A2

19 kommenttia

Olen seuraillut tullin tilastoja.



A2 autoja on näköjään tämän vuoden puolella haettu jo aika monta.

Dieseleitä ovat lähes kaikki.



Onhan siinä kallis kori, alumiinistä, mutta lie kestäväkin.



Olisko tuo auto vielä tätä päivää tekniikaltaan, kulutuslukemien pohjaltahan se olisi hyvinkin.

  
  • Eipä näytä olevan kiinnostusta.



    Onhan se toki mukavampi äherrellä uusien autojen kanssa. :sunglasses:

      
  • A2 on saksassa käytettynä kalliihko. Suomalaiset hakee mielummin isoja meillä oikeasti kalliita autoja, joita sakemannit eivät vanhemmiten arvosta. A2 olisi mielenkiintoinen kaupunkiauto, hyvä ajaa maantielläkin ja varustelu kunnossa (esp, ilmastointi). Pikkubensallakin tulisi kait toimeen...

      
  • Mulla on ollut nyt pari vuotta ajossa A2 1.4 TDI tehokkaammalla 66 kW moottorilla. Olen tykännyt kovasti vaikkakin kone ei olekaan parhaimmillaan kaupungissa lyhyen vetoalueensa takia. Maantiellä tuolla ehtii mukavasti ja siellä kapea vetoalue ei niin haittaa. Se kapea vetoalue koskee kyllä sitten melkein kaikkia dieseleitä. Samalla rahalla olisin aikoinaan saanut myös uuden Polo TDI:n mitä keväällä 2006 haettu A2 tuli maksamaan, mutta olen kyllä tuohon valintaan tyytyväisempi.



    Olen ajanut autolla n. 53 tkm (38 - 91 tkm) reilussa kahdessa vuodessa ja mitään ei ole mennyt varsinaisesti rikki. Jarrut on kulutusosistakin olleet ainoat vaihtolistalla. Huoletonta menoa siis kaikinpuolin.



    Kun olin omaani ostamassa, koeajoin myös tuon 55 kW version ja totesin sen liian hitaaksi. Tuo 66 Kw versio on aika paljon terhakampi menemään.



    Tilaakin on ihan mukavasti. Mahtuu joko neljä henkeä tai kaksi henkeä ja hitosti tavaraa. :smile: Tilat on kohtuullisen hyvin muunneltavissa ja takapenkit on tarvittaessa helppo vaikka irroittaa.



    Kulutus tässä on kohtuullinen. Mun auton käppyrää näkyy tässä. Kannattaa ottaa huomioon että iso osa ajosta tulee Kehä III:n sisällä ja talvella webasto on ahkerassa käytössä. Ja normaalikesänä olisi myös ilmastointi..



    http://tankkaus.com/graph_kmcons.php?car=13324&km=1000000&scaleBottom=0&scaleTop=10&x=km

      
  • No oli ihan ilahduttavaa lukea.



    Muutaman vuoden ajan on ollut jo hakusuunnitelma, mutta aina vaan on jäänut toteutumatta.

    No ainakin on tullut tutkittua autoa sen minkä siitä on löytynyt.

    Dieselin tuonti tulisi verotuksellisesti edullisemmaksi, mutta bensakoneista olen ajatellut (1,4 tai 1,6).

    A2:t alkavat olla Saksassa aika vähissä.



    Tässä yksi linkki, josta löytyy A2:sta aineistoa.

    http://www.audi-a2-museum.de/



      
  • Heh. Samanlaisiin kulutuslukemiin pääsi -85 Nissan Sunny dieselfarkulla. Niin se kehitys kehittyy... Siinä ei tosin ollut turboa, ilmastointia eikä edes ohjaustehostinta. TM:n Automaailma 18E/2004 mukaan Audi A2 1,4TDI:n kulutuslukemat on 5,6 - 3,5 - 4,3 (kaup-mt-yhd). 1.4 bensakoneelle vastaavasti 8,2 - 4,7 - 6,0. Jos käytännön kulutuksessa on yhtä karu ero (+20%) niin todellisuudessa bensakoneen yhd. kulutus on 7,2. Tuohon pystyy jo moni muukin pikkuauto.

      
  • No asian juju onkin siinä, että Audi A2 ei ole ns. tusina-auto.

      
  • Heh. Samanlaisiin kulutuslukemiin pääsi -85 Nissan Sunny dieselfarkulla. Niin se kehitys kehittyy... Siinä ei tosin ollut turboa, ilmastointia eikä edes ohjaustehostinta. TM:n Automaailma 18E/2004 mukaan Audi A2 1,4TDI:n kulutuslukemat on 5,6 - 3,5 - 4,3 (kaup-mt-yhd). 1.4 bensakoneelle vastaavasti 8,2 - 4,7 - 6,0. Jos käytännön kulutuksessa on yhtä karu ero (+20%) niin todellisuudessa bensakoneen yhd. kulutus on 7,2. Tuohon pystyy jo moni muukin pikkuauto.




    Tuon 66 kW moottorin kulutukset on vähän suuremmat 5,9 - 3,6 - 4,4 mutta toki eroa on toteutuneissa kulutuksissa ilmoitettuihin. Niinpä kyllä taitaa olla melkein kaikissa autoissa, aika vaikea on päästä normaalissa liikennerytmissä laboratoriokulutuksiin. Mulla ainakin on sen sortin nilkka kaasujalassa että nuo ilmoitetut kulutukset on ihan utopiaa. Varmaankin maantiekulutuksesta saisi aika paljonkin pois jos malttaisi ajaa ilman kylmäkonetta ja vältellä moottoritietä. Helsingistä kun lähtee lähes mihin tahansa, on tiedossa 45 min moottoritietä. Konetiellä tuollainen pikkudiesel ei ole parhaimmillaan. Kierroksia koneessa on helposti 2.600 tai ylikin ja silloin palaa naftaa ihan eri tahtiin kuin 80 km/h köröttelyssä.



    Kiitos MHJ linkistä, tuo oli hyvä saitti!

      
  • No miten sinun kaasujalkasi mahtuu ja pärjää, kun sanotaan, että keskikonsoli painaisi jalkaan.

      
  • Kyllä tuolla 1.4 TDI:llä pääsee käytännössäkin pieniin lukemiin! Ehkä 120 motari ei paras! Onko tuossa 90 heppaisessa sitten parempi alavääntö kuin 75-80 heppaisessa? Ei se nyt niissäkään mikään onneton ole, mutta kone vaan jyristää! Turbopotku antaa taas kuvan paremmistakin tehoista! Esim. nykyinen 1.9, 105 heppaisena on kuin sähkömoottori; voimaa piisaa tasaisesti, eikä jyristä vaikka ajaisi 1000 r/min!

      
  • A2:ssa ei ole 1.9 moottoria. Lie sinulla painovirhe.

    Löytyy: 1.2 TDI (45kW), 1.4 TDI (55 ja 66 kW), 1.4 (55kW) ja 1.6 FSI (81kW)

      
  • No miten sinun kaasujalkasi mahtuu ja pärjää, kun sanotaan, että keskikonsoli painaisi jalkaan.




    Kyllä se sinne mahtuu mutta jos on kovinkin leveä lapikas niin saattaa joskus olla että täytyy vähän asetella jalkoja. Vakionopeudensäätimen ansiosta kaasua ei tule juuri paineltua maantiellä. Jos MHJ olet tästä pääkaupunkiseudulta niin sovitaan tavalla tai toisella treffit niin pääset kokeilemaan autoa ostopäätöksen tueksi!



    Kyllä tuolla 1.4 TDI:llä pääsee käytännössäkin pieniin lukemiin! Ehkä 120 motari ei paras! Onko tuossa 90 heppaisessa sitten parempi alavääntö kuin 75-80 heppaisessa? Ei se nyt niissäkään mikään onneton ole, mutta kone vaan jyristää! Turbopotku antaa taas kuvan paremmistakin tehoista! Esim. nykyinen 1.9, 105 heppaisena on kuin sähkömoottori; voimaa piisaa tasaisesti, eikä jyristä vaikka ajaisi 1000 r/min!




    Ei alavääntö mikään kovin hyvä ole tässä 90 hv koneessa. Tai ehkä se kontrasti 1000 rpm ja 1600 rpm välillä on niin suuri että se alavääntö tuntuu onnettomalta. Ihan kylmällä koneella veto on tyhjäkäynnin tuntumassa todella ohutta, tottumaton saattaa saada koneen vaikka sammumaan. Turbo kyllä potkaisee tässä pikkuvaihteilla aika topakasti, oikeastaan aika ihmeenkin lujaa ollakseen muuttuvageometrinen. Kunnossa sen pitäisi kuitenkin olla koska samalta se on tuntunut koko ajan.

      
  • TeroPee,

    kiitos ystävällisestä tarjouksestasi.

    Harmi kyllä olen aika moisen matkan päässä pääkaupunkiseudulta.

    Melkein täällä kulmilla on myynnissä yksi yksilö ja odottelen josko vielä joku eksyisi tänne asti.



    Tarkoituksena on ensi kesänä käydä Saksassa ja jos kaikki asiat loksahtelisivat kohdalleen, samalla katsoa A2:sta. Voihan olla, että ne ovat silloin jo melko vähissä. Muutama sata näkyy nyt vielä löytyvän.

      
  • kiitos ystävällisestä tarjouksestasi.
    Harmi kyllä olen aika moisen matkan päässä pääkaupunkiseudulta.
    Melkein täällä kulmilla on myynnissä yksi yksilö ja odottelen josko vielä joku eksyisi tänne asti.




    Eipä kestä kiittää, täytyyhän sitä autokuumeessa olevaa auttaa.. :smile: Tässä kesän mittaan tulee ajeltua vähän ympäri Suomen, mm. Pohjois-Karjalassa ja Alastaron suunnalla. Sattuuko ne lähemmäksi?



    Käy muuten vilkaisemassa Audi Club Finlandin nettisivut ja sieltä AudiFinns -keskustelupalsta. Haulla löytyy jonkin verran keskusteluita pikkukakkosesta.

      
  • Kiitos, mutta ei satu kohdilleen. P-K on kyllä muuten hyvinkin tuttua aluetta.



    Koetan hankkiutua koeajolle lähimpään myyntipaikkaan ellei tälle alueelle saada autoa tarjolle.

    Hyvä sivusto; lisätty tietty bookmarkkeihin/A2.



    Autokuume on varmaankin meillä miespuolisilla "kroonista".

      
  • Vanhasta muistista kirjoitin Alastaron vaikka tarkoitin tietenkin Kemoraa. Tarkalleen ottaen siellä tulee oltua lauantaina 16.8.



    Autokuume on todellakin jatkuva ja autojen vaihtaminen alkaa muistuttaa harrastusta. Viimeisen 10 kk aikaan olen hankkinut viisi autoa ja myynyt kaksi. A2 sen sijaan on ja pysyy, sitä ei varmaan tule vaihdettua ihan heti. :sunglasses:

      
  • Se on sinulla sitten melkoista partsikointia.



    Tuo A2 aiheuttaakin pitkäaikaisen riippuvuuden ilmeisesti myös hankinnan jälkeen.



    Sinulla on sitten hiukkassuodattimen hankinta, jos pitempään pidät.

    Niiden toiminnoissa on ainakin saksalaisilla ollut ongelmia, itse asiassa siihen ei kaiketi ole vielä olemassa kunnollista.

      
  • mhj:

    Se on sinulla sitten melkoista partsikointia.

    Tuo A2 aiheuttaakin pitkäaikaisen riippuvuuden ilmeisesti myös hankinnan jälkeen.

    Sinulla on sitten hiukkassuodattimen hankinta, jos pitempään pidät.
    Niiden toiminnoissa on ainakin saksalaisilla ollut ongelmia, itse asiassa siihen ei kaiketi ole vielä olemassa kunnollista.




    Kieltämättä tämä aiheuttaa riippuvutta.. Vielä jos olisi automaattivaihteinen niin olisi just sopiva peli kahden hengen talouteen kaupungissa.



    Hiukkassuodatin olisi varmasti hyvä hankinta mutta taitaa ne rahat mennä moottorinohjauksen uudelleenohjelmointiin mielummin. Sen johdosta saattaa kyllä käydä niin että hiukkasia tulee taivaalle hieman nykyistä enemmän.. :innocent:



      
  • @TeroPee



    Tuli se koeajomahdollisuus sitten muutama viikko sitten.

    Auto oli 2001 mallia, pienemmällä bensamoottorilla. Kovasti sitä yritettiin saman tien myydä, kun oli kuulema jo autolla toinenkin hyvin kiinnostunut. Lie ollut sitä automyyjän tehostemenettelyä.

    Pakko on todeta, että autosta jäi hieman epämääräinen tuntuma.

    Ehken vuosia kestänyt positiivinen autosta lukeminen oli siihen myös osasyynä.

    Odotin auton kulkevan kevyemmin, kun on niin kevyt ja moottorissa painoa ajatellen pitäisi olla ihan kohtalaisesti puhtia. Eli ajamisen keveys puuttui.

    Liikkeelle lähdössä piti olla melkoisesti kaasua, että onnistui sammumatta.

    Auto kyllä kulki vauhtiin päästyä ihan kelvosti ja ohjaus oli hyvä.

    Vaihteisto vaikutti aika kuluneelta, kun oli melkoista lonksetta.

    Taisi olla jo auto ehtoopuolessa.



    Sinun autosi tuolla "puhtidieselillä" varmasti kulkee ihan iloisesti.

    Ilmeisesti tähän autoon pitäisi totutella jonkun aikaa, että alkaisi ymmärtää sen ominaisuuksia oikein.

    Koeajomatka oli minulla varsin lyhyt.



    Jossain määrin jää A2 kaivertelemaan mieltä.

    Ehken se olisi pitänyt voida hankkia jo muutama vuosi sitten.

    Ei auta nyt muu kuin jättää sen hankinta sittenkin.

      
  • Mulla on ihan samantyyppisiä kokemuksia 1.4 bensasta. Ei liiku mitenkään superiloisesti mutta eihän tietenkään 75 hevosvoimalla voikaan liikkua kovinkaan sporttisesti. 1.6 FSI ja 110 hv kuljettavat autoa huomattavasti iloisemmin. Vaihteensiirto noissa bensavehkeissä on löysemmän tuntuinen kuin omassa, mulla ei ole minkäänlaista väljyyttä tuntumassa. Tosin eipä mittarissakaan ole vasta kuin 96.000 km.



    2001 mallin autolla on jo ikää 7 vuotta, siinä ajassa moni muukin auto alkaa tuntua kulahtaneelta, miksipä ei myös A2. Ei tämä mikään ihmeauto kuitenkaan ole. :smile: Persoonallinen, hauska, hyvin varusteltu ja laadukas (ainkin mun mielest&#228:wink: kylläkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit