Kannattaa muistaa, että aikanaan autoja myös huollettiin ja säädettiin varsin tiuhaan. Uskallan väittää, että nykyiset autot kestävät paremmin paljon vähemmällä paapomisella.
@Late1969 kirjoitti:
Jos asvaltissa on kiviä edes puolet nykyisestä, jää silti vedelle mahdollisuuksia tunkeutua väleihin. Pitäisikö kaikki kivet poistaa? Ehkä ongelma on nykyisessä massassa ja sen käytössä, täytekiveä on yli sallitun, massa tehd…
@Herbert kirjoitti:
Ihan mahdollista. Itselläni on kotikadulla tasa-arvoinen T-risteys, jossa eri kuskien ajolinjoja on tullut seurattua. Naapurinpoika sai ajokortin ja heti mentiin vauhdilla oikaisten. Seuraavassa risteyksessä sama juttu. Varmaa…
Nastarenkaiden käytön takia päällysteessä käytetään eteläisempiä maita runsaammin kulutusta kestävää kiveä. Kivien ja bitumiasvaltin väleihin tunkeutuva vesi murtaa päällystettä jäätyessään, joten nastarenkaat selittävät reikäisyyttä osaltaan välill…
Minähän olen laiskuuttanut antanut autolle luvan asettaa vakkarin rajoitusmerkin mukaan +7 km/h, mikä on toiminut pääsääntöisesti hyvin vaalimainoskausien ulkopuolella. Nyt vaalien alla on ollut eniten riesaa ehdokkaan numero 49 mainoksista, jotka a…
@Late1969 kirjoitti:
@GeeTeeJ kirjoitti:
@Jorma L2 kirjoitti:
Jono etenee noin 90-100 km/h muttei kukaan pidä sitä autokoulussa opetettua 100m turvaväliä (etäisyys sama metreinä kuin nopeutta mittarissa)
…
@Jorma L2 kirjoitti:
Jono etenee noin 90-100 km/h muttei kukaan pidä sitä autokoulussa opetettua 100m turvaväliä (etäisyys sama metreinä kuin nopeutta mittarissa)
En ymmärrä, miksi ikinä missään on opetettu turvaväliä metreinä, kun on ole…
@740 GLE kirjoitti:
Ford Mach-E on amerikkalaisen mukava. Pehmeä alusta ja pehmeä istuin ja auto etenee kivikatua laadukkaan hiljaisesti.
Ajoit ilmeisesti GT-version, jossa on perusmallia sivistyneempi alusta? Omistajatasolla voin vak…
@Jorma L2 kirjoitti:
Jos käytäntö on tuttu, tuuppaako solenoidi oven rakoselleen josta kuljettaja avaa oven? Ajan takaa siis sitä, tuleeko ovi hitaasti vähän matkaa aukisuuntaan vai reippaasti? Solenoidi on tyypillisesti on/off (vrt kontaktori ve…
@740 GLE kirjoitti:
Onneksi ei tarvinnut kiskoa ovia auki Mach-e:n ovenkahvoista viime viikonlopun nuoskana sataneen lumen jäädyttyä jääkuoteksi yli koko auton.
Solenoidi tuuppaa oven auki ja murtaa jään. Niistä kahvan virkaa toimittavist…
Trollaamisen kynnys on harvinaisen alhaalla, jos trollaamiseksi lasketaan maininta auto- ja muutakin teollisuutta yleisesti vaivanneen komponenttipulan aiheuttamasta puutteesta Pyhän BMW:n jumalaisessa ilmoituksessa julistamaan varusteluetteloon näh…
@koreileva kirjoitti:
Erimerkkisellä autolla havaitsin samanlaisen tilanteen tänään aamulla ohittaessani moottoritiellä rekka-autoa, jonka perässä loisti joulukuusena parikymmentä punaista lediä. Hidastaminen/(jarrutus?) oli kuitenkin lyhyt, alle…
Omaani saisi tällaisen: https://www.ford-lisaevarusteet.fi/emobility/latausasemat-ja--tarvikkeet/latausportin-talvisuoja/2630165 Kertaakaan en olisi vielä tarvinnut (vaikka luukku on katoksen avoimen seinän puolella tuulille ja tuiskuille alttiina),…
@Late1969 kirjoitti:
Tuossa on aina välillä tullut mieleen juttu sähköautojen feikkiäänistä. Niistähän piti lisätä herättämään köyhien huomiota, mutta mitään ei ole kuulunut. Liikenteessä jalankulkijana ei olekaan mitään eroa polttisten ja sähkis…
Onneksi Eurooppa ei ole koko maailma, kenties jossain päin maapalloa oivalletaan polttomoottorin olevan osa ratkaisua eikä ongelmaa. Ongelma ei ole polttomoottori vaan se, mitä siinä poltetaan.
Polttomoottorissa on kyllä polttoaineesta riipp…
Edellinen autoni oli Mazda CX-5, jossa ohjekirja kertoi, miten ACC vaihdetaan tyhmäksi vakionopeussäätimeksi, mutta ko. ominaisuus oli ohjelmoitu pois ainakin Suomeen tuoduista autoista. Tutkan muurautuessa lumen peittoon olisin joskus kaivannut per…
Jostain syystä talvirajoituskeskustelusta tahtoo aina unohtua se tosiasia, että n. 80 % suomalaisautoilijoista käyttää nastarenkaita, jotka tuhoaisivat tiet nykyistäkin tehokkaammin kesänopeuksilla.
@JEV2 kirjoitti:
Missä uutisessa sanotaan, että pelasi kännykkäpeliä ajaessaan?
Toden totta, linkittämässäni uutisjutussa sitä ei mainittu, mutta esim. tässä mainitaan: https://www.washingtonpost.com/transportation/2020/02/11/telsa-ru…
Tapaus Walter Huang: Applen pelikehittäjä, periaatteessa siis henkilö, jonka pitäisi hyvin ymmärtää nykyisen teknologian rajat, huomaa useana päivänä Teslansa autopilotin ohjaavan tietyssä paikassa kohti kaistoja erottavaa betonielementtiä ja kertoo…
@Lukija31159 kirjoitti:
Käyttötestissä kesärenkaat testin mukaan kuluivat 40 % 40´000 km matkalla ja talvirenkaat 20 % 20´000 km matkalla. Eli kummallakin rengassarjalla olisi ajanut 100´000 km tasaisen kulumisen mukaan. Rengaskoko on iso, mutta …
Tuttu väite mistä tahansa sähköautokeskustelusta: "N (useimmiten 3 - 10) vuoden kuluttua pitää vaihtaa akkupaketti, jonka hinta ylittää auton arvon". Tässä vastakkaista tietoa aiheesta: https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2022/08/01/electric-ca…
@Lukija31722 kirjoitti:
Kävin koeajamassa taas yhden sähköauton, Kian. Todella kelpo-autolta se tuntui mutta toimitusaika on vähintään 14 kk ja hinta oli kallistunut yli 5000€. Uuden sähköauton ostaja on nyt auttamatta myöhässä.
Sähköauto…
km77.comin olen havainnut ennenkin varsin ansiokkaaksi autotietolähteeksi, mutta enpä tiennyt hirvitestin kuuluvan heidän repertuaariinsa. Espanja sitä paitsi kääntyy englanniksi melko hyvin Googlen toimesta.
Y:n suoritukselle täytyy nostaa hattu…
@tracktest kirjoitti:
Viimeisin 5-sarja karisti kiloja edelliseen verratuna 100 kg, joten ei ihan mitätön kilomäärä.
Joten näppärästi yleistit polttomoottoriautojen keventyneen kautta historian koon kasvusta huolimatta. Voisit nyt verrata…
@tracktest kirjoitti:
Yksinkertaisessa tekniikassa ongelmat tuppaavat korostumaan. Lisääntyneen painon alla alusta on lujilla. Sähköautojen akkujen paino on edelleen vaiettu aihe, tietoa akustojen painosta on vaikea löytää. Perinteiset autonvalmi…
@Ruuhkamies kirjoitti:
Minulla on aika vahva epäilys siitä, että 10 vuoden päästä akustojen vaihto/kunnostus on johonkin polttiksen kytkinremppaan rinnasteinen projekti. Maksaa ja harmittaa, mutta ei aiheuta paalaustuomiota.
Uusien sähköa…
@Ruuhkamies kirjoitti:
Laitoin juuri tilaukseen uuden sähköauton, jossa on vajaat 500 hv ja sillä pääsee sellaiset 300-550 km, kelistä riippuen. Maksaa 7000€ ja sen jälkeen kuukausittain polttoaineiden verran.
Pidän tästä laskentatavasta.
Ruokanen on jostain syystä omaksunut varsin kiinalaisen suhtautumisen koronaan ja yrittää edelleen tukahduttaa tautia. Korona-aihe on tainnut toistua joka ikisessä TM:n pääkirjoituksessa parin vuoden ajan.
@Tiko kirjoitti:
Bemarin kyseessä ollen relevantti kysymys, jota olen itsekin pohtinut. Nykyisellä hybridillä voi ajella nurkka-ajoja sähköllä aina, silti tulee valittua silloin tällöin sport-moodi jolla kutosen saa pakotettua käyntiin, äänissä e…
Lainaus Hesarin BMW i4 -koeajosta:
”Toinen tärkeä kysymys liittyy ajokokemukseen. Saadaanko sähköisellä voimalinjalla aikaan sellaista ylellisyyden tunnetta, josta autoilija on valmis maksamaan?”
Olen jokseenkin äimänä. Tuovatko kuuluva käynti…