Vakavasti harkiten juna tai lentokone?
Esim. Itse pk-seudulta vaikkapa kuopion lähettyville.
Matka aika nykyisellään n. 4h. Autoon mahtuu useampi henkilö + matkatavarat. dieseliä menee 20 edestä.
Jos olisi motaria koko matka ja 120km/h niin meni…
Ei minulla ole mitään nopeusrajoituksia vastaan. Lähinnä teidän mustavalkoiset on/off ajatuksenne. Ja nollatoleransseja ja 45.000 euron sakkovaateita rikkeistä/virheistä, joita tapahtuu jokaiselle. Vaikka mikahelle niin ei omien sanojen mukaan käykä…
Ei tässä taas siitä ole kyse miten tämä kukkaron päälle kävisi.
Sama kun moottoriteiden talvi-ja kesärajoitukset. Vaihtoaikoihin toiseen suuntaan on turvallista ajaa 100 ja toiseen vaan 120, puolituntia myöhemmin toiseenkin on turvallista ajaa enää…
Se riski että 80km/h ajava joutuu kolariin 80km/h nopeusrajoituksen olevalla tiellä on jo sinällään niin pieni, ettei tuo 12 prosenttiasi hetkauta suuntaan eikä toiseen. Itse et varmasti moottoritielläkään aja 120km/h koska riski kuolla tai loukkaan…
Mikä kohta tieliikennelakia kieltää vaikkapa hirveä hyppäämästä auton eteen aiheuttaen kolarin? Tai kohdan, joka kieltää ihmistä saamasta sairauskohtausta liikenteessä.
Ja kerro nyt ihmeessä pyytämäni asiat tai sinulla saattaa olla pieni uskottavuu…
Muista en tiedä mutta itse olen ohittanut moottoritiellä oikealta yhden kerran. Vuosia sitten taksi oli "unohtunut" Lahden moottoritien vasemmalle kaistalle melkeinpä tyhjällä tiellä tarkkaan mittarinopeuteen 120km/h. Häntä noin 1-2km takana seurann…
Kyllä olen hyvinkin kuullut moisesta. Et siltikään vastannut kysymykseeni. Olet ilmeisesti ainut joka noudattaa sääntöjä orjallisesti, sillä en ole ainoatakaan liikenteessä tavannut ja liikun siellä huomattavan määrän kilometrejä vuodessa.
Olet p…
Kuka lie sinulle uskotellut että esim. 80km/h nopeusrajoituksen alueella 85km/h ajava on hengenvaarassa, tai yleensäkään oleellisesti suuremmassa riskissä kuolla tai aiheuttaa vahinkoa kuin tätä tien 80km/h rajoitusta tai alle ajava.
Nopeusrajoitu…
Ja mielestäsi kaikki muut niin tekevät? Kertoisitko minkälaisia luonnevikoja sinulla on ja missä niitä sitten demonstroit? Uskon että niihinkin voi löytyä ammattiapua.
Mutta ei hätää, nyt kun kaikki tietävät, että ovat liikenteessä vastuussa myös asioista joihin eivät itse voi vaikuttaa, varmaan kaikki alkavat ajaa sen mukaisesti. Kukaan ei enää tarjoa törkeää muutaman km/h:n alinopeutta ajavalle julkisia kulkuväl…
Ehkä joku teinibemarillaan tai ladallaan saattaisi sitten sitä 80km/h siellä taajamassa päästellä, mutta en kyllä jaksa uskoa että suuremmissa määrin.
Itse olen sitä mieltä että tienpitäjän tulisi huolehtia myös liikennemerkkien näkyvyydestä.
Tuoh…
huoh, tuntuu että rautalangasta tarvitsee tällekin palstalle jokainen asia selittää erikseen tarkoittaako nyt matelevaa ruuhkaa vai tyhjää moottoritietä. Nyt tietty joku älynväläys päättelee ettei siellä tyhjällä moottoritiellä tarvitse kaistoja vai…
Itse käytän vilkkua esim. kaistan vaihdon yhteydessä milloin mitenkin, joskus sen kerran, joskus pidempään. En kyllä käsitä miksi yhdestä vilkautuksesta motkotetaan. Jos sen yhden näkee, niin sehän riittää. Vai eikö se yksi vilkautus mene vielä jake…
Tuo ei ole yksiselitteinen asia. Tietysti liikennejärjestelyt pitää olla toimivia, mutta ei yhden ryhmän asemaa tarvitse heikentää, jotta autoilijoiden asema paranisi. Miten sinä ymmärrät haittaverotuksen ajatuksen autoista puhuttaessa?
Todellisuud…
Siksi kysynkin, miksi lähteä tässä vaiheessa ylittämään tietä, jos oma henki on kallis? Ei siinä ole mitään ongelmaa jos auto on pidemmällä ja hänellä aikaa reagoida, tai antaa auton mennä ohi ja mennä yli vasta tämän jälkeen.
Sinun kirjoituksesta …
Jalankulkijan on todella helppo ennakoida mitä auto tiellä tekee, auto kulkee eteenpäin autotietä pitkin. Ei se käänny siitä minnekään jos paikalla ei ole risteystä. Kävelijällä samassa tilassa onkin vaihtoehtoja esim. jatkaa suoraan tai ylittää se …
Puheessasi ei ole mielestäni asiavirhettä, mutta näkökulmasi on minusta liian autoilijakeskeinen. Myös kevyt liikenne on liikennettä, joten myös sen sujuvuus on liikenteen sujuvuutta ja taajassa olevat suojatiet tekevät parantavat sitä. Ja jos teet …
Itse olen kyllä sitä mieltä että hidastetöyssyjen määrä tulisi olla huomattavasti pienempi. Ylensähän nämä töyssyt on sijoitettu suojateiden yhteyteen ja olisikin syytä vähentää suojateiden määrää huomattavasti. Hyvin usein on tilanne missä ajoradan…
Tuo juhaaan mainitsema kohta on kieltämättä vähän hankala. Tosin jos turunväylältä tulijat eivät käyttäisi bussikaistaa vaan pyrkisivät heti kehä I Ruuhkaan, he tukkisivat bussikaistan kokonaan. Itsekin kyseistä kaistaa käytän, en kylläkään tuohon t…
Joo bussikaistojen käyttöön lisää valvontaa! On järkyttävä vääryys, että jotkut eivät suostu matelemaan kilometrien matkaa vasenta kaistaa pysähdellen, vaan siirtyvät bussikaistalle ja ohittavat ruuhkakohdat.
Se, että olen nopeampi, ei tarkoita että saan sotkea muiden liikkumisen. Ei minun silti tarvitse välttämättä hiljentää seuratakseni mistä on kyse, minun pitää vain mahdollisuuksien mukaan varmistaa, etten sählää. Jos se vaatii hiljentämistä, niin ei…
Nopeammalla ei ole mitään oikeutta toimia aurana ja työntää muita autoja syrjään.
Itse käsitän eteen tulemisen sillä, että tämän seurauksesta joudun jarruttamaan vauhtiani huomattavasti, eli esim. kaasulta nostaminen ja mahdollisesti lievä jarrulla…