Mikä näistä farmareista? BMW 523iA vs. A6 2.4 A ja 9-5 2.3t

13 kommenttia

Alun perin autokuumeen laukaisi BMW E39 Touring vm. 9/98--2000 steptronic automaattivaihteistolla. 9/98 --> koska näissä ns. tuplavanos eli säätyvä imu- ja pakopuolen venttiilikoneisto ja paljon muita parannuksia.



Autossa 170hv/245nm kuutoskone, auto on hiljainen ja hyvä ajettava. Miellyttää myös allekirjoittaneen silmää. Hinnat alkaen n. 13-14k€. Alustaa saanee rempata jonkin verran.



Ennen kun päästän autokuumeen täysin valloilleen, haluaisin kuullua kommentteja ja vertailua Saabin ja Audin isompiin farmareihin. Kannattaisiko sittenkin harkita jompaa kumpaa näistä? Luonnolliset verrokit lienee otsikossa mainitut A6 2.4 ja 9-5 2.3t. Kumpikaan malli ei ole aivan vieras, mutta kuulisin mielelläni enemmän kokemusta omaavien kommentteja ja kokemuksia. Mikään vetotapa ei ole must, tulen toimeen kaikkien kanssa. Kokonaisuus ratkaisee.

  
  • Noista vaihtoehdoista kallistuisin kyllä bemariin, vaikka minut onkin tällä palstalla joidenkin toimesta leimattu "bemarivihaajaksi".

      
  • Kiitos mielipiteestä. Onko mielipide ihan mutua, vai perustuisiko oma valintasi näistä vaihtoehdoista BMW 'hyvyyteen' tai toisten 'huonouteen' joillain osa-alueilla? Loppujen lopuksi nämä asiat on aina enemmän tai vähemmän mutua :wink:

      
  • bemari tietenkin.on hiljainen auto, ajettavuus ja alusta huippu luokkaa, jämäkkä. on vielä hienon näköinen toisin, kuin joku saab.

      
  • No olen ajanut sekä edellistä A6:tta ja tuollaista bemaria (tosin isommalla koneella) jonkun verran, ja olen yksinkertaisesti sitä mieltä, että tiloja lukuunottamatta parempi auto. Nykyinen A6 on kehittynyt edellismallista aika huimasti, sillä edellinen peli ei mielestäni suoraan sanottuna ollut hirveän kummallinen peli. (repikööt joku perseen täst&#228:wink: BMW e39 oli sen sijaan aikanaan hurjan hyvä peli pienuutta lukuunottamatta.



    Saabia toki voisi harkita. Siitä en viitsi kirjoitella, kun kokemukset ovat aika rajoittuneet.



    Mikä on muuten budjettisi?

      
  • Itse olin juuri hankkimassa tilavahkoa kakkosautoa ja päädyin 523ia farkkuun vm 99. Saabia en harkinnutkaan (mielestäni käsittämättömän ruma sisältä, huonosti viimeistelty, pelkään ettei siitä pääse aikanaan eroon ja en tykkää Saabin ajettavuudesta vaikkei siinä varsinaista vikaa olekkaan).



    Bemari on mielestäni hiljaisempi, parempi ajaa ja siinä on minulle parempi vetotapa kuin Audissa, varsinkin kun meinasin vetää tuolla kärryä. Lisäksi Bemarin kone on huomattavasti parempi, se on tehokkaampi, taloudellisempi ja vääntävämpi kuin tuo Audin 2,4 litrainen.



    Bemari kannattaa ostaa juurikin mallia 8/98 tai uudempi. Koneisiin tuli paljon muutoksia ja muutenkin tekniikkaa päivitettiin, vaikkei tuo facelift näy ollenkaan ulospän. Nuo koneet tunnistaa TU loppuosasta ja ne ovat huomattavasti tehokkaampia kuin tehdas ilmoittaa, sekä vääntöä että tehoa on ollut huomattavasti enemmän, mitä olen nähnyt noiden autojen penkityksiä. Lisäksi tuo on todella taloudellinen.



    Huonoja puolia Bemarissa on että 150tkm-200tkm alustaa joutuu uusimaan ja vesipumppu tulee vaihtaa (maksaa 44 eur Merteiliss&#228:wink:. Muita ongelmia tuossa ei pitäisi olla, tosin alustan uusimiseen menee helposti paljon rahaa (esim M-sport alkup iskarit eteen 700 eur). Ajoltaan tuo on monia nykypäivänkin kilpailijoita parempi ja hiljaisempi, tuota parempaa autoa ei todennäköisesti voi tuohon rahaan saada, jos vain varautuu yllä oleviin vikoihin ja kalliisiin vakuutusmaksuihin.



    Se onkin sitten eri asia, kuinka helppoa on löytää hyvin pidetty yksilö tarkalla huoltohistorialla missä olisi vielä hyvät herkut. Itse löysin täysin sattumalta, ei pitänyt edes ostaa tämän tyyppistä autoa eikä näin vanhaa, mutta kun sattu hyvä eteen, oli pakko ostaa pois ennen kuin joku muu ehtii.



      
  • Kaikki hyviä laatupelejä, koeajamalla löydät mieleisesi.

      
  • Kiitos kaikille vastaajille. Todella asiallisia kommentteja kerrankin :smile: Tällä hetkellä BMW näyttäisi vievän pelin 6-0. 5-sarjan tilat riittää mulle/meille mainiosti ja alustan korjaus ei hirvitä. Kuulema myös jotain vikaa ABS-anturien kanssa saattaa tulla eteen.



    simppa:

    Mikä on muuten budjettisi?




    Tuossa se on n. 15000€ hujakoilla. Mielellään alle, mutta hyvästä yksilöstä voi maksaa (mistä sen sitten tunnistaakin...). Tuolla summalla pitäisi mielestäni löytyä 9/98 tai uudempi Suomesta tai ulkomailta.

      
  • aspir:

    Kiitos kaikille vastaajille. Todella asiallisia kommentteja kerrankin :smile: Tällä hetkellä BMW näyttäisi vievän pelin 6-0. 5-sarjan tilat riittää mulle/meille mainiosti ja alustan korjaus ei hirvitä. Kuulema myös jotain vikaa ABS-anturien kanssa saattaa tulla eteen.




    Juu, itse asiassa unohtui tuo ABS-anturi, se on omassa yksilössä jouduttu jo vaihtamaankin. Ruosteongelmaakin noissa on ollut takaluukussa (touring), mutta ne on jo tähän ikään mennessä korjattu tai sitten menevät vielä takuuseen (Bemarilla takuu voi korvata hyvinkin vanhoja vikoja, mutta niistä joutuu tekemään erillisen reklamaation).



    Tuo on varmasti hyvä auto kunhan ei odota, että sillä voi ajaa miljoonan ilman mitään vikaa, sitten kannattaa ostaa Hiace. Tosin tuon moottori ja vaihteisto (8/98 tullut steptronic) on niin vahvaa tekoa, että niiden puolesta voisikin ajaa kunhan sen vesipumpun vaihtaa. Tuossa on kuitenkin riippuen varustelusta niin paljon erikoisempia toimintoja, joihin saattaa ajan saatossa tulla jotain sanottavaa. Alusta on todella monimutkainen, jolla on haettu parhaita mahdollisia ajo-ominaisuuksia, joten siihen tulee ajan saatossa sanottavaa.



    Kuitenkin siinä mielessä varma ostos, ettei siinä ole kauhean kalliita huoltokohteita, ei ole pahoja tyyppivikoja ja niiden huollot ja osat on itse asiassa yllättävän edullisia. Esim Audin huollot ovat kalliimpia, siinäkin on omat tyyppivikansa ja siinä on koneen hihna vielä lisämurheena. Jokaisessa autossa on kuitenkin ne omat tyyppimurheensa.



    Kuten sanoin, kannattaa hyvään yksilöön kiinnittää huomiota, Suomeen on tuotu Saksastakin liian monta pommia, kun on menty kiireellä paikan päälle ja sitten on ollut pakko ostaa se eka tai toka vastaantullu yksilö.

      
  • noista ottaisin BMW:n!



    mutta jos etuveto ei ole miinus, kyllä nuo toisetkin ovat ihan kelpoja.

    itse en tykkää saabin ohjaamosta ja kojelaudasta, vaikka ihan laadukkaan oloinen varmasti onkin.

    tyyli ei vain nappaa.





    "individual

    Kuten sanoin, kannattaa hyvään yksilöön kiinnittää huomiota, Suomeen on tuotu Saksastakin liian monta pommia, kun on menty kiireellä paikan päälle ja sitten on ollut pakko ostaa se eka tai toka vastaantullu yksilö.





    juuri noin.



    tuollaista farkkua katselin viimeksi autokseni, se oli 2.8 koneella oleva -99.



    oli kyllä hyvä ajaa, mutta se oli saksantuonti ja sellaiseksi liian kallis sekä ei niin loistokuntoinen kun olisin toivonut.



      
  • Itse valitsisin BMW:n, mutta tuohon Saabin muotoiluun kommentoin sen verran, että 9-5 on ensimmäinen Saab, mikä näyttää autolta ja itse pidän korimallista. Sisustuksessakaan ei muuten ole moittimista, mutta kojelauta on kuin jostain lentokoneesta (eikä siis ole minun makuuni).

      
  • Opelixi:

    Saab... mutta kojelauta on kuin jostain lentokoneesta (eikä siis ole minun makuuni).




    Saabin suunnittelijat ovat ottameen mallia kojelautaan lentokoneesta ja se näkyy :smile: Kojelauta on toimiva ja sinänsä ihan hyvä, mutta monen silmä tosiaan sairastuu sen katsomisesta. Tästä ja rengasmelusta miinukset saabille. Ei muutenkaan sytytä aivan täysillä toi Saab. Plussana Saabissa istuneena runsaat tilat, mutta kuten aikaisemmin todettu, BMW:n "pienet" tilat riittää.



    A6 vaikuttaisi siis 523:n haastajalta. A6:sta näkee välillä todella hyvän näköisiä yksilöitä ja ilmeisesti ajettavuus ja tekniikka on noin yleisesti ottaen hyvää ja asiallista. VAG:n 2.5 litrasen DTI koneen jakopäänhihnan vaihto saattaa maksaa, liikkestä riippuen, kuulema jopa 1500€. Remmin vaihdossa pitää purkaa koko etupää (puskuri, syyläri jne.). Mitähän ton 2.4 bensan remmin vaihto maksaa? V6 koneita muistaakseni molemmat.



    Mitä mieltä Audin/VAG:n steptronic laatikosta? BMW:n steppi on keränyt kehuja toimivuuden ja kestävyyden osalta.

      
  • Ei ole tietoa paljon remmin vaihto maksaa tuohon Audin koneeseen, mutta ei se kovin halpa voi olla. V8 malleihin ja 2,5TDI tuon vaihto on tosiaan helposti se 1500 ja ylikin.



    Audin laatikossa ei ole mitään vikaa tietääkseni, ainakin ominaisuudet ovat hyvät. Audi on vaan toivottoman laiskan oloinen verrattuna tuohon uudempaan versioon 523:sta ja vie paljon enemmän ainetta. Yleensä pidän Audeista, mutta mielestäni tuossa mallissa ei ole muuta Bemaria parempaa kuin edelleen yksi markkinoiden parhaista sisätilan laatuvaikutelmasta. Muissa ominaisuuksissa Bemari on mielestäni tasoissa tai huomattavasti edellä. Quattro tietysti muuttaisi tilannetta hiukan, mutta vaatisi myös jonkin muun koneen.

      
  • Osta se joka tuntuu parhaimmalta JUURI SINULLE! :xmas:

    Tai anna "hallituksen" päättää? :heart:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit