@Lukija31722 kirjoitti:
Osaan sanoa vastakkaisenkin esimerkin. Ainakaan joku nolkytluvun RAV4, missä olin kyydissä, ei ollut hiljainen nastarenkailla korkeista renkaista huolimatta, vaan paremminkin sietämättömän äänekäs.
Korkeampi rengas…
@Jorma L2 kirjoitti:
Eli ei nuo halkaisijat eikä ainakaan pyörän säteet numeroina niin merkittävästi eroa, henkilöautosta off-road maasturiin säde kasvaa 4cm.
Ero ei ole sentteinä suuri, mutta erona onkin renkaan profiilisuhteen kasvu, mi…
@Lukija31722 kirjoitti:
Oikeasti, mitä pienempi rengaskoko (säteeltään), sitä paremmin se löytää kaikki kuopat tienpinnasta. Siksi en vierasta yhtään citymaastureiden kokonaiskorkeudeltaan suuria renkaita.
Tämä on hyvin ymmärrettävä peria…
@Late1969 kirjoitti:
Kaikki invertterit tahdistuvat olemassa olevaan verkkoon, kun ne ovat rinnan valtakunnanverkon kanssa. Jotkin invertterit osaavat luoda verkon eli pyörivän 3-vaihejärjestelmän. Ne pystyvät tuottamaan sekä lois- että pätötehoa…
@Topi27 kirjoitti:
Olisiko ratkaisu vain tehoelektroniikassa löysin maininnan alla:
Tulevan energiasiirtymän osalta tehoelektroniikka on erityisen tärkeää. Esimerkiksi kun
aurinkosähköjärjestelmät tai akut syöttävät tasavirtaa, tuulivoimala…
@Lukija31722 kirjoitti:
Esim. BMW i3:n rengaskoko on 155/70 R19. Ei tuo minusta kamalan leveältä vaikuta.
i3 onkin hyvä poikkeus energiankulutus huomioon ottaen tehdystä suunnittelusta. Se ei edes menetä ohjauksen täsmällisyyttä tavallist…
@HybridRules kirjoitti:
Sinä toistelet tuota aina silloin tällöin. En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat sillä esim. tässä yhteydessä?
En oikein ymmärrä, mitä voi saavuttaa muiden valintoja halveksimalla?
Polttis pörisee, säkättää, kilk…
@Topi27 kirjoitti:
Se etu aurinkopaneeleissa on, ettei tarvitse tahdistusta. Nyt hiljattain uutisoitiin Suomalaisen tuulipuiston rakentajien asentaneen akuston tuulipuistoonsa joka riittää tasamaan taajuuden.
Yllättävää kuulla, että taaju…
@HybridRules kirjoitti:
Mutta hitaissa nopeuksissa ja esim. parkkihalleissa diesel pitää selkeästi havaittavaa ja säälin tunteen aiheuttavaa ääntä.
Minua taas säälittää yritys ostaa rispektiä kaupasta.
@Lukija31722 kirjoitti:
Sähköautothan ovat usein korkeakylkisiä johtuen akun päälle nostetusta matkustamosta. Pienet renkaat korkeassa kyljessä näyttäisivät typeriltä. Ja onko suurista pyöristä jotain haittaa kalliimpien renkaiden lisäksi?
…
@Jorma L2 kirjoitti:
Sen verran uudet laitteet, että seuraat varmaan vielä aktiivisesti. Mikä ero tuotossa per päivä kun verrataan pilvistä päivää vs aurinkoa aamusta iltaan?
Toukokuun ajalle budjetoitu hieman yli 30 kWh päivässä näyttäis…
@koreileva kirjoitti:
@tracktest kirjoitti:
Tuulienergiakin laittoi muut investoinnit jäihin. Kukaan ei nyt panosta siihen, että kun ei tuule, jostain saataisiin energiaa.
Se ei kai kuitenkaan ole tuulivoimayhtiöiden s…
Vahvistan havainnon umpion sisään päässeen selvästi erottuvan valaisimen uloimman lasin pintaan pisaroiksi tiivistyneen kosteuden poistumisesta ehjässä ja kolhimattomassa rakenteessa. Jollain kelillä pysäköidyn auton umpiossa näkyy välillä kosteutta…
Umpio hengittää ja ilmajousituksen ottoilman kuivauksen tapaan käytetään ilmeisesti kuivaimessa silicajyviä?
Jotain on mennyt pieleen kun valojen teholähteen hukkalämpö ei riitä pitämään umpiota (joka ei siis ole umpio) kuivana.
