AkiK:
NHB:Tärkeintä, että kaikki tiedostavat ylinopeuden olevan ainoa asia, mikä ratkaisee.
Tuskin kolmiota ymmärtämätön tajuaa rajoituksestakaan mitään...ja toisinpäin?
Niinpä!
Kun nopeusrajoitusmerkissä on esim. 40, niin aika …
p128194:
maavara:15-24 vuotiaita ja yli 65 vuotiaita kuolee liikenteessä suurinpiirtein yhtä paljon, ja molemmissa em ikäryhmissä kuoloriski tieliikenteessä on noin 1,5 kertainen verrattuna 25-64 vuotiaiden tieliikennekuoloriskiin.
Toisaalta…
Tässäkin vähän taustaa.
"Vuosi 2012 tutkijalautakuntien historian paras" http://www.liikennevakuutuskeskus.fi/fi/
"Yli 64-vuotiaiden onnettomuusmäärä on pudonnut jokaisena viitenä viimeisenä vuotena."
740 GLE:
TM 36: Se mikä näin on parempi ikäihmisille on parempi myös muille kulkijoille - niillekin, jotka eivät kulje autolla.
Kaikki poikkeavuudet häiritsevät ja riskeeraavat liikennettä, mutta osaa niistä halutaan sietää, osaa ei. Kynään…
740 GLE:
TM 36:ikäihmiset pitää huomioida entistä paremmin.
Liikenneympäristön kehittämiselle tulee tästä haasteita valtavasti. Liikenneympäristä selkeämmäksi ja nopeudet alemmiksi. Näinhän sen tulisi mennä.
Periaate, että kukaan ei saa ol…
Yksi pointti on se, että tekniikka voi auttaa autoilevaa ikäihmistä ... jos osaa käyttää.
Tässä vinkkiä:
http://www.iltalehti.fi/autot/2013022816664286_au.shtml
JEV2:
TM 36:
Tärkeä pointti on huomata juuri tuo sanomasi, että ikäihmiset pitää huomioida entistä paremmin.
Liikenneympäristön kehittämiselle tulee tästä haasteita valtavasti. Liikenneympäristä selkeämmäksi ja nopeudet alemmiksi. Näinhän se…
AkiK:
Ikäihmisistä ja muistakin puhuttaessa pitää muistaa se, että terveydentila on eri ihmisillä hyvinkin erilainen. Keskiarvot eivät kerro mitään yksittäisen 40-vuotiaan tai 70-vuotiaan ajokyvyistä. Molemmista ryhmistä löytyy sekä terveydentila…
Tällä hetkellä lähes viidennes väestöstä on yli 65 vuotia ja ennusteen mukaan vuonna 2030 heitä on noin neljännes. Yhä useammalla yli 65-vuotiaalla on myös ajokortti.
Kun keskustellaan ikäkuljettajista niin yksi tärkeä asia on se onko kuskilla …
maavara:
Me tarkoituksella lievää ylinopeutta ajavat emme saa ylinopeussakkoja, koska tiedämme rajoitukset ja ajamme sen sakotusrajan alle (vakkari 109 km / h todellista nopeutta navin mukaan).
Kun te tarkoituksella lievää ylinopeutta a…
Ajattelija2013:
Katsokaapas alla olevan linkin video. Siinä on taas malliesimerkki siitä, mitä minä tarkoitan vaarallisella, osaamattomalla kuljettajalla. Olen täysin varma, että suurin osa videon kuljettajista ei ymmärrä rikkovansa mitään sääntö…
Sanoin edellä, että tämän kesustelun jatkaminen ei ole kovin hedelmällistä, koska juttu menee pitkälti vanhan kertailuksi - puoolin ja toisin. En malta kuitenkaan ola kirjoittamatta, koska kirjoitit jonkinverran uuttakin.
Ajattelija2013:
Nyt…
Ajattelija2013:
Väsymys ja kiire ovat toki riskejä, minkä jokainen ymmärtää ja Tervokin ne tietysti riskeiksi mainitsee. Mutta silloin kun Tervo tekstin aivan eri osassa poistaa ylinopeustilastosta riskejä, ei hän ole väsymystä ja kiirettä sielt…
Ajattelija2013:
Äläkä enää jatka valehteluasi tuosta kuljettajan tilasta.
Valehtelua? Katso nyt vielä kerran vähän tarkemmin. Joko jo selviäisi? Riskiin "kuljettajan tila" Tervo sisällyttää myös sairaiden, känniläisten ohella myös m…
Ajattelija2013:
Kuten täällä on täysin selvästi todistettu, ei lievä ylinopeus, johon valvonnalla voidaan siis vaikuttaa, ole enää Suomessa merkittävä liikenneturvallisuus ongelma.
Kuka on ihan oikeasti todistanut ja mitä? "Lievä" (alle 2…
Jorma L:
Mitäs jos parannettaisiin tilannetta hyvillä ajovaloilla.
