Kitkakalle

    Keskustelut

    • Tämä käyttäjä ei ole aloittanut keskusteluja.

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • vernon vili: Menin maalle aattona Pohjanmaalla kitkarenkain, ja olihan se tuskien taival peilijääällä. Tätä minä jaksan ihmetellä. Olen ajanut kitkoilla 15 talvea. Ympäri Suomea, kelissä kuin kelissä, mutta kertaakaan ei ole tullut eteen t…
  • Opelixi: Toki seuraavat renkaat voivat hyvinkin olla kitkarenkaat lähinnä siitä syystä, että ne voi laittaa alle tavallista aikaisemmin ja eikä ole keväällä "kiire" vaihtaa pois. Kitkat voi ja kannattaa laittaa alle ajoissa syksyllä, mutta…
  • Jorma L: Minulle oli uutta, että jää voi olla niin kovaa, ettei nasta pureudu siihen. Joskus 10 vuotta sitten tuli TV:stä ohjelma, jossa haastateltiin rengastehtaan testaajaa Lapissa. En muista mikä rengasmerkki oli kyseessä, mutta laatume…
  • Opelixi: Nastat eivät pure jäähän, mutta kiveen ja asfalttiin puree? Ei pure ohueen jäähän ei. Nastassa on tietty ulkouma, jotta se pääsee pureutumaan jäähän. Nastan alla oleva kumi antaa kuitenkin periksi niin, että asfaltilla ajettaessa …
  • Hokkaidolla 13.12 klo 8:00 kaupunki lunta lämpötila --------- ----- --------- Sapporo 65 cm -6 C Kutchan 78 cm -11 C Asahikawa 38 cm -14 C Obihiro 28 cm -15 C Nastat on kiell…
  • Opelixi: Kitkakalle: Ajoin ensimmäiset 8 vuotta pelkästään nastoilla. Sen jälkeen ajoin viisi vuotta sekaisin kahdella autolla, joista toisessa oli nastat ja toisessa kitkat. Viimeiset 12 vuotta omissa autoissani on ollut vain kitkat. Olen tok…
  • Jorma L: Kysymys kuuluukin, oletko itse ajanut suurempia määriä nastoilla, et kai vertaa 20 vuoden takaisia ajokokemuksia nykyrenkaisiin? Ajoin ensimmäiset 8 vuotta pelkästään nastoilla. Sen jälkeen ajoin viisi vuotta sekaisin kahdella aut…
  • Jorma L: Voisin tuota eilistä sen verran tarkentaa, ettei kyse ollut mistään pintajäästä vaan tien epätasaisuudet jäi jo jään alle. Olen ajanut kitkoilla kohta 20 talvea. Joka talvi nastakuskit esittävät sellaista mystistä keliä, jolla kit…
  • Jorma L: Otin tänä aamuna kuvan Lakistontieltä (Espoota lienee). Muutaman vuoden vanhat kitkatkin olisi ollut varmaan aika kokemus. On tullut ajettua tuota samaa tietä vastaavissa olosuhteissa. Alla on ollut muutamankin vuoden vanhat kitka…
  • harjis: Kevyempää lunta Japanissa? Tietysti sen rakenne on samalla erilainen, mikä aikaansaa, että tiheys on pienempi. Eli kansanomaisesti on kevyempää. Hokkaidossa on useita laskettelupaikkoja. Ne ovat maailmankuuluja juuri kevyestä puute…
  • finman: Olen jo aikaisemminkin sanonut tämän, eräs 3 eri maata hiihdossa valmentanut(päävalmentaja) henkilö ei pidä sapporon lunta samanlaisena ollenkaan mitä muualla, vaan aivan erilaisena koostumukseltaan. Valmentaja on oikeassa. Hokkaid…
  • AkiK: Ei tuo kerro vielä minusta mitään muuta kuin sen, että ajetaan hitaasti ja liikenne on vähentynyt. Vai että liikenne olisi vähentynyt Sapporossa samaan aikaan? No, ei ole sitä pelkoa.
  • AkiK: Voit korjata asian toimittamalla palstalle oikeita faktatietoja Hokkaidon liikenteestä. Niitä ei ole näkynyt. Tässä tilastoa Sapporosta. - ajonopeudet laskivat 15% (rajoitukset eivät muuttuneet) - liikenteen tiheys laski…
  • AkiK: Kylmemmät keskilämpötilat ja pidempi talvi löytyvät oikeiden mittaustilastojen perusteella jo Helsingin Kaisaniemen mittausasemalta. Samoin liikenteelliset olosuhteet poikkeavat toisistaan lähes täysin niin joukkoliikenteen, liikenteen määr…
  • AkiK: Olen kyllä esittänyt käytettävissä oleviin faktoihin perustuen arvion siitä mitä tapahtuisi. Tämä meidän keskustelu lähti käyntiin nimenomaan omista havannoista. Sanoit ettet ole missään nähnyt heikommin pitävillä renkailla ajettavan…
  • finman: Nyt kyllä haluaisin kuulla perustelut väitteelesi. Kanada: nastat kielletty vain osassa maata USA: nastat kielletty vain osassa maata Islanti: nastat sallittu Norja: nastat sallittu Ruotsi: nastat sallittu (paikallisia kiel…
  • AkiK: Ei minua oikeastaan edes kiinnosta mitä mieltä ollaan, Suomessakin ollaan monenlaista mieltä vaikka mistä. Olisi syytä. Olet kirjoittanut paljon mitä tapahtuisi, jos nastat kiellettäisiin. Maailmassa on vain yksi maa, jossa on samanl…
  • AkiK: Kitkojen takia liikenne on Hokkaidolla vaikeutunut silloin kun olosuhteet ovat huonot. Se on minusta aivan eri asia kuin rauhallinen liikenne. Täällä Japanissa ollaan sitä mieltä, että Hokkaidossa talvinen ennakointi on lisääntynyt j…
  • AkiK: Väitän edelleen että liikennekulttuurin määrittävät ihan muut tekijät kuin renkaat. Ensin sanot, että kitkojen takia liikenne on Hokkaidolla hidastunut merkittävästi. Sitten sanot, ettei kitkoilla ajeta rauhallisemmin kuin nastoilla.…
  • AkiK: Ihmettelen vain sitä miten kitkarenkaat voisivat yleisesti rauhoittaa ajotavan maassa, jossa merkittävä osa autoilijoista ei edes aja talvioloissa. Rauhoittuminen on tapahtunut Hokkaidolla, koska nastarenkaita käytettiin pääasissa v…
  • AkiK: Japanissa on muutenkin selvästi alhaisemmat rajoitukset, en nyt suoraan laskisi liikenteen rauhoittumista renkaiden ansioksi koska muuttujia on aika paljon. Mutta täällä Japanissa juuri kitkarenkaat sanotaan syyksi ajotavan rauhoittu…
  • AkiK: Minusta sinä vedät johtopäätöksiä eri kulttuureista ja yrität sitten sepustaa niitä johtuvaksi jostain muusta, esim. renkaista. Tästä on ollut juttua täällä Japanissa. TV:ssä ja lehdissä on kerrottu, että ajotapa on rauhoittunut Hokk…
  • AkiK: Missään en ole havainnut, että huonokuntoisilla tai muuten heikosti pitävillä renkailla ennakoitaisiin suhteessa paremmin. Tilastotkaan eivät tue tuota väittämää, päinvastoin. Etkö ole ajanut maassa, jossa on vastaavat kelit kuin Suo…
  • AkiK: Suomessa on kuitenkin lähdetty siitä, että talviliikenteen ja kesäliikenteen välinen ero pidetään turvallisuuden, nopeuksien ja liikenteen sujumisen kannalta mahdollisimman pienenä. Sen kyllä näki taas perjantaina mitä tuo saa aikaan…
  • Kyllä tämän mukaan kaikki kertomani ovat kasvattaneet kulutusta. http://www.lvm.fi/fileserver/Julkaisuja%2072_2004.pdf myös: - rengaspaineet ovat nousseet - ajonopeudet kasvaneet Renkaiden leventymisen aiheuttama kulutuksen vähene…
  • AkiK: Eli ulosmittaavat turvallisuuden...mitä äsken sanoitkaan nastakuskeista...eipä näytä kitkarenkaat tuovan järkeä päähän Japanissakaan. Siis moottoritiellä ajetaan 120 km/h vain kesällä kesärenkain pääsaarella. Hokkaidossa ajetaan talvell…
  • AkiK: Kumma kyllä tämä ei ollut mikään ongelma aikanaan, kun tiemäärärahat olivat jollain järkevällä tasolla. Tuolloin oli nastarenkaatkin aivan eri tapaan tietä kuluttavia kuin nykyään. Tästä on ollut juttua lehdissä ja TV:ssä. Aikoinaan …
  • Huomenta. AkiK: Suomessa on kuitenkin lähdetty siitä, että talviliikenteen ja kesäliikenteen välinen ero pidetään turvallisuuden, nopeuksien ja liikenteen sujumisen kannalta mahdollisimman pienenä. Kuten olen useasti sanonut, suomala…
  • nastaterroristi: Ihan lööperiä tuollaiset väittämät kokonaiskustannuksista, ainoa peruste nastarenkaiden käytölle on uskomukset että niitä tarvitaan, ja sen seurauksena on varattu määrärahoja urien ja rapautuvasta mutta paremmin jyrsintää kestävä…
  • AkiK: Kokonaan kitkoihin siirtyminen vaatisi merkittäviä lisäpanostuksia talvikunnossapitoon. Sitä rahaa ei ole nytkään, mikä saa sinut olettamaan että sitä olisi jatkossa nykyistä enemmän? Mitä lisäpanostusta se nyt vaatisi? Itse asu…
Default Avatar
Jäsen 04.12.2014 alkaen
5 aloitettua keskustelua
489 viestiä
0 ×   0 ×