Käytetyn auton osto

13 kommenttia

Eli nyt olisi ensimmäisen auton osto edessä, ja käytetty olisi tarkoitus ostaa. Perheessä ei ole ollut missään vaiheessa autoa ja sen takia on nyt omin päin paljon sekavampi ottaa selvää mikä olisi hyvä tietää kun käytettyä ostaa. Lähinnä siis itse auton ominaisuuksiin ja hintaan liittyviin kysmyksiin kaipaisin apua.



Budjettina on n. 8000 euroa, absoluuttinen max. 9000 euroa. Ajattelin 100 000 kilometrin ylärajaa mittariin, mutta minkälaista autoa voi siihen hintaan ja kilometrimäärään saada? Tarkoituksena olisi myös olla auto jota ei tarvitsisi pitkään aikaan korjata (tietenkin), koska rahoja ei siihen juurikaan löydy. Olen lukemattomia vaihtoautokauppoja kolunnut läpi, mutta tietous eri malleista ja esim. autojen kestävyydestä ei ole ajan tasalla, joten on vähän vaikea tehdä päätöksiä.



Voiko 8000-9000 euron hintaan realistisesti ajateltuna löytää auto, joka on kestävä, alle 100 000 km ajettu ja josta löytyy ilmastointi? Viisiovinen viistoperä pitäisi myös olla. Jos ei tähän hintaan löydy sellaista autoa, niin mistä pitäisi mielestänne tinkiä?



Lisää kysymyksiä varmasti olisi, mutta tähän hätään en muuta keksi. Kiitos jo etukäteen avusta!



Simo

  
  • Kyllähän noilla hakuehdoilla nettiautosta löytyy vaikka minkälaista menijää, esim. 2000-luvun alun Primeroita ja Lagunoita ja parin vuoden ikäisiä Hyundai Getzejä ja kaikkea siltä väliltä. Mitkä noista sitten on kestäviä onkin pikkasen hankalampi sanoa.

      
  • Simo83:

    Viisiovinen viistoperä pitäisi myös olla. Jos ei tähän hintaan löydy sellaista autoa, niin mistä pitäisi mielestänne tinkiä?






    jos on tarkoitus ostaa nimenomaan kestävä ja toimiva auto, katsoisin sellaisen, kuten vaikka viimeisten vuosimallien Mazda 626 hatchback, ja tinkisin ajomäärästä jos hinta ei muuten natsaa.

    Konekoosta tai ilmastoinnista en itse tinkisi.



    sitä jos ei ole, alkaa kyllä käyrä nousemaan kun kesällä hyppää autoon. sillä taas ei ole luultavasti toimivuuden kannalta mitään väliä onko ajettu 100 tonnia vai 200, jos huollot on tehty.

      
  • petos:

    Simo83:
    Viisiovinen viistoperä pitäisi myös olla. Jos ei tähän hintaan löydy sellaista autoa, niin mistä pitäisi mielestänne tinkiä?



    jos on tarkoitus ostaa nimenomaan kestävä ja toimiva auto, katsoisin sellaisen, kuten vaikka viimeisten vuosimallien Mazda 626 hatchback, ja tinkisin ajomäärästä jos hinta ei muuten natsaa.
    Konekoosta tai ilmastoinnista en itse tinkisi.

    sitä jos ei ole, alkaa kyllä käyrä nousemaan kun kesällä hyppää autoon. sillä taas ei ole luultavasti toimivuuden kannalta mitään väliä onko ajettu 100 tonnia vai 200, jos huollot on tehty.




    Käsittääkseni 626 ei ole menestynyt erityisen hyvin vikatilastoissa. Siinä mielessä siis aika poikkeuksellinen Mazdaksi. Vaikka jotkut Mazdat ovat mielestäni ihan hienoja, niin 626 ei kyllä ole koskaan sytyttänyt.



    Ja aloittajalle:



    kannattaa etsiä ensi sijassa hyvää yksilöä, kun käytetystä puhutaan. Ei siis kannata fiksautua liikaa kiinni johonkin tiettyyn merkkiin, kun puhutaan noinkin paljon ajetusta autosta.



      
  • Osta Primera viistoperä -00, hinta 5-6 tonnia. Luotettava peli ja jää rahaa huoltoihinkin! :xmas:

    (hinta oli arvio, siis ei faktaa! :ashamed: )

      
  • simppa:



    Käsittääkseni 626 ei ole menestynyt erityisen hyvin vikatilastoissa. Siinä mielessä siis aika poikkeuksellinen Mazdaksi.


    -kyllä väitän että tuo malli on juurikin erittäin pomminvarma auto, siitä panen vaikka pääni pantiksi. kokemustakin on perhepiiristä useammasta kyseisestä yksilöstä, kun eräs niihin erikoistui.



    Vaikka jotkut Mazdat ovat mielestäni ihan hienoja, niin 626 ei kyllä ole koskaan sytyttänyt.

    -sytyttämiset onkin asia erikseen. Luotettavuudesta kun puhutaan, vetää taatusti vertoja vaikka mittatikku-toyotalle.



      
  • En ota kantaa noihin merkkeihin tai niiden paremmuuteen, riippuu suuresti edellisistä omistajista, mitä joudut korjaamaan. Sellaista autoa ei olekaan johon ei vikoja tule ja ei ne huollotkaan ole ilmaisia jos ei ole halua/osaamista itse tehdä. Jos raha on tiukalla niin minä käyttäisin vain osan budjetista varsinaiseen autoinvestointiin ja jättäisin tonnin pari talteen. Ostaa sitten vaikka bensaa niillä rahoilla.

      
  • Minkähän kokoinen perheauto on hakusessa? sillä tuolla rahallahan saa melkeempä millaista vaan menopeliä alle jolla on ajeltu alle 100tkm. Tosin itse mielummin katsoisin hiukan yli 100tkm ajettuja, sillä eikös useimmissa autoissa ole tuossa 100tkm paikkeilla ensimmäinen jakohihna remppa tuloillaan riippuen tietysti onko ketjukone vai hihnalla.



    Itse tuossa selailin mitä löytyy ja esim vm99 323f alle 7000e ja hihnahuolto tehty, eli luultavasti pelkillä öljynvaihdoilla pääsee pitkään. Hinta/laatu kohdillaan ja varmasti riittää pienelle perheelle (2aikuista ja 2lasta + koira) tilojen puolesta olemalla silti vielä siistinnäköinen jos sillä on mitään tekemistä autokauppoja tehdessä.



    Tietysti jos oikein haluaa penniä venyttää, niin ostaa mahdollisimman uuden auton merkistä/mallista riippumatta jossa sattuu ilmastointi olemaan johonkin 4-5tuhannen hintaan ja sitten kun se alkaa hajoilemaan, niin on vielä se 3-4 tuhatta takataskussa korjauksiin laittaa.

      
  • Sellainen vinkki että käytäppä se auto varsinkin jos yksityiseltä ostat, niin ensin autotohtorin kuntotarkastuksessa. Kai niitä muutkin firmat kuin vain A-katsastus tekee? Maksanee reilut 100e, mutta on pieni raha jos vältyt sen ansiosta tuhannen euron remontilta. Paljastaa esim. jarrupalojen ja levyjen kunnot ja alustan kunnon jne. Hyvä alkaa sitten tinkaamaan jos on jonkinnäköistä pientäkin remonttia tulossa. Suosittelen!

      
  • petos:

    simppa:


    Käsittääkseni 626 ei ole menestynyt erityisen hyvin vikatilastoissa. Siinä mielessä siis aika poikkeuksellinen Mazdaksi.


    -kyllä väitän että tuo malli on juurikin erittäin pomminvarma auto, siitä panen vaikka pääni pantiksi. kokemustakin on perhepiiristä useammasta kyseisestä yksilöstä, kun eräs niihin erikoistui.



    Vaikka jotkut Mazdat ovat mielestäni ihan hienoja, niin 626 ei kyllä ole koskaan sytyttänyt.

    -sytyttämiset onkin asia erikseen. Luotettavuudesta kun puhutaan, vetää taatusti vertoja vaikka mittatikku-toyotalle.





    Tiedä tuosta 626 luotettavuudesta, mutta oli yhtenä pirssinä 10v ilman yhtään korjaamokäyntiä! :xmas:
      
  • Metsähaka:

    petos:
    simppa:


    Käsittääkseni 626 ei ole menestynyt erityisen hyvin vikatilastoissa. Siinä mielessä siis aika poikkeuksellinen Mazdaksi.


    -kyllä väitän että tuo malli on juurikin erittäin pomminvarma auto, siitä panen vaikka pääni pantiksi. kokemustakin on perhepiiristä useammasta kyseisestä yksilöstä, kun eräs niihin erikoistui.



    Vaikka jotkut Mazdat ovat mielestäni ihan hienoja, niin 626 ei kyllä ole koskaan sytyttänyt.

    -sytyttämiset onkin asia erikseen. Luotettavuudesta kun puhutaan, vetää taatusti vertoja vaikka mittatikku-toyotalle.





    Tiedä tuosta 626 luotettavuudesta, mutta oli yhtenä pirssinä 10v ilman yhtään korjaamokäyntiä! :xmas:


    Mukavan pitkät huoltovälit, itse olen joutunut vähintään kerran vuodessa viemään määräaikaishuoltoon korjaamolle jokaisen autoni :smile:
      
  • Minä huollan aina itse kaikki pirssimme jos takuu ei ole voimassa ja tuo Masa oli 3v kun ostin. Onko kuitenkaan määräaikaishuolto korjaamokäynti? :xmas:

      
  • No jos luotettavaa ja kestävää autoa haet niin suosittelen japanilaisia merkkejä mm. Nissan, Toyota, Honda ja Mazda.

    Itsellä kokemusta eniten nissan primerasta ( vm- 97 ) joka on ollut ajokkina jo viimeset 3vuotta. Ja vaikka omaa ei sais kehua, niin tuo on kyllä hyvin luotettava ja vähävikainen auto, ei ole tarttenu huollossa käyttää. Ite olen pystyny kaikki pikkuviat/perushuollot tekemään.



    Ja tuolla hintahaarukalla kyl kallistuisin primeraan, kilometrimäärästä voi kyl vähän tinkiä jos auto muuten vaan siisti ja varusteitahan noissa on ihan mukavasti. :smile:

      
  • Saabin jos ostat, saat ainakin kestävän pelin jolla ajelee vaikka 500tkm ilman huolia. Vielä kun ostat turbollisen version niin ajaminenkin on mukavampaa kuin muilla. Alle 100tkm ajettua et tosin tuolla rahalla saa, mutta kuten tuli jo sanottua Saabissa nuo kilometrit ei tunnu...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit