Hank_80

    Keskustelut

    • Tämä käyttäjä ei ole aloittanut keskusteluja.

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • @NHB kirjoitti: @Hank_80 kirjoitti: @Lukija31722 kirjoitti: Kyllä nuo testit auttavat valikoimaan itselle sopivimmat renkaat, mutta tosiaan se testivoittaja ei välttämättä ole se itselle sopivin. I…
  • @Lukija31722 kirjoitti: Kyllä nuo testit auttavat valikoimaan itselle sopivimmat renkaat, mutta tosiaan se testivoittaja ei välttämättä ole se itselle sopivin. Itse voisin kertoa hyvän esimerkin testivoittajan valinnasta. Aikoinaan, kun as…
  • Eihän noilla kesärengastestien tuloksella ole todennäköisesti mitään käyttöä suomen teillä. Testit tehdään sileillä moottoriradoilla eteläeuroopan pienirakeisella oikealla asfaltilla. Tällaistahan ei ole suomessa ole kuin kevyen liikenteen väylillä.…
  • @740 GLE kirjoitti: En tiedä miten TL testasi, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että uusi Continentalin kitkarengas on kitkarenkaiden parhaimmiston edustajaksi yllättävänkin surkea esitys luonnollisella mustalla jäällä. Useamman talven aj…
  • https://yle.fi/uutiset/3-9550920 Karkeammalla asfaltilla on huonompi pito eli nastarenkaat vaarantavat hengitysilman lisäksi myös kaikkien autoilijoiden turvallisuuden. Kesärengastestit tehdään sileillä moottoriradoilla ja talvirengastestit jä…
  • Katupölykausi voidaan julistaa alkaneeksi kun Kuopiossa ilmanlaatu oli tänä aamuna jo huono ja monissa kaupungeissa välttävä nastarengaspölyn vuoksi. Milloinkahan terveysuutisista innostunut uudistunut TM uskaltaa kirjoittaa tästä aiheesta, mikä joh…
  • Suolaus on todellakin tarpeellista pääteillä raskaan liikenteen vuoksi. Ärsyttävintä suolauksessa on kun nastakura sotkee auton ja haittaa näkyvyyttä. Mikäli nastoilla ei rouhittaisin asfalttia, niin suola ei paljon sotkisi ja sehän on helppo pestäk…
  • Nastarenkaiden vuoksi suomen tiet tehdään suuremmalla raekoolla ja lisäksi nastat rouhivat pien tiestä irti, jolloin teiden karkeus lisääntyy entisestään. Tämä lisää tietenkin melua, mutta harvemmin tulee esille että karkeammat tiet lisäävät kaikkie…
  • Pitää muistaa että lämpötilalla on myös suuri merkitys jääkitkaan. Mitä kylmempää, sitä paremmin kitkarengas pitää ja suhteessa kitkoihin nastarenkaan pito huononee, koska nastat eivät pure yhtä hyvin kovaan jäähän. Nokian renkaatkin ovat myöntäneet…
  • Tm 17/2010 oli talvirengasvertailussa myös kuluneita kitka-ja nastarenkaita. Tulos oli että jääpito sileällä jäällä oli käytännössä samalla tasolla tai kitkarenkaalla jopa vähän parempi. Nastarenkailla tulee helposti epätasaisesta nastaulkonemast…
  • Hyvä että nyt alkaa löytymään puolueettomia talvirengasvertailuja, joita pyritään tekemään todellisissa olosuhteissa, eikä siellä ole tarvittu mitään nastarenkaiden karhennusta. Ajoratatesti testiin jäädytetyllä asfaltilla oikealla pakkasella ja con…
  • @_Quu kirjoitti: Asfaltin silottuminen/kiillottuminen alentaa päällysteen ja renkaan välistä kitkaa ja sen myötä heikentää turvallisuutta. Suomessa asfalttien kiillottumista ei pidetä ongelmana, koska talvisin käytetään runsaasti nastarenkaita…
  • Lisää tutkittua faktaa tähän keskusteluun. Ilman nastojen jään karhennusta pärjättäissiin oikein hyvin: https://asiakas.kotisivukone.com/files/nastatutkimus.kotisivukone.com/tiedostot/tutkimusraportit/nastavirta_raportti_final.ay.pdf Myöskä…
  • Eiköhän se ole siinä tilastoituna kerrankin ilman nokian renkaiden lobbausta. Eiköhän tämä teiden ja tästä asiasta jauhaminen saisi jo loppua. https://yle.fi/uutiset/3-10689503
  • Mielestäni laissa on todella paljon vikaa liikenneturvallisuuden näkökulmasta. Yleensä tähän aikaan vuodesta on ainakin jossain päin suomea täydet talvikelit, mutta lain mukaan saa ajaa kesärenkailla, kunhan niissä on 1,6 mm pintaa. Niin moni tekeek…
  • Nastakuskien viivytellessä talvirenkaiden vaihtoa ärsyttävän rapinan takia tapahtuu paljon liukkaan kelin onnettomuuksia kesärenkailla autoileville. https://yle.fi/uutiset/3-7648456 Yksi syy tähän on tietenkin typerä laki, jonka mukaan talvire…
  • Ympäristötietoinen autoilija ei valitse missään nimessä autoonsa nastarenkaita. Nastarenkailla autoilua voi verrata 80-luvun dieselillä autoiluun. Niin paljon ne aiheuttavat hiukkaspäästöjä. Niille ei ole edes kehdattu laittaa eu-rengasmerkintää, ku…
  • Ymmärtäkää nyt edes yksi perusasia. Suolaa käytetään pääasiassa raskaan liikenteen vuoksi. Henkilöautoilla pärjää hyvillä talvirenkailla kelillä kuin kelillä ennakoimalla ja oikealla tilannenopeudella, eikä renkaisiin tarvita nastoja. Raskas liikenn…
  • Onneksi meillä on sentään yksi puolueeton media tässä maassa, joka uskaltaa haastaa Nokian renkaita ja lahjottuja valtion virkamiehiä. https://yle.fi/uutiset/3-10449782
  • Tuossa ylen dokumentissa ei ole mainittu yhtä tärkeää syytä, miksi rengasteollisuus haluaisi myydä kaikkien autojen alle nastat. Renkaat kuluvat nastarenkaiden karhentamilla teillä paljon nopeammin kuin nykyajan hiljaisella asfaltilla. Nyt ei puhuta…
  • En pitäisi minään ihmeenä tässä markkinatalouden sekoittamassa maassa, vaikka valtio haluaisi pitää kiinni väkisin kaikista työpaikoista, joita nastarenkaiden käyttö tuo. Se lisää mm. rengasliikkeiden, asfalttifirmojen, tuulilasifirmojen (suomessaki…
  • En pitäisi minään ihmeenä tässä markkinatalouden sekoittamassa maassa, vaikka valtio haluaisi pitää kiinni väkisin kaikista työpaikoista, joita nastarenkaiden käyttö tuo. Se lisää mm. rengasliikkeiden, asfalttifirmojen, tuulilasifirmojen (suomessaki…
  • Rengasvertailujen tuloksilla ei ole todellisessa elämässä hirveästi merkitystä nastarenkaiden osalta. Vertailujen aikana renkaita rasitetaan todella kovaa, jolloin nastaulkonema kasvaa ja pito jäällä paranee. Muutama tuhat kilometriä rauhallista ajo…
  • ”Hankin kommenttia nastarenkaan yllättävyydestä kuluneena en ymmärrä, kun en ole sitä ilmiötä ainakaan Nokian, Hankookin, Continentalin enkä Michelinin nastarenkaassa havainnut. Paremmat aina taakse, ja seuraavaksi talveksi taas edestä taakse vähemm…
  • ”Ette taida nyt ymmärtää mitä siitä seuraa jos pohjavedet suolaantuu. Salpausselänharjulla oli jo katastrofi lähellä. Tienpinnan pystyy uusimaan, mutta pohjavesi on meille elintärkeä.” Mihin perustuu oletus, että teitä pitäisi suolata enemmän, …
  • ”Verratkaa nyt vielä minun nastarenkaiden aiheuttavaa tuhoa Pietarin viidenmiljoonan asukkaan mereen meneviin paskavesiin. Ihan sama minä en nastarenkaista luovu.” ”Nastoja ei valmisteta muovista ja kulumattomia kitkarenkaita ei tietääkseni ole …
  • Lisäksi sivistyneessä maassa pitäisi ajatella ympäristöä ja ihmisten terveyttä enemmän kuin yksittäisen ihmisen oikeutta saada turvallinen tunne rengasvalinnalla. Meillä keskustelu pyörii enimmäkseen katupölyssä ja liikenneturvallisuudessa. Enemmän …
  • Siksi koska se vaatisi poliittisen päätöksen lain muuttamisesta. Poliittisia päätöksiä ei taas tehdä turvallisuuden tai taloudellisuuden perusteella, vaan pakon vuoksi tai suuren yleisön miellyttämiseksi. Poliitikot tietävät, että lähes 90 % autoili…
  • NHB on täysin oikeassa, paitsi nastarenkaiden yleinen käyttö saattaa jopa lisätä vaarallisia onnettomuuksia. Ensinnäkin nastarenkaat ovat käytettynä erittäin arvaamattomat. Etuvetoisessa nastaulkonema eturenkaissa antaa tuntuman hyvästä pidosta, mut…
  • Menkää nastojen puolustelijat näin keväällä katsomaan jonkun vilkasliikenteisen tien kuntoa jalkaisin. Ei tarvi ihmetellä, miksi autoilu suomessa on niin täristävää, meluisaa ja kallista (polttoainetta, renkaita ja tiet kuluu enemmän). Meillä suomes…
Default Avatar
Jäsen 26.09.2016 alkaen
0 aloitettua keskustelua
52 viestiä
0 ×   2 ×