TM 36

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • esis: Koko talvinopeusjärjestelmästä saisi luopua. Eihän vastaavaa ole käytössä muuallakaan, ei edes Ruotsissa. Ruotsissa oli talvinopeudet 2000-luvun alussa. Kun nopeusrajoituksia alennettiin ja myöhemmin uuden rajoitusjärjestelmän…
  • CS2800: Joskus ihmettelen miten paljon resursseja käytetään puhallutusratsioihin. Kun taas ajovirheen tekijä saattaa juurikin olla sellainen pöhnässä ajeleva, eli se tarkoittaisi vain että väärien puhallutusten osuus vähenisi. J…
  • SO2001: Jos vielä palataan videon esittämään tilanteeseen, niin kenties toimisin siinä niin, että hidastaisin nopeutta varmistaakseni, että ohittamani auton takana ei ole piilossa jalankulkijaa. Kun näkisin, että ketään ei ole, painaisin kaas…
  • 740 GLE: pete61:80 luvullahan esimerkiksi oli tilanne, jolloin esim opiskelijoiden ja varusmiesten päiväsakko oli niin pieni, että ylinopeutta kannatti aina ajaa reilusti. Päiväsakko kun oli edullisempi kuin rikemaksu, joka tuolloin määrättiin ma…
  • ritsa: http://www.autobahnatlas-online.de/Limitkarte.pdf Sinistä väriä on laajalti. Ainoastaan vaarallisen mutkaisilla osuuksilla ja suurkaupunkeja lähestyttäessä on rajoituksia mikä on täysin ymmärrettävää koska liikenne on välillä pysähdyksi…
  • AkiK: ritsa:Osaltaan se ehkä johtuu siitä että rajoittamattomia osuuksia on kaksinkertainen määrä. Onnettomuudet lasketaan suhteutettuna ajomäärään, joten teiden kaksinkertaisella määrällä ei ole tekemistä asian kanssa. Millä sinä …
  • Quu..: Ei tästä tarvitse romaania kirjoittaa, nämä nyt voimassaolevat talvi rajoitukset jätetään pysyviksi ja sillä siisti. Lopetetaan tämä pelleily, mitä lähempänä erilaisten ajoneuvojen nopeus on sitä parempi. Palaan tähän aikaisemmin ki…
  • Edelliseen liittyen... Tuosa viimeksi lähettämässäni oli pieniä lukuja. Otetaan vähän isompia Saksan motareihin liittyen: "Average annual crash costs are €184,000/km on motorways" siis keskimääräinen kolarikustannus on 184 000 €/km. Saksas…
  • AkiK: Jos tarkastellaan tietyypeittäin, niin suomalainen moottoritie on selvästi nopeusrajoittamatonta saksalaista autobaanaa turvallisempi. Vertaillaanpa näitä moottoriteillä kuoleiden määriä ajettuihin kilometreihin suhteutett…
  • Pari asiaa mietittäväksi teemaan liittyen... Keskeinen asia nopeusrajoituksia määritettäessä on turvallisuus. 1) Autojen turvallisuus (sitä arvioi mm. EuroNCAP). Se on parantunut jatkuvasti. Nykyaikaisessa hyvin turvavarustellussa autossa…
  • Penteles: TM 36: Saksassa 37% liikenneonnettomuuksissa kuolleista kuoli onnettomuuksissa, joiden syynä oli liian suuri nopeus. Motareilla se oli syynä lähes joka toiseen kuolonkolariin. "Die meisten Unfälle geschahen durch überhöhte Gesch…
  • veikkaaja: saksa on ihana, koska moottoriteillä on pätkiä, joissa ei nopeusrajoituksia ole, vaan autolla ja moottoripyörällä saa ajaa niin kovaa kuin vehkeet kulkee. Onnettomuuksia ei noissa kovissa nopeuksissa silti juuri tapahdu. Saksa…
  • Entäs Norjan motarit? Oisko kellään kokemusta? Rajoitukset? Entäpä miten ylinopeuksiin suhtaudutaan Norjassa?
  • SO2001: TM 36: Kun saat lasketuksi aiemmin "säästetyn" ajan, niin mieti minkä kustannuksella se on säästetty. Mieti myös voisitko vastaavan ajan säästää hyvin helposti jostain muusta päivittäin tekemästäsi? En väitä, että nimimerkki TM36…
  • esis: Esimerkkejä löytyy erittäin paljon eri puolilta Suomea. Tilastojen mukaan viime vuosina on esimerkiksi kohtuuhyviä 100:n teitä muutettu 80 teiksi yli 2000 kilometrillä. Mietipä nyt vähän miksi satasen teitä on muutettu kahdeks…
  • Kuukeri: Kuljetusyrityksen taloudelliset realiteetit ne siellä niskaan painaa. Tuskin ne rengit huvikseen sitä tekee. Jos pitää ajaa "rajoitinta vasten" ja lyhyin turvavälein yrittää pakottaa edellä ajavaa kovempaan vauhtiin niin silloin o…
  • 740 GLE: Olin haastamassa ainoastaan väitettä nopeusrajoituksen ohjeesta sopivasta nopeudesta hyvissä olosuhteissa. Kerro nyt miten ja millä perusteilla haastat. Miksi nykyiset nopeusrajoitukset eivät sovi sinulle?
  • SO2001: TM 36: On aivan turha väittää, että ylinopeuksilla ei juurikaan olisi merkitystä kuolonkolareiden kannalta. Harrastajatutkijaltakin odottaisi laajempaa ja kriittisempää otetta "tutkimuksiinsa". Ylinopeudella on merkitystä, jo…
  • SO2001: Tuo epävirallinen tutkimukseni jäi hieman vajaaksi. Sellainen pitäisi tehdä koko vuoden onnettomuuksista, jos niiden tietoja vielä jossakin julkaistaan. Täysin kattavaa analyysiä ei harrastuspohjalla tietenkään voi tehdä, sillä tietoj…
  • SO2001: Kun tiedetään, että liikenteen keskinopeuden lisääminen lisää liikennekuolemariskiä, miksi "aja hiljaa" -ihmiset hyväksyvät liikennekuolemariskin tahallisen nostamisen kesäajaksi? Eikö heidän pitäisi vaatia talvinopeusrajoituksia ympärivu…
  • E2800: Ajoetäisyyksien valvonta on kiinnostava ajatus, vaan mitä pääkaupunkiseudun liikenteelle mahtaisi tapahtua, jos turvallisia ajoetäisyyksiä alettaisiin noudattaa? Ajonopeudet luonnollisesti voisivat hidastua jonkin verran ja ruuh…
  • 740 GLE: Ja nyt pitäisi löytää järjellinen kompromissi liikkumisen mahdollistavan yhteiskunnan ja riskin välillä. Itse asiassa järjellinen kompromissi näkyy siinä, että nopeusrajoituksia on muutettu huomioiden yhä paremmin ihmisen kestäv…
  • JEV2: En valitettavasti liittyessäni voi vaikuttaa tiellä ajavien nopeuteen mitenkään, se on poliisin tehtävä. Voin pitää omasta osastani huolen jättämällä aiemmin mainitsemani turvavälin ja hidastamalla tarvittaessa, jolloin en ole osa ongelma…
  • JEV2: Herbert: Jos JEV2 vielä osallistut keskusteluun, haluaisin kysyä, miten ymmärrät määritelmän, jonka mukaan nopeus on "eniten liikennekuolemanriskiin" vaikuttava tekijä? Miten vertaat moottoritie-esimerkissä esim. 10 km/h ylinopeudesta ja v…
  • 740 GLE: Minusta ohituksen turvallisuus riippuu siitä, kuinka turvallisesti ohitus suoritetaan, eikä siitä onko ohitus ajan säästön, polttoaineen kulutuksen tai muun syyn pohjalta perusteltua vai ei. Tottahan toki se siitä riippuu. Ny…
  • andertz: Suurin osa onnettomuuksista varmaankin johtuu havaintovirheistä, huomaahan sen itsekin että jos on väsynyt, niin saattaa ajaa jonkun alle tai päälle. ... Ylinopeus ei kai sinänsä ole kovin vaarallista, nythän ne harkitsevat motareiden…
  • AkiK: Näkökyky ja havainnointikyky ovat kaksi eri asiaa. Monella nuorella on esimerkiksi hyvä näkö- mutta huono havainnointikyky. Tuota havainnointia ei tutkita näkötarkastuksessa mitenkään, eikä se yleensä tule ilmi yksittäisissä kokeissakaa…
  • Ajattelija2013: ... jos ajatellaan henkilöautoilijoita, niin hyvin harvoin törmään mihinkään muuhun valvontaan, kuin nopeusvalvontaan. Valvonta on mielekästä painottaa liikenteen kannalta kaikkein tärkeimpiin kohteisiin. Siksi nopeusvalv…
  • Herbert: ...Näitä mielipiteitä kirjoittaessa kannattaa aina välillä kysyä itseltään, mihin oma käsitys asiasta perustuu ja onko siinä puutteita. Ihan sama asia kun ajaessakin. Ohituspäätökseen ei riitä, että et näe vastaantulojaa tai ohitusk…
  • Ajattelija2013: TM36, kumman kuskin kyytiin laittaisit mielummin lapsesi? Sen, joka ajaa hyvissä olosuhteissa 80 km/h alueella 90 km/h, vai sen, joka ei tiedä mitä kolmio tarkoittaa? Onko vaikea valinta? Jos olisi vapaa valinta en laittais…
Default Avatar
Jäsen 05.12.2014 alkaen
7 aloitettua keskustelua
454 viestiä
0 ×   0 ×