Ford Mondeo 2001>

7 kommenttia

Olen kiinnostunut Mondeosta vm 2001 eteenpäin ja lähinnä mielessä on Sportback-malli. Pari kysymystä vaivaa kuitenkin vielä mieltä.

- Mikä on Mondeon kestävyys todellisuudessa? Ruostumisesta kuulee aika paljon, mutta löytyykö keltään omia kokemuksia auton kestävyydestä?

- Kuinka suuri ero on 1,8 litran 110 hv:n moottorilla verrattuna 125 hevosvoimaiseen? Entä minkäluontoinen moottori 125 heppainen yleensä on?

Kaikki muutkin kommentit otetaan mielellään vastaan.

[Morte muokkasi tätä viestiä 06.02.2005 klo 20:57]
  
  • Edellinen autoni oli vuosimallin 2001 Mondeo ja tarkemmin sen 115 heppainen diesel-malli (farmari). Ajelin sillä kolmisen vuotta ja yli 80 tkm:ä. Auto oli luotettava koko omistusajan. Vikalista oli lyhyt: stereot vaihdettiin heti alussa uuteen (cd lakkasi toimimasta) ja jokin letku (en ole asentaja-ainesta), jossa venttiili piti ääntä, piti korjata. Näiden lisäksi ongelmia oli lähinnä Eberin polttoainetoimisessa lisälämmittimessä (en suosittele). Kerran se vaihdettiin kokonaan uuteen ja sen jälkeen vielä kerran korjattiin.
    Ruostumisongelmaa ei autoni kohdannut. Asennutin autoon roiskeläpät heti, kun huomasin, että helmojen maalipinta rupesi ohenemaan kuin hiekkapuhalluksen jäljiltä. Helmat maalautin tietenkin kuntoon. E.m. ongelma ei tämän jälkeen uusiutunut.
    Kaiken kaikkiaan ajelin huolettomia kilometrejä ja mielestäni vieläpä edullisesti. Huoltaminenkaan kun ei ollut erityisen kallista.
    Ja lopuksi: ajo-ominaisuuksia ei voi kuin kehua. Varsinkin ohjaus on tunnoltaan erittäin tarkka ja tunnokas. Parempaan en ole vielä törmännyt. Vaikka autossani ei ollut ajovakaudenhallintajärjestelmää, en sitä osannut kaivatakaan. Uskallan suositella!

      
  • Lainaus:
    06.02.2005 klo 20:57 Morte kirjoitti


    - Kuinka suuri ero on 1,8 litran 110 hv:n moottorilla verrattuna 125 hevosvoimaiseen? Entä minkäluontoinen moottori 125 heppainen yleensä on?

    Kaikki muutkin kommentit otetaan mielellään vastaan.


    Väännöissä en huomannut koeajolla juurikaan eroa tuohon tehottomampaan versioon, mutta kyllä se selvästi reippaammin muuten liikkuu kuin pienempitehoinen versio. Kaupungissa 125-hevosvoimalla ei ole eroa 110-heppaiseen, mutta maantiellä eron jonkin verran huomaa. Itse valitsisin tuon 125-hevosvoimaisen.

      
  • Omaa omistuskokemusta ko. pelistä ei ole mutta useammat tyypit on ajettu. Mutta luetun mukaan ovien helmojen ruostetilanne, vetoakseleiden kunto, ovien saranat sekä takajarrut kannattaa tarkistaa.

    Ruostevauriot on tietääkseni korjattu suht kiltisti valmistajan piikkiin. Vetoakseleihin tepsinee putsaa-ja-liimaa-suojakumit-kiinni vetareihin -operaatio, jota ainakin Vantaan Tikkurilan Ford on tehnyt (tämä siis sillä olettamuksella, että vetarien rasvat eivät ole lentäneet vielä ulos), takuuseenkin niitä on vaihdeltu. Ovien saranat/saranatapit voinee vaihtaa ja takajarrujen jumitusongelma taitaa olla aika yleinen onkelma autoissa tänä päivänä.

    Muutenhan tuon auton tekniikan kanssa ei liene suurempia ongelmia ja fordin varaosat eivät ole kalliimmasta päästä. Ruosteruojaus taitaa olla suositeltavaa.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 07.02.2005 klo 12:33]
      
  • Moi

    Laitoin itselleni -02 farkun 1.8 koneella (110hv) tuossa joku aikaa sitten. Täytyy sanoa, että hyvältä tuntuu. Mutta omassani jouduttiin kaikkien ovien alareunat korjaamaan sen kittivian takia. Tämä meni kuitenkin kivuttomasti Ford:n piikkiin ja sain sijaisauton remontin ajaksi. Koneessa on riittävästi tehoja ja riittää varmasti normaaliajossa.

      
  • Kiitoksia asiallisista vastauksista!

    Minkälainen huoltoväli Mondeossa muuten on ja minkä hintaisia huollot ovat keskimäärin? Itse asustelen Jyväskylässä.

    Missä vaiheessa Mondeossa on edessä muuten isompi huolto?

      
  • Itselläni oli Mondeo 2001, jolla ajelin kolme vuotta ja n. 130 tkm ilman isompia ongelmia. Takaovien alareunassa oli alkava ruostevaurio, joka olisi vaatinut kohta korjausta, jos en olisi autoa vaihtanut. Vetoakseleissa myös alkava vuoto.

    Muuten normaalia kulumista (jarrupalat, akseliston vakaajatangon nivelet, ym.) Tuulilasin jouduin vaihtamaan kahdesti kiveniskemien aiheuttamien halkeamien takia. Jotenkin tuntui siltä, että lasi oli erityisen arka kiveniskemille - varsinkin kun kivi/nasta osui lasin kulmaan, halkeama ilmestyi välittömästi.

    Hyvät tilat, ajettavuus ja pikkukoneellakin riittävä suorituskyky normaali liikenteeseen. Rengasmelu kuitenkin aika kova karkeilla pinnoilla, mutta sama ongelmahan on lähes kaikissa muissakin tuon luokan autoissa.

      
  • Itse ajelin noin 85 tkm päälle 100 tkm ja hyvin pellitti. Pieniä asioita tuli matkan varrelle, mutta voin kyllä suositella. Mielestäni varma auto ei jättänyt tielle ja mukava matkavaunu. Ääntä otin pois pikimatoilla ja pehmeällä äänieristeellä.



    Mielestäni ovien alareunat kannattaa katsoa ja vetonivelet ostovaiheessa. Dieselkoneet ovat olleet epävarmempia, mutta niin on myös muillakin merkeillä. Lisäksi on ketjukäyttöinen venttiilikoneisto, josta plussaa :smile:.



    Ikkunaa en saanut rikki ja vaihtoon, vaikka jo toivoinkin kivisumun takia.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit