Karrette

    Keskustelut

    • Tämä käyttäjä ei ole aloittanut keskusteluja.

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • @Late1969 kirjoitti: Takavaloton auto katosi maisemaan: https://www.is.fi/autot/art-2000010138709.html Turha takasumuvalon käyttö ei sentään häirinnyt. Kyllähän tuo näkyi hyvin valaistulla tiellä (ajoi samaan suuntaan kuin muutkin …
  • @Quu kirjoitti: Minä vastaan otsikkoon tämäntalven kokemuksella, ettei milloinkaan. Minkälaisia kokemuksia on ollut? Joka päivä, joku sunnuntai ehkä poikkeuksena, olen ajellut, mutta enpä osaa omalla ajotavallani kommentoida asiaa, muutoi…
  • @M880 kirjoitti: Kyllä, ja jos takavalot olisivat olleet päällä, niin tilanne olisi ollut takavalojen verran parempi. TLL 50§ sanoo näin: "Tielle pysäytetyssä tai pysäköidyssä moottorikäyttöisessä ajoneuvossa ja sen perävaunussa on pim…
  • https://www.theglobeandmail.com/drive/mobility/article-why-dont-tail-lights-come-on-with-daytime-running-lights/ Koska palstalla on aika vähän keskustelijoita, niin vastaan tähän kysymykseen Kanada. Valo-olosuhteet lienevät samanlaiset, ja pakko…
  • @Tiko kirjoitti: Taulukosta autojen ero valmistuvuosien 2010-2014 ja 2015-19 valillä Ruotsissa toteutuneissa kolareissa suhteellinen riski osalta on Itse näkisin että pahin on jo ohi, vuosimallista 1998 alkaen alkoi kolaritestien tulok…
  • @Herbert kirjoitti: Eiköhän tilanne olisi ollut syytä purkaa tavalla tai toisella ennen kuin takana on tyypillisillä turvaetäisyyksillä (tarkoitat oletettavasti alimittaisia) kymmeniä autoja. Mikä olisi tähän toimiva konsti? Itse ehdot…
  • @740 GLE kirjoitti: Kyse on vain siitä, onko päivävalojen kanssa palavista takavaloista enemmän hyötyä kuin haittaa. Kuka osaa vastata lähdekritiikin kestävällä tavalla? Onko sinulla omaa mielipidettä tähän, omaat kuitenkin pitkän kokemuk…
  • @M880 kirjoitti: Ketkä kaikki ovat sitä mieltä että takavalot ovat turhia? Käsi ylös. Nostan käden. EU määrittelee sen että huomiota herättävät valot edessä on pakolliset vuoden 2011 tienoolta (direktiivi 2008/89/EC). Lähestyvä ajoneuvo o…
  • @Veikko17 kirjoitti: Laki ei tunne sanaa "alinopeus", ei myöskään "ylinopeus", mutta jokainen kuski tietää, mitä alinopeus tarkoittaa. Sen huomaa vaikkapa siitä, että jonkun takana on pitkä jono, mutta edessä tyhjää. Esim. satasen tiellä 99 a…
  • Tässä kun muistelen, niin Renault Megane 3:ssa maahantuonnissa joku johtajistossa koki takavalojen pimeyden päivänvalon aikaan niin vakavana ongelmana (?) että oli estänyt kokonaan huomiovalojen käytön (0-asennossakin paloi ajovalot), vaikka niissä …
  • Nythän on käytännössä nostettu nopeusrajoituksia jarruttomien peräkärryjen (80 -> 100 km/h) sekä pakettiautojen rajoitus 100 km/h poistui. Se tarkoittaa että liikennevirrassa on vähemmän pullonkauloja, mutta kokonaan ne eivät poistu jarrullisten …
  • @M880 kirjoitti: En tiedä auttaako ainakaan sakotus. Valistus auttaa tai on auttamatta. Tuskin tuolla kovin moni tahallaan ajelee ilman valoja. Minä pitäisin teknistä ratkaisua parempana. Olen hämmästellen nähnyt bussiyhtiöiden pieniä hen…
  • @M880 kirjoitti: Kävin teitä varten toteamassa tilanteen jossa takavalojen olisi ollut syytä olla päällä. Turunväylää, Kehä 3:n sisäpuolella ajoi perävaloton harmaa Nissan Qashqai joka värinsä vuoksi sulautui taustaan ja maastoon hyvin. Ti…
  • Varmastikin takavalot on pimeänä siksi että huomiovalojen tarkoitus on vain ja ainoastaan helpottaa lähestyvien ajoneuvojen havaitsemista. Takana on heijastimet, jarruvalot, suuntamerkit, ja kun ajovaloja on pakko käyttää syttyvät myös taka- ja reki…
  • Kesänopeuksien osalta voisi hyvinkin lähettää jonkun toimikunnan Saksaan tutustumaan niemimaamme ulkopuoliseen elämään. Nykyisin on moottoriteitä kauemmas Helsingistä kuin Järvenpää, Porvoo ja Veikkola, ja ne on varustettu riista-aidoilla. Toisaalta…
