@tracktest kirjoitti:
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ota tästä koppi ja laita asioihin tarvittavaa vauhtia.
Siltä varalta, ettei Harakka sattuisikaan lukemaan tätä foorumia, kannattanee kirjoittaa suoraan ministerille: t…
@M880 kirjoitti:
@Lukija31722 kirjoitti:
@740 GLE kirjoitti:
Onko Topilla tai muilla paneleihin perehtyneillä tietoa siitä, mihin perustuu eri lähteistä löytämäni huhtikuun korostetun suuri tuotanto?
…
@740 GLE kirjoitti:
Miksikähän se tehorajoitus pitää asettaa niin alas, että auto ei liiku?
Uskoisin, että jäisellä maantiellä alkavat luistot pitää ottaa kiinni heti alkuunsa, ettei normikuljettajalle tule ylimääräisiä sydämentykytyk…
Puhutaan kahdesta eri asiasta:
1. Vetoluiston esto = moottorin tehoa vähennetään vetopyörien pyrkiessä luistamaan
2. EDS (Electronic Differential System) = luistavaa vetopyörää jarrutetaan pyöräjarrulla eli simuloidaan tasauspyörästön luistonrajoi…
@740 GLE kirjoitti:
Kertokaas mullekin mikä idea on muutaman valmistajan tarjoamassa valinnassa kytkeä vetoluistonesto pois päältä vaikka ajonhallinta jääkin tiukasti valvovaan moodiin? Tai yleensäkään kytkeä vetoluistonesto pois?
Minä en …
@[ZeiMZei] kirjoitti:
Omassa käytössäni olevassa lataushybridissä tuo kabiinin lämmitys on toteutettu hieman eritavalla, eli PTC vastukset on jätetty kokonaan pois (vaikka nämä kyllä löytyvät bensiini ja diesel käyttöisistä sisarmalleista), ja jä…
@[ZeiMZei] kirjoitti:
Käsittääkseni tuo vaatimus koskee ajoneuvo luokkia M1 ja N1, eli henkilö- ja pakettiautoja. Jos haluaa rekisteröidä vaikka penkeillä varustetun transportterin M2 luokkaan ("kevytlinja-auto"), niin voi laittaa sekarengast…
Liikenneturva kertoo asiasta näin:
"Jos henkilö- tai pakettiautossa käyttää nastoitettuja nastarenkaita, tulee nastat olla kaikissa pyörissä, eikä nastojen lukumäärän ero saa eri pyörien välillä olla enempää kuin 25 %. Poikkeama saa kuitenkin oll…
Q-ukollahan on ollut nimimerkkejä useampia. Kyseinen trollihan on mm. väitellyt itsensä kanssa täällä eri nimimerkeillä! (Jopa myönsi sen olleen hauskaa ajanvietettä!) Monet muistaa varmaan ainakin erilaiset Toyota-merkit, Hybridin, Jaakon ym. Q-ver…
Osa tuosta sisätilojen kutistamisesta johtuu varmaankin turvallisuusmääräysten (esim. sivutörmäys) vaatimuksista, mutta tuskin kuitenkaan jalka- ja pääntilojen osalta.
Jos ajaessa pitää käyttää jotain kosketusnäyttöä, on ajoergonomian ja liikenneturvallisuuden suunnittelu jo lähtökohtaisesti pielessä. Kaikki ajaessa tarvittavat kytkimet täytyy autosta löytyä sormituntumalla ilman katseen kääntämistä tiestä tai sit…
Kunnon talvirenkailla varustetut henkilöautot harvoin tarvitsevat suolausta, mutta raskaan kaluston tiellä pysymiseen sillä voi joskus olla ratkaiseva vaikutus. Onhan tästä ollut puhetta täälläkin jo vuosikausia.
"Vastaantulevien kaistalla
on vi…
Kuinka usein Pihistäjä käyttää polttomoottorin kunnolla lämpimäksi? Tuli vain mieleen, ettei hyvin ansaitut säästöt karahda karille aikanaan esim. ruostuneiden nokka-akselien myötä.
Mutta hyvin vedetty ilman muuta, kuten jo edelliselläkin Leonilla…
@Jorma L2 kirjoitti:
Onko sähköwebastosi siis akkutoiminen? Eikö se kuluta ajoa varten tarkoitetun energian vähän turhaan? Hybridien 10-15 kWh akuista kun 5 kWh kuluttaa auton lämmittämiseen päivässä, ei autolla pääse enää kuin 20-30 km.
Jos a…
Mersut ei ole ainoita dieselkoneisia, joista riittää lämpöä kaikkiin Suomessa tavattaviin olosuhteisiin (joissa arktisella talvidieselillä pärjää). Edellisissä diesel-bemareissani ei ollut webastoja ja niillä riitti lämpöä ajella talvet läpeensä vai…
Mahdollisimman ripeä kiihdytys (esim. ohitus) muulla, kuin täydellä teholla tarkoittaa sitä, että renkaiden pito loppuisi pahasti kesken. Tämäkin on usein ratapäivillä ihan tavallista, varsinkin kostealla radalla. Otsikosta poiketen XC40:llä ei kuit…