Honda Jazz (CVT)

6 kommenttia

Honda Jazziin liittyvät käyttökokemukset kiinnostaisivat. Olen harkinnut nykyisen Micran vaihtamista vähänkäytettyyn Jazziin, ehdottomasti CVT-automaattivaihteiseen.



Erityisesti olen kiinnostunut mahdollisista vikakohteista ja käyttökuluista. Onko CVT-laatikko kestävä ja kuinka paljon se tarvitsee huoltoa? Ovatko huoltokustannukset muuten kohtuullisella tasolla? Entä polttoaineenkulutus? Toimiiko automaatti-ilmastointi hyvin, vai vaatiiko se jatkuvaa ohjailua tai aiheuttaa muuta harmia?



Jazzille tehtiin käsittääkseni kasvojenkohotus pari vuotta sitten. Olivatko muutokset kovinkin merkittäviä?



Kiitokset etukäteen kaikesta Jazz-tiedosta!



ps. myös A-mersu ja Nissan Note kiinnostavat.

  
  • Samaa mietiskelen, tosin manuaalilaatikolla.

    Jazz / vanha Civic lienevät varsin vähävikaisia.



    Yltääkö Nissan Noten luotettavuus Hondien / Toyotien tasolle. Siis uskaltaako ostaa Notea vai Noteen tarttunut jo Rellun viat?



    Markkinoille tulee lisäksi Fiat Fiorino henkilöautomallina, diesel, jossa on myös kujetuskapasiteettia. Kommentit!

      
  • Käsittääkseni Nissanin laatu/luotettavuus ei yllä ainakaan Toyotan tasolle, vaikka hyvä onkin. Mutta eipä yllä hintakaan, varsinkaan käytettynä. Nissanin suurin ongelma taitaa olle ruostealttius, josta ainakin 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun autot kärsivät. Itselleni asialla ei ole suurta väliä, koska olen ajatellut jatkossa pysytellä sen verran tuoreissa autoissa, ettei ruoste ole ongelma.



    En pitäisi mitenkään itsestäänselvänä että yhteistyö Renaultin kanssa toisi laatuongelmia, ellei sitten Renault-autoja aleta myymään Nissanin merkillä (tätähän tapahtuu pakettiautopuolella). Minulla on vuoden 2003 Micra, joka on ensimmäinen yhteistyön hedelmä, ja varsin laadukkaaksi osoittautunut. Niin oman kokemuksen kuin tutkimustenkin mukaan ihan normaalia Nissan-tasoa.



    Jazzista olen kiinnostunut nimenomaan kehutun CVT-automaatin takia.

      
  • Honda Jazzista pitäisi olla myös Euroopan myyntiin tulossa uudempi malli.

    Muualla se on jo myynnissä nimellä Fit.

    Netin kautta siitä löytyy tietoa.

      
  • Juu, nykyjazzin seuraaja on tuloillaan, olen katsellut kuvia. Paljolti näyttäisi jatkavan edeltäjän linjoilla hiottuna ja modernisoituna. Mutta ennenkuin niitä nähdään täällä käytettynä mennee vuosi ja parikin. Micrastakin on kuulemma tulossa uusi malli 2010. Eihän tässä kiire ole...prkl...autokuume vain painaa päälle.

      
  • Tuskin menee niin paljon aikaa. Alla poiminta eräältä saksalaiselta palstalta:

    "...der neue jazz kommt erst ende 2008 nach europa - und zwar wie in japan mit 100ps bzw. 120ps benzinmotoren, die auch mit cvt-automatik erhältlich sein sollen, ein dieselantrieb (dazu habe ich noch keine daten finden können) wird in 2009 folgen..."



    Autokuume on meidän poikien yhteinen ja alituinen vaiva.



    PS. Lääkettä lisää autokuumeeseen.

    Samalta palstalta luettua:

    Saksan Honda myynnin vastaus kyselyyn:



    vielen Dank für Ihr Interesse an dem neuen Honda Jazz.



    Bezüglich Ihrer Anfrage kann ich Ihnen bereits heute folgende Informationen geben.



    Eine 120 PS Motor Variante wird nicht angeboten.



    Es werden eine 1,2 Liter Variante mit 90 PS angeboten und eine 1,4 Liter Variante mit 100 PS.



    Wie angesprochen sind die Angaben ohne Gewähre, weil wir nähere Informationen noch nicht haben.



    Er wird voraussichtlich ab November bestellbar sein.



    Die ersten Fahrzeuge stehen auch im November zur Verfügung.



    Auch zu Preisen kann ich Ihnen noch keine Auskunft geben.



    Eli Saksassa (luultavasti) marraskuussa alkaisi toimitukset.





      
  • Vuoden 2004 CVT-jazz kakkosautona, eli hyvin vähien kilometrien (noin 25000) vuoksi paha sanoa kilometrikestävyydestä mitään. Neljä vuotta ja nuo vähät kilometrit on siis kuitenkin toistaiseksi kestänyt moittteetta, eli ei ongelmia. Kerran vaimo ei saanut sitä käyntiin, mutta pahoin pelkään hänen sählänneen, luultavasti CVT-valitsin väärässä asennossa tai jotain. Tuolloin kävi Veholla, mutta eivät siitä mitään löytäneet eikä sen jälkeen ole "oire" uusiutunut.



    Polttoaineen kulutus on maantieajossa hyvin pieni, kun ajelee kohtuuvauhteja. Tuolloin vaihteisto pitää kierrokset miellyttävän alhaalla ja polttoainetta kuluu noin viisi litraa satasella, allekin. Moottoritienopeuksissa ei sitten enää olekaan kokoisekseen niin taloudellinen. Korkeahkon korin ilmanvastus pistää koneen kovemmalle ja vaihteisto käyttää isompia kierroksia. Yli satasen vauhdeissa alkaa kulua jo liki seitsemää litraa. Melukin vaivaa noissa vauhdeissa.



    Taajamapyörittelyissä taas minusta melko taloudellinen ainakin automaatiksi.



    Omassa ajossamme keskikulutus seitsemän litran nurkilla, koska sitä taloudellisinta maantieajoa ei kuitenkaan kakkosautolle paljon kerry. Hyvin vähäiset kilometrit taas vaikuttavat siihen, että iso osa kilometreistä kylmällä koneella, mikä myös tuntuu kokonaiskulutusta kohottavana.



    Kaikkinensa en siis kulutuksesta ihan täyttä kymppiä antaisi (paitsi noin 80 nopeuksilla). Toisaalta korkeus on kompromissi, jossa kokoluokkaan nähden loistavat tilat sitten vähän maksavat kovemnpien nopeuksien isompana kulutuksena. Ja kyllähän jotkut saavat kakkosautoina olevat manuaalivaihteisetkin pikkuautot kuluttamaan keskiarvona paljon enemmän. En sitten ole ihan varma, joohtuuko ajotavoista vai autoista.



    Eihän Veho huoltokuluiltaan mikään edullinen ole, mutta ei tuo ymmärtääkseni mitään erityisen runsasta huoltoa vaadi, vaikka meitä enemmänkin ajaisi.



    CVT-vaihteisto on kyllä niin mukava ja helppo ajettava, etten ymmärrä, miksi muunlaisia vaihteistoja edes tehdään. Ainiin, toisethan tykkää autourheilla liikenteessä ja ns urheilulliseen ajoonhan tuo CVT-Jazz nyt ei ihan varsinaisetsi ole tehty. Liikenteen rytmissä silti etenee hyvin vaivattomasti ilman hirmuisia voimiakin juuri loistavan vaihteistonsa ansiosta. Onhan moni pikkuauto toki tuota nuhaisempikin.



    Omien kokemusteni perusteella siis hyvinkin suosittelen paitsi siinä tapauksessa että iso osa kilometreistä kertyy moottoriteillä.



    Eikä tuo mikään varsinainen kuormajuhtakaan ole, vaikka tilojen puolesta nieleekin pikkuautoksi uskomattoman paljon väkeä ja tavaraa. Painava kuorma tuntuu nopeuden tapaan aika selvästi kulutuksessa. Mutta harva kai pikkuautoa raskaaseen käyttöön hankkiikaan.



      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit