Muistaako joku PMC:n?

15 kommenttia

Taisi olla malli Gloria. Niitä näkyi jokunen Suomessakin. Minne sa merkki on kadonnut? Sehän oli Japanilainen. Ollessani nuori oli talonmiehellä Isuzu Bellet. Isuzua henkilöautona ei enää näy. Ovatko ne keskittyneet pelkästään paketti- ja kuorma-autoihin?

  
  • Taitaa sixpack olla meikäläisen ikäluokkaa, kun muistan kansakoulun opettajattareni ajelleen punaisella PMC Glorialla. Muita vastaavia en juuri muistakaan -vuosi oli 1969. Isuzulta oli Belletin lisäksi ainakin melko suosittu farkkumalli aikanaan.

    Olisi joo kiva kuulla kenen syliin nämä merkit sulautuivat vai hävisikö kokonaan kartalta. Onko monta vielä liikenteessä Suomessa?
    :sunglasses: :grin:

      
  • Prince Motor Company meni 60-70-lukujen taitteessa Nissanin suurempaan syliin. Muistaakseni mm. Skyline on PMC:ltä periytyviä mallinimiä.

      
  • Lainaus:
    27.05.2005 klo 09:27 Tapio Taula kirjoitti
    Isuzulta oli Belletin lisäksi ainakin melko suosittu farkkumalli aikanaan.


    Isuzulla oli 60-luvun lopulla myös Belletiä suurempi malli Florian. Armeijakaverillani oli sellainen n. vuonna 1983. Malli oli Suomessa melkoisen harvinainen.

    Kyllä Isuzu elää merkkinä edelleen, katso esim. www.isuzu.co.jp tai Isuzu Motors American sivut www.isuzu.com. Tarjolla ainakin SUVeja, pick-upeja ja kevyemmän luokan kuorma-autoja.

    Isuzu on GM:n omistuksessa, niinpä Isuzu Trooperkin katosi aikanaan Suomen markkinoilta, kun sen seuraava versio nimettiin Opel Fronteraksi. Brittisivuilta www.isuzu.co.uk löytyy muuten Trooper edelleenkin.

      
  • Kun nyt vanhoja Datsuneita läheltä liipataan, niin muistaako kukaan mallia 1800 60/70-lukujen taitteesta? Perheessämme oli vm. -70 Datsun 1600 (korimalli 510) ja muistelen joskus isän kanssa ihmetelleeni hiukan isompaa, mutta jokseenkin saman näköistä 1800-mallia. Taisi olla melkoisen harvinainen jo tuolloin, liekö yhtään säilynyt näihin päiviin?

      
  • Ajoin autokoulun v. -72 Haagassa, Hki, Datsun Violet mallilla jossa oli haitarikatto, kuin rättisitikassa. Niitä oli kuulemma tuotu 4 kpl:n erä Suomeen. Lienee ollut harvinainen jo silloin?

      
  • Lainaus:
    30.05.2005 klo 10:56 nimim Erkki kirjoitti
    Kun nyt vanhoja Datsuneita läheltä liipataan, niin muistaako kukaan mallia 1800 60/70-lukujen taitteesta?


    Ensimmäistä autoa ostaessani kävin katsomassa ja koeajamassakin Datsun 1600 SSS-mallia. Oli kuitenkin sen verran hitsailtu ja muutenkin jo huonokuntoinen, että sai jäädä. Muuten ihan hauskan tuntuinen peli varsinkin, kun ulospäin siitä ei mallin erikoisuutta juurikaan huomannut.

    Koeajoartikkeli TM:ssä vuodelta -70 tai -71 sai kiinnostumaan autosta. Silloin tuota 510-mallia verrattiin kovasti Bemariin.

      
  • Tonnikuussatasessa noilla kolmella ässällä oli vielä jonkin verran katetta, olikohan ilmoitetut tehot 96 SAE hv vs. 109 SAE hv. Tehonlisäys oli hoidettu SU-tuplakaasarilla, muita eroja ei tainnut olla.

    Aikanaan omistamastani 80-luvun alun Bluebirdistä oli myös SSS-malli, jossa oli tupla-SU:t ja peräti kaksi DIN-heppaa enemmän (88 vs. 90). Varsinainen tehomalli.

    1600 ei ollut erityisen hanakka ruostumaan, mutta kymmenen vuotta tuoreempi seuraajansa hapettui hämmästyttävällä vauhdilla.

      
  • Omistin -69 1600 SSS jolla tuuppasin 250.000km, yksi vikakin ilmeni vaihdelaatikon etummainen stefa piti vaihtaa, muuten kone ja auto kunnossa ei syönyt koko aikana öljyä 5000km vaihtovälillä.