  • @Herbert kirjoitti: Voi tietysti olla, että ratkaisut lähtee jostain primitiivisestä alitajunnasta vailla sen syvempää taktiikkaa. Uskon että kovin moni tekeminen tai sanominen ei yleensä ole ennalta harkittua. Itse näen kuitenkin sen tak…
  • On hyvä tarkistaa miten muissa maissa on tehty. Suomen väkiluku kun lopulta on pienempi kuin yhden kaupungin, esimerkiksi Lontoon. On siis mahdollista verrata, ja todeta että ollaan samoilla linjoilla kuin muutkin, tai todeta että kappas vaan, Suomi…
  • @Herbert kirjoitti: Alkoihan siinä tunteet kuumentua, minkä kerroin. Jätin kirjoittamatta mitä siitä seuraa, kun jokainen tietää miten se vaikuttaa kuljettajien ratkaisuihin ja siksi olisi voinut itsekin kuvitella jatkon, mutta jatketaan tarinaa.…
  • @Late1969 kirjoitti: Liikenteessä pitää osata tiettyjä kunniasääntöjä, joita ei laissa lue. Melkeinpä siellä kyllä kaikki lukee. Yllättävän hyvin ne on ihmisten muistissa kun liikennevirran mukana kulkee poliisiauto (ei siviiliversio). Si…
  • Auttaisiko tuollaiseen kaistanvaihdon jälkeiseen liikenneturvallisuutta vaarantavaan jarrutteluun ylinopeuskameratolpat yhtään? Vai onko niin että sille nyt vaan ei voi tehdä mitään että kuljettajan jalka kramppasi? Kojelautakamera todisti että sell…
  • Ei siinä mitään käsittämätöntä ole, äänestäjät ovat valinneet päättäjänsä. Pääkaupunkiseutu on kasvanut kuluneiden vuosikymmenten aikana, jolloin Espoo ja Vantaa tarjoavat jo kaikki tarvittavat palvelut, mainittuja laivasatamia lukuunottamatta. A…
  • Toki ajovalojen (tai mikä tahansa valonlähde) auttaa havaitsemista, oli se sitten takaatuleva nopeampi tai edessä tuleva jonka vuoksi ei pidä lähteä ohittamaan. Tai vilkkujen eli suuntamerkin näkemistä se voi jopa haitata. Nykypäivän led-valot ku…
  • @Kumppani kirjoitti: Väitän, koska toistat eri yhteydessä pätkiä tekstistäsi, että yhdistelet tuossa kappaleessa tarkoitushakuisesti asioita. Vierintävastus muuttuu jotenkin kummasti vierintämeluksi jne. (viittauksella EY N:o 661/2009) Eh…
  • Ohiajomelusta vielä sen verran laitan tähän lainauksen, kun renkaissa muille kuin nastarenkaille oleva pakollinen tarra on ainakin yhdelle keskustelijalle ihan uusi asia. Sähköautoille puolestaan on pakollinen äänilaite hiljaisille nopeuksille, kun…
  • @740 GLE kirjoitti: Minun valintani ei siis vaikuta tilanteeseen vaan pitäisi pystyä vaikuttamaan koko ryhmän valintaan. Itse ajattelen asiasta siten että tällä hetkellä noin 20 % pyrkii vaikuttamaan (tietoisesti ekovalintana, tai vain sa…
  • @740 GLE kirjoitti: Sen muistan kitkarengastalvestani että mikään kokeilu ennalta ei auta, koska jäiseksi kiillottuneet paikat pitää joka tapauksessa mennä hiipimällä. En silti pane vastaan nastarengaskiellolle, jos sellaisen masinoitte. Ajaisin …
  • @Late1969 kirjoitti: Taas voin muistaa väärin, mutta eikö Saksassa ole lyhyiden ja sumuvalojen yhteiskäyttö kielletty? Sumuvaloilla valaistaan sumun (lumipöllyn) ali, muulloin niiden käyttö on turhaa. Lähivalojen käyttö taas aiheuttaa vain valon …
  • @Late1969 kirjoitti: Mikä media muistaa vain autojen päästöt? Jokin SU muistaa mainita, että vain henkilöautoiluun puututaan, mutta muuten muistetaan kyllä kirjoittaa ihan kaikista päästöistä. Jopa turpeen puolustajat muistavat aina mainita, ette…
  • Finlexistä TLL 27 §: "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistau…
  • Minulla on kaksi ajomoodia jota voisin käyttää, normaali ja eco. Ensimmäinen toimii kuin moottorijarrutus, eli ottaa liike-energiaa akkuun talteen (jolloin auto on ns. itselataava). Silloin pitää ajaa sähköllä tai polttoaineella pidemmälle ettei vau…
Default Avatar
Jäsen 04.12.2014 alkaen
3 aloitettua keskustelua
2989 viestiä
0 ×   500 ×