Karrette

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • @740 GLE kirjoitti: En tiedä miten TL testasi, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että uusi Continentalin kitkarengas on kitkarenkaiden parhaimmiston edustajaksi yllättävänkin surkea esitys luonnollisella mustalla jäällä. Useamman talven aj…
  • @▫️ kirjoitti: Lokakuun tuontimäärät vaikuttavat erittäin hyviltä, en ymmärrä kuka enää ostaa ylipäätään autoa Suomesta. Tuttava oli vaihtamassa 6.000 km ajettua pientä Hyundaita uuteen Hyundai Tucsoniin ja välirahaa olisi kertynyt 31.000 euroa, …
  • @_Quu kirjoitti: @740 GLE kirjoitti: @_Quu kirjoitti: No mistä tiedät ennakolta vapaat paikat? Katsomalla. Minä löydän vapaan paikan EasyPark-sovelluksella Pysäköintipaik…
  • @_Quu kirjoitti: Koskaan ei saa väistää vastaantulevin kaistalle. Mihin tuo ajatus perustuu että mieluummin pöpelikköön tai toisen perään kuin tyhjälle viereiselle kaistalle? Ohitukset esimerkiksi tehdään pääsääntöisesti (pl. moottoritiet…
  • @Anglia1200 kirjoitti: Pitää myös huomioida, nämä jarrutukset on tehty hyvin ennakoiden. Se on aivan eri asia maantiellä kun on yksi käsi ratissa, hieman kaarretta ja rekka tulossa vastaa jne. Lisäksi pimeää. Maantiellä ei paljoa voi puhua…
  • Suomessa sitten lisätään noiden sakkojen päälle autovero. Tavallaan tuo sakko tarkoittaa vain sitä että EU ottaa käyttöön suomalaistyyppisen autoveromallin, mutta paljon lievempänä.
  • @_Quu kirjoitti: "(esim. 100 rajoituksella 90 km/h). Hitaamman ajon etuna on pienempi polttoainekustannus" Aja kuutta kymppiä niin säästät enemmän, minun ei tarvitse säästää polttoainetta, siinä ei vielä toistaiseksi ole saatavuusongelmia. …
  • @_Quu kirjoitti: On tässä hirviä nähty useita kertoja teitäkin ylittämässä, kyse on kuitenkin ajoituksesta sattuuko töräyskontaktia omalle kohdalle. Ajaminen olisi tosirasittavaa (ajoin yli 300 km vuorokaudessa) jos hidastelisi joka puskan kohdal…
  • @tracktest kirjoitti: Karrette katsoin viestiesi määrää, oletko kirjoittanut joskus toisella nimimerkillä? Olen itse kirjoittanut vain yhdellä ja samalla nimimerkillä tosin uudistuksen jälkeen viestieni lukumäärä on hieman puutteellinen. Toisella…
  • @tracktest kirjoitti: Vaarallisimmista kuljettajista puhuttaessa tulee ensin mieleeni rattijuopot ja huumekuskit ja tuohon lisätään vielä ylinopeus on käsissä ladattu ase joka laukeaa minä hetkenä hyvänsä. Lähtökohtana on se ettei kukaan aja juov…
  • Ei täällä kovin montaa keskustelijaa ole, ja nopeudesta on keskusteltu jo väsyksiin asti. Mieluusti ajan ajoittain jopa alle nopeusrajoituksen jotta polttoainetta kuluisi vähemmän. Toisaalta en näe nopeutta liikenteen vaarallisimpana tekijänä kun…
  • @_Quu kirjoitti: Minä ajan kesät talvet pääsääntöisesti samaa sallittua nopeutta, harvoin on kelin takia taajamanulkopuolella tarvinnut nopeutta laskea. Hirvimerkit on ja yhtä tyhjänkassa, kukaan ei niitä noteeraa ainakaan nopeutta laskemalla. …
  • @740 GLE kirjoitti: "Reilusti varman päälle" arviointi saattaa karkean virheen sattuessa johtaa pienempään törmäysnopeuteen kuin keliä tunnustelemalla selville saadulla tunnetulla pidolla ajo? Sen varaan lasken että ajan hieman tai eh…
  • @_Quu kirjoitti: Minun pointti on uutisen nastat paikallaan, mielestäni olisi pitänyt sanoa talvirenkaat on nyt paikallaan. Kommenttini kuulostaa saivartelulta, ei se ole, kyse on valtakunnallisesta uutislähetyksestä. Kun joku kirjoitt…
  • @740 GLE kirjoitti: @Karrette kirjoitti: Tässäkin asiassa tilannenopeus pitää ottaa huomioon, eli liukkaalla kelillä hitaampi nopeus tarkoittaa sitä että pito säilyy paremmin renkaalla kuin renkaalla. Ylämäkeen ei kuitenkaan pidä py…
  • @_Quu kirjoitti: Uuden kitkarenkaan pito vastaa pari kolme vuotta ajetun nokia nastarenkaan pitoa, jos sitäkään. Oikeissa talviolosuhteissa. Tuo ohje on hyvä ottaa huomioon jos alla on 2 talvea ajetut testimenestyjät ja alla on märkä j…
  • @_Quu kirjoitti: Kitkarenkaan pito heikkenee kun lamellienreunat pyöristyy, aivan samoin kuin nastarenkaiden nastojen kuluman tuloksena on pidon terävin piikki menetetty. Kyllä, on luonnollista että myös kitkarenkaat kuluvat, ja vastaavas…
  • Luin arkistosta dieseliä koskevan artikkelin vuodelta 1992, ja siinä harmiteltiin miten verotus estää kasvihuoneilmiön hillitsemisen. Luin myös talvirengastestin samalta ajalta. Ihmeen vähän asiat muuttuvat lähes 30 vuoden aikana. Vuoden 2010 TM:…
  • @tracktest kirjoitti: Kitkarengas on varmasti varteenotettava vaihtoehto tulevaisuudessa. Tämän testin perusteella ei voi tehdä mitään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Täytyy nähdä useampia testejä ei yksi testi vielä kesää tee. Oma…
  • Vuoden 2009 E-Mersussa oli 55% painoa eturenkailla, ja 45 % vetävillä takapyörillä. Onhan se melko tasapainoinen. Vuoden 2011 VW Golfilla oli painojakauma sama kuin Mersussa, mutta siinä on 55 % vetävillä etupyörillä, ja 45 % vapaasti rullaavilla…
  • @740 GLE kirjoitti: @Karrette kirjoitti: muistelen miten hauskaa oli aikoinaan ajaa takavetoisella pienessä sivuluisussa Tämä on yleinen ongelma talviajokeskustelussa. Kun mainitsee tuntevansa pidon rajan, keskustelu s…
  • @tracktest kirjoitti: Jalostetaan ajattelua vielä hieman lisää. Nastarengas karhentaa jäistä tienpintaa kitkarenkaalle edullisempaan suuntaan pidon parantuessa tunti tunnilta. Lähtökohdiltaan kitkarengas on aina altavastaajana tuohon pahimpaan ke…
  • Sain luettua tuon Tuulilasin testin. Syynä hyvään menestykseen oli se että nyt ei oltu testattu liikenteeseen käytettäviä renkaita hoidetulla luistinradalla / jääkoneen hoitamalla järvenjäällä, vaan talvisella jäisellä tiellä. Toistettavuuden kan…
  • @_Quu kirjoitti: @Karrette kirjoitti: Pääkaupunkiseudulla on jo asfaltinkarhentajia liikkeellä (+10 astetta), Rengashotellista aikaa varanneet, ei vielä tiedä varatessaan viikkoja etukäteen tulevista säistä. …
  • Ehkäpä sinun autoosi on nasta parempi vaihtoehto, varsinkin jos luistonesto reagoi hitaasti. Talvitestissä turvallinen ESP saa huonosti pisteitä jos se puuttuu herkästi liian korkeaan tilannenopeuteen. Etuvetoisessa on enemmän painoa vetävillä re…
  • @Ruuhkamies kirjoitti: @Herbert kirjoitti: --ajaa Nesteen my-dieselillä. On vähintään yhtä vähäpäästöinen kuin sähköautot. Uusiutuvilla tuotetulla sähköllä kun lataa, niin päästöt on 0. Paljonko uusiutuvaa sä…
  • @tracktest kirjoitti: Ylinopeutta ajavat koheltajat ohittelevat miten sattuu piittaamattomuutta sitähän se. Vaaratilanteita voi aiheuttaa alhaisemmillakin nopeuksilla mitä liikennemerkki sallii jos keliolosuhteet ovat poikkeavat. Rankkasade, must…
  • @tracktest kirjoitti: Sitä paremmalla syyllä kukin voinee miettiä miten ajaa. Ylinopeudet vähenee tehokkaimmin tuntuvilla sakoilla siitä ei pääse yli eikä ympäri. Valvontaa lisää näin yhä useampi ylinopeudella ajava jää kiinni, näin ne varmemmin …
  • @tracktest kirjoitti: Mielestäni ylinopeudesta pitää antaa niin tuntuvia sanktioita että se pistää jokaisen noudattamaan nopeusrajoituksia. Seisottaminen tien varressa on täysin väärä malli on jopa naurettavaa seisottaa poliiseja jonkun kaaharin …
  • Täytyypä käydä lukemassa, mutta johtuiko kitkarenkaan pronssitila kokonaispisteissä siitä että testi oli toteutettu eri tavoin kuin aiemmin (ei järven jäällä tai luistinradalla?), vai oliko toimituksen painotus muuttunut sen suhteen mitkä asiat kats…
Default Avatar
Jäsen 04.12.2014 alkaen
2 aloitettua keskustelua
1599 viestiä
0 ×   7 ×