Lainaus:08.04.2006 klo 22:24 Niilonpoika kirjoitti
Lainaus:07.04.2006 klo 15:12 BZR kirjoitti
Muutama vuosi sitten ylinopeutta kulkenut raitiovaunu ajoi vasten punaisia valoja, suistui kiskoilta ja alle jäänyt moottoripyöräilijä kuoli. Raitiovaunu…
Lainaus:07.04.2006 klo 14:08 Niilonpoika kirjoitti
Joka ajaa autonsa pellolle, syyllistyy aina liikenteen vaarantamiseen, oli läsnä muita osapuolia taikka ei. Ja bensalastissa olevan auton kuljettaminen on sen verran vastuuntuntoista puuhaa, että k…
Helppoa, 9/9.
Liikenteessä kyllä varaudun väistämään pyöräilijöitä sellaisissakin tilanteissa, joissa niin ei tarvitse tehdä. Autoilijat eivät tunne sääntöjä kovin hyvin mutta vielä vähemmän pyöräilijät. Nuorilla tuntuu olevan käsitys, että autoilij…
Lainaus:15.11.2005 klo 16:19 Kahvipannu kirjoitti
Voitais kans järkätä kilpailu: "Milloin talvi YLLÄTTI suomalaiset?".
Elikkä millä viikolla on about 100 autoa läjässä kehällä tai jonkun motarin päässä! Meinaan kyllä se talvi on yllättänyt suomalai…
En ole tosiaan mikään rikosoikeuden ekspertti mutta jos poliisi käynnistää rikostutkinnan ja kuulee siinä auton haltijaa niin onhan hänellä velvollisuus puhua totta jos hän itse ei ole syylliseksi epäilty. Hänen velvollisuutensa ei toki ole esitutki…
Jos ajoneuvon haltija kuulustelussa voi osoittaa, että hän ei ajanut autoa (tai oikeammin toisinpäin, poliisi ei pysty osoittamaan, että haltija ajoi autoa) ei haltija kuitenkaan niin vähällä pääse. Kyllä poliisi kuulustelee häntä ja yrittää selvitt…
Lainaus:09.03.2006 klo 13:16 Maukka kirjoitti
Lainaus:09.03.2006 klo 08:29 BZR kirjoitti
Jos joku pitää ajaessaan sellaisia turvavälejä, että kenen tahansa tekemällä tarpeettomalla äkkijarrutuksella ei ole mitään vaikutusta takana tulevan ajamisee…
Itselläni on se tapa, että kun väärälle kaistalle eksynyt maalaisserkku laittaa vilkun päälle niin hän mahtuu varmasti eteeni. Häikäilemättömät kiilarit eivät mahdu, se on aivan varma. Joskus työmatkaliikenteessä näkee niitä, jotka paahtavat kovaa v…
Lainaus:08.03.2006 klo 22:00 Maukka kirjoitti
Äkkijarrutuskieltoa ei tarvita, homma hoituisi pykälällä joka kieltää tarpeettoman liikenteen häirinnän.
Tästäkin keskustelusta voi päätellä, että pykälä hämärtää melko monen käsitystä riittävästä tur…
Lainaus:08.03.2006 klo 17:02 Maukka kirjoitti
Lieneekö joku salovaara joskus kolauttanut toisen perään, joutunut maksumieheksi ja ruvennut rustaamaan lakia joka kieltää oikein erikseen tarpeettoman jarruttelun? Tunteeko kukaan lakimuutoksen histori…
Lainaus:07.03.2006 klo 14:57 Maukka kirjoitti
Liikenteen perussääntöjä on myös se, että pitäisi voida luottaa muiden noudattavan sääntöjä. ......
Ajaisitko sinä teoreettisessa maassa, jossa ei olisi turvavälisäädöksiä, kiinni takapuskurissa va…
Ne, joiden mielestä auto pitää aina voida pysäyttää tien näkyvällä osalla ja jos ei voi niin joutuu maksumieheksi ovat ilmeisesti myös sitä mieltä, että kun kolmion takaa tulee auto niin kyseisen auton kylkeen ajava joutuu maksumieheksi koska ei pys…
Lainaus:06.03.2006 klo 23:04 Maukka kirjoitti
Mutta kun se perässätuleva ei voi läheskään aina tietää, onko sillä edessäajavalla hyvä syy vai ei?
En voi ymmärtää ajattelutapaa, jossa syyllisyys muuttuu sen mukaan mikä oli jarruttamisen syy. Perää…
Lainaus:06.03.2006 klo 22:40 Maukka kirjoitti
Kuka tuossa tilanteessa oikeasti syyllistyy ihmishengen arvon vähättelyyn? Sekö, joka jarruttaa vaiko se, joka ajaa perään?
Sillä ei ole mitään merkitystä minkä vuoksi jarrutetaan, varsinaisen virheen…
Lainaus:01.03.2006 klo 14:51 Mokari kirjoitti
Ajoimme vaimon kanssa jonkin rekan perässä ja seurasimme muiden autojen ohituksia. Teki siinä itsekin mieli ohittaa mutta ennen kuin kerkesimme niin rekka pani vilkut päälle ja kääntyi. Moni auto ohitti…
Entä jos poliisi olisi vain antanut motoristin jatkaa ajoaan ja kyseinen motoristi olisi ajanut vaikka pikkulapsen yli. Mitä mieltä iltapäivälehdet silloin olisivat olleet poliisin toiminnasta?
Kun täällä monet ovat todenneet, että poliisilla oli ti…
Olen kuvitellut kyseisen kolmoin tarkoittavan sitä, että Lahdentieltä tulevan on väistettävä niitä, jotka tulevat Kehä III:sta idästä ja haluavat vaihtaa oikeanpuolimmaiselle kaistalle kääntyäkseen Honkanummen suuntaan.
Toisin sanoen kolmion takaa …
Yhdessä osassa pääkaupunkiseutua eli Helsingissä taatusti yli puolet autoilijoista käyttää vilkkua ihan oikein. Ehkäpä niihin oikealla tavalla vilkuttajiin ei samalla tavalla kiinnitä huomiota kuin väärin vilkuttaviin ja tästä syystä joistain tuntuu…
Rautatieliikenteen kilpailukykyä pyritään parantamaan siten, että nostetaan nopeuksia jotta matka-aika lyhenisi.
Mikä logiikka siinä on, että nostamalla junien nopeuksia lyhenee matka-aika oleellisesti mutta autojen nopeuksien nostolla ei ole kuin …
No niin, onhan täällä näköjään niitäkin, jotka eivät koskaan ohita ketään koska eihän siinä voita kuin muutaman minuutin.
Koska itse ajan muutakin kuin korttelin ympäri niin olen huomannut, että ajonopeudella on merkittävä vaikutus matka-aikaan. He…
Joskus minulle on käynyt niin, että lähestyessäni moottoritien risteystä, josta olen poistumassa, on edelläni ollut hidas ajoneuvo ja olen ajetellut, että turha tässä on enää ohitella. Sitten tämä hidastelija onkin kääntynyt samaan suuntaan ja olen …
Taitaa siis tosiaan olla niin, että ylinopeutta ajava ei saa sakkoa kännykkään puhumisesta tai ilman turvavyötä ajamisesta.
Jos ajaa sallittua nopeutta niin noista tulee sakko.
Tuo laskuharjoitus lähti näköjään siitä olettamasta, että ainoastaan päällystetyillä teillä ajetaan. Kaipa autoja jonkin verran liikkuu sorateilläkin.
Tuota lukua olisi hyvä verrata vuosittain käytettävän kestopäällysteen määrään. Siinä harjoitukse…
Minuakin ottaa päähän kun näen invapaikalle väärin pysäköidyn auton. Oman lähikauppani edessä on kolme invapaikkaa ja hyvin harvoin siinä on edes yhtä inva-autoa, joten yritän suhtautua rauhallisesti niihin väärin pysäköijiin koska asiasta ei selväs…
Noissa turvaväleissä voisi kyllä kauttaa järkeä toisinkin päin. Ei aamun ruuhkaliikenteessä kaupungin kaduilla tarvitse pitää 50 m väliä edellä ajavaan. Jos kaikki ajaisivat niin, ei liikennevaloista pääsisi montaakaan autoa kerrallaan läpi.
Itseäni…
Kärkölässä tapahtui suuria vahinkoja aiheuttanut onnettomuus kun rekka-auto ajoi kääntymistä varten hidastaneen rekan perään. Syynä oli matalalta paistanut aurinko, joka haittasi näkyvyyttä niin, ettei perässä ajanut nähnyt edessään pysähtynyttä rek…
Lainaus:17.01.2006 klo 11:24 mla kirjoitti
[/quote]
Siis tunnethan BZR liikennesäännöt? Ei suojatien kohdalla pysähtyneen auton ohi saisi ajaa pysähtymättä, vaan siihen tulee pysähtyä aina. Miten tässä on valoista 'sokaistumisesta' kyse, kun joku …
Lainaus:16.01.2006 klo 09:30 Herbert kirjoitti
[/quote]
Ei voi olla ajovalopakon syy, jos autoilija orientoituu havaitsemaan vain kirkkaita valoja ja siksi ajaa jalankulkijan yli. Yhtä hyvin autoilija silloin voisi orientoitua havaitsemaan valott…