    Kaasarit olivat Hitachit SU-lisensillä valmistetut, poikkesivat alkuperäisistä siten että pysyivät pomminvarmasti säädöissä, säädin kerran ja tarkistin kerran ja olivat täysin samoissa säädöissä.

    Oli muuten hauska auto ohitella kolmosvaihde ylettyi 150km ja kesti hyvin kierrättää tuonne 8-8500 kierrokseen jolloin nopeutta sai parhaimmillaan jopa 180-185km

    Mainittakoon seuraava autoni BMW 2002 kolmonen ylettyi 135km ja oli hyödytöntä kierrättää yli, nelonen ei sitten jaksanut kuitenkaan samaan tahtiin kuin kolme ässä.

    Ruostumisesta voi mainita että ruostui kivenhakkaamista, mutta pohja oli ilmeisesti kastamalla kuumasinkitty päätellen pinnan paksuudesta, joten pohjasta ei ruostunut.

    Autolla ajettiin muistaakseni useampia safari rallin voittoja, Rauno Aaltonen sanoi että kumma auto kun ei ajamalla rikki saa, yleensä se on onnistunut. Kestävyyteen se menestys ilmeisesti pohjasi safarissa, myöhemmin menestyi vielä paremmin 240Z erään vuoden safarissa oli kai kolme ensimmäistä Datsunia ja kymmenen parhaan joukossa seitsemän autoa.

      
  • Kuten Erkki mainitsi, Datsunilla SSS-mallien kehitys oli kummallinen. 510-korisen jälkeen 70-luvulla oli 160J SSS, jota myös kävin aikoinaan kokeilemassa. Sen suorituskyky ei enää ollut häävi, muiden merkkien perusmallitkin olivat nopeampia ajettavuuden takapakista puhumattakaan. 1600-mallissa oli vielä erillisjousitus takana, mutta 160J:ssä pomppiva lehtijousitettu jäykkä akseli. 160J oli tosin Sunnyn edeltäjä, kun 1600 oli Bluebird.

    1980 esitelty Bluebird 180B oli tosiaan huvittava, kun tehoversiossa oli 2 hv perusmallia enemmän. Viritys onnistui, kun teho ei laskenut.

      
  • Lisää kadonneita Datsuneita: Stanza 80-luvun alkupuolelta, kuka muistaa ja kuka on nähnyt tällä vuosituhannella? Stanza oli kaiketi Violetin seuraaja ja ensimmäinen Cherryä isompi etuvetoinen Datsun.

      
  • hyvin muistuu tuo PMC,kunhan luo katseen omalle pihalle...!!!Siellä seisoo PMC Skyline A 150 -66 tyhjän panttina jo neljättä vuotta.Auto on täysin alkuperäiskunnossa,täydessä ajokunnossa ja museorekisteröity!!!Joku alaa harrastava vois ostaa sen tuosta pois,on nääs valmis harrasteauto,ei tarvi ku ajella vaaan....Tarjouksia ja vaihtoehdotuksia otetaan vastaan ja vastataan myös.

      
  • Unohtui mainita,että PMC SKYLINEN osia löytyy laatikoittain,kori,alusta ym.Lähes koko auton kasaa näillä....

      
  • Herbert:

    Kuten Erkki mainitsi, Datsunilla SSS-mallien kehitys oli kummallinen. 510-korisen jälkeen 70-luvulla oli 160J SSS, jota myös kävin aikoinaan kokeilemassa. Sen suorituskyky ei enää ollut häävi, muiden merkkien perusmallitkin olivat nopeampia ajettavuuden takapakista puhumattakaan. 1600-mallissa oli vielä erillisjousitus takana, mutta 160J:ssä pomppiva lehtijousitettu jäykkä akseli.


    Nyt olet kyllä Herbert väärässä: tavallinen neliovinen 160J oli jäykällä taka-akselilla, kun taas kaksiovisessa 160J SSS:ssä oli erillisjousitettu taka-akseli! Tämän tiedän varmaksi koska omistan kyseisen auton vm-77. Oletkohan käynyt kokeilemassa neliovista versiota?

      
  • Siitä on nyt noin 18 vuotta, kun noita Datsuneita katselin. Molemmat oli SSS-malleja, mutta en muista miltä kyseisen 160J mallin akselit näytti. Voi olla, että mielikuvani perustuu perusmalliin. Kokeilemani auto oli 2-ovinen, muistaakseni ht. Sellainen hauska juttu siihenkin liittyy, että auto oli seissyt liikkeessä ilmeisesti aika kauan ja renkaat oli löysät. Myyjää tuo ei hetkauttanut, vaan neuvoi ajamaan ensin huoltoasemalle laittamaan oikeat paineet!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit