Tomppa Kruisailija

    Keskustelut

    • Tämä käyttäjä ei ole aloittanut keskusteluja.

Viimeisimmät kommentit keskusteluissa

  • Minun ensimmäinen 4-veto oli Sierra 4x4 jossa FF-tyyppinen viskolukoin toteutettu järjestelmä ja se on ollut paras etenemään kaikista. Siis lukot oli joka tasauspyörästössä jolloin yhden pyörän sutiessa kaikki suti. No vaatimaton 125hv teho ei jaksa…
  • Jos järjellä miettii noitten 4-vetojen toteutusta niin kytkeytyvässä nelivedossa periaatteessa 50% on max mitä kytkeytyville pyörille voi ohjata sillä systeemistä puuttuu tasauspyörästö. Eli ne pyörät jotka on suoraa vaihteiston perässä saa aina voi…
  • Kokeilin brittien sivuilla kasata Velar pakettia. Varusteet mitä haluaisin nostaisi hintaa 15000€ + Suomen autovero. Jos nykyisen auton varustasoon pyrkisi niin menisi yli 20t + vero lisää tuohon perushintaan. Ihan minimissään tingattuna 10x sähköp…
  • Timo40: Kuinka nopeasti GLC latautuu Type2 asemasta? Saako max virrat irti vai onko rajoitettu. Siis nyt tarkoitan yleisiä latauspisteitä, en kotilatausta. XC90 latausvirta Type2:lla on rajoitettu 20A vaikka asemasta saisi enemmänkin. Siksi lataus k…
  • 740 GLE: "Taitaa olla vastajousen jäykkyydestä kysymys. Minulla aina jalka polkimella myös Tempomaatilla ajaessani. Oikein mukava jalkatuki kummallakin puolella. Oikeanpuoleista ei vaan kestä painella ihan miten sattuu. Vai päinvastoin? Matalalla…
  • Jaguaria rouvalle noilla spekseillä. Jos XE on liian pieni niin XF tai F-Pace sitten.
  • Auto Expressin esittelyssä kiinnittyi huomio tuohon oven kahvaa. Aika kömpelöä jos ensiksi pitää painaa kahvan nappia ja odottaa että kahva tulee ulos ja vasta sitten saa vedettyä oven auki. Voi pitemmän päälle alkaa harmittaa, varsinkin jos mekanis…
  • Nyt vasta huomasin edellisellä sivulla olleen Tracktestin kyselyn jalankulkijoista. Pari tilannetta on ollut missä törmäysvaroittimet ovat reagoineet. Toinen oli teini pyörällään joka tuli pihaalueelta suoraa eteen. Toinen oli jalankulkija joka päät…
  • Lisätietoja kun pengoin niin Velarin pituus 4803 mm jolla se vain 5cm Sporttia lyhyempi ja liki puoli metri Evoqueta pitempi, ei siis mikään välimalli. XC60 ja XC90 vertailussa menee kokonsa puolesta niiden väliin. Ja kun katselee mitä varustepakett…
  • Pientä päivitystä pyynnöstä. Nyt mittariin kertynyt jo 22000km. Ajosuoritteesta noin kolmannes pelkällä sähköllä. Kuten tuolla aikaisemmin ennustin, niin kulutus kasvoi kesänopeuksien myötä maantiellä n. 1-1,5l/100km. Käytännössä moottoritiellä meni…
  • Kyllä korkeampaakin penkkiä taaksepäin pystyy kallistamaan muuta korkeampi penkki niin ei tarvitse linkkuun itseään taittaa kuten matalassa sedanissa. Tänään huomasi aikein hyvin kun talvitamineissa sedaniin kömpi, aika taittela vaikka kulun helpotu…
  • Hauskaa taas pitkätä aikaa lukea tällaista citymaasturi vääntöä. Yksinkertainen syy citymaastureiden suosioon on niiden mukavuus. Se tulee esiin helpompana käyntinä autoon, parempana istuma-asentona, tilavampana kabiinina, 4-vetoisten helppona talvi…
  • Olen huomannut että valon ja varjon rajat hämäävät järjestelmiä. Tuossakin videolla oli varjon raja viivan lähellä ja vieläpä ohituskohdassa kaareva varjo reunaviivan yli. Kamerat eivät omaa vielä niin suurta dynamiikkaa kuin ihmissilmä. Oma "säikäy…
  • Löysit sitten videon vuodelta 2010 Vaan ei noihin järjestelmiin kannata luottaa. Ovat toki hyvä apu mutta niiden varaan ei voi jättää tarkkaavaisuuttaan. Vuoden alusta olen ajanut autolla jossa järjestelmä on ja pari kertaa on hälyttänyt mutta itse…
  • "Joka tapauksessa vaikkapa 0.85 * 0.97 * 0.97 (hatusta pudotetut hyötysuhteet, mutta kertaluokka lienee oikea?) tarkoittaa sitä, että kodin mittariin pyörivää kWh:ta kohti vain 0.8 kWh pyörittää auton moottoria." Taitaa sähkömoottorin hyötysuhde …
  • Ei auta pikalatausasematkaan jos auto ei ota "isoa" virtaa vastaan. Xc90 T8:n pahin puute on se että max latausvirta on vain 20A. Ei sillä saa lataa kuin 20% akusta kahvitauolla eli muutaman kilometrien edestä. Ei viitsi vaivautua etsimään latausase…
  • Yhden "ärsytyksen" aiheen lisäisin tähän: pikalatauksen puute. Hankin type 2 kaapelin jotta yleisillä asemmilla saisi nopeammin ladattua. Vaan Volvo on rajoittanut max latausvirran 20A joka ei ole ratkaisevasti suurempi kuin auton mukana tulleen 13A…
  • 3 kk on nyt ajeltu ja tyytyväinen pitää olla. Volvo-On-Call ajopäiväkirjan mukaan bensaa on kulunut 222 litraa ja sähköä 451 kwh. Jarruenergiaa ladattu 93 kwh joten johdon päästä ladattu 348 kwh. Noista ladatuista kilowateistakin noin kolmannes on t…
  • Lain mukaan autoilijalla on velvollisuus selvittää mitä liikennemerkkeissä sanotaan. Tässä pari uutista k.o. tapauksista. http://yle.fi/uutiset/luminen_liikennemerkki_ei_oikeuta_ylinopeuteen/6975809 http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/2010/11/2…
  • Rekisteröintitilastoja katsoessani huomasin XC90 T8 rekisteröinnit tämän vuoden kahden ensimmäisen kuukauden ajalta ylittävän muiden XC90 määrän. T8 rekisteröity jo 90 kun muita yhteensä 68. Eli kuten tässä ketjussa aikaisemmin pohdittiin niin T8 on…
  • Ei vaaranna, vaan kuljettaja on aina se joka vaarantaa liikenteen. Käyttökokemusta kertynyt isosta padistä (XC90) eikä sen käyttö ole yhtään vaarallisempaa kuin kännykän räpeltäminen ajaessa. Eli säätämiset ja etsimiset valikoista pitää tehdä pysähd…
  • T8:lla pari tuhannen kilometrin matkalla keskikulutus 7.4 l/100km. Käytännössä maantiellä akun tyhjennyttyä 7.5-8.5 talvinopeuksilla (80-100km/h). Koeajon lukemiin pääsee helposti akku tyhjänä taajama-ajossa. Mutta käytännössä tulee ajettua lähdössä…
  • "Mielenkiintoista nähdä eroaako lehtijousi vs. ilmajousi ajo-ominaisuuksiltaan." Ainakin XC90 tapauksessa mukavuudessa on huima ero ilmajousituksen hyväksi. Vakioalusta on todella jämäkkä eikä mielestäni sovi ko auton luonteeseen. Muuten eroa nor…
  • Auto on uusi XC90 isolla "padillä" eli hieman erilainen kuin V70. Suomen kartasta en löytänyt kuin numerosarjan 1134. Veikkaan että käytössä Heren kartta koska järjestelmän valikosta löytyy myös Here appi. Navigaattori löytää myös esim yrityksen nim…
  • Tyydyin vakioon. Koeajossa T8:lla marraskuussa kuulin B&W ja soi todella upeasti ja aiheuttaa haluan tilata mutta onneksi ei enään voinut muuttaa kun auto oli jo tuotannossa. Tosin en tykännyt siitä konserttisali-efektistä varsinkaan radiota kuu…
  • Päivitetäänpä lisäkokemuksia. Ensinnäkin tuo Ilta-Sanomien juttu. Pure-tilassahan ajetaa sähkön voimin mahdollisimman pitkään eli vain takavedolla. Vajaavetoisenakin XC90 etenee paremmin kuin meidän takavetoinen kakkosauto samanlaisin renkain varust…
  • Minulla sensus näyttää nopeusrajoituksen myös kartan mukaan vaikka liikennemerkin tunnistus on käytössä. Muutaman kerran huomannut sen siitä että näyttää 100km/h vaikka talvirajoitus voimassa tai moottoritiellä näyttää yhtäkkiä 120 km/h kun viimeise…
  • "Yksi kirjoittaja kehui Freelander2:sta. Yhdyn kehuihin. 6v/170000 huoletonta ja mukavaa kilometriä. Nyt alla on Discovery Sport ja kirjoittajan kannattaa käydä koeajamassa. Ja ehdottomasti 18″ tai pienemmillä renkailla." Disco Sport oli minulla …
  • Kuten jo aiemmin olen todennut niin tämän vertailun autot ostetaan mieltymysten perusteella. Jos haluaa "urheilullisen" SUV:n niin X5 varmaankin menee listakärkeen, ylellisen haluava hankkii Rangen ja turvallisuusfriikki Volvon. Vaan kun miettii mil…
  • Onhan se nyt vaan tyhmää jos ei osata valita oikeita vanne/rengasyhdistelmiä. Edellistä autoa ostaessani X1 oli koeajossa. Pidin sitä liian kovana ja levottomana. Myyjäkin syytti renkaita siitä. Ei vakuuttanut ja päädyin Freelanderiin ihan vakio ren…
Default Avatar
Jäsen 03.12.2014 alkaen
32 aloitettua keskustelua
453 viestiä
0 ×   6 ×