Ohessa pari esimerkkiä keskinkertaista paremmista: (kuvat suurenee klikkaamalla). Lisävaloja ei ole. Jos noilla pitkillä pitää nopeus pudottaa seitsemäänkymppiin, niin kannattaa …
740 GLE:
TM 36:Monissa eri maissa tehdyissä tutkimuksissa nopeusvalvonta on vähentänyt hyvin niin lieviä kuin kovempia ylinopeuksia. Näiden vähentyessä myös vakavat onnettomuudet ovat vähentyneet jopa useita kymmeniä prosentteja.
JOOOOOOOOOO !…
Ajattelija2013:
Minusta tuollainen on kovin arveluttavaa, vaikka kuinka haluaisikin korostaa kuljettajan tilan tärkeyttä. Näin erityisesti siksi, että tätä pienennettyä lukua voi asioihin perehtymätön käyttää osoituksena siitä, että ylinopeud…
Ajattelija2013:
Kysymys kuuluu: Voidaanko kuljettajan riski "tosta vaan" vähentää? Voidaanko nopeusriskistä vähentää esim. tapaukset, jolloin kuski on ollut "kiireinen", "väsynyt" "piittaamaton", "ei ajo-oikeutta", "tottumaton ajoneuvoon."
…
Ajattelija2013:
Kiitos TM 36 siitä, että laitoit Tervon tutkimuksen linkiksi.
Olla hyvä! Laitoin linkin, koska kuljettajan tila on olennainen asia liikenneturvallisuutta ajatellen. Laitoin myös siksi, että sivulla 4 näkyy mitä siihen…
Kuukeri:
"Eli vauhtisi määrää pitkälti "sakkoraja".
Koska sinun kulkua määrää pelote niin toki siitä on haittaa.
Miksi et noudata nopeusrajoituksia? Ajosi voisi olla stressittömämpää."
Ennen on määrittänytkin. Nykyään se on 80:n alueella kes…
740 GLE:
Niinpä. Jos pienellä ylinopeudella ajetun kolarin pääasiallinen syy oli liian suuri nopeus, silloin aivan pienen ylinopeuden "vieressä" oleva rajoitusnopeuskin on kohtuuttoman kova ja edelleen kolarin pääsyy, jos kolaus olisi sattunut …
Kuukeri:
Niinno, itse harvoin sakkorajaa harvoin ylitän mutta silti suuri osa keskittymisestäni menee edessä häämöttävän tienreunuksen kyttäämiseen, että josko siellä olisi tolppa odottamassa.
Sakkonopeuteen yleensä sorrun pitkissä alamäissä…
Ajattelija2013:
Enhän minä mitään sontaa jauha. Jos Tervo on poistanut ylinopeuksien osuudesta "kiireiset", "väsyneet", "piittaamattomat" jne. jne. saadakseen sanomansa kunnolla läpi, niin se on hänen konstinsa.
Mutta kun sinä jauhat pelkk…
Ajattelija2013:
Miten todetaan se, että kuski on ollut kiireinen, väsynyt tai piittaamaton? Tätä kannattaa kysyä joko liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien jäseniltä tai VALT-vuosiraportteja koonneen
Liikennevakuuttuskeskuksen tutkijoilta…
Ajattelija2013:
TM36, kerrotko miten kuolonkolarin jälkeen todetaan, oliko se kuollut kuski kiireinen, väsynyt tai piittaamaton? Aivan! Miten ihmeessä niitä siis voitaisiin merkittävissä määrin poistaa, jotta pääsemme tuohon antamaamme lukuun? Te…
Sodomka:
... miten monta kuolonuhria tai tietyllä tavalla vammautunutta on kohtuullinen maksu suurpiirteisen nopeudenvalinnan tuomasta vapaudesta?
Hetkinen ... nopeudenvalinnan vapaus. Mitä tarkoitat sillä? sitäkö, että pitäisi saada ajaa…
Ajattelija2013:
Eli kun onnettomuuslautakunnan johtava ylilääkäri on kanssasi eri mieltä, niin se onkin vain hänen propagandaa? Juuri tuossa näkee, minkälainen ajatusmaailma on ylinopeususkovaisella fanaatikolla, joka kieltää tosiasiat oman a…
Ajattelija2013:
Voi hyvänen aika TM 36! Ei kai rajoitusten mukaisesti ajamista tietenkään merkata yhdenkään onnettomuuden syyksi. Lievä ylinopeus taseen merkataan joka kerta onnettomuuden osasyyksi, jos lievää ylinopeutta on ajettu! Onnettomuuden…
FARwd:
Eki-setä:
Ja sitten sinun kirjoittamaasi. Otat ihan kivasti pois nuoret kuskit ja taas luku vähenee. Miksi nuoret pitäisi ottaa pois? Eikö sitten myös vanhat? Ja mikseipä vielä keski-ikäisekin?
Kysy Tervolta!
Tämä oli siis Tervon te…