Keskustelut

    • Tämä käyttäjä ei ole aloittanut keskusteluja.

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Jep, oikeassa olet vaurioiden pienenemisen suhteen. Mutta vielä pienemmin vaurioin selviää, jos sen onnettomuuden pystyy välttämään. No, suurin osa sen tekee päivittäisessä työmatkaliikenteessään, mutta kuinka moni heistä vain hyvän tuurin vuoksi, s…
  • SO2001 kirjoitat taas aikamoista palturia. Ylinopeus ei tee onnettomuudesta järkyttävää. Onnettomuudessa loukkaantuneet ja menehtyneet tekevät. Meillä lienee aika erilainen arvomaailma. Ohittamista ei ole edelleenkään laissa tekona kielletty…
  • Artikkelissa ei mainittu ylinopeutta sanallakaan. Emme myöskään tiedä minkään ajoneuvon nopeutta onnettomuustilanteessa, tai sitä ennen. Rekan nopeus on luettavissa piirturista, mutta artikkelissa sitä ei kerrottu. Digipiirturin ollessa kyseessä e…
  • http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288535883075.html Niinpäniin. Tie on tappaja. Tästä asiasta olen kahta mieltä. Tie sinällään ei tapa ketään, mutta tottakai teiden pitää olla ajettavassa kunnossa. Tähän liittyy myös yksi aiemm…
  • Herbert: Minua ei kiinnosta pohtia, mikä olisi kotipoliisin vastakohta. Kiinnostavaa on se, että oman ilmoituksen mukaan 95% kuljettajista käyttää ylinopeutta, mutta silti liki puolet haluaa lisää nopeusvalvontaa. Jos Iltapäivälehden gallup vas…
  • Näistä erilaisista liikenteen kummallisuuksista keskusteltaessa huomaa aika selvästi, että erilaisissa liikenneolosuhteissa liikkuvat ihmiset kokevat aivan eri ongelmat itselleen tärkeiksi. Minä liikun pääasiasiassa pääkaupunkiseudulla. Täällä kor…
  • 740 GLE: Motoristinäkökulmani saattaa terävöittää suhtautumistani väistämisvelvollisuuden laiminlyöntiin, koska koen sen näistä kolmesta itselleni suurimmaksi uhkaksi? Nyt puhutaan kutakuinkin samasta asiasta. Olen yrittänyt esittää, e…
  • 740 GLE: ritsa:Poni: Jos lähdetään siitä, että liikenteessä saa liikkua vain ja ainoastaan täydellisen taitavia, tarkkaavaisia ja kaikki liikennesäännöt tuntevia ja niitä pilkulleen noudattavia kuljettajia, niin olisivat tiet aika tyhjiä. …
  • 740 GLE: Poni:Mielestäni on tekopyhää kirjoittaa/sanoa jotain ja tehdä toisin. En mielestäni odota kuljettajalta mitään yliluonnollista, vaan tietoisuutta omien havaintojen vajavaisuudesta: https://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/t6597 Puu…
  • 740 GLE: Mietin kyllä ja olen tämän miettinyt jo monta kertaa läpi. Törkeä ylinopeus on varmaan harvoin vahinko, vaarallinen ohitus taas aika helpostikin on havaintovirhe, aivan kuten väistämisvelvollisuuden laiminlyöntikin. Kun olet itse p…
  • 740 GLE: Poni:Jos lähdetään siitä, että liikenteessä saa liikkua vain ja ainoastaan täydellisen taitavia, tarkkaavaisia ja kaikki liikennesäännöt tuntevia ja niitä pilkulleen noudattavia kuljettajia, niin olisivat tiet aika tyhjiä. Edelleenkän…
  • 740GLE:lle En lainaa tuota kirjoitustasi, ettei tästä tule turhan pitkä raapustus. En tiedä, oletko seurannut televisiosta sarjoja näistä Suomen ja Ruotsin huonoimmista kuskeista. En minäkään montaa jaksoa ole katsonut, mutta antaa se kuite…
  • just drive: Poni:Sinun mielestäsi pyöräilijän asenteessa ei ollut mitään vikaa? Nimen omaan täysillä risteykseen, ja se on sinusta ok? Nimenomaan juuri näin. Eihän etuajo-oikeutettuja teitä ajellessa aleta jarruttelemaan jokaisen risteyksen …
  • just drive: Poni:Lain mukaan jokainen on velvollinen omalta osaltaan toimimaan parhaan kykynsä mukaan siten, että onnettomuudelta vältytään. Vaikuttaako pyöräilijän toiminta siltä? Riippuu siitä mitkä olivat pyöräilijän aikeet. Ajoiko hän tasa…
  • just drive: Poni:Poni: "Liikenneympyrä, josta auto ajamassa ulos. Lisämerkki 863 määrää auton väistämään polkupyöräilijää. Kuinka ollakaan, niin siinähän auto ja polkupyöräilä törmäävät. Onneksi vakavilta vammoilta säästytään, pientä asfaltt…
  • just drive: Tarkoitatko, että mielestäsi tie on vapaa jos auton edessä ei näy ketään? Vaikkapa autolla päätielle kääntyessä? Vai pitäiskö sittenkin varmistaa etuajo-oikeutetut suunnat vähän pidemmälle, ja varmistaa heille esteetön kulku? Tai ed…
  • just drive: Poni:just drive:Poni:Törkeätä ylinopeutta ei ajeta vahingossa. Kännissä ei ajeta vahingossa. Sen sijaan muita liikennerikkeitä voi tulla vahingossa. Niinkuin tässä tapauksessa, että bussi kääntyi vahingossa? Miten väistämisvelv…
  • just drive: Poni:Törkeätä ylinopeutta ei ajeta vahingossa. Kännissä ei ajeta vahingossa. Sen sijaan muita liikennerikkeitä voi tulla vahingossa. Niinkuin tässä tapauksessa, että bussi kääntyi vahingossa? Miten väistämisvelvollisen kääntymi…
  • 740 GLE: Ellei vahinko kelpaa selitykseksi törkeällä ylinopeudella tai vaarallisella ohituksella aiheutettuun kolariin, ei se saa kelvata myöskään väistämisvelvollisuuden laiminlyönnillä kolarointiin. Tahallisuuden aste on vähemmän kiinnosta…
  • http://www.iltalehti.fi/autot/2012112616373481_au.shtml Aavistuksen ristiriitaiset tuntemukset tämä artikkeli aiheuttaa. Tavallaan oikea tulkinta lain kohdasta, johon itsekin aiemmin olen viitannut (suojatiellä pyöräilevä ei ole jalankulkija)…
  • just drive: Poni:Tuskinpa kuljettaja sitä tahallaan teki. Eiköhän kaikki onnettomuudet (poislukien itsemurhat) ole vahinkoja. Todennäköisesti on omaksunut tavan ajaa mutkan tietyllä tavalla, rivakka ratinkääntö ja kiihdytys tulee helposti tot…
  • 740 GLE: Poni:740 GLE:huono näkyvyys takaviistoon ja ajoneuvon kömpelyys ei käsittäkseni ole kovin hyvä peruste ajaa jalankulkijan päälle. Ei ole olemassa minkäänlaista perustetta ajaa jalankulkijan päälle. Aivan. Poni:mielestäni olennai…
  • Opelixi: Heh, älä nyt ota liian vakavasti näitä juttuja. Minusta pikemminkin tällainen tilasto kertoo olennaisen: "Näistä Urheilukatu 5:n kohdalle Töölöön sijoitettu kamera räpsähti useammin kuin joka neljännen autoilijan kohdalla. Kuvatuksi…
  • 740 GLE: Sitä tarkoitinkin aiemmalla huomautuksellani uutisoinnin tyylistä bussi vs. motoristi, että huono näkyvyys takaviistoon ja ajoneuvon kömpelyys ei käsittäkseni ole kovin hyvä peruste ajaa jalankulkijan päälle. Mutta olipa tästäkin yl…
  • Kolme edellistä kommenttia kertoo olennaisen kirjoittajien suhtautumisesta liikenteeseen, valvontaan, sääntöihin, sekä liikennettä valvoviin viranomaisiin. "En oikein ymmärrä..." Mitä helvettiä? Totta on, että tolpan mittauspisteen vuoksi jou…
  • Valon muuttuminen vihreästä punaiseksi ja päin vastoin perustuu todennäköisesti satelliittipaikannuksista saatavaan informaatioon tiekohtaisista rajoituksista. Kukahan maksaa sen tekniikan, joka todentaa ajotavan? Taitaa aika äkkiä se 30% säästö…
  • Jaa, on se kumma juttu. Minä viihdyn paljon paremmin Italian liikenteessä, kuin Suomen liikenteessä. Olen ajanut siellä melko runsaasti vuosien varrella ajoneuvoina moottoripyörä, henkilöauto, pakettiauto ja kuorma-auto. Ei ongelmia. Italiass…
  • Eihän puskat tai muut näköesteet muuta sääntöjä. Tällaisessa tapauksessa edellytettään kuljettajalta vielä suurempaa tarkkaavaisuutta. Eri asia on sitten, toimiiko polkupyöräilijä vastuullisesti. Eihän tahallaan saa päällekään ajaa. Ja ty…
  • Ja sitten asiasta jotain tietävältä kysyttynä vastaus on, että iällä ei tässä tapauksessa ole merkitystä. Saadakseen jalankulkijan statuksen, täytyy lapsenkin taluttaa suojatien yli. Tämä on siis hyvä tiedostaa, kun opettaa lapselle liikenn…
  • Ei mistään. Huomasit varmaan kuitenkin kantani lapsen väistämisestä noin yleensä. En kylläkään ole selväsi vanhemmillekaan ruvennut uhoamaan tai torveilemaan, vaikka sääntöjä rikkoisivat. Olisi vaan hyvä saada tietoisuus tuossakin asiass…
Default Avatar
Jäsen 04.12.2014 alkaen
6 aloitettua keskustelua
465 viestiä
0 ×   0 ×