@Tiko kirjoitti:
Yleensä autoissa etäisyys vakionopeussäätimelle mitataan radar-anturilla. Radar on ollut adaptiivissa vakkareissa jo vuosikymmeniä. Kummallista että Tesla luottaa vain kameraan, ei radar ole kallis anturi (vrt lidar) Kovassa lu…
@Jorma L2 kirjoitti:
Täällä on niitä, jotka ei aja koskaan ylinopeutta joten kun mittarissa on 100, keskitytään siihen koko ohituksen ajan ettei lipsu yli.
Mun laskujen mukaan taidat olla ensimmäinen ilmoittautunut. Onnittelut!
No onhan se jo huomattu, että noita mielensäpahoittajia Suomessa riittää. Ovat aivan hekumassa, kun onnistuvat havaitsemaan noita näkymättömiä autoja liikenteessä takavalot huolella kiinnitettyinä ja linkkaavat toistensa mielenilmauksia eri alustoil…
Aikaisemmin Keski-Euroopassa ei juurikaan käytetty huomio- tai ajovaloja päiväsaikaan. Siihen haluttiin muutos vuonna 2011, jolloin tuli EU-direktiivi, jonka mukaan uusissa autoissa tuli olla päiväkäyttöön erilliset huomiovalot, joiden kanssa takava…
Mahdollisen lainvalvojan eli oikean poliisin on myös helpompi poimia liikenteestä olosuhteisiin nähden vajavaisilla valoilla liikkuvat, kun huomaavat ne myös takaapäin.
@Late1969 kirjoitti:
Mutta miksi lapset kutsuvat laitetta puhelimeksi, kun sitä käytetään puhelimena suunnilleen prosentti käyttöajasta?
Johtuisko siitä, että niitä myydään (äly)puhelimina niin lapsille kuin aikuisillekin.
Jarruvalot ja vilkut erottuvat paremmin, kun takavalot eivät pala. Pitäisikö siis päällä olevat takavalot kieltää, kun valaistusolosuhteet eivät edellytä ajovaloja?
@M880 kirjoitti:
Kävin teitä varten toteamassa tilanteen jossa takavalojen olisi ollut syytä olla päällä.
Turunväylää, Kehä 3:n sisäpuolella ajoi perävaloton harmaa Nissan Qashqai joka värinsä vuoksi sulautui taustaan ja maastoon hyvin. Ti…
Tuossa eräs vertailu viime vuoden hinnoista:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010107522.html
Kallein määräaikainen hinta on lähinnä teoreettinen, sellaista sopimusta ei välttämättä ole kukaan tehnyt. Kannattaa muutenkin lukea koko teksti,…
Akun tyyppi vaikuttaa asiaan myös. LFP (litium-rautafosfaatti) -akut kestävät kaiketi paremmin myös täyteen lataamista. Kesken ajomatkan akkua ei kannata ladata juurikaan yli 70-80%:n, koska latausteho hiipuu hieman autosta riippuen voimakkaasti ja …
Alhaisemmalla matkanopeudella sähköauton energiankulutus laskee, joten latauksiin käytetty aika saattaa pienentyä niin paljon, että matkan keskinopeus voikin nousta. Riippuu toki paljon lataustehon optimoinnista lataussyklien ajoituksella: lähes tyh…
Tuoltahan se selvisi:
M642 DIESEL ENGINE V6 OM642
M30 DISPLACEMENT 3.0 LITER
Ei siis suora kutonen, vaan V-kone OM642 (2987 ccm). En tiedä onko Brabus porannut ja/tai stroukannut konetta isommaksi. Tod.näk. ainakin ahtopainetta ja polttoaineen …
Mistähän autosta tuo 3,6 litran suora kutonen olisi C-mersuun siirretty? M-B:n mallistossa ei tuolloin tainnut olla ainuttakaan suoraa 6-moottoria ainakaan henkilöautopuolella.
Pimeät takavalot missään valaistusolosuhteissa eivät ole oman reilun kolmen miljoonan kilometrin ajotaipaleen aikana kertaakaan aiheuttaneet vaaratilannetta. Pimeällä viimeistään oman autoni valot kyllä paljastavat ajoissa edellä menevät täysin valo…
Jarruvalot ja vilkut erottuvat paremmin, kun takavalot ovat kiinni. Pitäisikö siis auki olevat takavalot kieltää, kun valaistusolosuhteet eivät edellytä ajovaloja?
@GeeTeeJ kirjoitti:
Mitä BMW:n yleiseen laadukkuuteen tulee, voin todeta sen olleen itselleni pieni pettymys uutena hankitun 3-sarjan GT-korimallin (F34) perusteella. Muhkuraisella jääpolanteella auton sisustus rämisi holtittomasti, takapää kola…
Olen kahteen viimeisimpään käyttöautooni koodauttanut takavalot palamaan aina, kun sytytysvirta on kytketty, joten takapää pimeänä ajaminen on mahdotonta. Kesäpossussa se saattaisikin vielä olla mahdollista päivävaloilla, mutta sillä tulee muutenkin…