Osa noista ei pysähdy, koska kukaan muukaan ei pysähdy. Se taas ei ole egoismia
Pieni katumuksen häivähdys käy mielessäni yli kaiken inhoan saarnaamista, mutta taisinpa siihen kuitenkin syyllistyä. Tämä verkkokeskustelu houkuttelee kärji…
Egoisti on itsekäs, oma napa peittää maailman. Sopivasti egoistinen on kuin sanoisi vaikka ex-Valjakkalaa vähän murhaisaksi. Kyllä voisi ilman semanttista saivartelua todeta, että egoismi liikenteessä, joka on yhteistoimintaa, vaarantaa muitten kulk…
Terve itsetunto ja egoismi eivät korreloi suoraan eikä käänteisesti. Liikenneturvan tutkimuksessa kartoitettiin arvojen ja asenteiden vaikutusta liikennekäyttäytymiseen. Egoistisesti; minä ensin, sitten muut -asenteella autoilevat todettiin riskikul…
Hmm aktiivinen ajo. Tätä(kin) on tutkittu, rajun ohituksen piristävä vaikutus ei kestä kuin hetken, kilometrin tai kaksi. Jos ohituksia on tiheään, sitten ylinopeus onkin jo tappoluokkaa. Aktiivisuutta ajamiseen pitää hakea vaikka vedonlyönneillä va…
Akik: Sitten listataan joukko EGOISTIN ominaisuuksia joihin kuuluu merkin x auto, y sitä ja x tätä. Ja kaikki keltä nämä löytyvät, ovat rikollisia.
Ja peesaten
Herbert: ..että edellinenkin auto oli Subaru ja kaveri on selkeästi ns. automie…
P.S. Tuo hymiö tuli vahingossa kahden merkin yhdistelmänä. En harrasta noita, mutta näemmä tietyt näppäinyhdistelmät heittävät niitä automaattisesti tekstiin.
Jos tutkimus löytää kohteestaan (tässä elämänarvojen ja minäkuvan vaikutus liikennekäyttäytymiseen) jotain kausaalisuutta ja pystyy erittelemään jonkin oleellisen eron (tässä individualistiset ja yhteisölliset autoilijat), niin miksi lopputulosta pi…
Tutkimuksen yhteenvedostahan tämä dualismi, jako mustiin ja valkoisiin lampaisiin johtuu. Tietysti asiat kärjistetään, tiivistetään ja pelkistetään. Jotta olennaiset erot olisi helpompi hahmottaa. Vaikka todellisuus on usein harmaata, ei mustaa tai …
tietäen pystyvänsä pysähtymään ajoissa kaikkiin ennalta-arvattaviin yllätystilanteisiin.
Ennalta arvattava yllätys? Eikö tuo ole aika absurdi, itsensä mitätöivä ajatuskulku? Mutta ihan asian ytimessä kuitenkin. Juuri tuo omaan harkintaan peru…
Kannatetaan! Vähitellen loppuu jokaisen hanun etuoikeus määritellä itse "suuressa viisaudessaan" "sopivat" ajonopeudet. Peltinen/alumiininen tappovehje pitää kesyttää ihmisystävälliseksi, eikä vain kuljettajan ja matkustajien kannalta. Vaan: kaikkie…
Penteles kuinka hyvä kooste. Tuosta jo löytyy moneen koko- ja hintaluokkaan sopivia autoja, jos tärkeimpänä valintakriteerinä pidetään kulutusta. Meluttomuus on paitsi mukavuutta myös pitkällä matkalla turvallisuuteen vaikuttava tekijä. Meluisa auto…
Enpä taida saada ketään autohullua innostumaan aiheesta: onko koko polttomoottorin idea aikansa elänyt? Näet se hyötysuhde ?! Surkea! Päästöt, joissa puhutaan CO2-grammoista/km. Oli sitten BMW tai Alfa.
Dieselin karsinogeeniset, keuhkosyöpää ai…
Oli sitten rivi- tai V6-moottori, W- tai V12, samaa scheisselia ovat. Hyötysuhteeltaan kehnoja, saastuttavia, rajallisia energiavaroja tuhlaavia. Jossain sähkömotskarissa oli tämä ääniin suuntautunut nostalgia ja mielikuvien laukka ratkaistu näppärä…
Allekirjoittaneella oli kauan sitten, juuri ennen sitä edellistä lamaa, BMW 520i (jos jotain kiinnostaa, malli E34). Kutoskoneella, joka hurisi iloisesti kierroksilla ja kehräsi tyytyväisenä tyhjäkäynnillä. Sen jälkeen onkin ollut tyytyminen neljään…
Madonlukuja lasketellaan Saabille. Nostalgisista syistä harmi; lapsuuden kodissa prutkuteltiin Saabilla (EMS) ja sitten isona minullakin oli eräässä vaiheessa alla Saab 9000 turbo, joka oli luotettava ja mukava pitkien matkojen taittaja.
Toivo…
Ei, en ole Tojo-vihaaja, enkä aasinrakastaja. Autot kulku(e)peleinä, ilman ennakkoluuloja ja yhteen asiaan/ajatukseen hirttäytymistä, siinä ajatukseni. M-lehden vertailussa ollut Octavia oli 10 000 euroa halvempi kuin Avensis. Ja mainitsemasi seikka…
Pitäisikö julistaa maansuru Toyotan testihäviön vuoksi? Maailman suurin autonvalmista on löytänyt kauppatavaralleen ikilojaalit palvojansa Suomesta. Mitä niistä pienistä jakkaroista, joilla saa kikottaa reidet kuoliossa ja koivet kippurassa? Entäs n…
Keskustelupalstan taso on noin mediaani sen kirjoituksista. Mukaan mahtuu asia- ja tunnepitoisia vuodatuksia, retorisia heittoja, komiikkaa ja aivan asiattomia lauseen tai kahden hymiökasaumia. Ja mikäs siinä, sana on vapaa.
Lähinnä jokainen vo…
Olet oikeassa. Energiatiheys on se oleellisempi suure. Suuri tehotiheys akussa vastaa paremminkin superkonkkaa. Mutta joka tapauksessa tämä keksintö kertoo sen, että akkutekniikan kehitys ei ole missään yläkuolopisteessä. Faith, we all need faith!
slowgear
Mä olen kysynyt tätä aiemminkin, mutta kun koskaan en ole saanut sen kummempia vastauksia niin kysytäänpä taas kerran: Mihin perustuu se usko, että kemiallisella akkutekniikalla pystytään ylipäätään saamaan aikaan vielä nytkisiä akkuja…
Nyt kun viidelle aikuiselle ja kahdelle pygmille (tai lapselle) sopiva Tesla S sedan on näyttäytynyt julkisuudessa ja luvattu markkinoille vuodeksi 2011, verestän muistoja kaukaiselta 2006-luvulta. Kirjoitin silloin toisella nimimerkillä ja vastaan …
Ehkä joskus opimme joogalentämään tai joku tiedenörtti ideoi norttikupilla teleporttauksen periaatteet. Mutta pakokaasuja saamme vielä haistatella ja haistella tovin. Superakkua odotellessa.
Vielä pieni flashback aikaisempaan poltto-/sähkömoottorikeskusteluun. Tautologiaksi menee, mutta menköön. 11.3 Tiede.fin sivulla oli juttu uudesta innovaatiosta akkurintamalla. Toivoa sopii, että tämä keksintö mahdollistaa maantiekelpoisen sähköauto…
Matti-
Sähköauto on järkevä ja tulossa oleva vaihtoehto. Mutta ydinvoima ei ratkaise mitään. Ensinnäkin olemassa olevat uraanivarat eivät riitä pitkään, ja riittävät puolet vähempään jos ydinvoimaloiden määrä kaksinkertaistetaan. Toiseksi, jos ydi…
Juu. Toivotaan. Eräällä tutulla on iso ( yli tuhat kärsäkästä ) sikatila ja hän harkitsi biokaasulaitteiston ostamista/rakentamista, mutta kannattamattoman kalliiksi olisi tullut. Yhdyskuntien energiantuotantoon sopii kyllä hyvin. Vaikkapa kaatopaik…
Kaikki lähtee tosiasioiden tunnustamisesta, virkkoi muinainen pressa. Näinhän se on. Tunnustan (olen siis samaa mieltä kanssanne, AkiK, juster, slowgear, Putput ja muut kirjoittajat), että autoilun sähköistyminen on vielä monen vuoden kehityksen tak…
Manana, huomenna "paasaan", "saarnaan" ja posmotan "paatoksella" jotain vastinetta. Hyvä kestävyys on AkiK sinulla näissä väännöissä. Odotan nimimerkki kotkotin, eiku putputin nousevan kuin Drakula illan hämärtyessä, ja antavan ylen (örk) tänne kesk…
Toivottavasti tästä ei tule monologia.
Edelliseen juttuun viitaten, Toyotan odotettu sähkis Detroitissa oli sitten pikku tumppi kutsumanimeltään FT-EV. Tullee tuotantoon 2012, ei siis ihan päätä räjäyttävä uutuus.
Tämä uutinen eilen Tiede.fi …
No tuon yllä olevan voisi oikeastaan jättää noteeraamatta.
Copy-pastaan tähän 22.12.08 TMnettiin kirjoittamani turinat. Silloin tieto BYD:n, Kiinan suurimman akkuvalmistajan kehittämästä autosta kantautui ensimmäisen kerran korviini.
Kiina…