Rouvan saman k…
@Topi27 kirjoitti:
Kaipaatte siis jotain tälläistä, mutta täys-sähköä lataushybridin sijaan.
En minä ainakaan halua tinkiä farkun tiloista. Kun farkku jo mukavuussyistä syrjäytti sedanin 540 litran tavaratilan mökkireissun varustekasa…
@Ruuhkamies kirjoitti:
Minulla on käytännössä aina yli 5km matkoilla navi käytössä. Ei siksi, etten löytäisi perille, vaan siksi, että täällä isolla kirkolla on aina silloin tällöin kaikenlaista liikennehässäkkää
Käytän navia tutulla työm…
@Urja kirjoitti:
Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa
Samaa olen kaipaillut itsekin, mutta joudumme tyytymään odottamaan koska olemme toiveinemme vähemmistössä ja valmistajat käyttävät rajallisen tuotantok…
@HybridRules kirjoitti:
Taitaa olla kovin teoreettinen tilanne, että joku avaisi auton tuollaisella systeemillä. Ja jos se vaivaa mieltä, niin voihan puhelimesta otta bluutuuttiyhteyden autoon pois päältä yöksi.
Ei, vaan jo vuosikymmenen …
Ylläoleva kuvaus kuulostaa samalta aidon viesti relay tekniikalta, jolla monen muunkin merkkisiä avaimettoman ajon mahdollistavia autoja varastettiin systemaattisesti jo 10 vuotta sitten.
Tästä syystä avaimeton ajo oli vuoden 2012 autoa ostaessan…
@HybridRules kirjoitti:
Onko sinun tai rouvan autossa nettiselain, jolla voi esim. lukea iltasanomien verkkolehden? Minua vain kiinnostaa, onko muissa autoissa oikea nettiselain ja sellainen näyttö, jolle sen voi avata. Internet-yhteys sinänsähän…
@HybridRules kirjoitti:
Onko sinulla antaa joku lähde tiedolle Teslan arvostustasosta tulevien softalisenssien myynnin pohjalta. Onko muuten kysymys Teslan softan lisenssioimisesta muille autonvalmistajille vai siitä, että kuluttajilta halutaan l…
@M880 kirjoitti:
Yhtäältä totta, toisaalta esimerkiksi ne Stellantiksen kaavailemat uudet voitot tarkoittavat samalla että kuluttaja maksaa jatkuvasti, ja yhteensä enemmän.
Tätä samaa softalaskutuksen kehitystä on kerrottu jo pitkän aikaa…
@Josef kirjoitti:
Ei minun navi varoita ruuhkista, tietöistä tai eläimistä, koska ei siinä ole nettiä.
Minulla on yli 10-vuotiaassa autossa kovin kompelösti käytettävä nettikin, kojetauluun integroitua selainta myöten, mutta näihin varoit…
@HybridRules kirjoitti:
Etkö pelkää, että taivas putoaa niskaan? Sekään ei ole tapahtunut. Vielä.
Pysyvätkö softalisenssit auton käyttäjälle ilmaisena vai onko Teslan softamyynnin arvolla perusteltu osakkeen fair value väärin arvioitu?
…
@Kumppani kirjoitti:
Johan sinä nyt mutkille tuon ajatuksesi sait. Unohdat aktiivisti
En unohda. Totesin vain kuten asia on, että navin ETA aikaistuminen ei vaadi ylinopeutta.
Johon se naljailuni kohdistui siis.
Minusta kuul…
@HybridRules kirjoitti:
Minä ajan nykyään usein navigaattori päällä, jotta voin ajaa NavigateOnAutoPilot -automaattiohjauksella ja jotta näen energian kulutuksen ja lisäksi, jotta voin seurata arviota perilletuloajasta, jos olen menossa tapaamise…
@HybridRules kirjoitti:
Varmuuden vuoksi totean, että Teslan päivitykset eivät ainakaan toistaiseksi maksa mitään.
Aivan. Siitä huolimatta Teslan osakkeen arvostusta perustellaan jatkuvasti softakaupalla. Jokin tässä yhtälössä ei täsmää, …
@Kumppani kirjoitti:
Et varmaan huomannut
Huomasin toki.
Kerro nyt vaan oma käsityksesi siitä, laskeeko navi ajan rajoitusnopeuksien mukaan, vai HR:n tapojen opettamana. Ei se kysymykseni ollut sen kummempi.
Enkä kerro. Tote…