Ensimmäistä autoa hankkimassa

42 kommenttia
«1

Moi!

Olisi vihdoin aika hankkia ensimmäistä autoa ja koska asiantuntemus tällä saralla on erittäin rajoittunutta, ajattelin kysellä täältä asiantuntijoiden apua.

Eli haussa olisi mielellään alle 15000e maksava uudehko (vm 2003->) suomen oloihin sopiva auto. Vaatimuksista tärkeimpinä 5-ovinen (mieluiten ehkä hatchback) ja luotettava, kohtuullisilla huoltokustannuksilla.

Olen netissä käytettyjä autoja katsellut ja yrittänyt eri testejä/keskusteluita katsella, mutta minkäänlaista varmuutta en ole saanut. Tällä hetkellä seuraavat ovat olleet potentiaalisimpia, omasta mielestäni:

Nissan Almera 2004-2005
Peugeot 206/307 2004-2005
Renault Megane 2003
Ford Focus 2003

Näistä Almera on vaikuttanut parhaalta tällä hetkellä. Renaultista olen lukenut että ei ole kuulemma niin hyvä Suomen olosuhteisiin, mutta en tiedä sitten pitääkö tuo paikkaansa.

Jos joku osaa näihin vaihtoehtoihin antaa kommentteja, tai ehdottaa jotain muuta vaihtoehtoa, olisin erittäin kiitollinen. :)

Kiitoksia!

  
  • en väitä olevani mikään asiantuntija, mutta neuvoisin hankkimaan juuri sellaisen pelin mistä ITSE tykkäät. tarkemmat tiedot mallin vioista ja muusta oleellisesta kannattaa ehkä hankkia jostain asiantuntevasta lähteestä. onnea tulevalle autolle :sunglasses:

    [petos muokkasi tätä viestiä 22.02.2007 klo 09:56]
      
  • Sama kysymys esitettiin hiljattain Tuulilasissa. Toimitus suositteli aloittelijalle Almeraa tai Corolla.
    Käytetyt Corollat ovat vaan hinnan kiroissa joten Almera lienee sinullekin järkivalinta.

      
  • Tosta listasta jossa kaikki ovat näitä ns. kansanautoja, on aivan yksi ja sama minkä valitset. Ota se mikä miellyttää. Kaikki ovat suht kamalia nykypelejä eli huutavia neloskoneita, sisämeteliä ja rytinää riittää. Mutta jos ideana on hinata oma ja mahdollisesti perheen #&%£$!* paikasta toiseen, aivan hyvin onnistuu. Joka vehkeestä löytyy aina joku tyyppivika. Yhdestä poikii vesipumppu, yhdestä pyöränlaakeri, kolmannesta alustan puslat, jostain mätänee tunkinvahvikkeet jne jne....mutta se on normaalia autoilua että joskus pitää tehdä/teettää remonttia. Ei voi välttää.

    Vaihtoehdoista päätellen oot fiksu tyyppi etkä ole harkinnutkaan ostaa isokoneista jenkkiä alle. Ja se on hyvä koska 12v taakseppäin itse sorruin ja sillä tiellä ollaan. Oon yrittäny vaihtaa johonkin taloudellisempaan mutta kun ei niitä euro/jaappaninkippoja kertakaikkiaan hermo kestä. On kuin hyppäis moottorijahdista pulpettiveneeseen. Eräs automyyjä kerran laski paperille että jos vaihtasin Caddyn vaikkapa Primeraan, vuodessa tienaisin etelänmatkan. Laskin itse että korvaako 1-2vkoa etelässä 50vkon vitutusta liikenteessä. Ei ainakaan vielä. Ehkä vanhempana kun kuulo ja muut aistit on jo niin finaalissa että sama missä sitä istuu. Toistaiseksi pysyn kotimaassa.

    Eli: Osta noista vehkeistä mikä vaan, ei tapahdu mitään vakavaa.
    Kevään jatkoja!

      
  • Lainaus:
    21.02.2007 klo 22:51 Petrrr kirjoitti
    Eli haussa olisi mielellään alle 15000e maksava uudehko (vm 2003->) suomen oloihin sopiva auto. Vaatimuksista tärkeimpinä 5-ovinen (mieluiten ehkä hatchback) ja luotettava, kohtuullisilla huoltokustannuksilla.


    Oma mielipiteeni on, että osta muutama vuosi vanhempi (2000-2001), hieman "parempi" auto. Ovat monesti parempia ajettavia, hiljaisempia, turvallisempia, isompia, suorituskykyisempiä ja jopa paremmin varusteltuja. Isoa audia, bemua tai mersua et tuolla rahalla saa, jossei oo jo melki loppuun ajettu.

    Alle 15 000€ saisit esimerkiksi

    Volkswagen Passat 1.8 20V vm2000 ajettu 100000 hinta 14500
    Audi A3 1.6 Attraction AT 3d vm2001 ajettu 53000 hinta 14850
    Peugeot 406 2,0 ST SEDAN vm2001 ajettu 77000 hinta 14900
    Saab 9-3 2.0 5-ov vm2001 ajettu 98000 hinta 14990

    Tässäpä vielä lisätietoa tuosta alimpana olevasta Saabista:
    Ilmastointi, Metallinhohtoväri, Etusivuturvatyynyt, Kuljettajan turvatyyny, Lukkiutumattomat jarrut (ABS), Ajonesto ja varkauslukitus, Vakionopeudensäädin, Ajotieturi SID 1, Keskuslukituksen kaukosäätö, Sähkösäätöiset ovenlasinnostimet edessä ja takana, Sähkösäätöiset ja -lämmitteiset ulkopeilit, Musta takaspoileri, 2 x Renkaat

    Suorituskyky uutena
    Huippunopeus 215 km/h
    Kiihtyvyys (0-100) 8.5 s
    Teho 110 kW
    Kulutus 6.3 8.5 12.1

      
  • Älä osta ainakaan käytettyä ranskalaista,jossa takuu on jo ummessa.Talvipakkasilla tulet huomaamaan mitä ihmeellisimpiä vikoja,etenkin sähkö+elektroniikkapuolella.Suomen olosuhteisiin suosittelisin saksalaisia autoja,(VW-konserni,Mercedes,BMW...)japanilaisetkin toimivat kelissä kun kelissä,mutta käytettyinä muutuvat aika lepakoiksi noin ajettavuuden,jämäkkyyden suhteen.

      
  • Kumitarzanin lista Saabin varusteista oli muuten ihan OK, mutta
    "Suorituskyky uutena
    Huippunopeus 215 km/h
    Kiihtyvyys (0-100) 8.5 s"

    Voiko vähempää olla merkitystä moisilla asioilla, ihan vilpittömästi?!?

    Ainoa oma vinkkini on, että tsekkaa huoltojen hinnat, vakuutusten hinta ja mieti paljonko olet valmis per kk maksamaan auton omistamisen ihanuudesta.

    Kerro toki mihin päädyit sitten, kun valintasi teit.

      
  • Lainaus:
    13.03.2007 klo 18:06 Stiva kirjoitti
    Talvipakkasilla tulet huomaamaan mitä ihmeellisimpiä vikoja,etenkin sähkö+elektroniikkapuolella.Suomen olosuhteisiin suosittelisin saksalaisia autoja,(VW-konserni,Mercedes,BMW...)j


    VW-konsernillahan juuri on ongelmia pakkasessa esim lukkojen suhteen...Ihan turha suositella mitään autoja maan perusteella, eri mallit toimivat eri tavalla suomen talvessa ei niitä voi niputtaa maan perusteella.

      
  • Lainaus:
    13.03.2007 klo 19:04 Kumppani kirjoitti
    Kumitarzanin lista Saabin varusteista oli muuten ihan OK, mutta
    "Suorituskyky uutena
    Huippunopeus 215 km/h
    Kiihtyvyys (0-100) 8.5 s"

    Voiko vähempää olla merkitystä moisilla asioilla, ihan vilpittömästi?!?


    No nuo nyt tuli nettiauto.comista suoraan copypastella, niin ajattelin laittaa. Samassa listassa kun oli tuo kulutuskin. Ja kyllä minua itseäni ainakin autoa ostaessa kiinnosti kiihtyvyys. Ei niinkään tuo 0-100 kuin ohituskiihtyvyys, mutta tuostakin voi vetää johtopäätöksiä. En sitten tiedä oliko niistä kysyjälle hyötyä, mutta tuskin haittaakaan.

      


  • Oma mielipiteeni on, että osta muutama vuosi vanhempi (2000-2001), hieman "parempi" auto. Ovat monesti parempia ajettavia, hiljaisempia, turvallisempia, isompia, suorituskykyisempiä ja jopa paremmin varusteltuja.




    näin juuri menettelen itsekkin. aivan tyhmää tuijottaa sokeana ''vuosimallikohtaa'', se ei kerro aina auton hyvyydestä yhtään mitään. moni 5-10 vuotta vanha laadukasmallinen auto on parempi kuin uusi ''rimpula'', tietty edellyttäen että on edelleen iskussa :kiss:
      
  • J100 ei ole varmaan koskaan edes Primeran kyydissä ollut, saati sitten ajanut? :sunglasses:

      
  • Heh, heitin mä sillä Datsunilla testilenkin myyjäsedän mieliksi. bensiininelonen, tomaatti. Ei se niin kamala tienpäällä ole vauhtiin päästessään kun ulkonäkö vois antaa olettaa. Paljon parempi kun ylivuotinen farkku Astra mitä tuli heikkona hetkenä kokeiltua. Siinä on sellanen viritys että joutu myyjälle jo sanomaan että helvetissä on snoukkakelit ennekun tossa otteessa on mun nimi.

    Ja mitäs sitä vaihtamaan mihinkään sellaisee mistä ei tykkää.

      
  • Itse olin samassa tilanteessa samalla budjetilla puolisentoista vuotta sitten. Katselin myös Focuksia, Almeroja, Golfeja ja Accordeja, mutta muutaman kuukauden vertailujen ja etsimisen jälkeen päädyin kuitenkin Audi A4 2.8 Quattroon.


    Ja hetkeäkään en ole valintaa katunut varsinkin kun auto on kulkenut ilman mitään ongelmia. Eihän tuo mikään halpa ole pitää, mutta maksan kyllä mielelläni sen ekstan mukavuudesta. Toki jokaisella on omat prioriteeti ja tarpeet.

      
  • Itselläni vähän sama ongelma ollut tässä jo vähän aikaa...en sano mikä hyvä ja mikä huono, kun en sitä tiedä, mutta klikkaappa hs.fi. Siellä on osio josta löytää merkeittäin tietoa merkin ja mallin yleisimmistä vioista, ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota autoa ostaessa. Listat käsittääkseni laadittu asiantuntijoiden tahi asiantuntijan kanssa..
    Ps. TM:n ylläpidolle anteeksi toisen sivuston mainostamisesta, hyvässä hengessä kuitenkin :innocent:

    [carless student muokkasi tätä viestiä 26.03.2007 klo 21:19]
      
  • Tuo lista on täys vitsi! :innocent:

      
  • Tavallaan olen J100:n kanssa samaa mieltä.Paitsi ettei mulla ole Cadillacia vaan 15 vuotias Chevrolet. Kuitenkin täysikokoinen ja täysmoottorilla. Ei ehkä juurisitä mitä voi taloudellista perheautoa ostavalle suositella, muttei niin kalliskaan pidettäväksi kuin kaikki asiaatuntemattomat luulee. Ja aiheeseen mennäkseni,minusta käyttöpeliksi kannattaa valita japsi tai saksalainen. Ehkä Neon.

      
  • itse suosittelisin ehkä katteleen jotain ensimmäisen korimallin avensista... toyotat yleensä hyviä mutta mieluiten japanissa valmistettu versio... ja jos -90lukulainen on ni käyttää reilusti autotohtorilla ellei ite ymmärrä... jää tuosta 15 000e vielä reilusti käteenkin ja varmasti on joku -99 avensis parempi ku -05 fiat punto :sunglasses: oma kokemus sanoo että osta suoraan farmari sen hatchbackin tilalle... on mukavempi sinkkunakin ku on tilaa eikä tarvii ährätä väkisin kamppeita kyytiin... eikä koskaan tiedä mitä tapahtuu :smile: enpä ois pari vuotta sitten 18kesäsenä uskonut että parikymppisenä on perheellinen jo...

      
  • Kysyisin nyt tässä samassa topicissa että tietääkö kukaan saako mistään kohtuuhintaista autorahoitusta alle 21vuotiaana? Eli olen siis 20vuotias vakituinen työ ja muutenkin raha asiat kunnossa, mutta ainakin op:n ja monien muiden rahoituksien ikäraja on tuo 21 :ashamed: Vähän off topic anteeksi siitä :no_mouth:

      
  • Suosittelen Mercedes-Benz-merkkistä autoa,kun kerran ostat Mersun,niin sen jälkeen ei tarvitse muita merkkejä katella.

      
  • kovasti pitää Stivaxin tuputtaa joka paikassa ja jokaiselle mersua.



    kannattaisi samalla muistaa kun leijuu tähtimerkki silmissä välkkyen, että ei se kaikkien toiveita ja vaatimuksia autolle täytä todellakaan.



    :sunglasses:

      
  • Mutta kun maailma näyttää niin mukavalta "tähden takaa" ja kun on paha mieli,niin menee Mersun rattiin,johan rentoutuu,muistattehan RAID-sarjan komisario Janssonin? Hänenkin oli tapana mennä autotalliin istumaan siihen vanhaan S-sarjalaiseen ja vain käyttää vähän moottoria,niin jo veti suupeliä ylöspäin,valitan jos joku pahastuu tästä Mersun tuputtamisesta,mutta me "Mercedes-evankelistat" olemme sitkeää sorttia. :innocent:

      
  • Kaikki varmaan myös muistamme mitä viimeisessä RAID:in jaksossa tapahtui kyseiselle Mersulle, kun se ajettiin tallista ulos? :lol:

      
  • Ei Klassikko-Mersun,kuten Raid-sarjan komisario Janssonilla,tarvitsekaan aina lähteä käyntiin,kuuluu pelin henkeen temppuilu ja rassaaminen. :smile:

    Stivax kiittää vastauksista ja lopettaa tämän huumoripohjaisen Mersun mainostamisen,ettei niin monelle ei-Mercedes-miehelle tulisi paha mieli tai menisi herne nenään.Lopuksi,kokeilkaa Mercedeksiä,niin tulette hyvälle tuulelle!

      
  • Monesti tulee mieleen "ristikkotähtäin" kun nuita valottomia kankeita linttoja väistelee! :xmas:

      
  • Ei tainnut kauheasti Prrr auttaa? Niinkuin huomaat, auton(kin) osto on paljon tunneasia. Siitäkin huolimatta, että sen pitäis olla vain laite millä siirrytään paikasta toiseen, mielellään tietysti luotettavasti ja turvallisesti. Mutta, koska on se minullakin jossakin määrin tunneasia kerron mielipiteeni. Mieti ensin minkälasiat ajoon tarvitset, sitten voit mirttiä vaikka autojen luetettavuutta, ylläpitokuluja yms. Jos arvostat parasta ajettavaa, valinta on Focus sitten Almera, Megane jää hännänpitäjäksi. Jos luetettavinta, valinta on Almera. Mukavin taitaisi olla Peugeot.



    Miunun valintani tuosta jouskosta olisi Almera, luettavuus, kohtuuhyvä ajettava kokoisekseen. Tosin, hieman on Nissanin luotettavuus kärsinyt Renaultin yhteistyöstä. Ehkä silti tuon joukon luotettavin. Corollaa joku mainosti, se olisi luotettavuudeltaan varmaankin paras, mutta perinteisesti Toyotoiden ajo-ominaisuudet eivät ihan parhaasta päästä ole.

      
  • Listasi paras ajettava on Ford Focus. Muiden vahvuudet ovat jossain toisissa asioissa. Tutkipa vaikkapa Focuksen farmarimallia automaattina, saatat yllättyä. Tilaa on kuin Mondeossa, hinta ei hirvitä ja ajettavuus omassa luokassaan.



    Kuten aiemmat kirjoittajat ovat esittäneet melkein mille tahansa ritsalle löytyy joku puolestapuhuja. Omasta puolestani voin sanoa että Escortin jälkeen Focus on kuin siirtyisi uudelle mantereelle tai vaihtaisi vuosituhatta kerralla. Kaikki listallasi olevat autot ovat hinnaltaan siedettäviä.



    Muista myös käytetyn auton olevan yksilö. Puhutaan ruostumisesta tai mistä muusta tahansa mitä vaan kannattaa tarkistaa alusta nosturilla (tai autotohtorilla) ihan omin silmin. Huonomainenkin auto saattaa olla ruosteeton ja hyvä. Tottahan mainostamani Focuksenkin saa ajettua kiveen ja ohjauskulmat pieleen jne.

      
  • En oikein ymmärrä, autoon ollaan valmiita laittamaan kymmeniä tuhansia euroja, mutta sitten pelätään että autoon tulee joku vika, josta joutuu hieman maksamaan? Rahalla niistäkin selviää.



    Itse ajelen parin tuhannen euron 'budjettiautoilla' eikä niissä ole mitään katastrofaalisia vikoja ollut. Sopivasti sisäänajettuja ja vain jotain kuluvaa osaa menee vuosittain.



    Ainakaan rahan säästämiseksi tuo ehdottoman luotettavan hakeminen ei ole järkevää. Jos uudehkoa kuitenkin hakee niin ottaa vaan sen johon itse ihastuu. Kaikissa niissä on hyvät ja huonot puolensa eikä minkään pito ole ilmaista.



    :xmas:

      
  • K-10:

    En oikein ymmärrä, autoon ollaan valmiita laittamaan kymmeniä tuhansia euroja, mutta sitten pelätään että autoon tulee joku vika, josta joutuu hieman maksamaan? Rahalla niistäkin selviää.




    Ehkäpä sitä rahaa moni pistää juuri sen vuoksi ettei sitten tarvitsisi korjauttaa sitä joka välissä. Itse ainakin kyllästyin parintonnin ropposen jatkuvaan korjauttamiseen ja laskin, että yhtä kalliiksi tulee mutta vähemmällä vaivalla 15keuron auto, jota ei toistaiseksi ja onneksi ainakaan ole vielä tarvinnut korjauttaa samaa tahtia.

      
  • K-10:

    En oikein ymmärrä, autoon ollaan valmiita laittamaan kymmeniä tuhansia euroja, mutta sitten pelätään että autoon tulee joku vika, josta joutuu hieman maksamaan? Rahalla niistäkin selviää.






    selviää rahalla kyllä, eikä siitä varmaan ole kyse etteikö muutaman kymmenen tuhannen auton omistajalla olisi sitä rahaa sen verran aina joskus.



    mutta minusta on aivan perusteltua vaatia autoa joka ei temppuile eikä vikoja esiinny säännöllisesti.



    On aina ihmeellistä kun jotkut suhtautuvat asiaan niinkuin '' viat on ihan ok, sehän on auto ''



    mutta mietin aina mitä nämä sanoisivat kun vaikka uusi telkkari kesken MM-finaalin menisi savuna ilmaan, kallis kännykkä tilttaa kun tarvii soitella tärkeitä asioita, talosta katoaisi lämmitys, jne, jne.



    sen olen huomannut että kaikista lepsuiten vikoihin suhtautuvat ovat sellaisia joille auto on vain joku ''julkisivu'' ja hajoaminen ei tunnu lompakossa sen enempää kuin liikkumistarpeessakaan. ja selvähän se - silloin sitä laadukkuutta ja toimivuutta ei osaa arvostaa.

      
  • slowgear:

    K-10:
    En oikein ymmärrä, autoon ollaan valmiita laittamaan kymmeniä tuhansia euroja, mutta sitten pelätään että autoon tulee joku vika, josta joutuu hieman maksamaan? Rahalla niistäkin selviää.


    Ehkäpä sitä rahaa moni pistää juuri sen vuoksi ettei sitten tarvitsisi korjauttaa sitä joka välissä. Itse ainakin kyllästyin parintonnin ropposen jatkuvaan korjauttamiseen ja laskin, että yhtä kalliiksi tulee mutta vähemmällä vaivalla 15keuron auto, jota ei toistaiseksi ja onneksi ainakaan ole vielä tarvinnut korjauttaa samaa tahtia.


    Olet sitten ollut erityisen huono-onninen autojesi suhteen. Itse nimittäin lasken säästäväni vuositasolla n. 40% kokonaiskustannuksissa.



    Toki uuden auton ostaja voi toivoa saavansa rahoilleen vastineeksi absoluuttista luotettavuutta. Mutta ei se vaan aina mene niin. Ihan yhtälailla tuolla näkyy hinausauton lavetilla uudempia autoja, kuin vähän vanhempiakin. Ajamista estäviä vikoja ei käytetyissä ole sen enempää. Tyyppiviat ovat jo paljastuneet ja ne on korjattu.

      
  • K-10:


    Olet sitten ollut erityisen huono-onninen autojesi suhteen. Itse nimittäin lasken säästäväni vuositasolla n. 40% kokonaiskustannuksissa.




    Kun kilometrejä tulee mittariin 40000 vuodessa ja sitä tarvitsee joka ikinen päivä niin kyllä siinä paukkuu vanhan auton osat ilman huonoa tuuriakin. Autossa on yllättävän monta osaa, jotka voivat mennä rikki kun käyttöä tulee tarpeeksi.




    Toki uuden auton ostaja voi toivoa saavansa rahoilleen vastineeksi absoluuttista luotettavuutta. Mutta ei se vaan aina mene niin. Ihan yhtälailla tuolla näkyy hinausauton lavetilla uudempia autoja, kuin vähän vanhempiakin. Ajamista estäviä vikoja ei käytetyissä ole sen enempää. Tyyppiviat ovat jo paljastuneet ja ne on korjattu.




    Toki näin on, mutta oman kokemukseni mukaan uudehkolla, ei välttämättä siis ihan uudella vaan 3-6 vuotiaalla josta tyyppiviat on myös siihen mennessä korjattu, autolla on kalleimmat kilometrit jo takana ja ne seuraavaksi kalleimmat vielä jossain edessä. Itse tähtään siis juuri tähän rakoon.



    Sanoisin melkein niin, että nykyään ja tästä eteenpäin varsinkin vanhan käytetyn auton omistaminen tulee jatkossa aina vaan kalliimmaksi. Vanhoissakin autoissa alkaa olemaan jo nyt kaikennäköistä sähkövipstaakia jotka jossain vaiheessa kuitenkin alkaa renaamaan ja kun niitä ei enää ihan joka nyrkkipajassa pystytä huoltamaan korjaamisesta nyt puhumattakaan niin luotettavuus nousee entistä tärkeämmäksi asiaksi auton valinnassa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit