaperheeltä galanteista, joita heillä oli ollut useita. Autot oli ajettu loppuun ja pellit ovat menneet ensin, eli se on ollut heikoin kohta, tuossa 250 tuhannen kieppeissä. Eivär ruostesuojauksetkaan olleet auttaneet.
    Loitava auto ajaa, eikä maavara häirinnyt.
    Olisiko tämä ruostuminen sitten käytettyjen markkinoilta häviämisen ongelma?



    ruosteherkkyys on tosiaan heikoin kohta. itselläni kahdella omistamallani käytetyllä molemmissa pikkuiset ''alut'' takalokarien kaarissa.
    ongelmaa ei kuitenkaan ole jos alkavat mädät hoitaa kuntoon ajoissa.

    ja ei niitä edes tulisi jos ihmiset viitsisi pestä autojaan ja tarkkailla että jos tulee kiveniskemä, niin heti korjaus. ja suojata heti uutena, jne...
    vai pitäisikö autojen ruosteherkkyys mitata ''asteikolla miten auto kestää ruostetta ilman että asialle tehdään mitään'' ?? no, siinä galantti ei pärjäisi niinkuin ei moni muukaan, mutta kuten kerroin jos huolehtii, ei murheita tule.
    olen nähnyt myös niitä täysin loistokuntoisia joissa ei ole minkäänlaista pienintäkään maalivikaa vaikka olis 10v vanha.

    muutenhan laatu on käsittääkseni todella korkea ja voi ajaa helposti yli 400tkm tyyliin accord tai bluebird.


    totaniinku kyseli: Olisiko tämä ruostuminen sitten käytettyjen markkinoilta häviämisen ongelma?

    en nyt tiedä onko ne mitenkään hävinneet käytettyjen markkinoilta, jos katsoo netistä myytäviä, eiköhän niitä ole suht normaali määrä tarjolla suhteessa siihen paljon niitä on olemassa yleensäkin? ei ne ainakaan purkaamolle ole päätyneet mätinä, ysiseiskahan koko malli ''vasta'' tulikin. tosin tuskin sitä tarkoititkaan. :smile:

      
  • Niin, ittellä -00 gala tällä hetkellä ja kokemusten perusteella sanoisin, että maahan osuu herkästi KOVAT roiskeläpät. Ne eivät taivu alaosastaan ja ne voi aina vaihtaa ihan normaaleihin läpysköihin jos siltä tuntuu. Tosiaan ne tulevat aika pitkälle, eli raapasee joskus. Kiinnityskohta tosin on taipuisa, eli läppiä ei ole matkalle jäänyt vaikka joskus kanttarilta poistuttaessa on vähän maata pussannut. Tosin jos muistaa ne nimenomaan kanttarilta alas ajettaessa niin ei ole ongelmaa. Itse juuri tilasin Bilsteinit ensi kesäksi, eli alustasta tulee entistäkin jämäkämpi niiauksen suhteen.

    Mitä ruosteeseen tulee niin eipä ole näkynyt. Ei edes pakoputkessa mitään mainittavaa, tosin auto on täysin massattu ja aikomuksena on kohta massata kokonaan uudestaan, kun näkyy toisesta takalokarista rapisseen.

    Nimimerkillä 2.4l GDI @ 195tkm still going strong (eipä ole onnistunut talouden toiselta autolta yhtä ruusuisesti)

    [Juggiis muokkasi tätä viestiä 04.01.2007 klo 00:56]
      
  • Lainaus:
    04.01.2007 klo 00:52 Juggiis kirjoitti
    Niin, ittellä -00 gala tällä hetkellä ja kokemusten perusteella sanoisin, että maahan osuu herkästi KOVAT roiskeläpät. Ne eivät taivu alaosastaan ja ne voi aina vaihtaa ihan normaaleihin läpysköihin jos siltä tuntuu. Tosiaan ne tulevat aika pitkälle, eli raapasee joskus. Kiinnityskohta tosin on taipuisa, eli läppiä ei ole matkalle jäänyt vaikka joskus kanttarilta poistuttaessa on vähän maata pussannut. Tosin jos muistaa ne nimenomaan kanttarilta alas ajettaessa niin ei ole ongelmaa. Itse juuri tilasin Bilsteinit ensi kesäksi, eli alustasta tulee entistäkin jämäkämpi niiauksen suhteen.

    Mitä ruosteeseen tulee niin eipä ole näkynyt. Ei edes pakoputkessa mitään mainittavaa, tosin auto on täysin massattu ja aikomuksena on kohta massata kokonaan uudestaan, kun näkyy toisesta takalokarista rapisseen.

    Nimimerkillä 2.4l GDI @ 195tkm still going strong (eipä ole onnistunut talouden toiselta autolta yhtä ruusuisesti)



    enpäs ole tuohon roiskeläppä asiaan kiinnittänyt huomiota ja kun katsoin, paskanahan ne oli enemmän tai vähemmän kaikki :smile:
    täytynee irrottaa ja varmistua ettei siellä alla muhi mikään pommi, kun ovat repeytyneet jonkin verran.

    juggis, sun gallussa on varmasti ilmastointi... osaisitko muuten kertoa mistä mitsuun saisi jälkiasennus ilmastoinnin kohtuuhintaan? asentaja olis omasta takaa...

      
  • Jep, tehtaan automaattinen ilmastointi löytyy.

    Paha sanoa jälkiasennuksesta, kun ei kokemusta ole, mutta mitsulta varmaan saa ainakin alkuperäsen laitteen varmasti melko kalliiseen hintaan.

    Lainaus:
    Tampereen Autokylmä Oy:ssä. Asennutin sen elokuussa ja hinnaksi tuli 2500 euroa. Asennussarja kompressoreineen on Diavian (italialainen kylmäalan jättiyritys), joka on piiruntarkasti mitoitettu kuhunkin automalliin. V6:een löytyy oma sarjansa enkä usko että hinta paljon poikkeaa. Jälkiasennuksen ainoa olennainen ero alkuperäiseen on se, että tehdasasenteisen alumiiniputkilinjat korvataan synteettisillä mutta järeillä ja metallivahvistetuilla letkuilla. Tuo Hiluxmaninkin teettämä jälkiasennus ei siis täysin vastaa Mitsun tehdasasenteista.


    Lainaus mitsubishiclubfinlandin forumilta jos tuosta mitään apua on. Kysymys siis ilmastoinnin asennuksesta Pajeroon. Noissa jälkiasennuksissa metalliset putkethan on korvataan taipuisimmilla "kumimaisilla" putkilla juuri sen sopivuuden takia, eli saman sarjan saa sovitettua moneen autoon.

      
  • okei... kiitti tiedosta, ton voi pitää korvan takana.
    mitsulla alkuperänen olis aika kallis, muistaakseni hinta alko kakkosella :ashamed: eräässä alan liikkeessä (en nyt muista mikä se olikaan..) 1400€. se on halvin mihin oon törmännyt kun olen tota metsästänyt. piru kun ei purkaamollakaan taida olla kun on niin harvinainen peli ja sen ikäinenkin ettei noita oo vanhuuttaan sinne viety...?

      
  • Sveitsissä olen istuskellut n.8vko tuomosen kyydissä pari vuotta sitten..Omasta mielestä oli helkkarin hieno ja hiljanen pirssi.
    Kaikki kalavehkeet mahtu mukaan + 3hengen tavarat viikonloppua varten + kylmälaukut yms. hommelit. Ilmastointi toimi hyvin ja 2.5V6 Aut.tiptronic oli niin makian kuulonen ja tuntonen :)

    Hintaahan nuilla on vieläki aivan hienosti,mutta eihän ne laatuun/kokoon/varusteluun nähden ole ylihinnoiteltuja. Ehkä pääsyynä etten itse laittanut galanttia oli sen 2.0TD:n harvinaisuus..sellaisen kun olisin halunnut :confused: Tosin ehkäpä hamaassa tulevaisuudessa joskus olisi alla musta farkku galant 2.5V6 tiptronic :innocent:

      
  • Kokemus vanhemmasta Galantista -88
    Hyvä peli oli! Ja etsin uuudempaa ("räyhä-keula") galanttia.
    Mut,olivat tosiaan "hirmu kalliita"..ja erittäin harvinaisia..
    Ja erottuis volvo,toytota,wv,opel,bmv joukosta...(siis,uudemmat Mizut) :tongue:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit