Harms

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Hiilipiehru sanoi/kirjoitti oleellisen. Mutta, men, aber kyllä kiinalaiset tulevat, ihan kuin tulivat pyhät japanilaiset ja aivan muutama vuosi sitten korealaiset. Laatu paranee, vähitellen tai hyvinkin nopeasti.
  • Aivan, ajotaidon harjoitteluun ja varmasti myös Suomen talvisiin jumiolosuhteisiin mahdollisuus kytkeä elektroniset valvojat hetkeksi pois on tarpeen. Maastoajossa erityisesti.
  • Tämä ei nostanut tulta, ehkä nyt kun sama uutinen tuli TM.nettiin, voi jatkaa pari riviä. Tuo ajonvakautus pitäisi laittaa heti Suomessa pakollisten auton varusteiden joukkoon. Silloin kyllä vaikka Daciat ja jotkin pikkuautot jäisivät ainakin …
  • Psykologi-kaverini kertoi terapoineensa useampaakin tällaista heppua, jotka vimmastuvat helposti liikenteessä. He olivat mm. stalkanneet kymmeniä kilometreja jonkin mielestään virheen tehneen perässä. Jotta pääsivät ojentamaan "mokaajaa". Ystäväni s…
  • Jarrutusmatka kasvaa nopeuden neliön suhteen. (Esimerkiksi siinä missä 40 km/h kulkeva auto pysähtyy asfaltilla juuri ennen estettä, 50 km/h nopeudella kulkeva auto liikkuu esteen kohdalla vielä yli 40 km/h nopeudella.) Nopeusrajoituksil…
  • Obelixi: "Väitätkö, että nopeusrajoituksilla on jotain tekemistä kyseisten onnettomuuksien kanssa?" En väitä. Autoa ohjastavan henkilön säätämä, olosuhteisiin liian kova nopeus aiheutti nämä kolarit, joillakin übertoheloilla vauhti saat…
  • Tilastotieteestä pieni suistuminen säähän tai oikeammin keliin. HS.fi:n tämänpäiväinen uutinen: "Huono sää on aiheuttanut yöllä ja aamulla kymmeniä kolareita ja ulosajoja eri puolilla maata." Olemme asuneet vuosituhansia näillä leve…
  • Tieliikenteessä moottoriajoneuvolla ajettuja itsemurhakolareita tilastoidaan vuosittain noin 20. Keskikaiteet vaikka koko tieverkolle olisivat hieno juttu mutta veronkorotukset taas eivät. Tai autoilun kustannusten kohoaminen entisestään. To…
  • Yritän parhaani mukaan välttää pitkiä vuodatuksia. Mutta. Sinänsä en haluaisi koskea tikullakaan potenssimalliin, mutta koska suomalaisetkin liikennetutkijat väittävät sen vastaavan empiirisiä tutkimustuloksia ja kuvaavan hyvin nopeuden vaikut…
  • Mitä korkeampi nopeus sitä suurempi kineettinen energia on törmäävällä autolla. Siinä vaiheessa ei ole mitään merkitystä onko kolaroivan auton kuljettaja huumeissa, kohtauksen saanut, itsaria toteuttamassa tai elämänhaluinen terve veronmaksaja. …
  • Ihmettelen jatkuvasti, minkä takia kriittisen analyysin (so. tiede) väitetään näissä keskusteluissa olevan "uskoa" ( toisin sanoen "tunnetta" ) ja hurmahenkisen lobbauksen "järkeä". Taitaa olla vain propagandistinen pyrkimys kääntää asetelma to…
  • Vielä: pienelläkin ylinopeudella on merkitystä. Nopeus vaikuttaa törmäyksissä ratkaisevasti vammojen vakavuuteen. Mutta ennen kaikkea nopeus vaikuttaa myös kuljettajien mahdollisuuksiin välttää onnettomuuksia. Vaikka sitten kun vastaan tulee se Obel…
  • Eduskunta laatii tieliikennelait. Liikenteessä vammautuneet ja kuolleet ovat kalliiksi tuleva kansanterveysongelma. Yksilötasolla tragedia. Isommassa kuvassa liikennetapaturmien torjuminen nähdään liikennettä laajempana yhteiskunta- ja terveyspoliit…
  • Tässä ikään kuin yritetään mennä juoppojen, kohtauksen saaneiden ja itsemurhaajien selän (auton) taakse piiloon. Omaa piittaamatonta ja onnettomuusriskiä lisäävää ajotyyliä ei tarvitse parantaa koska "ne todelliset liikenteen vaarantajat" ovat ihan …
  • Maastovälitys: "Ottaen huomioon että olen kymmenen vuoden jaksolla ... kokemusta kaikenlaisilla rimpuloilla kaikissa paskimmissakin olosuhteissa huonoillakin renkailla, en ole mällännyt yhtään autoa, niin en kauhean väärässä ole voinut olla. "…
  • CS2800, hyvin kiteytetty. SO2001: "Poliisien on helppo vastustaa ylinopeuksia, koska he sentään saavat virkansa puolesta ajaa joskus kovaa eli purkaa paineitaan ja turhautumiaan auton kaasua painamalla." Mene kuule radalle ajamaan …
  • Opelixi: "...suurin osa niistä kuolleista, jotka eivät turvavyötä käyttäneet olivat lisäksi humalassa, itsetuhoisissa aikeissa tai muuten vain päästään sekaisin." Vyöttömien vainajien porukkaan liittyvät myös useat nuoret vasta ajokorti…
  • Nastat vai kitkat? Tätä kysymystä miettii autoilija kesäkuumallakin. Auringonpistos on ainoa ymmärrettävä selitys. Aurinko pistää nastoillaan.
  • Helppoa jos vain malttaa: Aja nopeutta jossa ehdit reagoida kaikkeen.
  • Liikennepoliisien riittävyydestä vielä. Kun on vertailtu pohjoismaita keskenään, niin muissa pohjoismaissa (Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti) poliisien määrä on kasvusuunnassa, ainoastaan Suomessa vähenemässä. Suomessa on 1,5 poliisia tuhatta …
  • No perhana, turhauttavaa. En lainaa nimimm. Herbertin kirjoittamaa vaan Liikenneturvan vuonna 2006 julkaisemaa tutkimussikermää (johtopäätöksineen): "Jo pienikin alkoholimäärä (0,2 - 0,4) vaikuttaa ajosuorituksiin. Tehdyissä kokeissa yhden alko…
  • Tieto on tabu. Kannattaa pitää kiinni luuloistaan ja uskomuksistaan. Jos jostakin asiasta on mielipide A, niin perehtymällä tosiasioihin jotka puoltavat mielipidettä B menee vain päivä ja hyvä ennakkoluulo pilalle.
  • Liikenneturvan linkin takana on erittäin helppolukuinen kooste useasta tutkimuksesta (tästä aiheestamme). Jos viitsisitte lukaista sen, tai vaikka edes ensimmäisen liuskan, niin pääsisimme eteenpäin. Ruotsissa (alkaen 1990) ja Norjassa (-2000) …
  • Mielestäni ongelma promillerajoissa (yli nollan) on se, että useat kuljettajat laskevat (dagen efter) alkoholin palamisaikoja valmistautuessaan lähtemään liikenteeseen. On hyvin vaikea arvioida rangaistavan 0,5 promillerajan alittuneen. Palamisaika …
  • Juu, kiitos Herbert, perehdyn. http://casr.adelaide.edu.au/T95/paper/s9p2.html
  • Herbert "Lähteen laitoin edelliseen viestiini. " Hyvä Herbie, voisitko laittaa sen (linkin tutkimukseen) vielä uudestaan. Tuosta yhdestä linkistä päädyin vain vanhempaan TMnet-keskusteluun.
  • Tässä keskustelussa on muutamaan kertaan heitetty väite: "Pieni alkoholimäärä ei heikennä, vaan päinvastoin parantaa suorituskykyä tarkkuutta vaativissa tehtävissä." Mihin tutkimukseen tämä perustuu? Kaipaisin lähdetietoja. Voin uskoa joidenkin…
  • Ammatti(ratti)juopot ovat asia erikseen, he vähät välittävät mistään promillerajoista. Tämä lakimuutos ei heitä hetkauta. Promillerajan alentamisen kuvittelen olevan suunnattu tavallisille pulliaisille, joilla joskus lipsahtaa edellisin illan j…
  • Vaikka omaisuuden ja omistuksen turva on tärkeä pointti demokratiassa, tuntuisi tosiaan oikeudenmukaiselta tuomita patologisilta kaahaajilta/rattijuopoilta rikoksentekoväline valtiolle. Usein rikosväline on "kaverilta lainassa" mutta eiköhän v…
  • Totta, resurssit puuttuvat merkittävään risteyksien & suojateiden valvontaan. Automaattinen kameravalvonta lie tehokkain mutta myös kallis tapa erottaa huonot, riskikuskit kunnollisista.
Default Avatar
Jäsen 04.12.2014 alkaen
3 aloitettua keskustelua
70 viestiä
0 ×   0 ×