Saab 9-5 Wagon 2,0t

1 kommentti

Minkälaisia kokemuksia kyseisestä autosta tai yleensä 2-litraisesta Saabin pienpaineturbosta?

Olen ostamassa käytettyä, niin mihin kannattaisi erityisesti kiinnittää huomiota? Vaihdelaatikko- ja ajotietokonevikoja taitaa esiintyä jonkin verran. Mitenkäs turbon kestävyys?

9-5 ei kait ole kovin herkkä ruostumaan, vai?

  
  • Veljelläni oli puolitoista vuotta 9-5 Saabbi, tosin sedan- mallinen ja 2,3t- koneella. Tuona aikana tuli istuttua kyydissä ja ajettuakin autoa lukuisia kertoja. Päällimmäisinä jäi autosta mieleen seuraavat asiat:



    + Kokonaisuutena erinomainen auto (erityisesti tänne Pohjolaan)

    + Mainio ajettavuus erityisesti maantiellä

    + Erittäin hyvä matkustusmukavuus, erityisesti istuimet

    + Lyömättömät ajovalot (myös ilman xenoneja), jotka saivat

    muiden autojen valot

    näyttämään kynttilöiltä

    + Erinomainen moottori, joka on yhtäaikaa taloudellinen,

    tehokas ja joustava.

    + Harvinaisen hyvin toimiva autom.ilmastointi (toimii myös

    talvella ja lämpöä piisaa)

    + Muhkeaääninen äänentoistojärjestelmä (AS2)

    + Hyvä ruostesuojaus

    + Joitakin vikoja lukuunottamatta vankkatekoinen auto

    + Lienee edelleenkin yksi turvallisimmista autoista

    + Täynnä hyvin harkittuja yksityiskohtia (esim. Night Panel)



    - Joitakin suunnitteluvirheitä ja pikkuvikoja, esim.

    kampikammion huohotusongelmat,

    sytytyskasettien viat, turboviat, synkronointiongelmia

    manuaalilaatikoissa(automaateissa omat ongelmat),

    jakoketjut eivät kestä koko auton elinikää,

    ajotietokoneen ja ilmastoinnin näyttöjen pikseliviat,

    kestoltaan kelvottomat alkuperäisiskarit ja alustan puslat

    - Rengasäänet karkeilla tienpinnoilla (luokassaan)

    - Vaihteiston (manuaali) pitkät välitykset sopivat huonosti

    kaupunkiajoon

    - Huollot suhteellisen arvokkaita

    - Huono jälleenmyyntiarvo



    Suosittelen harkitsemaan 2,3t- moottoria, joka on 2,0t- konetta taloudellisempi ja huomattavasti miellyttävämpi käytännön ajotilanteissa. Kannattaa valita yksilö, jossa on täydellinen huoltokirja, jolloin on voimassa valmistajan jatkettu 8-vuotta ensirekisteröinnistä kestävä huolenpito-ohjelma (muistaakseni vm.1998-2003), joka kattaa valtaosan moottoriin liittyvistä tyyppivioista. Valitse auto mielummin autoliikkeestä, josta saat autolle jonkinlaisen takuun. Ajokilometrejä ei kannata säikähtää. Enemmän ajetussa autossa on todennäköisemmin tyyppiviat korjattu ja pahin arvonalennus on takanapäin. Onnea auton valintaan!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit