Mikä farkku?

27 kommenttia

Tervehdys arvon autoimmeiset,



Tarvis uutta kärryä vanhan tilalle laittaa. Ajot on perus sekalaista kaupunki- ja matka-ajoa perheen kera (2+1 toistaiseksi). Alle 100 tkm farkku hakusessa, hintaluokka alle 20 k€. Kilsoja n. 20 tkm/vuosi. Autoa tarkoitus pitää suht. pitkään. Seuraavat autot liikkuneet harkinnassa: Avensis, Corolla, Mondeo, Focus, Octavia, 6.



Saisko kommentteja ja kokemuksia mainituista kulkineista, saa muistakin vastaavista laittaa.

  
  • Mondeon, Focuksen tai Mazan saat halvemmalla! Ymmärrät sen kun tarkastelet yksityiskohtia viimeistelyssä! Muilla harkinnassa olevilla on kovempi vaihtoarvo!

      
  • vaikeaa kommentoida, kun et maininnut mitä asioita arvostat erityisesti.



    mutta noista autoista pidän kuutosta parhaana hinnan/ajettavuuden/laadun ''kombinaationa''

      
  • Toyotat, 6 tai Octavia :xmas:



      
  • Muutama asia askarruttaa mieltä, johon en ole toistaiseksi saanut vastausta mistään.

    - Miten on noiden Fordin ovien ruostumisten kanssa, uusiutuuko korjausten jälkeen? Onko asia ratkaistu uudemmissa malleissa (2005--&gt:wink:

    - Onko Fordien vetonivelet edelleen kiusana?

    - Millainen on Octavioiden luotettavuus? Onko "pikkuvikoja".

    - Mazdan kohdalla olen törmännyt ruosteongelmiin. Onko tähän kommentteja?



    Luotettavuus on ykkössijalla minun autohankinnassa. Vanha 323:n kun on toiminut erittäin hyvin. Perushyvä ajettavuus riittää. Avensis on tällä hetkellä suosikki, mutta ovat vähän kalliimpia kuin nuo muut mainitut...kannattaako maksaa?

      
  • mv79:

    Muutama asia askarruttaa mieltä, johon en ole toistaiseksi saanut vastausta mistään.

    - Miten on noiden Fordin ovien ruostumisten kanssa, uusiutuuko korjausten jälkeen? Onko asia ratkaistu uudemmissa malleissa (2005--&gt:wink:



    -Kai tuo ongelma on jostain vuosimallista eteenpäin korjattu. Itse en ottaisi koko merkkiä, niin eipähän tarvitse asialla pähkäillä, laatu kun on kuulema kehnoa muutenkin.


    - Onko Fordien vetonivelet edelleen kiusana?

    -sama vastaus kun ylempänä.


    - Millainen on Octavioiden luotettavuus? Onko "pikkuvikoja".

    -ovat kaiketi suht hyviä, mutta vag-konsernista kun on kyse, mitä vaan voi tapahtua...


    - Mazdan kohdalla olen törmännyt ruosteongelmiin. Onko tähän kommentteja?


    -käsittääkseni 2006 vuosimallissa korjattu mahdollinen kuutosen ruosteherkkyys.

    Kutosen omistajat kertokoon tarkemmin, itselläni ei ole kun ajokokemuksia mazdoista.


    Luotettavuus on ykkössijalla minun autohankinnassa. Vanha 323:n kun on toiminut erittäin hyvin. Perushyvä ajettavuus riittää. Avensis on tällä hetkellä suosikki, mutta ovat vähän kalliimpia kuin nuo muut mainitut...kannattaako maksaa?


    -itse en maksaisi. Toyotassa maksaa merkki, ja onhan se varmaan hintansa väärti ja viaton, mutta niin on moni muukin, ilman totaalista harmautta ja tylsyyttä.

    ja eipä toyota kovin mairittelevaa palautetta usein saa ajettavuudestakaan.

    Samassa tilanteessa en ottaisi mitään noista, vaan esimerkiksi Mitsubishi Lancer 2.0.

    :tongue:

    tai sitten sen mazdan, huolehtien että ruosteet on poissa.
      
  • Itse ottaisin Mondeon taikka Focuksen. Katso www.vibilagare.se, jossa kerrotaan miten Fordin ruostesuojausta on parannettu. Sivulla on kuva Focuksesta, jonka alusta on massattu oikein kunnolla. Fordin pito tulee halvimmaksi.



    Vetonivelistä en osaa sanoa mitään, olen kuullut että kyseessä olisi ollut suojakumien kiinnittämiseen liittyvä asia. Osaisiko joku tältä palstalta kertoa lähemmin, kun täällä on näitä asiantuntijoita. Tietysti pitäisi olla edes jonkinsortin tietoa asiasta.



    Luovutushuolto on kuulemma kiinnittänyt suojakumit uudelleen joissakin tapauksissa, eikä ongelmia ole ilmennyt. Mutta voihan se olla ettei nykyisin ole tarvetta edes tähän, vaikea sanoa kun ei tiedä asiaa muuta kuin kuulopuheiden kautta.



    Ja eksoottisia merkkejä välttäisin, sellaisia joita korjaamot ei edes ota vastaan.



      
  • Itsellä on 05 mallin Mondeo STW enkä ole siitä mitään oviruostetta löytänyt. Taannoisessa huollossa vetonivelien suojakumit kiristettiin ja hoitui kuntoon siis sillä. VAG tuote vaihtui aikanaan vähän ajettuun Fordiin kun piti saada pienellä välirahalla tilava auto jolla on mukava ajella - tämän tarpeen Mondeo on täyttänyt ihan hyvin. Muihin ehdokkaisiin (Avensis, Passat, Vectra jne) olisi vastaavilla kilometreillä ajettuun pitänyt tyrkätä enempi rahaa väliin eivätkä ne ainakaan tilavampia tai paremipia ajoltaan olisi olleet.



    Ford tunnetusti kuuluu merkkeihin joissa arvo tipahtaa aluksi nopeasti joten käytetystä tuollaisesta voi saada oikein passelin käyttöpelin. Omaan yksilööni ei ole pariin vuoteen nyt siis tarvinnut kuin bensaa ostella ja näyttää maantietä...

      
  • 2WD:



    Fordin pito tulee halvimmaksi.





    No ei todellakaan tule jos lasketaan arvonalenema mukaan. Noista listalla olevista huonoin pitämään arvonsa on juurikin Ford. Kaupat on pullollan 2-3vuoden ikäisiä foordeja eivätkä näytä kelpaavan kellekään edes pilkkahintaan.



    Lähes omakohtaista kokemustakin löytyy siskon autokauppojen muodossa. Osti 06 uuden 1,6d focuksen ja maksoi siitä28te. Nyt 48tkm ajettuna ja 2vuota vanhana sai uuteen titanium varusteltuun fokukseen vaihdossa 12te. Oli siinä halvat kilometrit, pelkästä arvonpudotuksesta tulee yli 33cent/km. Tojolla saat tuohon rahaan jo polttoaineet,verot ja vakuuteksetkin.

      
  • Ostaa käytetyn niin edellinen on maksanut arvonpudotuksen? :xmas:

      
  • Metsähaka:

    Ostaa käytetyn niin edellinen on maksanut arvonpudotuksen? :xmas:




    Aivan, mitäs järkeä sitä on ostaa käytetty auto joka on pitänyt hyvin hintansa. Eikös se ole käytetyn ostajan kannalta parempi mitä enemmän hinta tippuu ensimmäisten kymppitonnien aikana, koska silloin säästää hankintakuluissa ja toisaalta hinnassa ei ole enää niin paljon jäljellä varaa pudota. Uuden auton ostajan kannalta asia on tietysti aivain päin vastoin, mutta käsittääkseni nyt ei ollutkaan puhe uuden auton ostosta.

      
  • Ryne



    Kieltämättä heikko hyvitys tuo 12.000 euroa. Ostohinta 28.000 euroa tosin oli vanhan autoveron aikana. Dieselissä varmaan hinta laski jonkin verran veromuutoksen takia. Tämäkin huomioiden hyvityshinta kyllä on huono.

      
  • http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1843314

    Alaosasta copsattu, ei ainakaan pahan hintainen ikään nähden! :smile:

    Kokeile muutaman vuoden ikäistä Lagunaa myös, saa pilkkahinnalla, eikä hinta sukella enää kovin rajusti (ei pysty).

      
  • ["Ryne"]



    No ei todellakaan tule jos lasketaan arvonalenema mukaan. Noista listalla olevista huonoin pitämään arvonsa on juurikin Ford.



    No eikö se juuri siksi kannata käytettynä ostaa? Kysyjähän oli ostamassa alle 100tkm ajettua autoa. Mitä järkeä on ostaa käytettynä autoa, joka on sen edellisen omistajan kannalta pitänyt hintansa hyvin?



    Eikä se auton hinta enää 2-3 vuoden ikäisestä alkaen hirmuista vauhtia putoa.



    Osti 06 uuden 1,6d focuksen ja maksoi siitä28te. Nyt 48tkm ajettuna ja 2vuota vanhana sai uuteen titanium varusteltuun fokukseen vaihdossa 12te.



    Aika erikoista, että hän silti vaihtoi tuon tuolla rahalla. Itse olisin jatkanut kyllä ajamista vielä pari vuotta jos arvo noin alas olisi mennyt...pari seuraavaa vuottahan olisivat olleet jo ilmaisia. Harvoinhan se auton arvo negatiiviselle puolelle putoaa.



    Oli siinä halvat kilometrit, pelkästä arvonpudotuksesta tulee yli 33cent/km. Tojolla saat tuohon rahaan jo polttoaineet,verot ja vakuuteksetkin.



    Eiköhän se arvonpudotus ole vähän muuttunut veronalennuksen myötä, ei sitä ehkä siitä vanhasta hinnasta voi laskea jos uusi maksaa 5 tonnia vähemmän kuin ennen.



    Kun vaihdoin 407:n Hondaan, tuli kilometrihinnaksi (kaikki kulut) tuota 33 snt/km luokkaa. Nyt jos lasken Hondalle saman pelkällä hyvityshinnalla enkä ota huomioon veronmuutosta, niin hinnaksi tulee hyvinkin 50 snt/km. Honda on diesel, Pösö oli bensakoneinen.



      
  • Saab 9-5 Wagon. Tehoa, tilaa ja turvallisuutta!

      
  • Justy:

    Saab 9-5 Wagon. Tehoa, tilaa ja turvallisuutta!




    Saap eestä ja saap takkaa, siis hyvä auto? :xmas:

      
  • Avensis on ylihintainen erityisesti käytettynä ja ahdas. Corolla vielä ahtaampi ja tiloihinsa nähden aivan liian kallis käytettynä. Ne tippuisivat itseltäni listalta heti. Samoin Mazda ruosteongelmineen. Fordista pitäisi selvittää onko ruosteongelma hoidettu ao. vuosimallissa ja vetonivelen suojakumit pitäisi tarkistaa erityisen huolella. Noista listalla olevista Octavia olisi minun suosikkini.



    Itse voisin harkita myös Citroën C5:sta vuosimallista 2003 eteenpäin - sitikan hinta tippuu sen verran vauhdilla erityisesti bensakoneisena (itse tosin ostaisin todennäköisesti HDi:n), että käytetyn ostava saa paljon autoa halvalla. Ja on mainettaan parempi alkupään (2002-2002) C5:ssa oli enemmän ongelmia ja pilasivat mallin maineen. Tietysti myös Peugeot 307 Wagon/SW olisi aika näppärä vaihtoehto, kokoisekseen tilava ja edullinen.



    Ranskalaisten paras puoli on hinta erityisesti käytettynä. :smile:

      
  • Citroen ja laatu ovat toisilleen vieraita asioita,valitettavasti,ominaisuudet ihan mukavia,mutta yhtä jos sun toista vikaa pukkaa,mitä ei monessa muussa merkissä tule vastaan.

      
  • Itselläni on Toyotista vain hyviä kokemuksia. Niin ja kokemuksia on siis aina vuosimallien 73-08 väliltä, joten aika moni malli on ollut omistuksessa tai muuten ajossa. Kaikkia yhdistää luotettavuus ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Joku voi ihmetellä mikä siinä oikein maksaa, mutta kyllä se kokonaisuus on rahansa arvoinen. Vikoja ei juuri ole, ruostuminen ei ole ongelma jos autoa pesee edes joskus (ja 92- eteenpäin galvanoidut ja sinkityt mallit), huollot ovat edullisia samoin vakuutukset, tekniikka on aina riittävän nykyaikaista ja ajettavuus yleensäkin vaivatonta. Myönnetään, että harvoin Toyota on saanut ajettavuudesta 10, mutta kyllä 9 ja 8:n ovat hyviä numeroita koulussakin eli tuohon lie turha vedota - urheiluautot ja edustusautot sitten erikseen!

    Uusin Avensis on yhä ajanmukainen, laadukas ja turvallinen valinta joten suosittelen sitä. Hanki toki se uudenveroinen yksilö, sillä tarjontaahan noista on. Esim. titaani-takuu auto voisi olla hyvä ratkaisu. Honda Accord on monessa mielessä jopa parempi auto (urheilullinen ajettavuus, varustelu jne.), mutta ylläpitokulut ovat suuremmat. Jos sillä ei ole merkitystä niin älä sivuuta. - sama koskee Mazdaa, josta itselläkin hyviä kokemuksia. Tosin viimeistely ei ole ehkä ihan edellisten luokkaa ja Mazda6 kannattaa ruostesuojata. Tosin ihmettelen ruosteongelmaa, sillä itselläni ollut 323 ei ruostunut lainkaan vaikka oli jo 10v vanha kun vaihdoin sen seuraavaan. Pienemmistä Corolla wagon on taattua tavaraa ja varustelu kattavaa etenkin vm.06-07 joissa jo VSC vakiona. Kaiken Corolla on lisäksi yksi luokkansa hiljaisimmista ja parhaista ajaa. Ainoa miinus on pienehkö tavaratila. Mutta antaa tuo minusta rahalle vastinetta jopa isoveljeään enemmän kun nyt on uusi malli jo tullut markkinoille ja noista pyynnit jo hiukan laskeneet.



    Itse vierastan ranskalaisia (juuri tuttavalla 2v vanha ranskis, joka jäänyt tielle jo kolmasti - on jo menossa vaihtoon) ja Opelia. Myös VAG-autojen laatu on ainakin omissa yksilöissä vaihdellut paljon. Audi oli ihan ok, mutta selvästi japanilaisia vikaisempi, mutta ei juurikaan ominaisuuksiltaan parempi. Skoda kait noista järkevin, mutta ei se vaan vieläkään ole kolahtanut kun on niin meluisa ja halvanoloinen. Fordilla jotkut mallit esim. Fiesta melko luotettavia, mutta isommat ovat esim. vetarien osalta aika farsseja. En lähtisi omia rahoja riskeeraamaan...etenkin kun aikanaan ei Escortissani ollut yhtään täysin toimivaa päivää.



    Parhaiten rahalle ehkä kuitenkin vastinetta Toyotassa (Corolla tai Avensis) - vaikka pitäisit sitä yli 10 vuotiaaksi niin arvosta on silti aika monta tonnia enempi jäljellä kuin noista muista ja laadun kanssa ei tule ongelmia. Ja ominaisuuksilla voitettiin tuossa taannoin iso vertailutestikin...

    Hyvä imago ei synny tyhjästä, mutta menetettyä imagoa on hankala saada takaisin.

      
  • :wink: Kyllä Toyota on hyvä ostos, mutta vain uutena. Ja vain, jos tilat eivät ole tärkeimpien hankintakriteerien joukossa. Avensiskin on ahdas moneen muuhun vastaavan hintaiseen verrattuna - halvemmallakin saa paremmillakin tiloilla varustettuna. Toyota on epäilemättä edullisimmasta päästä pitää uudesta muutaman vuoteen vanhaan - hinta ei tipu yhtä paljon kuin joissain muissa. Mutta juuri samasta syystä Toyotaa ei käytettynä yleensä kannata ostaa (tietysti jos jostain löytyy edullinen yksilö, niin mikäs siin&#228:wink:. Yleensä käytetyistä Toyotista pyydetään niin paljon, että mie en ainakaan maksaisi.



    Ajo-ominaisuuksiltaan Toyotat kyllä riittäisivät, viimeistely on hyvä ja tekninen toimivuus ehkä jopa ilmiömäinen - vaikka kyllä Toyotaltakin joskus jotain susikappaleita markkinoille livahtaa (vaikka ehkä harvemmin kuin monelta muulta tehtaalta).

      
  • TT-Citikka:



    Ajo-ominaisuuksiltaan Toyotat kyllä riittäisivät, viimeistely on hyvä ja tekninen toimivuus ehkä jopa ilmiömäinen




    Ajo-ominaisuudet ovat koko mallistoa ajatellen muutamia poikkeuksia lukuunottamatta lähinnä välttävät. Kalliimmissa diesel-malleissa ajettavuus on kohtalainen, tosin hintaluokka huomioiden ei mitään huippua sekään.



    Viimeistely ei olennaisesti poikkea kilpailijoista, nykyään alkaa olla aika hyvin viimeisteltyjä kaikki autot.



    Tekninen toimivuus - autoja ne Toyotatkin vain ovat. Jos vertaa hinta-laatusuhdetta esim. käytetty Mazda 6 vs käytetty Avensis, niin ei Avensiksen toimivuus sen kummempi ole vaikka hintaa onkin enemmän.



      
  • yllä Toyota on hyvä ostos, mutta vain uutena. Ja vain, jos tilat eivät ole tärkeimpien hankintakriteerien joukossa. Avensiskin on ahdas moneen muuhun vastaavan hintaiseen verrattuna - halvemmallakin saa paremmillakin tiloilla varustettuna. Toyota on epäilemättä edullisimmasta päästä pitää uudesta muutaman vuoteen vanhaan - hinta ei tipu yhtä paljon kuin joissain muissa. Mutta juuri samasta syystä Toyotaa ei käytettynä yleensä kannata ostaa (tietysti jos jostain löytyy edullinen yksilö, niin mikäs siinä:wink:. Yleensä käytetyistä Toyotista pyydetään niin paljon, että mie en ainakaan maksaisi.




    Kyllä se samalla tavalla pitää arvonsa myös käytettynä ostettaessa/myytäessä. Vaikka käytettynä ne maksaakin muutaman tonnin enemmän kuin esimerkiksi ranskikset, saa omansa yleensä kuitenkin pois sitten kun myy eteenpäin. Yli 10 vuotta vanhan ranskalaisen saa suunnilleen lahjoittaa pois, toyosta irtoaa vielä useampi tonni...puhumattakaan kuinka paljon vähemmän sitä todennäköisesti on pitänyt korjata.



      
  • Kyllä se samalla tavalla pitää arvonsa myös käytettynä ostettaessa/myytäessä. Vaikka käytettynä ne maksaakin muutaman tonnin enemmän kuin esimerkiksi ranskikset, saa omansa yleensä kuitenkin pois sitten kun myy eteenpäin. Yli 10 vuotta vanhan ranskalaisen saa suunnilleen lahjoittaa pois, toyosta irtoaa vielä useampi tonni...puhumattakaan kuinka paljon vähemmän sitä todennäköisesti on pitänyt korjata.




    Vaan lohduttaako se ollenkaan, että saa vaikka kolminkertaisen hinnan kuin ranskalaisesta vastaavasta. Varsinkin, kun oma ostohintakin on ollut paljon kalliimpi. Esimerkiksi Toyotasta on pitänyt maksaa 12 000, ranskiksesta 8000. Toyotasta pitää tällöin saada vielä 4000 euroa, kun ranskiksen voi vaikka lahjoittaa pois... Teoreettinen esimerkki tietysti. Ei kukaan kuitenkaan maksa 6-vuotiaasta autosta samaa kuin 3-vuotiaasta.



    Ja kyllä kuluvia osia pitää kaikkiin autoihin vaihtaa.

      
  • A Tapio: "Myönnetään, että harvoin Toyota on saanut ajettavuudesta 10, mutta kyllä 9 ja 8:n ovat hyviä numeroita koulussakin eli tuohon lie turha vedota - urheiluautot ja edustusautot sitten erikseen!"



    TT-Citikka: "Ajo-ominaisuuksiltaan Toyotat kyllä riittäisivät, viimeistely on hyvä ja tekninen toimivuus ehkä jopa ilmiömäinen"



    AkiK: "Ajo-ominaisuudet ovat koko mallistoa ajatellen muutamia poikkeuksia lukuunottamatta lähinnä välttävät. Kalliimmissa diesel-malleissa ajettavuus on kohtalainen, tosin hintaluokka huomioiden ei mitään huippua sekään."



    No millainen se Toyota sitten oikeasti on ajaa? Minusta ohjausta lukuunottamatta ihan ok, jos pehmeähkö jousitus ei häiritse. On muuten makuasia, jota on turha kouluarvosanoilla määritellä. Itse en siihen ole ihastunut, vaikka sillä ihan hienosti ajeleekin. Vähän kun aikaa kuluu, ei puutteisiin enää kiinnitä mitään huomiota.



    Kokemukset koskevat Corollaa n. vm 03-04 ja 90-luvun lopun malleja, sekä Avensista samoilta vuosilta. Luullakseni kaikissa hydraulinen tehostus.

      
  • Saab 9-5 tai Octavia.

      
  • Tähän mennessä koeajossa on ollut corolla, avensis, mondeo, 6 ja octavia. Tiloiltaan ja laatuvaikutelmaltaan edukseen ovat esiintyneet avensis 1.8 ja mondeo 2.0. Vm. 2003 kutonen oli hyvä ajaa, mutta muuten laatu näytti melko huonolta (alkavia ruostevaurioita). Täytyy etsiä vähän uudempi kutonen ja tutkia sitä. 1.6 bensakone oli octaviaan vähän pienehkö, muuten hyvän oloinen. Mondeot ovat hinnaltaan houkuttelevia, avensikset kalliita, kuten tälläkin palstalla on päivitelty. Pitää tutkia useampia mondeoita vm. 05-06.



    Jälleenmyyntiarvolla ei minulle ole kauheasti väliä. Kun vaan löytäisi sellaisen huolettoman kulkineen, sillä ajeltaisiin tod.näk. kymmenvuotiaaksi, jopa ylikin. Haastavaa on tämä hyvän käytetyn etsiminen:smile: Kiitos muuten vinkeistä, aina niistä uutta ajatusta saa.

      
  • Hyvä auto monella tapaa varmasti, mutta useissa lehdissä todettu herkäksi ruostumaan. Tietysti jos löytää sellaisen kappaleen, johon ruoste ei vielä ole iskenyt, niin viemällä sen heti täydelliseen ruostesuojaukseen voi saada itselleen hyvän käyttöauton. Jos ruoste on jo päässyt iskemään sen poistaminen on hankalaa (=kallista) ellei jopa mahdotontakin. Tosin itse vien auton aina ruostesuojaukseen, merkistä riippumatta.



    Mondeonkin kohdalla kannattaa ottaa selville, onko saumakitit jo 05 mallisissa vaihdettu asiallisiin (ettei tunnettuja ruostevaurioita tule).

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit